Povinná maturita z matematiky: Potřebuje kadeřnice logaritmické pravítko?

U maturity z matematiky loni propadl každý čtvrtý. Dvacet čtyři procent z těch, kteří se rozhodli, že z ní chtějí maturovat radši než z cizího jazyka. Současní deváťáci už z matematiky mají maturovat povinně. Je totiž královnou věd, rozvíjí logické a strukturované uvažování. A absolventi středních škol s takovou výbavou jsou přesně to, co chceme!

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 1. 2015 8:00, Matěj

Maturita z matematiky je totální nesmysl, čemu to pomůže? Středoškoláci se pořád dokola budou učit dokola vzorečky, aby u maturity něco spočítali a nepropadli. Ve školách, kde se matematika učí dobře, tzn., tak, že rozvíjí logické myšlení, ale i kreativitu v hledání řešení, se posunou směrem dolů na úroveň řešení běžných testů, ve kterých studenti tupě aplikují nadrcené vzorečky. To znamená, že matematika se bude učit hůř než se učila doposud. Protože jak funguje státní maturita? První rok nebo dva neodmaturuje určitý počet středoškoláků, komise rozhodne, že je to příliš velký počet a obtížnost maturity se sníží! To přispěje ještě více k tomu, že se ve školách bude učit jen ten naprostý základ bez přidané hodnoty. A proč potřebuje Svaz průmyslu absolventy s maturitou z matematiky? Protože přemýšlí max. v horizontu 5 let, dál není schopen vidět. Pokud by se mělo maturovat z toho, co skutečně maturanti budou v životě potřebovat, maturovalo by se z ČJ, AJ, Projektové výuky, aby maturant prokázal schopnost pracovat v týmu, komunikovat, dodržovat termíny a prezentovat výsledky. A v neposlední řadě ze základů IVT, ale to by se IVT nesmělo učit především jako historie počítačů, nabiflování se definic hardware a software, protože většina učitelů informatiky umí reálně ovládat počítač daleko hůře než průměrný patnáctiletý. Naše školství nepotřebuje další a další testy, naše školství potřebuje především zajistit, aby na pedagogické fakulty chodili lidé, kteří mají dispozice k tomu stát se dobrými učiteli a aby potom na školách vydrželi.

+34
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 1. 2015 14:21, josef

clovek, ktery se sesype z maturity, nebo bakalarky to bude mit v zivote tezke. Protoze stres v zamestnani je mnohem horsi. A casto nemate tri moznosti - po prvnim vaznem problemu proste jdete. Tekze clovek, ktery vzdal navazujici studium jen kvuli stresu by pro mne, jako potencialniho nadrizeneho, byl bezceny.

Zobrazit celé vlákno

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 39 komentářů)

