Agresivní reklama bude nezákonná

Agresivní reklama bude nezákonná
Čeští spotřebitelé budou od poloviny roku zase o něco více chráněni před nekalými reklamními praktikami. Z obchodů by třeba měly zmizet nápisy oznamující bankroty firem. Podle některých odborníků je však další regulace zbytečná.

Češi znovu a znovu skáčou na špek podezřelým reklamním fintám. Mnohé firmy jsou ochotny udělat cokoliv, třeba i porušit zákon, jen aby přilákaly zájem zákazníků. „Rozdávají klíčky od automobilů, lákají na výlety do ciziny i do ZOO, inzerují bankrot či totální výprodej, nabízejí zadarmo parfém, oznamují mnohatisícové výhry či výhodné úroky investičního pojištění. A výsledek? Zákazníci ve skutečnosti žádný automobil, ani jinou výhru nedostanou, krach spojený s výprodejem se nekoná, parfém ani další slíbené dárky nejsou zadarmo, ale jen pro nové předplatitele. A z "výhodného" úroku je téměř nula,“ potvrzuje šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl.

Co bude zakázáno

Klamavé obchodní praktiky
  • propagace výrobků nebo služeb, kde nebude jasně uvedeno, že se jedná o placenou reklamu
  • propagace výrobků neschválených na českém trhu
  • lákání na cenu, kterou není obchodník schopen dodržet
  • nepravdivé informace o původu výrobku
  • tvrzení, že výrobek nebo služba bude nabízena jen po omezenou dobu
  • prohlášení, že poskytovaný výrobek může vyléčit nemoc
Agresivní obchodní praktiky
  • tvrzení, že zákazník nemůže svobodně odejít z místa, kde mu obchodník nabízí výrobek
  • podomní prodavač opakovaně navštíví spotřebitele, i když byl vyzván, aby se nevracel
  • nabízení zboží telefonicky, faxem nebo e-mailem klientovi, který to výslovně zakázal
  • prostřednictvím reklamy lákat děti, aby si koupily nabízené zboží
  • vytváření klamavého dojmu, že spotřebitel něco vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat podle pokynů obchodníka

Klamavá a agresivní reklama je celoevropský problém. Proto Evropská komise před časem vytvořila směrnici o nekalých obchodních praktikách. Tu měly členské státy převést do svého právního řádu do letošního prvního ledna. Česko však tento termín spolu s dalšími dvanácti státy nestihlo. Novelu zákona na ochranu spotřebitele, která evropská pravidla zavede i v tuzemsku, teprve 17. ledna schválil Senát. Nyní se čeká na podpis prezidenta. Zákon by měl být účinný od poloviny letošního roku.

„Nevidím důvod, proč by novela neměla být uvedena do života,“ říká jeden z předkladatelů návrhu senátor Jaroslav Kubera z ODS. Podle něj by byly mimo jiné konečně zakázány lákadla na zaručené výhry, pořádání fiktivních zájezdů, pyramidové hry nebo předstírání před zákazníky, že firma bankrotuje. Důvěřivost českých zákazníků je totiž bezbřehá, jak dokazuje průzkum agentury STEM/MARK. Například nabídce nízkonákladové letecké společnosti na letenku do Londýna za korunu, uvěřila téměř stovka z pěti set oslovených.

Existují i firmy, které se neštítí okrádat nemocné a staré lidi. „Zažila jsem případ, kdy podomní prodejci prodávali po celé republice tzv. zázračný přístroj, který umí vyléčit vše – od chřipky až po rakovinu. Za cenu 27 tisíc korun ho vnucovali především důchodcům,“ dodává předsedkyně Sdružení na obranu spotřebitele Ivana Picková.

Podobných případů je podle Pickové celá řada, ale málokdo si stěžuje nebo uspěje s odstoupením od smlouvy. Lidé často dobrovolně podepíší podmínky, které jim pak omezí možnost zboží vrátit. Téměř nikdo si nejprve podrobně neprostuduje sáhodlouhé a mikroskopicky drobným písmem uváděné podmínky prodeje.

Nová směrnice obsahuje vymezení pojmů čtyř klíčových prvků poškozujících spotřebitele: obecná ustanovení, která vymezují praktiky, jež jsou nekalé, a tudíž zakázané, klamavé praktiky, agresivní praktiky a ochranu zranitelných spotřebitelů.

