Aktuality | Petr Kučera | 16. 3. 2025 | 1 komentář
![První hromadná žaloba v Česku. Lidé chtějí vrátit zálohy za nedodané zboží]()
Městský soud v Praze bude projednávat historicky první hromadnou žalobu v Česku. Vyplývá to z usnesení soudu v takzvané certifikační fázi řízení. Žaloba podle něj splňuje všechny podmínky a je tedy přípustná.
BrandInsight | Renata Lichtenegerová | 17. 2. 2025
![Nevyhazujte to! Jan Charvát dokázal z oprav elektra udělat funkční byznys]()
Před jedenácti lety založil Opravárnu, web spojující majitele porouchaných přístrojů s opraváři. Z ekologického projektu se stal podnikatelský záměr zaměřený na B2B segment a vznikl RepairSYS. Jan Charvát v rozhovoru popisuje dnes úspěšný byznys model, s nímž čelil recesi na trhu elektrospotřebičů i neúspěšné expanzi do zahraničí.
Co se děje | Pavla Adamcová | 23. 7. 2024
![Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady]()
Plísně, chemie nebo třeba riziko úrazu elektřinou. Úřady za poslední dva měsíce musely z trhu stáhnout celou řadu výrobků včetně hraček nebo jídla. Podívejte se, jestli je nemáte ve spíži nebo v dětském pokoji.
Když se řekne | Pavla Adamcová | 24. 6. 2024 | 4 komentáře
![Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat]()
Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi na časté otázky.
Jak na to | Pavla Adamcová | 18. 6. 2024
![Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění]()
Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme, jak na to.
Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 6. 2024 | 3 komentáře
![Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce]()
Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě, že jejich produkt přestane fungovat.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 5. 2024
![ČSOB vylepší pojištění nákupu, když platíte kreditkou]()
ČSOB od července změní některé podmínky pro pojištění ochrany nákupu a prodloužené záruky, které nabízí jako součást služeb ke kreditní kartě.
Jak na to | Pavla Adamcová | 17. 5. 2024
![Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte]()
Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.
Co se děje | Petr Kučera | 10. 4. 2024
![Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Jak na to | Pavla Adamcová | 15. 2. 2024
![Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět]()
Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?
Co se děje | Pavla Adamcová | 25. 1. 2024
![Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor]()
Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit? A co si ohlídat, abychom neplatili zbytečně?
Aktuality | Pavla Adamcová | 20. 1. 2024
![V dětských bundách byla škodlivá chemie. Dřív normy splňovaly]()
Ve více než polovině z 32 dětských bund a kombinéz, zakoupených v sedmi evropských zemích, byly škodlivé věčné chemikálie PFAS. Zjistila to studie spolku Arnika.
Jak na to | redakce Peníze.CZ | 31. 8. 2023
![Pozor, u koho nakupujete. Takhle poznáte podvodný e-shop]()
Než poprvé nakoupíte na neznámém e-shopu, začněte úplným základem: Jsou na něm věrohodné kontakty na provozovatele? A podívejte se na recenze. K dispozici jsou i seznamy podvodných e-shopů.
Co reklama neřekla | Jana Divinová | 29. 8. 2023 | 1 komentář
![Vyplatí se nakupovat naslepo? Jak fungují nedoručené balíčky a mystery boxy]()
Myslíte, že by dneska mohl být váš šťastný den? Tak si kupte balíček, který se Amazonu nebo Aliexpressu nepodařilo dodat. Je nerozbalený, nikdo neví, co v něm je. A třeba to bude terno. Nebo taky bezcenný šunt. Co pak?
Co se děje | Petr Kučera | 17. 8. 2023 | 1 komentář
![Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Jak na to | dTest | 30. 7. 2023
![Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky]()
Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k podání a úspěšnému vyřízení reklamace není nutná.
Když se řekne | Jana Divinová | 25. 7. 2023
![Dovolenou zkazil požár. Kdy máte nárok na vrácení peněz]()
Musí vám cestovka vrátit peníze, pokud zájezd předčasně ukončila evakuace kvůli požáru? A co dělat, když jste se na řecký ostrov Rhodos nebo do jiné postižené oblasti teprve chystali?
