Otravné hovory poznají na první pohled. Slováci mají nové pravidlo

Jana Divinová | rubrika: Aktuality | 28. 8. 2022
Otravné hovory poznají na první pohled. Slováci mají nové pravidlo

Zdroj: Shutterstock

Otravné marketingové hovory netrápí jen Čechy. Zatímco u nás jsme letos dali stopku všem firmám, kterým volaný nedá vysloveně souhlas, na Slovensku jdou jinou cestou. Že půjde o obchodní nabídku, poznají hned z telefonního čísla.

Na to, že volá někdo s marketingovou nabídkou, má Slováky upozornit speciální předvolba (0)888. Lidé tak budou vědět, že je po případném zvednutí telefonu čeká obchodní nabídka a že jí snadno předejdou tím, když telefon prostě nezvednou. 

O přípravě takzvaného národního číslovacího plánu, jehož součástí jsou i speciální předvolby telefonních čísel, informoval slovenský Úrad pro reguláciu elektronických komunikácií letos v červnu. Jeho zavedení měl v plánu na srpen, termín se ale nakonec posouvá na září. Do té doby tak můžou firmy volat z jakýchkoliv čísel.

Opatření navazuje na zákon o elektronických komunikacích. Ten platí od letošního února, a jak upozorňuje například web Zive.sk, marketingové obvolávání lidí fakticky nechal vstát z mrtvých. K marketingovému telefonátu totiž firmy musely mít na Slovensku od loňského června předchozí souhlas volajícího. S novým zákonem, tedy od února, můžou firmy znovu volat prakticky komukoliv, a to i na náhodně generovaná čísla a bez předchozího souhlasu. Jedinou podmínkou je, že musí volat živý člověk, a ne automat.

Jeřáb
Zdroj: Shutterstock

Anketa

Zvedli byste to?

Od otravných telefonátů může Slovákům pomoci seznam, který regulátor připravuje. Na něj se bude moct připsat každý, kdo nebude mít vůbec zájem o to, aby ho firmy s nabídkami kontaktovaly. Pokud se někde nezadrhne legislativní příprava, seznam bude fungovat od listopadu.

„Slovensko se v regulaci telemarketingu vydalo výrazně odlišnou cestou, z části i proto, že transpozice evropského kodexu u nich byla pozdější než u nás a už nebylo možno pro velký tlak veřejnosti vyčkávat s úpravou, která by pomohla spotřebitelům,“ komentovala slovenský postup mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Tereza Meravá s tím, že u nás se nic podobného neplánuje.

Na slovenský způsob řešení nevyžádaných marketingových hovorů upozornil v tomto týdnu na Twitteru Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu. Web Peníze.cz se ho zeptal, jestli bude podobné zpřísnění prosazovat i v Česku. Odpověď zatím bohužel nepřišla.

V Česku od července novela zákona o elektronických komunikacích zakazuje marketingové hovory bez předchozího souhlasu. A z toho, že za červenec si lidé na nevyžádané telefonické nabídky stěžovali víckrát než loni za celý rok, prý plyne, že novela, která jim měla zatnout tipec, funguje:

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+48
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Chcete balík radši jinam, nebo riskovat zpoždění? Zásilkovna dá vybrat

9. 11. 2025 | Petr Kučera

Chcete balík radši jinam, nebo riskovat zpoždění? Zásilkovna dá vybrat

Zásilkovna reaguje na množící se stížnosti ohledně zpoždění zásilek nebo nechtěná přesměrování na jiná výdejní místa. Novinka má vylepšit situaci alespoň u Z-boxů.

Sezona slev startuje. Praktický návod, jak nenaletět a utrácet s rozumem

6. 11. 2025 | Pavla Adamcová

Sezona slev startuje. Praktický návod, jak nenaletět a utrácet s rozumem

Black Friday, vánoční svátky, povánoční výprodeje – hlavní sezona slev se blíží. Ani populární Black Friday už dávno neznamená jen jediný den, obchodníci výprodeje spouští dlouhé týdny... celý článek

Lidl testuje obchod na kolech. S dodávkou objíždí zapadlé vesnice

2. 11. 2025 | Pavla Adamcová | 1 komentář

Lidl testuje obchod na kolech. S dodávkou objíždí zapadlé vesnice

Obchodní řetězec Lidl spustil v Maďarsku první mobilní obchod zvaný Lidl na čtyřech kolech. V upravené dodávce objíždí jeho zaměstnanci menší obce v odlehlých oblastech.

Kde Češi nejvíc platí kartou v cizině? Chorvatsko to není, zjistila banka

29. 10. 2025 | Pavla Adamcová

Kde Češi nejvíc platí kartou v cizině? Chorvatsko to není, zjistila banka

Bezhotovostní platby Čechů v cizině letos v červenci a srpnu vzrostly meziročně o víc než desetinu.

Dýně, svíčky, dárky. Žebříček svátků, za které jsou Češi ochotní platit nejvíc

29. 10. 2025 | Pavla Adamcová

Dýně, svíčky, dárky. Žebříček svátků, za které jsou Češi ochotní platit nejvíc

Dýně, strašidelná výzdoba, dětské i firemní akce – blíží se americký svátek Halloween. Oblíbili si ho ale i Češi. Kolik je vlastně stojí? A do kterých svátků Češi každoročně nasypou... celý článek

Partners Financial Services