Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 8. 1. 2023
Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď máte možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Zdroj: Shutterstock

Smlouva, kterou spotřebitel sjedná ústně po telefonu, je platná až od chvíle, kdy ji odsouhlasí v písemné podobě. Zpřísnění dosavadních pravidel přinesla novela od 6. ledna 2023.

Lidé by díky novince měli dostat víc času, aby si uvědomili, že nějakou smlouvu po telefonu vůbec sjednali, a v klidu se seznámili s její konkrétní podobou. Mělo by to omezit případy, kdy prodejci využívají nejednoznačných formulací, nátlaku nebo momentu překvapení.

Novela zároveň prodlužuje dobu na odstoupení od některých smluv uzavřených mimo obchodní prostory, a to z dosavadních čtrnácti na třicet dnů. Konkrétně jde o smlouvy uzavřené během „výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb“, nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti (podomním prodeji).

Souhlas po telefonu už nestačí

Podle nových pravidel „nabídku učiněnou během telefonního hovoru musí podnikatel potvrdit spotřebiteli bez zbytečného odkladu v textové podobě. Spotřebitel je nabídkou vázán až poté, co projeví svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině“.

Smlouva tak začne platit až ve chvíli, kdy ji podepíšete (nebo elektronicky odsouhlasíte v textové podobě). A nic se nemění na tom, že pak ještě máte 14 dnů na odstoupení od smlouvy.

I podle dřívějších pravidel musel podnikatel zaslat spotřebiteli „potvrzení o uzavřené smlouvě v textové podobě, a to v přiměřené době po jejím uzavření, nejpozději však v okamžiku dodání zboží nebo před tím, než začne poskytovat službu“. Takzvaní šmejdi však zneužívali situace, hlavně vůči seniorům a jiným zranitelným skupinám.

Díky speciálně vyškoleným obchodníkům, jejich taktice, nátlaku nebo nejednoznačným formulacím si totiž spotřebitelé během hovoru nemuseli uvědomit, že vůbec nějakou smlouvu uzavřeli – někdy stačilo jen odpovědět „ano“ nebo „souhlasím“ na otázku, která působí jako nezávazná nebo dílčí. A i kdyby skutečně souhlasili, nemuseli mít přesný přehled o tom, k čemu se vlastně zavázali, protože neměli možnost přečíst si přesné a kompletní smluvní podmínky.

Máte chviličku?

Zdroj: Shutterstock

Poslechněte si nahrávku typického rozhovoru, kterou spotřebitelský časopis dTest rozebral s psycholožkou. Takzvaní telešmejdi po změně zákona změnili postup, ale na seniory tlačí dál.

Neříkejte Ano ani Souhlasím. Šmejdi změnili taktiku, tlačí dál

Možnost odstoupit od smlouvy uzavřené „distančním způsobem“ (na dálku) do 14 dnů měli spotřebitelé i podle dřívějších pravidel. Počítalo se to ale v zásadě už od vysloveného souhlasu (typicky v telefonu), tedy dříve, než obdrží smlouvu v textové podobě. U kupní smlouvy sice začíná lhůta na odstoupení až ode dne převzetí zboží, přesto to v některých případech vyžaduje nepřiměřenou aktivitu na straně spotřebitele, další výdaje nebo překonávání překážek – například některým obchodníkům se nelze dovolat.

„Někteří spotřebitelé obdrží zboží a výzvu k zaplacení, aniž by si byli ve většině případů vědomi toho, že vůbec nějakou smlouvu uzavřeli či dali souhlas se zasíláním dalších nabídek. Podle průzkumu provedeného ministerstvem průmyslu a obchodu, kterého se zúčastnilo 135 respondentů, bylo zjištěno, že 31 % procent respondentů se s touto praktikou setkalo. Z průzkumu také vyplynulo, že pouze u 12 % respondentů, kteří obdrželi zboží na základě nezávazné nabídky učiněné po telefonu, se podařilo zboží vrátit, aniž by došlo ke sporu s obchodníkem,“ upřesňuje ministerstvo.

Kromě toho, že podnikatel má na začátku hovoru říct základní údaje o sobě a účel hovoru, musí nově uvést také údaje o jiné osobě (firmě), pokud telefonuje v jejím zastoupení. A připomínáme i pravidlo, která funguje už delší dobu: když vás pak nepoučí o možnosti odstoupit od smlouvy, prodlužuje se tato možnost o rok. 

Předváděcí akce a podomní prodej: odstoupení do 30 dnů

Od smlouvy, kterou spotřebitel uzavře při podomním prodeji („v domácnosti bez předem domluvené návštěvy, resp. při nevyžádané návštěvě“) nebo během předváděcí akce („během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb“), je nově možné odstoupit do třiceti dnů místo dosavadních čtrnácti.

Do zákona přibylo i další zjednodušení. Nově stanoví, že „spotřebitel může odstoupit od smlouvy jakýmkoli jednoznačným prohlášením učiněným vůči podnikateli“ – to se týká jak smluv uzavřených distančním způsobem (na dálku), tak smluv uzavřených mimo obchodní prostory (typicky podomní prodej a předváděcí akce).

Obchodník či prodejce vás tedy nemůže omezovat například tím, že trvá na přesné formě nebo znění takového odstoupení od smlouvy. Stačí, když je jasné, co tím jako zákazník sledujete. Odstoupit můžete zasláním dopisu, e-mailu, v telefonním hovoru, případně i vrácením zboží spolu s jednoznačným prohlášením. Teoreticky i osobně – ve vlastním zájmu by však spotřebitel měl volit způsob, který pak může dobře prokázat.

Naučte se penízeZdroj: peníze.cz

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+126
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů
Daňové přiznání online

A tohle už jste četli?

Místo parmazánu levná náhražka. Restaurace šidí hlavně na surovinách

23. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Místo parmazánu levná náhražka. Restaurace šidí hlavně na surovinách

Státní zemědělské a potravinářská inspekce loni zkontrolovala dohromady 194 stravovacích provozoven. Zjistila, že nepravdivé a zavádějící informace poskytovala zákazníkům čtvrtina z... celý článek

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

23. 2. 2024 | Petr Kučera

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel... celý článek

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly

19. 2. 2024 | Pavla Adamcová

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly

Celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun uložila Česká obchodní inspekce řetězcům za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí. Celková výše... celý článek

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět

15. 2. 2024 | Pavla Adamcová

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět

Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takto hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou... celý článek

Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami

8. 2. 2024 | Pavla Adamcová

Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami

Řada obchodníků stále nepočítá slevy tak, jak by podle už rok platných unijních pravidel měla. Cenovkami často matou zákazníky. „Ta vynalézavost je neuvěřitelná,“ říká v rozhovoru Veronika... celý článek

Partners Financial Services