Co říct prvňákovi, než půjde poprvé do školy

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 29. 8. 2014 | 16 komentářů
„Už za devět let o tvojí kariéře, tvých příjmech a tvém místě ve světě definitivně rozhodne jediný test, ale zkus se tím nestresovat, čumáčku.“
Co říct prvňákovi, než půjde poprvé do školy

Drahoušku,

ode dneška do svých osmnácti let strávíš víc než tisíc hodin učením matematiky, a to do toho nepočítám domácí úlohy. Přitom ať už bude o tvém osudu i o osudu dalších dětí ve vzdělávacím systému rozhodovat kdokoli, čísla a logika budou to poslední, co je bude zajímat. Ministr školství vás milerád nažene na školy s nejhorším uplatněním absolventů a bude při tom s vážnou tváří tvrdit, že to dělá pro vaše dobro. A když budou továrníkům chybět šikovní technici, nepřijdou s lepší nabídkou, jak by se dalo čekat: jen si poskuhrají, že jsou jiné obory moc lákavé. A politici budou přikyvovat, že by se s tím mělo něco dělat.

Vyrůstáš do světa, kde budeš mít bez angličtiny problémy i pod zvedákem na auto nebo za výčepem. Jenže zatímco v některých asijských zemích proto můžou školy nabízet rodilým mluvčím až dvakrát víc než ostatním učitelům, my lákáme Brity a Američany na tabulkové platy. Těm dobrodruhům, kteří se k nám nechají utáhnout aspoň na levné pivo a Franze Kafku, komplikujeme život neuznáváním diplomů. Protože je přece jasné, že v Berkeley se nemůžeš naučit anglicky tak dobře jako v Ústí nad Labem.

Vůbec umíme ve školství výborně hospodařit: nejdřív si necháme navrhnout nový pěkný písmový vzor, ale pak nám přijde moc drahý, takže budeš celý život škrábat ošklivou kopií, která vyjde o deset korun na učebnici levněji. Státní maturity vycházejí dráž, než se čekalo, a plní toho přitom míň, než bylo v plánu. Evropské miliardy posíláme do staveb velkolepých kampusů, ve kterých pak učí doktorandi za sedm tisíc měsíčně.

Třeba by to fungovalo jinak, kdybychom si dokázali v klidu promluvit o tom, co od škol čekáme a jak asi bude vypadat svět, do kterého vy děti za patnáct let vyrostete. Jenomže to dobře nejde, když diskuze dospělých lidí o školství funguje stejně jako diskuze u vás ve školce: slyšet jsou jen ti uječení. A tak na jedné straně média zaplavují sluníčkoví rodiče, kteří chtějí „svobodné školy“, protože přece stačí děti milovat, nároky kladou jen fašisté. Na druhé straně stojí maloměšťáci jako ti v Nymburku, kde nechtějí gymnázium pojmenovat po nejslavnějším studentovi, Bohumilu Hrabalovi, protože nenosil samé jedničky.

Aby školství zaujalo všechny, musí se stát něco naprosto mimořádného a zásadně důležitého, třeba jako když hrozilo, že by se na pár školách učila nepovinná romština. Taky byl bugr, když školy mohly učitele poslat na seminář „lídršipu“, protože myšlení „win-win“ a otázka „proč?“ jsou přece mormonské čáry a do škol nepatří.

Anketa

Co byla základka pro vás?

Promiň, zlatíčko, to už je na tebe moc složité. Chci ti jenom naznačit, že vyjednávat, nezávisle myslet nebo mluvit plynně anglicky se naučíš nejspíš až na vysoké škole, a to ještě ne na každé. Bohužel to znamená, že potřebuješ vysokoškolský titul i tam, kde ještě nedávno nebyl zapotřebí, jen aby se zaměstnavatel nemusel bát, že si první den v práci zastrčíš celou propisku do nosu. Říkáme tomu znalostní ekonomika.

Vlastně tě to ale možná nemusí trápit. Na konci základky tě totiž čeká test, na který když se špatně vyspíš, můžeš zapomenout na vysokou i na dobrou střední. Operovat tě může doktor, který dal všechny zkoušky na medicíně až na třetí pokus – ale přijímačky na gymnázium, to je jiná zodpovědnost. Zkus se tím nestresovat, ačkoliv tohle síto rozhodne o tvé kariéře, tvých příjmech a tvém místě ve světě jako nic jiného před tím ani potom.

Ale vážně: nestresuj se. Už jen to, že si s tebou takhle povídáme, nebo že čteme Kašpárka na Finmagu, naši rodinu řadí k těm šťastnějším. A české školství je jedinečné v tom, jak vás děti umí udržet přesně na té úrovni, jakou máme my rodiče. Takže buď v klidu, my už tě nějak protlačíme. – A zbytek dětí? Mají peška: štěstí a správné kulturní vzorce vítězí nad smůlou a lidmi z Prostřena. Hezký první den, šampióne!

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+53
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 8. 2014 10:55, Honza

Co mne naučila základka? Číst, psát a počítat. Přitom z matematiky si nejvíce cením trojčlenky. Va VŠE jsem měl řadu spolužáků, co trojčlenku viděli prvně v životě, když jsem jí použil místo biflování vzorečků v některých předmětech

Co bych chtěl nyní od základy pro své děti?
Logické myšlení, nebiflování, ale požadavky na referáty apod. Trojčlenku jim vysvětlím sám.

+14
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 8. 2014 10:34

A taky je Japonsko pěkně v hajzlu.

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Slušné děti se drží stranou

17. 1. 2014 | Michal Kašpárek | 15 komentářů

Slušné děti se drží stranou

Pokud se české školy budou štítit principů asertivity a zdravého sebevědomí, jen tím zametou cestu k moci pro další generaci psychopatů.

Jak jste si nás vychovali, takové nás máte

8. 11. 2013 | Michal Kašpárek | 31 komentářů

Jak jste si nás vychovali, takové nás máte

Jan Keller se diví, že mezi českými studenty nejsou socialisté islandského střihu. Ivo Možný je překvapený, že se na fakultu, kterou zakládal, nehlásí dříči Made in USA. Kde by se tu... celý článek

Steen Jakobsen: Máme prostě málo holičů

30. 3. 2013 | Martin Vlnas | 6 komentářů

Steen Jakobsen: Máme prostě málo holičů

První díl našeho rozhovoru s hlavním ekonomem dánské Saxo Bank sice skončil happy-endem a větou: „A všichni žijí šťastně až do smrti,“ jenže důvodů k radosti bylo pramálo. Dánská cesta... celý článek

Očima expertů: Co studovat a který obor bude mít zlaté dno?

14. 12. 2012 | Ondřej Tůma | 24 komentářů

Očima expertů: Co studovat a který obor bude mít zlaté dno?

Na pomoc při hledání nejperspektivnějších oborů jsme si přizvali prestižní ekonomy, sociology, zástupce státní správy, personálních agentur, ale také osobností z byznysu.

Devadesát milionů oktávek. Reforma školství by z Česka udělala pohádkově bohatou zemi

29. 6. 2012 | Michal Kašpárek | 14 komentářů

Devadesát milionů oktávek. Reforma školství by z Česka udělala pohádkově bohatou zemi

Z propočtů Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu padá brada. Kdyby ze škol lezli méně natvrdlí deváťáci, lidé by vydělávali víc, do důchodu chodili dřív a stát by hospodařil... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.