Nejtěžší hendikep je poraženectví

Michal Kašpárek | rubrika: Sloupek | 20. 1. 2015 | 11 komentářů
Miloš Zeman si prý dělá starost o to, jestli kolona s našimi dětmi jede dostatečně rychle. Ve skutečnosti ale jen propaguje oblíbený názor, že ani nemá cenu zkoušet někam jezdit.
Nejtěžší hendikep je poraženectví

Nejsem si stoprocentně jistý, jestli se mají plošně rušit praktické školy. Na sto procent ale poznám, když někdo namísto rozumu svých posluchačů přesvědčuje jejich pudy. A přesně takovým způsobem se Miloš Zeman se v Rehabilitačním ústavu Brandýs nad Orlicí vyhranil proti umísťování postižených dětí do běžných škol. Ve své odpovědi na dotaz z publika volně zaměňoval „děti, které jsou určitým způsobem handicapovány“ s dětmi z blíž neurčených „etnických skupin“, zauvažoval, že „rychlost kolony je určena rychlostí nejpomalejšího vozidla“ a vysmál se „bláznivým intelektuálům z pražské kavárny, kteří nikdy nebyli ve škole“. Věcné argumenty, například zhodnocení toho, jak inkluze funguje nebo nefunguje v jiných zemích, prezident už dlouho nevede.

Neumíme zacházet s talenty? Pojďme to hodit na Deža

O tom, jak integrovat vozíčkáře, autisty nebo malé Romy z ghett, už se se Zemanem přeli jiní. Přiložím jen dva starší postřehy Zemanovi blízkých intelektuálů, které se ostatně hodí připomínat neustále:

Sociolog Jan Keller v knize Tři sociální světy ukázal, jak se zlost lidí vytlačovaných k okraji stále častěji stáčí k těm, co jsou vytlačení ještě dál: „Na hrozbu své nepotřebnosti reagují tím, že ty dole vnímají jako své úhlavní nepřátele. Ne proto, že by je snad reálně ohrožovali na trhu práce, ale proto, že jim ukazují, jaká je jejich možná budoucnost,“ píše Keller.

Na podobném hledání viníků mezi oběťmi stojí i Zemanova úvaha. Za to, že pomyslná kolona s vaším dítětem jede pomalu, tedy nemůže podfinancování veřejného školství ve srovnání se zeměmi západní Evropy, ministr školství, pracující na zakázku kapitánů průmyslu, ani nezájem mnoha rodičů o to, co se ve škole děje. Může za to autista, dysgrafik, vozíčkář nebo nedejbože malý Cikán. Zkrátka jakýsi louda, kvůli kterému by třída ztratila až několik minut ze svého jinak nesmírně efektivně stráveného dne.

Filozof Václav Bělohradský, kterého Zeman stejně jako Kellera ocenil hned při první příležitosti medailí Za zásluhy, před dvěma lety poznamenal, že „v českém národě byl vždy nejúčinnějším nástrojem útlaku strach o málo.“ To je druhý klíč k tomu, proč Zemanova slova dopadají na úrodnou půdu (podívejte se do komentářů pod zprávami). Už takhle české školství za moc nestojí, a vy chcete kvůli „takzvané integraci“ přijít i o to maličko?

Když Zeman říká, že by bylo lepší podporovat talentované děti, mluví o nenaplněném ideálu, na který se nenašlo ani deset milionů korun. Taylorizace českého školství postupuje: rok od roku učitelům ubývá důvodů, proč by je měl zajímat talent, a naopak přibývá starostí o to, kolik žáků projde standardizovanými testy. Obrácení pozornosti k „pomalým vozům v koloně“, které prý talent brzdí, je mistrovský spin.

Anketa

Mají to dnes děti ve škole snazší, nebo těžší?