„Regulace reklamy je nutná, protože nejrůznější přesvědčovací techniky jdou rychle dopředu. Ale klamavá reklama je zakázaná už dnes,“ tvrdí Daniel Köppl. Podle jeho názoru je začlenění evropské směrnice do českých zákonů zbytečné. „Už stávající právní úprava je pro ochranu spotřebitelů dostatečná. Bohužel ale stále platí, že kde není žalobce, není ani soudce,“ dodává.

Poněkud skeptický je i ministr obchodu Martin Říman. „Pro dozorující orgány bude poměrně obtížné v mnoha případech objektivně stanovit, zda příslušná reklama již naplňuje charakteristiku klamavé nebo agresivní reklamy. Teprve praxe ukáže, do jaké míry je tato norma aplikovatelná. Nicméně dikce je jasná a my ji musíme přijmout,“ tvrdí Říman.

Setkali jste se někdy s agresivní reklamou? Podlehli jste jí?

 

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+23
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

31. 1. 2008 20:47, Guzmír

Nechat reklamě volnou ruku. A odstranit varovné nálepky ze spotřebičů. Je to užitečný selekční tlak, který nositele idiotských genů a návyků vyřadí z rozmnožování a potažmo volebních aktů.

+50
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 1. 2008 9:53, mm

"Normalni" reklama mi nevadi. Dozvim se neco o existenci produktu nebo sluzby, zjistim si informace, porovnam s jinymi a pak treba te reklame podlehnu a koupim.
Stejne tak mi nevadi vtipna reklama, rad se podivam a treba podporim zadavatele reklamy, ze koupim jeho vyrobek ci sluzbu, pokud se nejedna o smejd.
Ale reklamy typu "ted uz je opravdu posledni sance, uz opravdu koncime (asi po sto dvacate)" mne fakt obtezuji. Pokud to bezi na Nove, tak to beru, na tento program neprispivam, tak at si tam vysilaji co chteji, nemusim se divat. Ale na CT by reklama nemela byt vubec. Anebo by se melo zrusit to jejich vypalne.
Taky by mela byt zakazana reklama zamerena na oblbovani deti. A uplny hnus jsou reklamy, ktere zenuzivaji postizene, jakoze tim, ze neco koupite, tak jim prispejete desetnik. Prece kdyz chci prispet, tak jim poslu penize primo na ucet, nemusim kupovat nejaky smejd. To je fakt nechutne parazitovani.
Jinak obchodum, kde porad krachuji se vyhybam, to mne nijak nevzrusuje. Trosku horsi to je s temi bilbordy, ty jsou opravdu vsude. A za vrchol nevkusu povazuji tu "fasistickou" orlici, ta przni krajinu neuveritelne, to je pro mne duvodem koupit jinou vodu nez matoni.

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Kdo vydělá na lednových slevách

15. 1. 2008 | Táňa Chadrabová | 9 komentářů

Kdo vydělá na lednových slevách

Slevy v řádu desítek procent, které lákají zákazníky do obchodů k lednovým výprodejům, bývají mnohdy nepravdivé. Prodejci zkoušejí i další triky, které zákon na ochranu spotřebitele... celý článek

Jak se nenechat napálit výrobci kosmetiky

27. 9. 2007 | Věra Tůmová

Jak se nenechat napálit výrobci kosmetiky

BIO výrobky začínají být v módě, přestože jsou dražší. Proto si na své produkty dává označení BIO čím dál víc firem. Pro spotřebitele ale není snadné zjistit, kdy je výrobek opravdu... celý článek

Co nesmí být ve férové reklamě

7. 9. 2007 | Táňa Chadrabová

Co nesmí být ve férové reklamě

Spotřebitelé by si měli od příštího roku vydechnout. Chystá se novela zákona o jejich ochraně, která zakáže některé druhy klamavé reklamy. Reklamní triky firem však nejspíš úplně nezmizí. celý článek

SPECIÁL: Jak nakupovat bezpečně po internetu

26. 6. 2007 | Jan Stuchlík

SPECIÁL: Jak nakupovat bezpečně po internetu

Kdo chce nakupovat na internetu a nedostat se do problémů, měl by na stránkách obchodů hledat známky důvěry. Ty dosvědčují, že daný obchod respektuje práva spotřebitelů. V Česku fungují... celý článek

Při nakupování po internetu sledujte známky důvěry

26. 6. 2007 | Jan Stuchlík | 2 komentáře

Při nakupování po internetu sledujte známky důvěry

V Česku existují dva certifikáty, které internetové obchody mohou získat, když respektují práva spotřebitelů.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.