Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Petr Kučera | rubrika: Když se řekne | 12. 10. 2022 | 1 komentář
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými varovnými znaky. Proto snadno zmate i průměrného spotřebitele.
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Zdroj: Shutterstock

Weby jako Joot.cz, Balando.cz, Bonky.cz nebo Mollio.cz nabízejí velký výběr zboží, které jinde jen tak neseženete, a za celkem slušnou cenu. Vypadají jako klasický e-shop, mají kontakt na českou firmu se sídlem v Praze, slibují odeslání ještě dnes, zboží prý je na skladě.

Na svém webu sdílejí – aspoň na první pohled – pozitivní recenze ze známého programu Oceněno zákazníky, chlubí se i titulem Shop roku. A slibují zákaznickou podporu 24/7, kdyby výjimečně došlo k nějakému problému.

Pojďme si podrobně ukázat jejich triky. Snad je díky tomu snadněji poznáte i příště, až to zase zkusí pod novým jménem.

Reprodukce: Peníze.cz

Joot, Balando nebo Bonky. To zní povědomě, že? Neznáte ale spíš Zoot, Zalando nebo Zonky?

Nevadí – kdo má ty originální názvy pořád vymýšlet. Vždyť tenhle e-shop vypadá seriózně.

Dokonce je to „nejoblíbenější internetový obchod – více než 143 577 spokojených zákazníků“, píše.

Nabídka je velká, ceny solidní, doprava zdarma, více než 8400 odběrných míst...

Repro: Peníze.cz

„Cokoliv chcete, vám můžeme zabalit a odeslat ještě dnes“, slibuje.

Ne, tohle přece nevypadá jako zprostředkovatel, co vám objedná zboží z čínských e-shopů, které dostanete pozdě a často v horším stavu než na fotce. Přinejmenším na hlavní stránce o tom není ani slovo, zato nechybí kontakt na firmu se sídlem v Praze.

Reprodukce: Peníze.cz

Ale nespěchejte. Projděte si ten web pořádně. Stačí dvě tři minuty – ušetří vám to peníze, zklamání i čas.

Tak třeba: Co říkáte na ocenění Shop roku 2021? Dobrá práce, že?

Opravdu husarský kousek, protože Joot.cz podle databáze domén funguje teprve od dubna 2022.

Reprodukce: Peníze.cz

Takhle vypadá skutečná – léta fungující a respektovaná – soutěž Shop roku. Pořádá ji Heureka. A samozřejmě: v seznamu oceněných firem nejsou ani Joot, ani Balando, ani Bonky…

Reprodukce: Peníze.cz

Oceněno zákazníky. Znáte také od Heureky, takhle nějak to přece vypadá i na seriózních webech... Nebo ne?

Reprodukce: Peníze.cz

Profily „ověřených zákazníků“ působí věrohodně. Jsou ukáznění – všichni dokonce nahráli profilovou fotku, jako na občanku. Takhle dokonalý vzorek jen tak nenajdete. A jak přirozeně píšou! Třeba:

  • Eshop mě při placení nikam nepřesměruje. Moje peníze se díky tomu cítí bezpečněji.
  • Velký výběr produktů mě vždycky přitahuje.
  • Překvapilo mě automatické vyplňování adresy při procházení pokladnou.

Samá pozitiva a jistoty. Když už se objeví drobná kritika, tak na jednodenní zpoždění, rozdělení objednávky do tří částí nebo dokonce pomuchlaný obal.

Reprodukce: Peníze.cz

Pan Michael N. na e-shopu oceňuje, že je „systematický“.

Stejné hodnocení najdeme na slovenské verzi webu – jen s jiným datem a hlavně národností. Jednou je Čech, jindy Slovák.

Reprodukce: Peníze.cz

Takhle vypadají skutečné recenze z programu Ověřeno zákazníky. Prostřednictvím Heureky se do něj může zapojit každý e-shop podle transparentních pravidel, nakupujícímu pak přijde krátký dotazník. A jak snadno zjistíme, do programu se Joot.cz ani jeho klony nezapojily.

Jasně, může se stát, že i solidní e-shop nechce s Heurekou spolupracovat. Šest let si s ní nerozuměla Alza.cz, než se letos vrátila.

Ale: seriózní e-shop vás nebude klamat napodobeninou všeobecně známé značky.

Zkuste Google. Když nenajdete věrohodné recenze, buďte opatrní. Nejspíš jde o nový e-shop. Možná si teprve důvěru získá. Nebo ji už ztratil a musel se zase přejmenovat a začít znovu – s čistým vyhledávačem.

Když pochyby přetrvávají, neplaťte nic předem. Čím víc na vás bude někdo při nákupu tlačit, třeba odpočítáváním, tím je podezřelejší.

