Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Michael Rostock
podnikatel a investor, Venture Investors
Petr Mach
ekonom a politik
0,00 %
z 1 duelů
0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Povinná maturita z matematiky: Potřebuje kadeřnice logaritmické pravítko?
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 1. 2015 8:00, Matěj
Maturita z matematiky je totální nesmysl, čemu to pomůže? Středoškoláci se pořád dokola budou učit dokola vzorečky, aby u maturity něco spočítali a nepropadli. Ve školách, kde se matematika učí dobře, tzn., tak, že rozvíjí logické myšlení, ale i kreativitu v hledání řešení, se posunou směrem dolů na úroveň řešení běžných testů, ve kterých studenti tupě aplikují nadrcené vzorečky. To znamená, že matematika se bude učit hůř než se učila doposud. Protože jak funguje státní maturita? První rok nebo dva neodmaturuje určitý počet středoškoláků, komise rozhodne, že je to příliš velký počet a obtížnost maturity se sníží! To přispěje ještě více k tomu, že se ve školách bude učit jen ten naprostý základ bez přidané hodnoty. A proč potřebuje Svaz průmyslu absolventy s maturitou z matematiky? Protože přemýšlí max. v horizontu 5 let, dál není schopen vidět. Pokud by se mělo maturovat z toho, co skutečně maturanti budou v životě potřebovat, maturovalo by se z ČJ, AJ, Projektové výuky, aby maturant prokázal schopnost pracovat v týmu, komunikovat, dodržovat termíny a prezentovat výsledky. A v neposlední řadě ze základů IVT, ale to by se IVT nesmělo učit především jako historie počítačů, nabiflování se definic hardware a software, protože většina učitelů informatiky umí reálně ovládat počítač daleko hůře než průměrný patnáctiletý. Naše školství nepotřebuje další a další testy, naše školství potřebuje především zajistit, aby na pedagogické fakulty chodili lidé, kteří mají dispozice k tomu stát se dobrými učiteli a aby potom na školách vydrželi.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
25. 1. 2015 14:21, josef
clovek, ktery se sesype z maturity, nebo bakalarky to bude mit v zivote tezke. Protoze stres v zamestnani je mnohem horsi. A casto nemate tri moznosti - po prvnim vaznem problemu proste jdete. Tekze clovek, ktery vzdal navazujici studium jen kvuli stresu by pro mne, jako potencialniho nadrizeneho, byl bezceny.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 39 komentářů)
22. 1. 2015 14:09 | buchtak
Maturita slouzi jako nadstavba pro zakladni vzdelani a student pri ni prokazuje vseobecny rozhled. Nejde o to vyrobit "hotove" pracovniky, ale vzdelat a vypustit absolventy s potvrzenim, ze maji urcity spolecensky zaklad vzdelani, jenz umoznuje libovolnou dalsi specializaci, nejcasteji ve forme VS. Jedna se o papir, ktery v ramci moznosti zarucuje a prokazuje nejake minimalni znalosti, jez jsou naprostym zakladem moderni spolecnosti.
Konkretne je pak matematika naprosto fundamentalni soucasti cele rady oboru - fyzika, strojirenstvi, informatika, robotika, ekonomie, ale castecne i napr. biologie, medicina, chemie, atd. Zde lze namitnout, kolik lidi se temito obory zabyva na takove urovni, aby skutecne matematiku vyuzili. Jenze v tom prave tkvi zacarovany kruh: neustalym omilanim predstavy, ze matematika jako veda je pro "bezny zivot" k nicemu, o ni potencialni studenti ztraceji zajem, na SS i VS ji plni jen z povinnosti, prip. se hlasi humanitni obory, a jelikoz pak funguji bez ni, dale rozsiruji mytus o jeji bezvyznamnosti. Stat timto prichazi o technicky kvalifikovane absolventy, coz se nasledne projevuje napr. i ve vede a vyzkumu. Zakladni vyzkum je u nas velmi omezeny, vse se soustredi mnohem vice na aplikovany vyzkum, coz ma dale za nasledek pouhe prebirani technologii odjinud (aneb CR jako montovna) apod.
Timto nechci tvrdit, ze povinna maturita z matematiky bude fungovat jako nejaky vselek, nicmene predstavuje dle meho nazoru naprosty nezbytny krok ke zlepseni soucasneho stavu. Detem a mladistvym je zkratka nutne predat kompletni rozhled, cim vsim se lze v zivote zabyvat, a ne pouze rici, ze matematika je pro bezny zivot k nicemu. Ano, souvisi s tim take zmena pristupu a zpusobu vyuky tak, aby byla zajimavejsi a deti vice motivovala, ale to je proces na min. jednu generaci. Povinne lze maturitu zavest vylmi rychle alespon jako napravu soucasne maturiy "po zlem" (kdyz uz to tak autor nazval).
