Povinná maturita z matematiky: Potřebuje kadeřnice logaritmické pravítko?

U maturity z matematiky loni propadl každý čtvrtý. Dvacet čtyři procent z těch, kteří se rozhodli, že z ní chtějí maturovat radši než z cizího jazyka. Současní deváťáci už z matematiky mají maturovat povinně. Je totiž královnou věd, rozvíjí logické a strukturované uvažování. A absolventi středních škol s takovou výbavou jsou přesně to, co chceme!

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 1. 2015 8:00, Matěj

Maturita z matematiky je totální nesmysl, čemu to pomůže? Středoškoláci se pořád dokola budou učit dokola vzorečky, aby u maturity něco spočítali a nepropadli. Ve školách, kde se matematika učí dobře, tzn., tak, že rozvíjí logické myšlení, ale i kreativitu v hledání řešení, se posunou směrem dolů na úroveň řešení běžných testů, ve kterých studenti tupě aplikují nadrcené vzorečky. To znamená, že matematika se bude učit hůř než se učila doposud. Protože jak funguje státní maturita? První rok nebo dva neodmaturuje určitý počet středoškoláků, komise rozhodne, že je to příliš velký počet a obtížnost maturity se sníží! To přispěje ještě více k tomu, že se ve školách bude učit jen ten naprostý základ bez přidané hodnoty. A proč potřebuje Svaz průmyslu absolventy s maturitou z matematiky? Protože přemýšlí max. v horizontu 5 let, dál není schopen vidět. Pokud by se mělo maturovat z toho, co skutečně maturanti budou v životě potřebovat, maturovalo by se z ČJ, AJ, Projektové výuky, aby maturant prokázal schopnost pracovat v týmu, komunikovat, dodržovat termíny a prezentovat výsledky. A v neposlední řadě ze základů IVT, ale to by se IVT nesmělo učit především jako historie počítačů, nabiflování se definic hardware a software, protože většina učitelů informatiky umí reálně ovládat počítač daleko hůře než průměrný patnáctiletý. Naše školství nepotřebuje další a další testy, naše školství potřebuje především zajistit, aby na pedagogické fakulty chodili lidé, kteří mají dispozice k tomu stát se dobrými učiteli a aby potom na školách vydrželi.

+34
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 1. 2015 14:21, josef

clovek, ktery se sesype z maturity, nebo bakalarky to bude mit v zivote tezke. Protoze stres v zamestnani je mnohem horsi. A casto nemate tri moznosti - po prvnim vaznem problemu proste jdete. Tekze clovek, ktery vzdal navazujici studium jen kvuli stresu by pro mne, jako potencialniho nadrizeneho, byl bezceny.

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 39 komentářů)

4. 7. 2015 18:14 | Lara

Základ postačí...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2015 14:21 | josef

clovek, ktery se sesype z maturity, nebo bakalarky to bude mit v zivote tezke. Protoze stres v zamestnani je mnohem horsi. A casto nemate tri moznosti - po prvnim vaznem problemu proste jdete. Tekze clovek, ktery vzdal navazujici studium jen kvuli stresu by pro mne, jako potencialniho nadrizeneho, byl bezceny.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2015 1:27 | limbera

Kadernice delaji maturitu???
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2015 14:44 | Nox

Pravda, bez derivace faktury a cosinusu nakladu to nepozna.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 1. 2015 13:03 | Pavel

Matematika se nebifluje, matematika se chápe. A jejím pochopením skutečně k "ozvíjení logiky, bystření úsudku či tříbení mysli" dochází.
Samozřejmě, problém je ve výuce. Děti nuceny si pamatovat, že rovnost je reflexivní a tranzitivní, z nebe jim spadne tvrzení, že osy stran v trojúhelníku se protínají v jednom bodě, ale už jim nikdo nesdělí že to, že se osy stran trojúhelníka protínají v jednom bodě, je triviálním důsledkem tranzitivnosti rovnosti.
Podobně se učí Pythagorovu větu, ale ten triviální obrázek, ze kterého je vidět, proč platí, jim nikdo nenakreslí.
Stejně se musí učit vzoreček pro sinus součtu úhlů, ale obrázek, ze kterého je výsledná formule přímo vidět, jim nikdo nenakreslí.
Matematika není nic jiného než důkladné domýšlení následků jednoduchých faktů. A kdo to zvládne, ten pak dokáže domyslet třeba i to, co se stane, když podepíše úvěrovou smlouvu a pak neplatí. Ale bez oné zkušenosti s odvozováním důsledků z příčin skončí v rukou exekutora.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 1. 2015 11:34 | Standa

Není to dobré! Pokud člověk nemá matematický talent, tak stejně k žádnému rozvíjení logiky, bystření úsudku či tříbení mysli biflováním matematiky nedochází. V populaci jsou talenty pro všechny lidské aktivity rozvrženy v nekonečně pestré směsici a moudrá společnost jim má dávat co největší možnosti uplatnění. Největší duchové lidského rodu (Einstein,Lomonosov, Mendělejev,Tesla, Edison a další...) hovoří o intuici jako o zdroji svých vědeckých a technických vynálezů a teorií. Paradoxně pro svou již hotovou teorii dodatečně hledali i nacházeli matematické vysvětlení (viz. tzv. Einsteinovy rovnice). V naší civilizaci je matematika velice důležitá a užitečná, ale není vhodná jako povinný předmět maturity.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2015 10:59 | Janek