Reprodukce: Deník.cz, Peníze.cz

Podívejme se ještě na kontakt. Na webu nechybí – to je fajn. Ale stojí za rychlé prozkoumání. Třeba na Balando.cz najdeme EcomWire Factory s.r.o. se sídlem Rybná 716/24, Praha.

Rychlé googlování? Je to jedna z nejznámějších adres pro takzvaná virtuální sídla, jak potvrzuje třeba článek z Deníku. Na jedné adrese formálně sídlí tisíce společností. Ve skutečnosti je tam nenajdete, poštu za ně přebírá recepční.

Mít takové virtuální sídlo není samo o sobě špatné. Jenže: u velkého e-shopu, kde se občas předpokládá i osobní kontakt se zákazníky, to působí divně. A kam se jim tam vejde všechno to „zboží skladem“, které „ještě dnes odesílají“? Víme – sklady budou jinde. Ale srovnejte to s osvědčenými e-shopy, ať už jde o největší jako Alza a Mall, nebo mnoho středních i malých. Většinou k nim můžete osobně přijít a aspoň si s nimi promluvit, když ne rovnou vyzvednout zboží.

Pojďme už si objednat! Vždyť je to všechno skladem a hned k odeslání.

Poslední věc, pro jistotu. Klikněme dole na obchodní podmínky.

Z firmy, která se dosud tvářila jako provozovatel e-shopu, je v nich najednou pouhý „lokální administrátor platformy pro ČR trh“. Poskytovatelem a provozovatelem platformy Marketplace/online tržiště je společnost Portal LLC, se sídlem ve Spojených arabských emirátech.

Zajímá vás, kdo je skutečně prodávajícím? Ale ovšem, beze všeho… můžete si kliknout na jejich seznam (bez kontaktů): Shanghai TingYou Trade, KaiTingu Official Store, CoolTing Co., HangZhou Shengyan E-commerce, Yiwu Geerjiao Jewelry Firm, ATU Global Warehouse Inc.

Foto: Shutterstock

Fungovat jako pouhý zprostředkovatel (online tržiště) místo přímého prodeje v e-shopu není nic špatného. Akorát by bylo fér upozornit na to hned na hlavní stránce. A neklamat s těmi falešnými Shopy roku a Oceněním zákazníků.

Pořád vám to nevadí? Ještě si radši klikněte na Dodací podmínky. Ta čísla totiž taky nesouhlasí. Jak že to bylo? „Odesíláme hned…“

Oficiálně: „Doba na odeslání objednávky činí standardně 3-25 pracovních dní. V 99% případů se objednávka zasílá zákazníkovi ze skladu prodejce do 3 dní.“

Odeslání z Asie ale není totéž co doručení. Čteme dál:

„Doba dodání se pohybuje standardně se v rozmezí 10-40 pracovních dní. 95% zásilek dorazí zákazníkům do 14 pracovních dní od doby odeslání. Prodejce si vyhrazuje právo v ojedinělých případech (…) prodloužit dodací lhůtu až na 365 dní.“

Repro: Peníze.cz

Kdybyste rovnou nakupovali, web vás na takové komplikace neupozorní. Naopak: do poslední chvíle vás přesvědčuje, že zboží je skladem a firma ho odešle už za dvě hodiny. A když hned zaplatíte kartou, dostanete ještě slevu. Abyste si to snad nerozmysleli a nenašli ohlasy skutečných zákazníků.

Stačí chvilka googlování a zjistíte, že třeba služba VašeStížnosti.cz, za níž stojí spotřebitelské sdružení dTest, letos registruje 60 stížností jenom na Joot.cz. Zboží (zatím?) lidem vůbec nepřišlo, nebo neodpovídá objednávce a je nekvalitní, velmi složitá až nemožná bývá i reklamace a snaha dostat zpátky peníze. Navíc musíte zaplatit clo, takže výsledná cena je o dost vyšší.

Pro zajímavost jsme se podívali i na vlastníky „lokálních administrátorů pro ČR trh“. Společníkem a jednatelem společnosti Top Rise (Joot, Bonky) je Tomáš Šarai z Prahy. Prakticky identický Balando (resp. firmu EcomWire Factory) vlastní Michal Provazník, který má trvalé bydliště na stejné adrese jako Tomáš Šarai.

Jak mohl Joot.cz získat ocenění Shop roku 2021, když funguje teprve od letošního jara? A proč napodobuje program Ověřeno zákazníky, přestože s Heurekou nemá nic společného?