22. 1. 2015 14:09 | buchtak

Vse tu jiz vesmes bylo receno. Ja se naprosto ztotoznuji s nazorem zavest matematiku povinne. Zakladnim problemem v argumentaci odpurcu je mylna predstava, ze maturita predstavuje zavrseni procesu pripravy hotoveho pracovnika uzpusobeneho pro fungovani na trhu prace. To je zkratka nesmysl a vzhledem k neprebernemu mnozstvi ruznych specializaci i v ramci jednotlivych oboru to tak nikdy ani fungovat nemuze.
Maturita slouzi jako nadstavba pro zakladni vzdelani a student pri ni prokazuje vseobecny rozhled. Nejde o to vyrobit "hotove" pracovniky, ale vzdelat a vypustit absolventy s potvrzenim, ze maji urcity spolecensky zaklad vzdelani, jenz umoznuje libovolnou dalsi specializaci, nejcasteji ve forme VS. Jedna se o papir, ktery v ramci moznosti zarucuje a prokazuje nejake minimalni znalosti, jez jsou naprostym zakladem moderni spolecnosti.
Konkretne je pak matematika naprosto fundamentalni soucasti cele rady oboru - fyzika, strojirenstvi, informatika, robotika, ekonomie, ale castecne i napr. biologie, medicina, chemie, atd. Zde lze namitnout, kolik lidi se temito obory zabyva na takove urovni, aby skutecne matematiku vyuzili. Jenze v tom prave tkvi zacarovany kruh: neustalym omilanim predstavy, ze matematika jako veda je pro "bezny zivot" k nicemu, o ni potencialni studenti ztraceji zajem, na SS i VS ji plni jen z povinnosti, prip. se hlasi humanitni obory, a jelikoz pak funguji bez ni, dale rozsiruji mytus o jeji bezvyznamnosti. Stat timto prichazi o technicky kvalifikovane absolventy, coz se nasledne projevuje napr. i ve vede a vyzkumu. Zakladni vyzkum je u nas velmi omezeny, vse se soustredi mnohem vice na aplikovany vyzkum, coz ma dale za nasledek pouhe prebirani technologii odjinud (aneb CR jako montovna) apod.
Timto nechci tvrdit, ze povinna maturita z matematiky bude fungovat jako nejaky vselek, nicmene predstavuje dle meho nazoru naprosty nezbytny krok ke zlepseni soucasneho stavu. Detem a mladistvym je zkratka nutne predat kompletni rozhled, cim vsim se lze v zivote zabyvat, a ne pouze rici, ze matematika je pro bezny zivot k nicemu. Ano, souvisi s tim take zmena pristupu a zpusobu vyuky tak, aby byla zajimavejsi a deti vice motivovala, ale to je proces na min. jednu generaci. Povinne lze maturitu zavest vylmi rychle alespon jako napravu soucasne maturiy "po zlem" (kdyz uz to tak autor nazval).
Co se tyce soft skills, ty by mely byt provereny v ramci jednotlivych maturitnich predmetu, nikoliv jako samostatne, jak tu nekdo navrhoval. Napr. u maturity z CJ by se krome znalosti melo hodnotit vyjadrovani, u technickeho predmetu forma zaverecne zpravy ci prezentace atd. Pokud vim, tak toto se vsak jiz zohlednuje a problem je pak spise v implementaci (ucitele, duraz na tyto schopnosti apod.), nez v navrhu.
A jen bych dodal - pokud ucnovsky obor kadernice vyzaduje pro naslednou praxi maturitu, pak je neco skutecne spatne...
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 13:50

Panna se pise se dvema n.Maturoval jste z cestiny?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 1. 2015 12:57 | czhunter

Opravdu? Zrovna teď jste ty znalosti potřeboval (lhostejno zda z paměti nebo Wiki), jinak byste neměl svoji hypotézu o nepotřebnosti literatury ve svém životě o co opřít.


Obecně vzato, po staletí existuje ve výuce takzvaná "trivia" - původně "gramatika, logika a rétorika", za staletí se to zdeformovalo do dnešního "čtení, psaní, počítání".
To by měl zvládnout každý. Rozhodně každý, kdo završil středoškolské vzdělání. Otázka pouze zní, jestli je potřeba to nějak "dokazovat" (maturitní zkouškou), ale protože jsme se dohodli že ano, že nelze věřit dobrému slovu učitelů - že to naučili, ani žáků - že se to naučili, tak to musíme testovat povinně. Osobně jsem proti maturitě jako celku - po X letech studia (4 na SŠ, 8 na gymnáziu) si myslím, že každý učitel ví, co žáci umějí a na ohodnocení by mělo stačit vysvědčení. Společneský taneček zvaný maturita je pak nějak nadbytečný. Ale pokud jsme se tedy společensky dohodli, že maturita MUSÍ být, tak podle mě v ní i ty počty MUSÍ být - jinak je bezcenná. A to že je bezcenná, to víme, to je dnešní stav.

