Co se děje | Jana Divinová | 18. 10. 2022 | 1 komentář
![]()
Projekt Kompas z dílny ministerstva práce odhaduje, jakých profesí bude v příštích letech nedostatek. Může pomoct při výběru školy, ale i rekvalifikace. Kvůli stárnutí Česka bude například už brzy ještě větší nedostatek pečovatelů a ošetřovatelů.
Aktuality | Petr Kučera | 17. 5. 2021 | 2 komentáře
![]()
Od pondělí 24. května mohou znovu fungovat ubytovací zařízení i pro rekreační účely, tedy nejen pro pracovní cesty. Po jednání vlády to dnes oznámil její místopředseda Karel Havlíček.
Komentář | Michal Kašpárek | 11. 1. 2019 | 25 komentářů
![]()
Parky, školy, knihovny, informační centra, parkovací místa a další veřejné služby můžou bezplatně využívat i ti nejbohatší. „Asociální socialismus“ někdy dává smysl.
Komentář | Michal Kašpárek | 21. 9. 2018 | 18 komentářů
![]()
Pokusem dostat fungování sociálních sítí pod veřejnou kontrolu vyfoukl Václav Klaus ml. důležité téma liberálům a levici. Udělal to už poněkolikáté.
Komentář | Michal Kašpárek | 11. 8. 2017 | 20 komentářů
![]()
Dogma „do tří let má dítě zůstat doma“ je sociální inženýrství. Konzervativní je naopak víra, že sami občané nejlíp poznají, co jejich rodiny potřebují. I kdyby to měla být školka.
Rozhovor | Tereza Mynářová | 20. 7. 2017 | 8 komentářů
![]()
Pokud chtějí zaměstnanci ustát změny, které trh práce v budoucnu čekají, musejí se umět přizpůsobit a mít vždy v záloze plán B a plán C. Absolventi škol, na kterých převládá všeobecné vzdělání, to přitom budou mít jednodušší, věří Bohumil Kartous z obecně prospěšné společnosti EDUin.
Rozhovor | Tereza Mynářová | 19. 7. 2017 | 10 komentářů
![]()
Česká republika nemá problém s nedostatkem technicky zaměřených absolventů, ale se zastaralými školami. Většina z nich vůbec nereaguje na to, že význam manuální práce klesá, tvrdí Bohumil Kartous z obecně prospěšné společnosti EDUin.
Rozhovor | Monika Veselíková, Ondřej Tůma | 22. 10. 2016 | 2 komentáře
![]()
Ondřej Šteffl patří mezi největší kritiky českého školství. Sám už víc než čtvrt století dokazuje, že vzdělávání může vypadat jinak. Začínal se středoškoláky, teď se soustředí na základní školy, tam prý děti ještě nejsou tolik „pokažené“.
Komentář | Michal Kašpárek | 15. 4. 2016 | 18 komentářů
![]()
Obliba komentářů Václava Klause ml. je potvrzením jeho vlastního přesvědčení, že má české školství velký problém.
Komentář | Michal Kašpárek | 29. 1. 2016 | 6 komentářů
![]()
Strach o to, abychom náhodou učitele nepřeplatili, je v důsledku strachem o to, aby se náhodou příští generace neměly moc dobře.
Rozhovor | Ondřej Tůma, Martin Vlnas | 12. 12. 2015 | 6 komentářů
![]()
Kdyby Popelka nešla na ples, nikdy by prince neuhnala. Příklad, na kterém Jan Mühlfeit s oblibou demonstruje, že pro každou pozitivní změnu ve svém životě musíme sami udělat první krok. Většina z nás má podle něj na víc, než dělá.
Komentář | Michal Kašpárek | 4. 12. 2015 | 26 komentářů
![]()
Našim dětem™ bude nejspíš jedno, kolik vlčáků necháme čenichat v lánech za Břeclaví. Stoprocentně ale pocítí následky toho, čemu kvůli téhle panice nevěnujeme dost pozornosti.
Co si o tom myslíte | Gabriel Pleska | 29. 10. 2015 | 15 komentářů
![]()
Parlament zpracovává další novelu školského zákona. Ta mimo jiné zavádí povinnou roční předškolní docházku. Školky možná zvládnou dopřipravit pro školu nějaké zanedbané děti, na druhou stranu to znamená, že rodiče zas přijdou o kus odpovědnosti za výchovu. Výsledek? Víc dětí, které je třeba dopřipravit. Třeba v povinné předpředškolní třídě.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 17. 10. 2015
![]()
Na českém kuchařském učňáku vás vařit nenaučí. Pokud to s řemeslem myslíte vážně, nechejte se třeba i za málo peněz zaměstnat v dobré restauraci, říká v druhém díle rozhovoru vyhlášený šéf Jan Punčochář. A mluví z vlastní zkušenosti. I když on sám kdysi utekl před známým poděsem Zdeňkem Pohlreichem.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 23. 5. 2015 | 4 komentáře
![]()
Její společnost patří mezi firmy, kde by chtěla velká část studentů jednou pracovat. S ředitelkou české pobočky Googlu jsme se proto bavili hlavně o konkurenceschopnosti Čechů na mezinárodním pracovním trhu.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 7. 5. 2015 | 15 komentářů
![]()
V některých jižních zemích Evropské unie je nezaměstnanost mladých lidí až padesátiprocentní. U nás čísla zdaleka tak strašidelná nejsou. Přesto se často žehrá na to, že absolventi škol nejsou připraveni pro úspěch na trhu práce. Jak to tedy je?
