Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 4. 11. 2022 | 2 komentáře
Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď dostanete možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Zdroj: Shutterstock

Smlouva, kterou spotřebitel sjedná ústně po telefonu, bude platná až od chvíle, kdy ji odsouhlasí v písemné podobě. Počítá s tím novela, kterou včera schválili senátoři. Účinná by měla být přibližně od přelomu roku – přesně třicet dnů po zveřejnění ve Sbírce zákonů. Zbývá už jen podpis prezidenta.

Díky zpřísnění pravidel by lidé měli dostat víc času, aby si uvědomili, že nějakou smlouvu po telefonu vůbec sjednali, a v klidu se seznámili s její konkrétní podobou. Mělo by to omezit případy, kdy prodejci využívají nejednoznačných formulací, nátlaku nebo momentu překvapení.

Novela zároveň prodlouží dobu na odstoupení od některých smluv uzavřených mimo obchodní prostory, a to z dosavadních čtrnácti na třicet dnů. Konkrétně jde o smlouvy uzavřené během „výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb“, nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti (podomním prodeji).

Souhlas po telefonu už nestačí

Schválená novela stanoví, že „nabídku učiněnou během telefonního hovoru musí podnikatel potvrdit spotřebiteli bez zbytečného odkladu v textové podobě. Spotřebitel je nabídkou vázán až poté, co projeví svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině“.

Smlouva tak začne platit až ve chvíli, kdy ji podepíšete (nebo elektronicky odsouhlasíte v textové podobě). A nic se nemění na tom, že pak ještě máte 14 dnů na odstoupení od smlouvy.

I podle dosavadních pravidel musí podnikatel zaslat spotřebiteli „potvrzení o uzavřené smlouvě v textové podobě, a to v přiměřené době po jejím uzavření, nejpozději však v okamžiku dodání zboží nebo před tím, než začne poskytovat službu“. Takzvaní šmejdi však zneužívají situace, hlavně vůči seniorům a jiným zranitelným skupinám.

Díky speciálně vyškoleným obchodníkům, jejich taktice, nátlaku nebo nejednoznačným formulacím si totiž spotřebitelé nemusí během hovoru uvědomit, že vůbec nějakou smlouvu uzavřeli – někdy stačí jen odpovědět „ano“ nebo „souhlasím“ na otázku, která působí jako nezávazná nebo dílčí. A i kdyby skutečně souhlasili, nemusí mít přesný přehled o tom, k čemu se vlastně zavázali, protože neměli možnost přečíst si přesné a kompletní smluvní podmínky.

Máte chviličku?

Zdroj: Shutterstock

Poslechněte si nahrávku typického rozhovoru, kterou spotřebitelský časopis dTest rozebral s psycholožkou. Takzvaní telešmejdi po změně zákona změnili postup, ale na seniory tlačí dál.

Neříkejte Ano ani Souhlasím. Šmejdi změnili taktiku, tlačí dál

Možnost odstoupit od smlouvy uzavřené „distančním způsobem“ (na dálku) do 14 dnů mají spotřebitelé i podle dosavadních pravidel. Počítá se to ale v zásadě už od vysloveného souhlasu (typicky v telefonu), tedy dříve, než obdrží smlouvu v textové podobě. U kupní smlouvy sice začíná lhůta na odstoupení až ode dne převzetí zboží, přesto to v některých případech vyžaduje nepřiměřenou aktivitu na straně spotřebitele, další výdaje nebo překonávání překážek – například některým obchodníkům se nelze dovolat.

„Někteří spotřebitelé obdrží zboží a výzvu k zaplacení, aniž by si byli ve většině případů vědomi toho, že vůbec nějakou smlouvu uzavřeli či dali souhlas se zasíláním dalších nabídek. Podle průzkumu provedeného ministerstvem průmyslu a obchodu, kterého se zúčastnilo 135 respondentů, bylo zjištěno, že 31 % procent respondentů se s touto praktikou setkalo. Z průzkumu také vyplynulo, že pouze u 12 % respondentů, kteří obdrželi zboží na základě nezávazné nabídky učiněné po telefonu, se podařilo zboží vrátit, aniž by došlo ke sporu s obchodníkem,“ upřesňuje ministerstvo.

Kromě toho, že podnikatel má na začátku hovoru říct základní údaje o sobě a účel hovoru, musí nově uvést také údaje o jiné osobě (firmě), pokud telefonuje v jejím zastoupení. A připomínáme i dosavadní pravidlo: když vás pak nepoučí o možnosti odstoupit od smlouvy, prodlužuje se tato možnost o rok. 

Předváděcí akce a podomní prodej: odstoupení do 30 dnů

Od smlouvy, kterou spotřebitel uzavře při podomním prodeji („v domácnosti bez předem domluvené návštěvy, resp. při nevyžádané návštěvě“) nebo během předváděcí akce („během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb“), bude nově možné odstoupit do třiceti dnů místo dosavadních čtrnácti.

Do zákona přibylo i další zjednodušení. Nově stanoví, že „spotřebitel může odstoupit od smlouvy jakýmkoli jednoznačným prohlášením učiněným vůči podnikateli“ – to se týká jak smluv uzavřených distančním způsobem (na dálku), tak smluv uzavřených mimo obchodní prostory (typicky podomní prodej a předváděcí akce).

Obchodník či prodejce vás tedy nemůže omezovat například tím, že trvá na přesné formě nebo znění takového odstoupení od smlouvy. Stačí, když je jasné, co tím jako zákazník sledujete. Odstoupit můžete zasláním dopisu, e-mailu, v telefonním hovoru, případně i vrácením zboží spolu s jednoznačným prohlášením. Teoreticky i osobně – ve vlastním zájmu by však spotřebitel měl volit způsob, který pak může dobře prokázat.

Pomůžeme!

Grafika: Peníze.cz

Koukněte na náš projekt Naučte se peníze. Poradíme, pomůžeme, vysvětlíme. Shrnujeme základy správné práce s penězi a osobním rozpočtem, přinášíme tipy a návody na řešení konkrétních problémů. Finanční gramotnost v praxi.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+197
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

8. 12. 2022 | Veronika Hejná | 2 komentáře

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

Zákonná záruka za jakost končí. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici při reklamaci vady. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

28. 11. 2022 | Jakub Balada | 1 komentář

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

Díky Hlídači shopů si můžete ověřit, jaká je skutečná sleva a jestli ji obchodníci uměle nezvyšují. Jakub Balada z datového startupu Apify popisuje, co hlídač zjistil během letošního... celý článek

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

20. 11. 2022 | Petr Kučera

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

Cestující, kteří si koupili jízdenku Českých drah elektronicky a jejich spoj má větší než hodinové zpoždění, nově dostanou odškodnění automaticky. O vrácení peněz už tedy nemusí žádat. celý článek

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

16. 11. 2022 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

7. 11. 2022 | Petr Kučera

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

Provozovatelé e-shopů dostanou nechtěnou vánoční nadílku. Novela, která přináší největší změny pravidel za poslední roky, totiž začne platit zrovna během hlavní nákupní sezóny.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.