Co se tyce soft skills, ty by mely byt provereny v ramci jednotlivych maturitnich predmetu, nikoliv jako samostatne, jak tu nekdo navrhoval. Napr. u maturity z CJ by se krome znalosti melo hodnotit vyjadrovani, u technickeho predmetu forma zaverecne zpravy ci prezentace atd. Pokud vim, tak toto se vsak jiz zohlednuje a problem je pak spise v implementaci (ucitele, duraz na tyto schopnosti apod.), nez v navrhu.
A jen bych dodal - pokud ucnovsky obor kadernice vyzaduje pro naslednou praxi maturitu, pak je neco skutecne spatne...
22. 1. 2015 13:50
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 1. 2015 12:57 | czhunter
Obecně vzato, po staletí existuje ve výuce takzvaná "trivia" - původně "gramatika, logika a rétorika", za staletí se to zdeformovalo do dnešního "čtení, psaní, počítání".
To by měl zvládnout každý. Rozhodně každý, kdo završil středoškolské vzdělání. Otázka pouze zní, jestli je potřeba to nějak "dokazovat" (maturitní zkouškou), ale protože jsme se dohodli že ano, že nelze věřit dobrému slovu učitelů - že to naučili, ani žáků - že se to naučili, tak to musíme testovat povinně. Osobně jsem proti maturitě jako celku - po X letech studia (4 na SŠ, 8 na gymnáziu) si myslím, že každý učitel ví, co žáci umějí a na ohodnocení by mělo stačit vysvědčení. Společneský taneček zvaný maturita je pak nějak nadbytečný. Ale pokud jsme se tedy společensky dohodli, že maturita MUSÍ být, tak podle mě v ní i ty počty MUSÍ být - jinak je bezcenná. A to že je bezcenná, to víme, to je dnešní stav.
PS: Schválně píšu "počty" (anglicky "calculation"), protože o "matematiku" ("math") se učivo SŠ v podstatě ani neotře ... maximálně na gymplu někde ke konci. A pak na některých VŠ.
PPS: V tom, že matematika se u nás neučí ideálně nejsme sami. To dnes řeší v podstatě úplně každý stát, že výuka matematiky by se měla změnit - protože vychází ze staletých učebních tradic, a ignoruje, že v posledních desetiletích právě kalkulačky a počítače osvobodili matematiku od počtů. Ano, je dobré znát základ, jak sčítání a násobení a kvadratická rovnice funguje, ale není třeba to tisíckrát propočítávat, i kdybyste to trénovali roky, tak každý telefon to spočítá milionkrát rychleji než vy. Dnes je poměr "logiky" (definice problému, převedení do matematické řeči, algoritmizace, ověření výsledku) a "mechanického počítání" ve výuce matematiky zhruba 1:4. Měl by být opačný. Dobré ale je, že matematika je zcela univerzální bez ohledu na kulturu, dějiny a podnebí, takže narozdíl od většiny jiných školních předmětů, až tu ideální metodu někdo na světě najde, nemusíme ji vymýšlet, stačí ji převzít.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 1. 2015 11:58 | student1
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 1. 2015 11:57 | jezevec
pokud někdo napíše, že ho VIDĚSILA učebnice matematiky - je to podobné jako brát si na součet dvou dvouciferných čísel kalkulačku. člověk vypadá jako blb.
22. 1. 2015 11:55 | Nobody 67
22. 1. 2015 11:36 | HoK
22. 1. 2015 10:57 | martin.mm
22. 1. 2015 10:42 | Miroslav
22. 1. 2015 9:53 | Myslim
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 1. 2015 9:18 | J
Nikdo od kadeřnice neočekává samé jedničky.
22. 1. 2015 8:30 | Petr.
22. 1. 2015 8:08 | Hellebrand
22. 1. 2015 8:00 | Matěj
22. 1. 2015 7:56 | Miroslav Gibas
Potřebuje kadeřnice maturitu?
22. 1. 2015 7:37 | Pavel
Je třeba vrátit maturitě ten význam, který měla, tedy že to je doklad o úrovni dosaženého vzdělání. A ke vzdělání patří jak matematika, tak i cizí jazyk, tedy maturita by měla být povinná z obého. Kdo na to nemá, ať na střední školu neleze.
A pokud kadeřnice potřebuje maturitu, aby si mohla otevřít kadeřnictví, ja nutné to řeši úpravou nesmyslného zákona, který takovou blbost požaduje, ne snižováním nároků na vdělání pro všechny.
22. 1. 2015 6:05 | Makobyl
22. 1. 2015 5:11 | Michal
22. 1. 2015 2:55 | Pierre
Stránka 2/2
Následující