Jestli majitelku kadeřnické firmy nezajímá matematika a nechce z ní maturovat, jak si asi povede účetnictví, nebo jak si bude kontrolovat účetní, jestli ji neoblafla?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 1. 2015 9:35 | ababc

Buchtak to dle vystihl pěkně. Nadpis tohoto článku je hodný akorát tak Blesku... První co mě napadlo je, proč by se argumentace proti maturitě z matematiky měla opírat o vzdělávání kadeřnic? Proč je dnes povědomí, že maturitu by měl mít každý? Naopak, pokud se člověk chce věnovat pouze svému výučnímu řemeslu, tak ať neodsouvá svůj produktivní nástup do práce o další nesmyslné roky, kdy jednak on sám se šidí o ušlý výdělek a jednak zatěžuje naše školství a rodiče. Tomuto přístupu k maturitě osobně připisuji nemalý podíl na degradaci našeho školství. Maturitu z matematiky rozhodně podporuji, výjimku bych dal snad možná čistě uměleckým školám. Rozhodně se mi nelíbí stav, kdy z VŠ vycházejí inženýři, kteří na kalkulačce nepoužili nic víc než plus minus krát děleno už od základky. Mimochodem, zkoušel jsem si ty zveřejněné testy z matematiky a přišlo mi, že učivo základní školy přesahují jen docela málo... Souhlasím s těmi, kteří na maturitu nahlíží také jako na něco, co svědčí o všeobecném povědomí a rozhledu, nikoliv jako na přesnou přípravu na budoucí povolání. Z toho akorát pak vznikají dohady, co z toho člověk v životě využije a co ne. O tom to dle mého není. Ale když už by teda směřovala debata tímto směrem, tak rozhodně musím říci, že matematika (včetně goniometrických funkcí) se mi hodila v životě nepoměrně více, než určování, zda jde o větu předmětnou, podmětnou, přívlastkovou atd., či vědět, kdo patřil mezi Lumírovce.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2015 8:07 | Marcela

V první řadě si myslím, že kadeřnice nepotřebuje maturitu.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2015 6:54 | Láďa

Otázka spíš je, jestli kadeřnice potřebuje maturitu... Proč by ji měl mít "každý" kuchař nebo číšník?
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2015 6:52

Potřebuje kadeřnice logaritmické pravítko? Myslím že ne. A potřebuje kadeřnice maturitu, nebo umět kadeřit :-)
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 22:35 | HiHiHa

Kadřnice - určitě! Klidně pošlu fotku, jak jsem ostříhaný... Znám spoustu právníků - poslanců, kteří neumí si nic spočítat, jen nám to pošítají. ALE ano, ať mají všeci vše. Život si selektivně poradí. Zdar i vám. (a moje heslo ? změňme prosím zákon M. Terezie - povinnou školní docházku - na dobrovolnou, on Lájoš stejně nikam nechodí, a konečně si každý udělá, jen na co bude mít hlavu)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 21:26 | Broucajz

A potřebuje kadeřnice maturitu?
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 19:58 | Anna

Povinná maturita z matematiky je jen zoufalý pokus omezit počet studentů na vysokých školách. Zde je největší problém našeho školství. VŠ vyrostly jako houby podešti a každý pologramotný na nich (některých) vystuduje. Zavřít je nejde, tak se přivřou kohoutky s nově příchozími.....
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 19:53 | Ivan

Je neuvěřitelné, jak se dá z goniometrických funkcí vytvořit nepřekonatelný problém. Ministerstvo školství a další školní experti by měli problém řešit. Že není co řešit? Ale je. Ať mi někdo vysvětlí, jak je možné, že můj syn během studia na výběrovém gymnáziu řekl, že goniometrické funkce nechápe a že neví k čemu takový nesmysl je. Po mém pětiminutovém výladu řekl, že je mu již vše jasné a divil se, že mu tak jednoduchý výklad nepodali ve škole sami učitelé. Podotýkám, že nejsem ani vzdáleně učitel. Kdysi jsem uvažoval o tom jít učit, ale záhy jsem se vzdal této myšlenky, neboť mi ředitel jedné školy řekl, že bych musel absolvovat dvouletý pedagogický kurs. Kde jsou ti úžasní vyškolení pedagogové pane Chládku?
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 19:32 | D