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 22. 1. 2015 | 39 komentářů
![]()
U maturity z matematiky loni propadl každý čtvrtý. Dvacet čtyři procent z těch, kteří se rozhodli, že z ní chtějí maturovat radši než z cizího jazyka. Současní deváťáci už z matematiky mají maturovat povinně. Je totiž královnou věd, rozvíjí logické a strukturované uvažování. A absolventi středních škol s takovou výbavou jsou přesně to, co chceme!
Sloupek | Michal Kašpárek | 20. 1. 2015 | 11 komentářů
![]()
Miloš Zeman si prý dělá starost o to, jestli kolona s našimi dětmi jede dostatečně rychle. Ve skutečnosti ale jen propaguje oblíbený názor, že ani nemá cenu zkoušet někam jezdit.
Co se děje | Petra Dlouhá | 4. 9. 2014 | 8 komentářů
![]()
Výuka finanční gramotnosti je už rok povinná i na základních školách. Jak finančně gramotní jsou ti, kteří ji mají dětem vštěpovat, tedy učitelé?
Komentář | Michal Kašpárek | 29. 8. 2014 | 16 komentářů
![]()
„Už za devět let o tvojí kariéře, tvých příjmech a tvém místě ve světě definitivně rozhodne jediný test, ale zkus se tím nestresovat, čumáčku.“
Publicistika | Petra Dlouhá | 7. 7. 2014 | 21 komentářů
![]()
Dramatický konec školního roku za sebou mají studenti vyšší odborné školy v Olomouci. Ředitelka po nich žádala několik tisíc nad rámec školného – prý na materiál potřebný k praktické výuce. Ultimátum bylo tvrdé: Nezaplatíš? Nedokončíš ročník! U zřizovatele školy se studenti domáhali pomoci marně. Zasáhla až Česká školní inspekce.
Sloupek | Michal Kašpárek | 11. 4. 2014 | 8 komentářů
![]()
Kellnerova škola je Dejvicím i společnosti prospěšnější než papalášský hotel. Proč to tolik lidí odmítá vidět?
Komentář | Michal Kašpárek | 17. 1. 2014 | 15 komentářů
![]()
Pokud se české školy budou štítit principů asertivity a zdravého sebevědomí, jen tím zametou cestu k moci pro další generaci psychopatů.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 4. 1. 2014 | 3 komentáře
![]()
„Představa designu jako něčeho drahého a luxusního je mylná. Design je disciplína demokratická, ve všem a pro všechny. Každou věc musí přece někdo navrhnout,“ říká v exkluzivním rozhovoru Lenka Žižková, ředitelka Design Cabinetu CZ, která pomáhá studentům a absolventům uměleckých a průmyslových škol s prvními krůčky v nesmlouvavém světě profesionálního designu.
Když se řekne | Lucie Kocurová | 3. 12. 2013 | 3 komentáře
![]()
Míst ve školkách je v leckterých regionech pomálu. Dobrých školek jakbysmet. A pokud byste si snad představovali ještě něco jinačího než klasickou mateřinku – s takovou představou se můžete rozloučit skoro úplně. A tak se stane, že nejednu maminku napadne: Což takhle si založit vlastní školku? Možnosti seberalizace i zisku by tu byly...
Co se děje | Lukáš Kovanda | 3. 10. 2013 | 4 komentáře
![]()
Jeden čas se zdálo, že slovo „robot“ má léta největší slávy za sebou. Děti se postupně přejedly všeho, nač pasovalo původní Čapkovo pojmenování, počínaje robotem Emilem a konče hrdiny japonských počítačových her. Dospělí zas tak nějak uvykli na kuchyňského robota a na to, že v produkci řady druhů zboží, jež zakoupí v nejbližším obchodním centru, má tak či onak prsty nějaký ten robot, rozuměj automatizovaný stroj. Poslední dobou je ale stále patrnější, že to všechno byla pouhá předehra.
Když se řekne | Lucie Kocurová | 17. 9. 2013 | 6 komentářů
![]()
Dokázat přečíst ještě neznamená dokázat čtenému rozumět. Umět něco sečíst ještě neznamená, že si v životě dokážeme spočítat, co nás kolik bude stát a na čem kolik vyděláme. Zkrátka to, že má dítě jednotku z matiky, ještě neznamená, že si jednou nebude brát nesmyslné půjčky. Pomůže povinný předmět finanční gramotnost?
Očima expertů | Ondřej Tůma | 27. 7. 2012 | 4 komentáře
![]()
Miliardu a půl už stál projekt státní maturity. Že běží hladce, se nedá říct; premiér dokonce říká, že v současné podobě jsou maturity „mrtvé“. Vylijeme miliardu a půl do kanálu? Nebo jsme ji už vylili? Zrušit maturity? Předělat? Nechat být? Ptáme se Jiřího Pehe, Tomáše Prouzy, Tomia Okamury a dalších osobností.
Komentář | Michal Kašpárek | 29. 6. 2012 | 14 komentářů
![]()
Z propočtů Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu padá brada. Kdyby ze škol lezli méně natvrdlí deváťáci, lidé by vydělávali víc, do důchodu chodili dřív a stát by hospodařil vyrovnaně.
Komentář | Tomáš Prouza | 24. 1. 2012 | 16 komentářů
![]()
Módou posledních dvou let se staly debaty o úsporách. Nejde přitom jen o Českou republiku, kde se hesla o potřebě úspor a zabránění řeckému scénáři stala hitem voleb v roce 2010 a měla překvapivý dopad na volební výsledek.