PS: Schválně píšu "počty" (anglicky "calculation"), protože o "matematiku" ("math") se učivo SŠ v podstatě ani neotře ... maximálně na gymplu někde ke konci. A pak na některých VŠ.
PPS: V tom, že matematika se u nás neučí ideálně nejsme sami. To dnes řeší v podstatě úplně každý stát, že výuka matematiky by se měla změnit - protože vychází ze staletých učebních tradic, a ignoruje, že v posledních desetiletích právě kalkulačky a počítače osvobodili matematiku od počtů. Ano, je dobré znát základ, jak sčítání a násobení a kvadratická rovnice funguje, ale není třeba to tisíckrát propočítávat, i kdybyste to trénovali roky, tak každý telefon to spočítá milionkrát rychleji než vy. Dnes je poměr "logiky" (definice problému, převedení do matematické řeči, algoritmizace, ověření výsledku) a "mechanického počítání" ve výuce matematiky zhruba 1:4. Měl by být opačný. Dobré ale je, že matematika je zcela univerzální bez ohledu na kulturu, dějiny a podnebí, takže narozdíl od většiny jiných školních předmětů, až tu ideální metodu někdo na světě najde, nemusíme ji vymýšlet, stačí ji převzít.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 1. 2015 11:58 | student1

Matematiku možná zvládáte, ale co jste měl z češtiny? Když Vás to vIděsilo.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 1. 2015 11:57 | jezevec

kadeřnice nepotřebuje logaritmické pravítko ani goniometrické funkce. nepotřebuje ani básně fráni šrámka, bitvu u lipan, halonové plyny, a čeledi bezobratlých. ale pokud se to člověk naučí a dokáže to u maturity prezentovat, a ještě mnoho dalších věcí - dává to určitou garanci minimální inteligence a všeobecného rozhledu. dává to vyšší pravděpodobnost, že člověk, který se dokázal naučit periodickou soustavu prvků a velkou násobilku - dokáže se jako kadeřnice naučit seznam chemikálií které člověku popálí kůži a sežerou vlasy. a k tomu maturita má sloužit - přes dnes tak moderní okopávání, že "maturitu už má každej" a že to je signum spíš základního než odborného vzdělání - maturita slouží jako důkaz o určitém srovnatelném objemu inteligence, paměti, a aplikačních schopnostech. možná proto to tolika méně obdařeným jedincům vadí.
pokud někdo napíše, že ho VIDĚSILA učebnice matematiky - je to podobné jako brát si na součet dvou dvouciferných čísel kalkulačku. člověk vypadá jako blb.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 11:55 | Nobody 67

