Česká pojišťovna už není česká! Spekulovalo se o tom dlouhé roky, ale až v uplynulém týdnu se tyto spekulace staly skutečností. Největší domácí pojišťovna byla s konečnou platností prodána Italům. Mohutnou spolupráci s nimi zahájil holding PPF Petra Kellnera v roce 2007, kdy se dohodl s pojišťovací skupinou Generali na vytvoření společného středo- a východoevropského podniku Generali PPF Holding. Podle podmínek smlouvy Generali dostala 51 procent pojišťovny (na jejím ovládnutí Petr Kellner pracoval od poloviny devadesátých let; definitivně a stoprocentně jeho se stala roku 2005). Akvizice oznámená minulý týden znamená, že do roku 2014 dostane Generali postupně i zbývajících 49 procent.. Za tento podíl zaplatí Italové zhruba 64 miliard korun. Jsme sice teprve v polovině ledna, už teď ale můžeme sázet, že sotvaco může tuto transakci překonat – bezpochyby jde o jeden z obchodů roku.
Historie České pojišťovny se odvíjí nepřetržitě od roku 1827, kdy byla v Praze založena První česká vzájemná pojišťovna. I díky tradici je dnes úspěšnou firmu, na vysoce konkurenčním pojistném trhu si stále uchovává pozici jedničky. Podle řady průzkumů představuje nejdůvěryhodnější pojišťovnu, je držitelkou ocenění pojišťovna desetiletí a nejobdivovanější pojišťovna. Bohužel s jejím jménem nejsou spojena pouze pozitiva. Není proto na škodu zrekapitulovat si několik rozhodnutí České pojišťovny, na které by byla škoda zapomenout:
Tlak, lži a nové životní pojištění
Provedla velmi nevýhodnou konverzi desetitisíců smluv životního pojištění za pomocí neúplných a nepravdivých obchodních argumentů. Internetový portál Peníze.cz v roce 2004 napsal: „Snaha České pojišťovny zbavit se starých pojistek s vysokým garantovaným zhodnocením je pochopitelná, způsob, jakým to v některých případech provádí, už ale nikoli.“ Dotčení popisovali nepřiměřený tlak agentů pojišťovny na podpis nové smlouvy, navíc za použití nepřesných až lživých informací. Jedním z oblíbených argumentů pro změnu pojistky bylo nepravdivé upozorňování klientů, že v souvislosti se vstupem do Evropské unie „bude všechno jinak“, že staré pojistky prý už nemají moderní evropské parametry a stejně budou zrušeny.
Pojišťováci byli k rušení původních smluv s vyšším úrokem motivováni provizí, zájmy klientů šly jaksi stranou. Pojišťovna se za rok, ve kterém probíhala tato konverze, chlubila: „Hospodaření za rok 2004 skončilo čistým ziskem převyšujícím čtyři miliardy korun. Je to téměř o miliardu více než v roce předchozím. Vlastní kapitál společnosti posílil na 16,3 miliardy korun.“
Řekneme vám všechno. Co uznáme za vhodné
U svého nejprodávanějšího životního pojištění s názvem Dynamik pojišťovna nesdělovala veškeré poplatky, které jsou klientům z účtu strhávány. Logika zdůvodnění? Prý jí to žádný zákon nepřikazuje. Pojištění České pojišťovny se i přes tuto nevýhodu stalo prodejním hitem. Odborné finanční weby kritizovaly netransparentnost produktů této pojišťovny. Citujme například z časopisu Fondshop: „Jeden z nejprodávanějších a nejpropagovanějších produktů rezervotvorného životního pojištění v ČR, Dynamik Plus od České pojišťovny, je poplatkově zcela neprůhledný.“
Pojištění je spoření
Česká pojišťovna má na svědomí populární reklamu se sloganem „takové lepší spoření“, které vyvolává dojem, že je produkt investiční životní pojištění vhodným produktem ke spoření. Bohužel není. A obzvláště to platí pro pojištění, u kterého nevíme, jaké všechny poplatky si pojišťovna naúčtuje.
Automatická indexace
Víte, co je automatická indexace? Automatické navyšování pojistného. Tento systém více než na klienty myslí na pojišťovnu. U České pojišťovny klienti musí dvakrát ročně odmítat návrh na navýšení pojistného, a to relativně složitými administrativními postupy. U většiny pojišťoven je volba indexace na dobrovolném rozhodnutí pojištěného, což je bez pochyby slušnější.
Více zde: Česká pojišťovna: peníze hned?
Garance, co nic negarantuje
Ani s názvy produktů si pojišťovna hlavu příliš nelámala. Například pojištění s názvem Garance a sloganem „nechte své úspory ročně růst o 4,5 %“. Toto jednorázové investiční životní pojištění smluvně fakticky nic negarantovalo a skutečný úrok byl pochopitelně nižší.
Více zde: Není garance jako garance
Ponaučení je zřejmé. To, že si finanční produkty sjednáme u velké finanční společnosti, samo o sobě nezaručuje, že se do finanční pasti nechytíme! České pojišťovně lze popřát, aby se do budoucna vyvarovala podobných neférových taktik a nový stoprocentní majitel přinesl do prodeje pojištění více slušnosti.
A jak na českou „Českou“ vzpomínáte vy?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 1. 2013 9:15, mirek
V České pojišťovně mám dnes už pouze pojistku z roku 1976 ,kterou znají už jen opravdu pamětníci . Je to Sdružené pojištění pracujících / SPP 2 / které je už opravdu archaické a s částkami úrazového pojištění naprosto mimo dnešní realitu ,ale má kromě ceny historické :o) i jednu velkou přednost : Pokud bych zemřel do svých 65 let ,tak se nemusím starat abych měl někde odložené peníze "na pohřeb " abych nezatěžoval děti . A to vše ,za pouhých 45 Kč / měsíčně .
No a pokud se 65 let dožiju ,tak budou peníze na mejdan :o)
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
14. 1. 2013 14:35, Podlesní
Takovéto diskuze jsou velmi nekorektní. Zeptáte-li se na společnosti, ke kterým tito přispívatelé odešli, tak také dostanete negativní ohlasy. Naprosto to nevypovídá nic o kvalitách pojšťoven jako takových!
V diskuzi je celkem (22 komentářů) příspěvků.