Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

redakce Peníze.CZ | rubrika: Aktuality | 22. 3. 2023
Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Zdroj: Shutterstock

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček, myček, ledniček, vysavačů a monitorů (včetně televizí).

Ty už teď musí výrobce pro evropský trh konstruovat tak, aby byly opravitelné, a musí po určitou dobu zajišťovat dodávky náhradních dílů. Konkrétně třeba u praček je to deset let po uvedení posledního modelu na trh. Psali jsme podrobněji: Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte.

Brzy se má seznam takových výrobků rozšířit i o to, co se nejvíc točí: počítače, tablety a mobily. Řada z nich je dnes designována prakticky jako neopravitelná, například v mobilech je často baterie, tedy ta část, která nejrychleji podléhá opotřebení, součástí výrobku. Nedá se vyndat a vyměnit. 

K tomu dnes Evropská komise zveřejnila nový návrh společných pravidel na podporu oprav výrobků, který má dál motivovat výrobce i zákazníky k šetrnějšímu chování, tedy k upřednostňování opravy před výměnou zboží v záruce nebo před koupí nového výrobku po skončení záruční doby.

„Loni jsme navrhli pravidla zajišťující, aby výrobky byly navrženy jako opravitelné. Dnes představujeme návrh, který má zajistit, aby se oprava výrobků stala pro spotřebitele snadnou a atraktivní variantou,“ říká Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro Zelenou dohodu pro Evropu. 

Výrobce bude povinen i opravit

V rámci zákonné záruční doby budou prodejci povinni zákazníkům při reklamaci nabídnout přednostně opravu. S výjimkou případů, kdy je oprava dražší než výměna. Po záruce má lidem výrobce usnadnit nebo jim vůbec umožnit, aby si výrobek nechali opravit, pokud se rozbije nebo nebude kvůli opotřebení plně funkční.

Lidé mají mít k dispozici soubor práv a nástrojů, které mají z oprav udělat rozumnou a dostupnou alternativu:

  • Spotřebitelé budou mít právo žádat přímo u výrobců opravu výrobků, které jsou podle práva Evropské unie opravitelné. Výrobci tedy budou motivováni vyrábět takové věci, které opravit dobře půjdou.
  • Výrobci budou povinni informovat spotřebitele, že ten který produkt mají povinnost sami opravovat.
  • K dispozici má být v každé zemi web, na kterém půjde najít opraváře a prodejce repasovaného zboží podle lokality.
  • Má vzniknout evropský informační formulář týkající se opravy, který si spotřebitelé budou moct od všech servisních firem vyžádat. To má zpřehlednit podmínky a ceny oprav a usnadnit srovnání nabídky oprav.
  • Mají vzniknout evropské normy kvality pro opravárenské služby, která spotřebitelům pomůže identifikovat opraváře, kteří se zavážou k vyšší kvalitě. Tato norma „snadných oprav“ bude přístupná všem opravářům v Unii, kteří se zavážou dodržovat minimální normy kvality, například na základě doby trvání opravy nebo dostupnosti výrobků. 

Vyhazování opravitelných spotřebičů prý odhadem pro Evropskou unii každoročně znamená 35 milionů tun odpadu, 30 milionů tun ztracených zdrojů a 261 milionů tun emisí skleníkových plynů. Zákazníci údajně na nákupu nového zboží místo oprav starých výrobků tratí podle odhadů až 12 miliard eur ročně.

Návrh nového nařízení Evropské komise musí ještě schválit Evropský parlament a Rada.

Cililink
Zdroj: Shutterstock

Ozveme se, kdyby něco!

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a přineseme vám další důležité aktuality a praktické rady. Jsme i na Instagramu.

redakce Peníze.CZ

Autor článku redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+35
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

30. 7. 2024 | Kateřina Hovorková

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

Spory mezi spotřebiteli a pojišťovnami řeší už pět let právníci v kanceláři ombudsmanky Aleny Mackové. V rozhovoru říká, co nejčastěji lidem vadí, jaké problémy řeší, jaké šance na... celý článek

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

15. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

Cesta na dovolenou se může zkomplikovat nejen na letišti. Zpoždění nebo dokonce zrušení spoje postihne během léta i spoustu lidí, kteří chtějí cestovat vlakem nebo autobusem. Tady je... celý článek

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

9. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

Sezóna dovolených je v plném proudu. Co dělat, když vám cestování znepříjemní problémy se zavazadly nebo rovnou s celým letem?

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

24. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 4 komentáře

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi... celý článek

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

18. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme,... celý článek

Partners Financial Services