Je to strašné, každý nový ministr školství dělá reformu maturity a je přesvědčený, že právě na něj celé školství roky čekalo a on jediný má pravdu a věc vyřeší. Výsledky jsou tristní. Na základních školách neexistuje jednotný učební plán a každá škola si v nějakém rámci učí co chce. Poté ale ministři chtějí jednotné maturity. To není nikomu divné? V rámci neustálé masáže na nutnost maturity z matematiky není nikomu divné, že by musela např. studentka oboru sociální pečovatelství biflovat lineární rovnice a nerovnice s absolutními hodnotami, nebo kvadratické rovnice a nerovnice s parametrem? Mně to divné je. Myslím si, že maturita by neměla být jednotná, ale modifikovaná podle oborů studia, přičemž by český jazyk a jeden cizí jazyk byl základ, ostatní předměty by byly doplněny podle oboru studia – proč požadavkem na maturitu z matematiky odpírat vzdělávání někomu, který by třeba byl skvělý v nějakém oboru humanitním? Dalším svým názorem budu leckoho šokovat, ale maturitu a státnice na VŠ, v podobě jaké jsou nyní, bych zrušil úplně. Nedává mi smysl, proč, když student projde všemi lety studia a má ze všech ročníků vysvědčení se slovem „prospěl“, je nucen, aby v jeden jediný okamžik zkoušky opět obhajoval, že tuto látku zná. Je toto nutné? Mrzí mě, že v této problematice se absolutně pomíjí lidský faktor každého studenta, ten tlak, který cítí a stres v jakém se ocitá. Kromě výjimečně stresu odolných jedinců určitě všichni, kteří maturitou a státnicemi na VŠ prošli, vědí, o čem mluvím. Já osobně stres zkoušky snáším velice špatně. Maturita a státnice pro mě znamenaly dva nejhorší zážitky v životě, ovšem až po úmrtí v rodině. A to snad nejsem ze studentů nejhorší – červený diplom v bakalářském studiu (ne, nebyl z Plzně ani z UJAKu, ale ze státní univerzity). Když jsem si představil další dva roky studia, abych získal plné VŠ vzdělání a titul Mgr., tak jsem to vzdal. Prostě na to nemám nervy. Já bych maturitu pojal jinak, a to formou samostatných prací, které by student v rámci maturity musel vytvořit a před maturitní komisí obhájit, Podobně jako obhajoba závěrečné práce na VŠ, ale bez stresujícího ústního zkoušení. Dále ministerstvo školství se svými dalšími vypečenými subjekty jako CERMAT vyvíjí s neutuchajícím úsilím testy všeho druhu a testuje se všude, až se hory zelenají. Na ZŠ už snad od třetí třídy, další a další testy následují až do maturitní zkoušky. Pak se ale zjistí, že v testech byly chyby a testy se v dnešním 21. století rozvážely po republice auty…. To se snad ani nedá komentovat, a mohl bych pokračovat. Všichni neustále atakují žáky a studenty, testují je, posuzují, mění pravidla hry a nakonec se ptají, jestli vůbec maturantů není nějak moc, jestli by nebylo lepší nahnat mladé do fabrik ke strojům (toto mi něco připomíná, nechovali se tak náhodou komunisté v rámci snahy o dostižení a předstižení imperialistických kapitalistů?) . A tak dále, přičemž hlavní poptávku a honbu za školními tituly vyprovokoval právě stát, svými absurdními požadavky ve státní správě – skoro po každém řadovém referentovi je žádán nějaký VŠ titul. Kdo se ale stará o ty, kteří školy vytvářejí a jejichž úkolem je ty mladé vzdělávat? O učitele. A to nemyslím o jejich vzdělání a tituly, tak jako dnes, ale o jejich osobnosti. A to je podle mě absolutní katastrofa. Z vlastní zkušenosti rodiče vím, že na základních školách učí lidé-učitelky, které se k dětem neumí chovat a to nejen jako profesionální pedagogové, ale ani jako lidé a ženy. Setkali jsme se s tím, že učitelka se dětem vysmívá a zesměšňuje je před kolektivem, čímž mu nejen likviduje i poslední zbytky sebevědomí, ale hlavně ničí jeho postavení mezi dětmi. Na střední škole je situace ještě horší, učitelé se staví ke studentům a priori jako k flákačům a lemplům, kteří jsou vlastně jen obtížný hmyz, který je dobrý jen k tomu, aby byl rozmáznut. A taky to dělají. Z prvního ročníku SŠ, kam chodí starší syn, odešlo 10 studentů, syn prošel. Mysleli jsme si, že nic horšího než jedna paní učitelka ho již nemůže potkat. Mýlili jsme se ale. V druhém ročníku pan učitel v předmětu, se kterým kluci neměli v prváku žádné problémy, rozdává 4-5 dle pořekadla „Když chceš psa bít, vždycky si důvod najdeš“. Ze zbylých osmnácti studentů má z tohoto předmětu 12 kluků v pololetí 4-5. Je tohle normální? Podle mě ne a vypovídá to hlavně o samotném učiteli a škole jako takové. Dle osobního jednání s učitelem usuzuji, že má poruchu chování. Je arogantní. Neříká pravdu do očí ani nám rodičům, z legitimních otázek se vykrucuje. Kdo se zabývá osobnostmi učitelů? Kdo je psychologicky testuje, zda-li jsou vůbec schopni působit jako pedagogové, nebo nejsou již nedej bože absolutně vyhořelí, nebo nemají poruchu osobnosti. Odpovím si sám. NIKDO. A tito lidé mají dětem a studentům poskytovat vzdělání a dovést je k JEDNOTNÉ MATURITĚ. Smutné. Na mě z toho jde děs a hrůza a opravdu lituji své dva syny, když si představím, co je všechno v našem státě a školství čeká, než dojdou k cíli v podobě ukončeného vzdělání.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 11:36 | HoK