Radši se o nic nepokoušet, stejně to špatně dopadne

Ze samotného Zemanova projevu pak ještě stojí za vypíchnutí tato myšlenka: „Když jsou tyto děti integrovány, když dochází k takzvané inkluzi, tak jsou samozřejmě oběťmi pohrdání, šikany a tak dále.“ V osudovosti, s jakou prezident očekává nepřijetí hendikepovaných dětí, v tom, jak to považuje doslova za samozřejmé, že jimi budou spolužáci pohrdat, a jak je před tím osudem chce uchránit izolací čili nepřijetím preventivním, plošným a definitivním, se schovává odpověď na otázku, proč nemůžeme mít hezké věci. Protože velkorysost je drahá a nikdy není bez rizika, protože dobré úmysly zákonitě skončí špatně, protože slabší samozřejmě dostanou lekci od silnějších. Jestli si to všechno nějací Švédové, Němci nebo Kanaďani chtějí ověřit experimentálně, můžou – ale my dobře víme, jak to na světě chodí.

Zeman je prezident takových rezignovaných, smutný apoštol strachu o málo a poraženectví. Dělá si prý starost o to, jestli kolona s našimi dětmi jede dostatečně rychle. Ve skutečnosti ale jen propaguje oblíbený názor, že vlastně ani nemá cenu zkoušet někam jezdit.


Úvodní foto modelu vozidla, které určuje rychlost prezidentské kolony,a modelu prezidenta: isifa/MAFRA/PETR TOPIČ

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 11 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 1. 2015 11:31, Veterán

On je problém i s tělesně postiženými dětmi. I slepota je tělesné postižení a pak jsou děti, které na vozíku vydrží jen určitou dobu a poté si musí lehnout. Stejně tak jsou i děti, které na vozíku vůbec být nemohou. Budeme tedy ve školách mít i postele?

A konečně jsem také našel, o jakou otázku na prezidenta Zemana šlo. Nejednalo se o dotaz na umisťování postižených dětí do normálních škol, ale o dotaz na rušení speciálních škol. To už ale naši novinářští "profesionálové" s radostí vynechali a dopátrat se toho není žádná legrace.

V pátek potvrdil vedoucí pardubické redakce Českého rozhlasu, že otázka na prezidenta Zemana nezněla, "Jak vnímáte soužití postižených a zdravých dětí?", nýbrž: "Jaký je váš názor na případné rušení všech praktických a speciálních škol?" Což media dokonale zazdila…

Zobrazit celé vlákno

+24
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 1. 2015 12:54, Bouček Antonín

Koukám, že je to tady pěkná stoka. Tedy znamení toho, že pan Kašpárek téma zase pěkně trefil.

-13
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Rektor VŠUP: Tahle ekonomika nemá na tolik studentů

17. 1. 2015 | Ondřej Tůma | 12 komentářů

Rektor VŠUP: Tahle ekonomika nemá na tolik studentů

Mívali jsme čtyři vysoké umělecké školy. Dávno tomu. Dnes chrlí absolventy těchto oborů řada regionálních univerzit. Uživí se? A je vůbec o jejich práci zájem, nebo spíš vítězí obecný... celý článek

Co říct prvňákovi, než půjde poprvé do školy

29. 8. 2014 | Michal Kašpárek | 16 komentářů

Co říct prvňákovi, než půjde poprvé do školy

„Už za devět let o tvojí kariéře, tvých příjmech a tvém místě ve světě definitivně rozhodne jediný test, ale zkus se tím nestresovat, čumáčku.“

Slušné děti se drží stranou

17. 1. 2014 | Michal Kašpárek | 15 komentářů

Slušné děti se drží stranou

Pokud se české školy budou štítit principů asertivity a zdravého sebevědomí, jen tím zametou cestu k moci pro další generaci psychopatů.

Zakopaný pes české ekonomiky

5. 11. 2013 | Pavel Kohout | 8 komentářů

Zakopaný pes české ekonomiky

Cesta k prostředí, které přeje ekonomice? Bez seriózní vlády to půjde těžko.

Bitva u Lipan, pestíky a náklady obětované příležitosti

17. 9. 2013 | Lucie Kocurová | 6 komentářů

Bitva u Lipan, pestíky a náklady obětované příležitosti

Dokázat přečíst ještě neznamená dokázat čtenému rozumět. Umět něco sečíst ještě neznamená, že si v životě dokážeme spočítat, co nás kolik bude stát a na čem kolik vyděláme. Zkrátka... celý článek

Partners Financial Services