Jak na to | Gabriel Pleska | 2. 5. 2023
![Nepřevzít dobírku z e-shopu se může prodražit. Co s tím?]()
I když si nepřevezmete dobírku z e-shopu, nákup pořád platí. Jestliže chcete vrátit zboží bez udání důvodu, musíte to obchodníkovi jasně říct. Jinak po vás pořád může chtít peníze za zboží a dokonce i nějaké navíc.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 22. 3. 2023
![Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh]()
Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček, myček, ledniček, vysavačů a monitorů (včetně televizí).
Když se řekne | Gabriel Pleska | 17. 3. 2023
![Peníze nevracíme, zboží zpátky nebereme. Když e-shop tvrdí, že není e-shop]()
Kromě e-shopů existují ještě všelijaké nákupní galerie a online tržiště. Rozdíl nemusí být k rozpoznání na první pohled, prý je ale důležitý: galerie a tržiště nemají žádnou odpovědnost, obchod jen zprostředkovaly. Tak takhle tedy ne!
Co se děje | Petr Kučera | 9. 3. 2023
![Vyhrajete spor s bankou, přesto přijdete o peníze. Teď klienti posílí]()
Snaha vyřešit spor s firmou levně a rychle u mimosoudní instituce může klienta paradoxně připravit o víc peněz i času, než čeká. Vylepšit to má novela, kterou schválili poslanci.
Co se děje | Veronika Hejná | 26. 1. 2023
![Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat]()
Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo.
Co se děje | Petr Kučera | 8. 1. 2023
![Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží]()
Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají lepší postavení při reklamaci vad, na druhou stranu už nemají zneužívat e-shopy jako bezplatné půjčovny. To jsou nejvýznamnější změny, které od 6. ledna přinesla novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku.
Jak na to | Petr Kučera | 25. 12. 2022 | 5 komentářů
![Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod]()
I zboží, které nemá žádné objektivní vady, můžete vrátit. Někdy to jde hodně snadno, jindy hůř. Poradíme.
Co se děje | Veronika Hejná | 8. 12. 2022 | 2 komentáře
![Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší]()
Zákonná záruka za jakost končí. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici při reklamaci vady. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.
Co se děje | Petr Kučera, Jana Divinová | 14. 11. 2022
![Konec e-shopů jako bezplatných půjčoven. Pravidla pro vrácení zboží zpřísní]()
Nová úprava má pomoct provozovatelům e-shopů. Míří proti zneužívání práva na odstoupení od smlouvy. Podmínky pro vyzkoušení zboží se přiblíží kamenným prodejnám.
Když se řekne | Petr Kučera | 12. 10. 2022 | 1 komentář
![Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky]()
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými varovnými znaky. Proto snadno zmate i průměrného spotřebitele.
Když se řekne | Jana Divinová | 25. 7. 2022
![Kupujete dům? Na tyhle vady si dejte pozor. Máme fotky]()
Stavební inspektoři radí, na jaké technické vady si dát pozor při koupi rodinného domu. Než půjdete na prohlídku nemovitosti, prohlédněte si je ve fotogalerii.
Když se řekne | Martin Horvát | 6. 5. 2022 | 4 komentáře
![Zaměstnanec způsobil škodu klientovi. Po kom chtít náhradu?]()
Při plnění pracovních úkolů může zaměstnanec způsobit škodu nějaké třetí osobě – typicky zákazníkovi, klientovi nebo dodavateli svého zaměstnavatele. Na koho se má poškozený obrátit s nárokem na náhradu škody? Jasnější odpověď nedávno přinesl Nejvyšší soud.
Co se děje | dTest | 16. 4. 2022 | 4 komentáře
![Pozor na Viagogo. Stížnosti na prodejce vstupenek přibývají]()
Právní poradna dTestu se setkává s opětovným nárůstem stížností lidí, kteří se marně domáhají objednaných vstupenek i vrácení peněz.