Česká pojišťovna už nebude česká. A bude slušnější?

Dušan Šídlo | rubrika: Co se děje | 14. 1. 2013 | 22 komentářů
Česká pojišťovna, jeden z klenotů nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, definitivně prodána Italům! Po minutě ticha a připomenutí úspěchů vzpomeňme i na její hříchy.
Česká pojišťovna už nebude česká. A bude slušnější?

Česká pojišťovna už není česká! Spekulovalo se o tom dlouhé roky, ale až v uplynulém týdnu se tyto spekulace staly skutečností. Největší domácí pojišťovna byla s konečnou platností prodána Italům. Mohutnou spolupráci s nimi zahájil holding PPF Petra Kellnera v roce 2007, kdy se dohodl s pojišťovací skupinou Generali na vytvoření společného středo- a východoevropského podniku Generali PPF Holding. Podle podmínek smlouvy Generali dostala 51 procent pojišťovny (na jejím ovládnutí Petr Kellner pracoval od poloviny devadesátých let; definitivně a stoprocentně jeho se stala roku 2005). Akvizice oznámená minulý týden znamená, že do roku 2014 dostane Generali postupně i zbývajících 49 procent.. Za tento podíl zaplatí Italové zhruba 64 miliard korun. Jsme sice teprve v polovině ledna, už teď ale můžeme sázet, že sotvaco může tuto transakci překonat – bezpochyby jde o jeden z obchodů roku.

Historie České pojišťovny se odvíjí nepřetržitě od roku 1827, kdy byla v Praze založena První česká vzájemná pojišťovna. I díky tradici je dnes úspěšnou firmu, na vysoce konkurenčním pojistném trhu si stále uchovává pozici jedničky. Podle řady průzkumů představuje nejdůvěryhodnější pojišťovnu, je držitelkou ocenění pojišťovna desetiletí a nejobdivovanější pojišťovna. Bohužel s jejím jménem nejsou spojena pouze pozitiva. Není proto na škodu zrekapitulovat si několik rozhodnutí České pojišťovny, na které by byla škoda zapomenout:

Peníze.cz o České pojišťovně v roce 2004

To nevím, my máme říkat, že to je kvůli Unii

Jedním z argumentů pro změnu pojistky je upozornění, že v Evropské unii bude všechno jinak a staré pojistky nemají moderní evropské parametry. Nám určená zprostředkovatelka podala vyjádření toto: „Unie vyžaduje dynamické produkty, u kterých je možné vkládat a vybírat prostředky.“ Na otázku, jestli se podle toho, co řekla, budou rušit všechny životní pojistky, které takto dynamické nejsou, odpověděla: „To nevím, my máme říkat, že to je kvůli Unii.

Tlak, lži a nové životní pojištění

Provedla velmi nevýhodnou konverzi desetitisíců smluv životního pojištění za pomocí neúplných a nepravdivých obchodních argumentů. Internetový portál Peníze.cz v roce 2004 napsal: „Snaha České pojišťovny zbavit se starých pojistek s vysokým garantovaným zhodnocením je pochopitelná, způsob, jakým to v některých případech provádí, už ale nikoli.“ Dotčení popisovali nepřiměřený tlak agentů pojišťovny na podpis nové smlouvy, navíc za použití nepřesných až lživých informací. Jedním z oblíbených argumentů pro změnu pojistky bylo nepravdivé upozorňování klientů, že v souvislosti se vstupem do Evropské unie „bude všechno jinak“, že staré pojistky prý už nemají moderní evropské parametry a stejně budou zrušeny.

Pojišťováci byli k rušení původních smluv s vyšším úrokem motivováni provizí, zájmy klientů šly jaksi stranou. Pojišťovna se za rok, ve kterém probíhala tato konverze, chlubila: „Hospodaření za rok 2004 skončilo čistým ziskem převyšujícím čtyři miliardy korun. Je to téměř o miliardu více než v roce předchozím. Vlastní kapitál společnosti posílil na 16,3 miliardy korun.“

Anketa

Jste klienti „České“?

Řekneme vám všechno. Co uznáme za vhodné

U svého nejprodávanějšího životního pojištění s názvem Dynamik pojišťovna nesdělovala veškeré poplatky, které jsou klientům z účtu strhávány. Logika zdůvodnění? Prý jí to žádný zákon nepřikazuje. Pojištění České pojišťovny se i přes tuto nevýhodu stalo prodejním hitem. Odborné finanční weby kritizovaly netransparentnost produktů této pojišťovny. Citujme například z časopisu Fondshop: „Jeden z nejprodávanějších a nejpropagovanějších produktů rezervotvorného životního pojištění v ČR, Dynamik Plus od České pojišťovny, je poplatkově zcela neprůhledný.“

Dušan Šídlo

Autor článku je lektor a analytik společnosti Partners, odborník na pojišťovnictví, publicista a komentátor.
Kromě stovek článků napsal mimo jiné i oceňovanou knihu o pojišťovnictví a pojištěních Život jako riziko. V těchto dnech mu vychází encyklopedie finančních triků a podvodů s názvem Jak nás podvádějí.

Dušan Šídlo. Jak nás podvádějí
Dušan Šídlo. Život jako riziko

Pojištění je spoření

Česká pojišťovna má na svědomí populární reklamu se sloganem „takové lepší spoření“, které vyvolává dojem, že je produkt investiční životní pojištění vhodným produktem ke spoření. Bohužel není. A obzvláště to platí pro pojištění, u kterého nevíme, jaké všechny poplatky si pojišťovna naúčtuje.

Automatická indexace

Víte, co je automatická indexace? Automatické navyšování pojistného. Tento systém více než na klienty myslí na pojišťovnu. U České pojišťovny klienti musí dvakrát ročně odmítat návrh na navýšení pojistného, a to relativně složitými administrativními postupy. U většiny pojišťoven je volba indexace na dobrovolném rozhodnutí pojištěného, což je bez pochyby slušnější.

