Analýza | Jakub Balada | 2. 12. 2024
![Nachytali vás taky? Podívejte se na triky e-shopů během Black Friday]()
Přísnější pravidla pro poutání slev platí už skoro dva roky. Ve většině velkých českých e-shopů už na klamavé praktiky nenarazíme, některé ale se slevami kouzlí dál. A mnohem horší je to u zahraničních „tržišť“ jako Temu, Trendyol nebo Aliexpress. Projděte si novou analýzu od Hlídače shopů.
Co se děje | Petr Kučera | 10. 4. 2024
![Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Jak na to | Pavla Adamcová | 15. 2. 2024
![Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět]()
Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?
Rozhovor | Pavla Adamcová | 8. 2. 2024
![Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami]()
Řada obchodníků stále nepočítá slevy tak, jak by podle už rok platných unijních pravidel měla. Cenovkami často matou zákazníky. „Ta vynalézavost je neuvěřitelná,“ říká v rozhovoru Veronika Odrobinová, advokátka a partnerka společnosti Grant Thornton.
Co se děje | Pavla Adamcová | 2. 2. 2024 | 5 komentářů
![Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky]()
Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců. Ukázalo se, že kouzlení se slevami nezmizelo, řada obchodníků si nová pravidla vyložila po svém.
Když se řekne | Gabriel Pleska | 17. 3. 2023
![Peníze nevracíme, zboží zpátky nebereme. Když e-shop tvrdí, že není e-shop]()
Kromě e-shopů existují ještě všelijaké nákupní galerie a online tržiště. Rozdíl nemusí být k rozpoznání na první pohled, prý je ale důležitý: galerie a tržiště nemají žádnou odpovědnost, obchod jen zprostředkovaly. Tak takhle tedy ne!
Co se děje | Petr Kučera | 8. 1. 2023
![Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží]()
Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají lepší postavení při reklamaci vad, na druhou stranu už nemají zneužívat e-shopy jako bezplatné půjčovny. To jsou nejvýznamnější změny, které od 6. ledna přinesla novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku.
Když se řekne | Petr Kučera | 12. 10. 2022 | 1 komentář
![Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky]()
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými varovnými znaky. Proto snadno zmate i průměrného spotřebitele.
Co se děje | Petr Kučera | 3. 10. 2022
![Triky se slevami musí skončit. Pravidla zpřísní]()
Poslanci schválili novelu, která má pomoct spotřebitelům i poctivějším obchodníkům. Pomůže?
Co reklama neřekla | Petra Dlouhá | 15. 12. 2016 | 1 komentář
![Když reklama klame: Přehánět smí, lhát ne. Kde si stěžovat a čeho se domůžete]()
Předvánoční nákupy vrcholí, nápor reklamy je větší než jindy. Nafukovat a přehánět se v reklamě může, aspoň do jisté míry. Ale co když vyloženě lže? Víme, kde si stěžovat. A čeho se domůžete…
Co se děje | Dušan Šídlo | 14. 1. 2013 | 22 komentářů
![Česká pojišťovna už nebude česká. A bude slušnější?]()
Česká pojišťovna, jeden z klenotů nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, definitivně prodána Italům! Po minutě ticha a připomenutí úspěchů vzpomeňme i na její hříchy.
Co se děje | Věra Tůmová | 8. 1. 2009 | 12 komentářů
![Úročení na spořících účtech potichu klesá]()
Úrokové sazby u spořících účtů klesají. Úročení přes tři procenta nabízejí jen menší banky a družstevní záložny. Další pokles nelze vyloučit vzhledem k očekávanému snižování klíčových sazeb České národní banky.
Co reklama neřekla | Věra Tůmová | 23. 10. 2008 | 14 komentářů
![Nenaleťte balónům! Úspory u LBBW nerostou nejrychleji]()
LBBW se v reklamní kampani holedbá, že na nabízeném spořícím účtu zhodnotí úspory klientů nejrychleji ze všech bank. Na trhu jsou ale i výnosnější účty. Rozhodli jsme se proto, že reklamu uvedeme na pravou míru.
Co reklama neřekla | Věra Tůmová | 30. 9. 2008 | 7 komentářů
![Flexibilní hypotéka, která netančí, jak vy pískáte]()
Komerční banka oživila v podzimní reklamní kampani Flexibilní hypotéku. Upozorňuje na její hlavní výhodu, totiž možnost úpravy splátek. Ačkoli to není z reklamních textů zřejmé, je to výhoda jen pro někoho. Rozhodli jsme se proto, že reklamu uvedeme na pravou míru.
Rozhovor | Petr Čermák | 8. 9. 2008 | 6 komentářů
![Nová adresa pro stížnosti na finanční instituce]()
Odbor ochrany spotřebitele, který vznikl v ČNB 1. září, má dbát na to, aby se regulované finanční instituce chovaly férově. Chce se i více zapojit do finančního vzdělávání obyvatelstva, říká ředitelka nového odboru Helena Kolmanová.
Jak na to | Táňa Chadrabová | 17. 7. 2008 | 44 komentářů
![Jak na pochybné výhry]()
Pokušení obohacovat se na úkor jiných patří asi k univerzálním pudům. Všude ve světě lze potkat skořápkáře či ruličkáře, nabízející „výhodný“ kurs. Jestliže něco ale vypadá příliš dobře, dobré to zřejmě vůbec nebude. A to ani v případě renomovaného vydavatelství Reader ´s Digest Výběr.
Co se děje | Táňa Chadrabová | 30. 1. 2008 | 13 komentářů
![Agresivní reklama bude nezákonná]()
Čeští spotřebitelé budou od poloviny roku zase o něco více chráněni před nekalými reklamními praktikami. Z obchodů by třeba měly zmizet nápisy oznamující bankroty firem. Podle některých odborníků je však další regulace zbytečná.