„Zdvořile Vám sděluji, že na otázku nemůžeme odpovědět, neboť jsme pouze společnost, která poskytuje službu poskytovateli / provozovateli webu, kterou je zahraniční společnost Portal LLC a pokud máte na ní nějaké otázky, tak Vám můžeme sdělit telefonní kontakt a e-mail na majitele a můžete s nimi komunikovat v angličtině,“ odepsal Šarai na otázku webu Peníze.cz.

„Nejsme zodpovědní za obsah webu a ani nemáme práva obsah upravovat. Od poskytovatele ale víme, že v minulosti byl obchod Joot.cz provozován pod jiným názvem / doménovým jménem a musel být přejmenován kvůli ochranné známce, proto pravděpodobně došlo k nedorozumění, které se vztahuje k roku 2021,“ tvrdí.

Firma přesto podle něj „usilovně a aktivně pracuje na tom, aby co největší množství produktů bylo expedováno z EU skladů, které mají prodejci v Německu nebo ve Španělsku“.

Foto: Shutterstock

Ukázali jsme, na co se zaměřit u internetových prodejců, s nimiž zatím nemáte osobní zkušenost a nenašli jste na ně ani skutečně nezávislé recenze.

Je tu i jednodušší cesta: kouknout se rovnou na databázi rizikových e-shopů, kterou Česká obchodní inspekce průběžně doplňuje na webu Rizikove.cz. Najdete ji třeba i v antiviru Eset nebo v některých doplňcích prohlížečů.

„Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka. Jistě nedáte peníze na ulici neznámému člověku s příslibem, že vám v budoucnu dodá věc,“ zdůrazňuje mimo jiné ČOI.

Nekalé (klamavé) obchodní praktiky zakazuje zákon o ochraně spotřebitele. Považuje se za ně i „praktika obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl“.

Zákon mluví také o klamavém opomenutí, jestliže obchodník vzhledem k souvislostem či okolnostem „opomene uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje pro rozhodnutí ohledně koupě, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně této koupě, které by jinak neučinil.“

Podle občanského zákoníku pak může spotřebitel požadovat „vydání bezdůvodného obohacení“ (vrácení kupní ceny), „přiměřené zadostiučinění“ a náhradu škody. Od příštího roku přibude přímo v zákoně o ochraně spotřebitele možnost odstoupit od (kupní) smlouvy do 90 dnů. Novela, kterou nedávno schválili poslanci podle unijní směrnice, má mimo jiné zakázat falešné recenze.

„U obou jmenovaných firem – Top Rise a EcomWire Factory – jsme ve fázi kontrol, zatím jsme ale neuložili žádnou pravomocnou pokutu,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Například na Balando.cz si jen elektronickou formu stěžovalo inspekci 422 lidí za poslední rok.

„Podle obchodních podmínek je provozovatelem platformy společnost údajně ze Spojených arabských emirátů, u níž je obtížné ověřit jejich existenci a důvěryhodnost. Nejen z tohoto důvodu, ale i pro vyšší počet spotřebitelských stížností, jsme zařadili tyto weby na seznam rizikových v našem přehledu a varujeme před nimi,“ dodává mluvčí ČOI.

Proti podobným webům – například i Booho.cz nebo Rivalenti.cz se snaží bojovat i Heureka.

„I když se viditelně jedná o napodobeniny a spatřujeme v nich znaky nekalé soutěže, jsou soudní spory takových případů komplikované a trvají velmi dlouho. Každý takový případ, na který narazíme nebo je nám nahlášen, okamžitě řešíme, konzultujeme jej s našimi právníky a protistranu kontaktujeme – často však bez výsledku,“ říká mluvčí Adéla Berková.

Jedinou efektivní cestou je podle ní vzdělávání zákazníků, upozorňování na podobné případy a ze strany spotřebitelů pak zjišťování informací ještě před nákupem.

Zdroj: Shutterstock

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! Už jsme i na Instagramu.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+167
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

A tohle už jste četli?

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

28. 11. 2022 | Jakub Balada

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

Díky Hlídači shopů si můžete ověřit, jaká je skutečná sleva a jestli ji obchodníci uměle nezvyšují. Jakub Balada z datového startupu Apify popisuje, co hlídač zjistil během letošního... celý článek

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

20. 11. 2022 | Petr Kučera

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

Cestující, kteří si koupili jízdenku Českých drah elektronicky a jejich spoj má větší než hodinové zpoždění, nově dostanou odškodnění automaticky. O vrácení peněz už tedy nemusí žádat. celý článek

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

16. 11. 2022 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

7. 11. 2022 | Petr Kučera

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

Provozovatelé e-shopů dostanou nechtěnou vánoční nadílku. Novela, která přináší největší změny pravidel za poslední roky, totiž začne platit zrovna během hlavní nákupní sezóny.

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

4. 11. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď dostanete možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.