Ano,viděli jsme Frause, ale to je jen momentálně módní hit. Znechutí matematiku dětem již ve čtvrté či páté třídě. Někdo prostě to logické myšlení nemá, a na rozdíl od počtů, logické myšlení nejde naučit. Žák, který se učí klasické počty, násobilku, trojčlenku a procenta, je schopen se toto naučit i bez logického myšlení. Sice třeba obtížně a drilem, ale i za padesát let bude umět z hlavy násobit a dělit a spočítá si základy pomocí trojčlenky. Zvířátka dědy Lesoně mu budou tak akorát na nic. Děti, které mají schopnost logického myšlení budou namyšlené, že chápou věci, na které jsou jiní "blbí", ale nenaučí se pořádně právě ty obyčejné počty. Třeba znalost násobilky je ve třídách , které jedou podle Frause, otřesná. A proč by se také učila, když máme kalkulačky. Děti, které schopnost logického myšlení nemají, jsou z výuky typu Fraus znechucené a otrávené, protože to nechápou. Jako bonus k tomu mají ještě navíc to, že neumějí také ani tu násobilku.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 1. 2015 19:27 | jan68

Pridam se k tem co nechapou k cemu potřebuje kadernice maturitu.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 18:08 | Nox

Osobne jsem proti povinne maturite z matematiky. Spocitat si zakladni veci by mel sice umet kazdy, jenze skolni matematika je alepson podle mych zkusenosti od urciteho rocniku jen jakasi cerna magie. Clovek dostane radek znaku, stranku pocita a vyjde mu jiny radek znaku. Ale nikdo mu nuz erekne, co to vlastne pocita, k cemu se takovy vypocet pouziva, atd. Takze v zivote mu to nakonec k nicemu neni, pokud dannou vec potrebuje umet, stejne mu to musi vysvetlit nekdo v praxi. Pokud se 36% zaku rozhodlo maturovat z matematiky, povazuji to za slusne cislo. Ne kazdy bude raketovy vedet, aby vyssi matematiku vyuzil. Naopak cizi jazyk je v tak nepatrnem narode, jako je nas, podstatne dulezitejsi.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 14:33 | Ondřej Holub

Kadeřnice goniometrické funkce opravdu nepotřebuje. Nepotřebuje ani maturitu - tedy reálně ji nepotřebuje. Věřím tomu, že je požadována, ale skutečně potřeba není.
Znalost goniometrických funkcí bude mít pro kadeřnici stejný přínos, jako znalost dějin literatury, tedy nulový. Tím jsem chtěl jenom upozornit na situaci, že se neustále vede diskuse o potřebnosti maturity z matematiky, ale nevede se diskuse o (ne)potřebnosti maturity pro určité skupiny povolání a o (ne)potřebnosti jiných předmětů (např. literatura patří k základním znalostem stejně jako matematika, navíc má proti matematice mnohem menší reálné využití). Nejspíš je to tím, že nikde není definováno, co má maturita splňovat nebo indikovat. Jestli má indikovat nějaké základní kulturní znalosti, musí obsahovat i ty dějiny literatury, které reálně bude v životě potřebovat méně lidí než tu matematiku. Pokud má maturita ukazovat základní orientaci v základních disciplínách, musí tam být kromě té historie (a nejen literatury) i cizí jazyk i matematika. Samozřejmě by pak "poklesla" vzdělanost národa, protože by se hůře naplňoval pochybný cíl říkající "maturitu musí mít každý".
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 14:27 | Slávka

Může mi někdo vysvětlit, k čemu potřebuje kadeřnice maturitu? Otázka se vztahuje i na řadu jiných učebních oborů touto zkouškou zcela zbytečně zatížených.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  14 860 810 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Zahradní sekačka
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, koncem prosince 2020 jsme přes e-shop koupili zahradní sekačku. Začala se užívat s první trávou, tudíž v dubnu 2021. Po zhruba 6 sečeních začala vykazovat problém - přetrhlo se lanko pojezdu... více

Spotřebitelská poradna

Doporučujeme

Radost z pádu Babiše střídá strach z ODS. Co čekat od Fialy?

Radost z pádu Babiše střídá strach z ODS. Co čekat od Fialy?

Občanská demokratická strana bude dominovat budoucí vládě a mnoho lidí se ptá: co čekat...více

Eurozóně hrozí zombifikace, varuje centrální bankéř Michl

Eurozóně hrozí zombifikace, varuje centrální bankéř Michl

„Japonsko je odstrašující případ, žije v zombie ekonomice. Teď hrozí podobný scénář zemím...více

Nejde o to, kdo vynese koš, ale kdo na to myslí. Mentální zátěž je neviditelná domácí práce

Nejde o to, kdo vynese koš, ale kdo na to myslí. Mentální zátěž je neviditelná domácí práce

Mentální zátěž označuje nerovnost v rozložení činností v domácnosti, které zpravidla organizuje...více

Tall body positivity. Osobní příběh o tom, čemu čelí vysoké ženy

Tall body positivity. Osobní příběh o tom, čemu čelí vysoké ženy

Fotky holek, které ať už hrdě nebo nejistě odhalují větší břicho, jizvy nebo třeba to,...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Vostatek

ekonom

Ivo Rittig

lobbista a podnikatel

Jaroslav Vostatek
ÚSPĚŠNOST
52,14 %

z 140 duelů
×
Ivo Rittig
ÚSPĚŠNOST
32,14 %

z 112 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.