Nejpravdivější je věta "českým dětem totiž počty příliš nevoní". Ano, to je ten problém - u nás se totiž neučí matematika, ale počty. V situaci, kdy počty umí každý mobil, je to na zabití (i když aspoň malou násobilku je asi vhodné umět :-) Jako studenta matematického gymplu mě viděsila učebnice matematiky, kterou má syn ve druhé tříde. Je to tak typu Lenin - akorát "sečti, sečti, sečti". Zvlášť ve chvíli, kdy mám možnost srovnat s jinými učenicemi je to dost tristní. Viděli jste například Frause? Tudy jsou dvě stejné šipky, každá o +1 (zjisti z jednoho posunu), kolik je ta další šipka do společného cíle? A dvě ovce jsou stejně jako kůň, srovnej tři ovce a koně s ovcí. "Přemýšlej, přemýšlej, přemýšlej". Není důležité, že jde o "malá" čísla, ale o to, že musí nad tím přemýšlet. Ne simulovat kalkulačku. @ Honza
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 10:57 | martin.mm

Článek je silně zavádějící. Goniometrické funkce se před čtvrt stoletím učily za druhém stupni ZDŠ, tedy kdo neznal ony v článku zmiňované goniometrické funkce, propadl už v šesté či sedmé třídě. Dneska se to učí spíše dříve než později. A logaritmická pravítka se používala naposled taky v téhle době, tedy čtvrt století tomu nazpátek. Poději je vytlačily kalkulačky. Takže abych to shrnul, povinná matematika u maturity zřejmě lásku k matematice v dětech nevykřeše, ale nelíbí se mi ty nesmysly, které článek obsahuje. PS: docela by mne zajímalo, zda alespoň autor článku ví, co to je logaritmické pravítko a zda ho umí i použít?
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 10:42 | Miroslav

Kdysi mi mistr řekl, že nemám myslet a mám dělat jen to, co mi bylo přikázáno.Proto jsem si udělal školy, abych mohl i myslet.Když dnes vidím kolem sebe kolik maturantů a ing. neumí myslet a dostanou krásný plat za to, že si někde splácali ty své tituly, tak je mi z toho špatně.Kapitalisté nepotřebují mnoho myslících lidí, ale jen několik, kteří budou vymýšlet a poroučet a mnoho těch, kteří budou tupě poslouchat.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 9:53 | Myslim

Nomen omen jinak se to napsat neda !! Zmotal jste toho dohromady nejak moc !! Podstatou veci je, ze SKUTECNA MATURITA bez matematiky NENI maturita ! stejne plati i pro matersky jazyk. A dalsi tragedii (obecne tradovany blabol) je pohlizet na vzdelani jen utilitarne: co bude potrebovat pro svou praci ci zivot. ale maturamt by mel byt vzdelan prece jen torchu vice s jakymsi obecnym rozhledem a prehledem a logickym myslenim (matika) Vzdelanejsi spolecnost (obecne) je mene manipulovatelna, dokaze si lepe vybirat sve zastupce atd. apod.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 1. 2015 9:18 | J

Nastavení maturity z matematiky je takové, že na 3 by to měl udělat deváťák, když bude mít dost času...
Nikdo od kadeřnice neočekává samé jedničky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 8:30 | Petr.

"Povinná maturita z matematiky: Potřebuje kadeřnice logaritmické pravítko?" A potřebuje, kdokoliv vědět co je věta hlavní, nebo příslovce? Matematiku a fyziku i částečně chemii jsem potřeboval celý život. Jsem technik, ne kadeřník. Větu hlavní, příslovce, to že byl p. Hašek abstinent, p. Vrchlický básník o přírodě a p. Němcová cnostná pana, jsem v životě nepotřeboval nikdy.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 8:08 | Hellebrand

Moje otázka zní : potřebuje kadeřnice maturitu.?
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 8:00 | Matěj