Více zde: Česká pojišťovna: peníze hned?

Garance, co nic negarantuje

Ani s názvy produktů si pojišťovna hlavu příliš nelámala. Například pojištění s názvem Garance a sloganem „nechte své úspory ročně růst o 4,5 %“. Toto jednorázové investiční životní pojištění smluvně fakticky nic negarantovalo a skutečný úrok byl pochopitelně nižší.

Více zde: Není garance jako garance

Slovníček

Automatická indexace

Nástroj pojišťovny, jak si do budoucna zajistit neustále rostoucí příjmy. Zákazníkovi je automaticky sjednáno navyšování pojistného pod argumentem rostoucí inflace. Pojistné, které zákazník platí pojišťovně, však roste každým rokem, ať již inflace je, či není. Navíc, inflace automaticky potřebu pojistné ochrany nezvyšuje. Například snižuje reálnou hodnotu dluhů nebo zvyšuje hodnotu nemovitého majetku. Rovněž sociální dávky vyplácené po úmrtí se s inflací valorizují. Pojištění by mělo být upravováno podle aktuálních životních potřeb, nikoliv automaticky.

Konverze

Motivování zákazníka k převedení dříve uzavřeného finančního produktu na nový, pro zákazníka obvykle méně výhodný – zpravidla s nižším úrokem a již s menšími či žádnými garancemi. Konverze v minulosti využily některé pojišťovny, v menší míře také stavební spořitelny, penzijní fondy a banky. Cílem tohoto postupu je zbavit se pro finanční instituci již nevýhodných smluvních podmínek, které by mohly snížit zisk finanční instituce.

Klamavá reklama

Nejčastěji reklama, která inzeruje takové vlastnosti, výhody a parametry, které finanční produkt ve skutečnosti nemá nebo mít nemůže. Zákazník koupí to, co by při znalosti skutečného stavu věci nikdy nekoupil.

Ponaučení je zřejmé. To, že si finanční produkty sjednáme u velké finanční společnosti, samo o sobě nezaručuje, že se do finanční pasti nechytíme! České pojišťovně lze popřát, aby se do budoucna vyvarovala podobných neférových taktik a nový stoprocentní majitel přinesl do prodeje pojištění více slušnosti.

A jak na českou „Českou“ vzpomínáte vy? 

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+37
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 22 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 1. 2013 9:15, mirek

V České pojišťovně mám dnes už pouze pojistku z roku 1976 ,kterou znají už jen opravdu pamětníci . Je to Sdružené pojištění pracujících / SPP 2 / které je už opravdu archaické a s částkami úrazového pojištění naprosto mimo dnešní realitu ,ale má kromě ceny historické :o) i jednu velkou přednost : Pokud bych zemřel do svých 65 let ,tak se nemusím starat abych měl někde odložené peníze "na pohřeb " abych nezatěžoval děti . A to vše ,za pouhých 45 Kč / měsíčně .
No a pokud se 65 let dožiju ,tak budou peníze na mejdan :o)

+20
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 1. 2013 14:35, Podlesní

Takovéto diskuze jsou velmi nekorektní. Zeptáte-li se na společnosti, ke kterým tito přispívatelé odešli, tak také dostanete negativní ohlasy. Naprosto to nevypovídá nic o kvalitách pojšťoven jako takových!

-10
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (22 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Reklamě po tlamě: dobře zašité RPSN

17. 12. 2012 | Dušan Šídlo | 16 komentářů

Reklamě po tlamě: dobře zašité RPSN

Banky před vánočními svátky zintenzivnily reklamní kampaně na spotřebitelské půjčky. Řinčí slevami, nabízejí bonusy, zdůrazňují svou flexibilitu. Ve všem tom lomozu ovšem tak nějak... celý článek

Byznys jako riziko: pojištění pro podnikatele

14. 11. 2011 | Dušan Šídlo | 5 komentářů

Byznys jako riziko: pojištění pro podnikatele

Firmy – malí živnostníci i kolosy o tisících zaměstnanců – se snaží jistit. Dávají do pojištění stále víc peněz a pojišťovny se jim snaží vycházet vstříc, rozšiřují počet krytých rizik... celý článek

Nejvyšší zhodnocení v ČR podle České pojišťovny. Amatérismus, nebo demagogie?

23. 6. 2011 | Dušan Šídlo | 8 komentářů

Nejvyšší zhodnocení v ČR podle České pojišťovny. Amatérismus, nebo demagogie?

Zajímá vás, která z pojišťoven nabízí nejvyšší zhodnocení u nás? Podle reklam na internetu je to Česká pojišťovna s produktem Výnos Plus. Podívejme se, zda je to pravda.

Pavel Kohout o Petru Kellnerovi: Je to velký hráč

2. 5. 2011 | Pavel Kohout

Pavel Kohout o Petru Kellnerovi: Je to velký hráč

Časopis Reflex přinesl ve svém posledním čísle rozsáhlý materiál věnovaný Petru Kellnerovi, nejbohatšímu Čechovi, jak ráda opakují média. Kdo vlastně Petr Kellner je, se pokusil pojmenovat... celý článek

Nástrahy životního pojištění. Smrt si nevybírá, pojišťovny ano

14. 4. 2011 | Dušan Šídlo | 20 komentářů

Nástrahy životního pojištění. Smrt si nevybírá, pojišťovny ano

Smrt – nejkratší jméno z těch opravdu podstatných, jev zcela zřejmý a nezpochybnitelný. Ne však pro pojišťovny. Pokud se domníváte, že životní pojištění kryje jakoukoliv ztrátu života,... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.