Absence papírové účtenky není automaticky důvodem pro nepřijetí reklamace. „Spotřebitelé si mnohdy myslí, že bez papírové účtenky nemají možnost reklamaci podat. Bohužel někteří podnikatelé této neznalosti využívají a přijetí reklamace papírovou účtenkou podmiňují,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Spotřebitel však může prokázat nákup či čerpání služby celou řadou dalších způsobů. Při uplatňování reklamace totiž stačí prokázat, že u podnikatele zboží či službu zakoupil.
Čím vším je možné prokázat nákup zboží nebo čerpání služby?
Pokud spotřebitel platí zboží či službu bezhotovostně, tedy platbou kartou nebo převodem, je nejjednodušší cestou doložit koupi bankovním výpisem, kde je uveden název obchodníka, datum nákupu a částka, kterou zaplatil. Potřebný doklad lze najít v elektronickém bankovnictví.
Někdy si lidé fotí účtenky do telefonu pro případ ztráty či pozdější nečitelnosti papírové účtenky. I takovou elektronickou kopii papírové účtenky pak musí podnikatel při reklamaci akceptovat. Dnes už pro tyto případy existuje také řada mobilních aplikací pro správu účtenek. Spotřebitelé si mohou účtenku po nákupu vyfotit, pojmenovat a originál s klidným srdcem zahodit.
Situace není ztracená ani pro toho, kdo platil hotově a nemá ani papírovou, ani elektronickou podobu účtenky „Spotřebitel může koupi zboží prokázat například originálním obalem zboží nebo unikátností zboží, které nikdo jiný neprodává – typicky se může jednat o produkt nějaké autorské tvorby,” upřesňuje Eduarda Hekšová z dTestu. V krajním případě, pokud by spor o reklamaci dospěl až k soudnímu řízení, je možné prokázat koupi svědeckou výpovědí.
Každopádně je nutné prokázat, kdy k zakoupení zboží či čerpání služby došlo – odpovědnost za vady je totiž časově omezená.
Účtenka při reklamaci zboží z druhé ruky
Mnoho lidí rádo nakupuje zboží takzvaně z druhé ruky – může to být výhodné i ekologické. V takovém případě obvykle dostávají účtenku od původního vlastníka, která potvrzuje, že je na zboží ještě záruka.
Pokud však spotřebitel potřebuje zboží reklamovat, může narazit na situaci, kdy podnikatel reklamaci nepřijme. Spotřebitele může podnikatel překvapit tvrzením, že s novým majitelem zboží nemá žádný právní vztah.
„Podnikatel bude mít v takové situaci pravdu. Práva z vadného plnění jsou totiž vázaná ke kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem,” upozorňuje Eduarda Hekšová.
Taková situace má jednoduché řešení: Při koupi zboží z druhé ruky je vhodné sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění. Vlastník v něm prohlašuje, že všechna současná i budoucí práva postupuje na nového vlastníka zboží. Vzor tohoto prohlášení naleznete ke stažení i na stránkách dTestu.
Pokud se setkáte se situací, kdy vám prodávající odmítá přijmout reklamaci kvůli nedoložení účtenky, doporučujeme se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu na telefonním čísle 299 149 009 (pondělí až pátek od 9 do 17 hodin nebo na e-mailu dtest@dtest.cz.
Sdílejte článek, než ho smažem