Maturita z matematiky je totální nesmysl, čemu to pomůže? Středoškoláci se pořád dokola budou učit dokola vzorečky, aby u maturity něco spočítali a nepropadli. Ve školách, kde se matematika učí dobře, tzn., tak, že rozvíjí logické myšlení, ale i kreativitu v hledání řešení, se posunou směrem dolů na úroveň řešení běžných testů, ve kterých studenti tupě aplikují nadrcené vzorečky. To znamená, že matematika se bude učit hůř než se učila doposud. Protože jak funguje státní maturita? První rok nebo dva neodmaturuje určitý počet středoškoláků, komise rozhodne, že je to příliš velký počet a obtížnost maturity se sníží! To přispěje ještě více k tomu, že se ve školách bude učit jen ten naprostý základ bez přidané hodnoty. A proč potřebuje Svaz průmyslu absolventy s maturitou z matematiky? Protože přemýšlí max. v horizontu 5 let, dál není schopen vidět. Pokud by se mělo maturovat z toho, co skutečně maturanti budou v životě potřebovat, maturovalo by se z ČJ, AJ, Projektové výuky, aby maturant prokázal schopnost pracovat v týmu, komunikovat, dodržovat termíny a prezentovat výsledky. A v neposlední řadě ze základů IVT, ale to by se IVT nesmělo učit především jako historie počítačů, nabiflování se definic hardware a software, protože většina učitelů informatiky umí reálně ovládat počítač daleko hůře než průměrný patnáctiletý. Naše školství nepotřebuje další a další testy, naše školství potřebuje především zajistit, aby na pedagogické fakulty chodili lidé, kteří mají dispozice k tomu stát se dobrými učiteli a aby potom na školách vydrželi.
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 7:56 | Miroslav Gibas

Otázka je postavená špatně.
Potřebuje kadeřnice maturitu?
+20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 7:37 | Pavel

Za mého mládi byla povinná maturita z češtiny, ruštiny a matematiky a jeden předmet volitelný (kdo chtěl, mohl si přihodit ještě jeden předmět) a zvládali jsme to dobře. Maturita z matematiky byla zrušena, když nějaký ňouma přišel na nápad, že více maturantů znamená větší vzdělanost národa (aniž by si uvědomil, že cár papíru opravdu, ale opravdu není dokladem vzdělání) a tak zrušil maturitu z matematiy, aby ten cár papíru doslal každý trouba.
Je třeba vrátit maturitě ten význam, který měla, tedy že to je doklad o úrovni dosaženého vzdělání. A ke vzdělání patří jak matematika, tak i cizí jazyk, tedy maturita by měla být povinná z obého. Kdo na to nemá, ať na střední školu neleze.
A pokud kadeřnice potřebuje maturitu, aby si mohla otevřít kadeřnictví, ja nutné to řeši úpravou nesmyslného zákona, který takovou blbost požaduje, ne snižováním nároků na vdělání pro všechny.
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 6:05 | Makobyl

Počítat by měla umět i ta kadeřnice. Já někdy zírám,když si mladá prodavačka vezme na součet dvou dvouciferných čísel kalkulačku. Ale tady přeci nejde o matematiku ale o rozvoj logického a tvůrčího myšlení. Kdo dnes tohle neví, může si podat ruku s mistrem odborného výcviku z Domažlic, který v roce 1967 měl stejnou otázku " potřebují to"?
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 5:11 | Michal

Kadeřnice nepotřebuje maturitu, ale potřebuje si umět dost věcí spravne spočítat, aby se ji vyplatilo otevřít si vlastni salon. Myslím, že by nebylo na škodu, aby maturitní testy byly i z dalších předmětů - dějepis, zeměpis, fyzika , biologie. Lidi by to směrovalo k tomu, aby se učili vše a něj povinné minimum. Pak by mnohem méně lidi věřilo blábolům, kachnám, hoaxům a lépe by se orientovali ve všeobecných věcech a jen tak by s nimi média a jiní lidé nemanipulovali.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2015 2:55 | Pierre

Matematika nás neučí počítat, matematika nás učí myslet. - Nassim Nicholas Taleb
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michael Rostock

podnikatel a investor, Venture Investors

Petr Mach

ekonom a politik

Michael Rostock
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Petr Mach
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services