Spořitelna dává vánoční dárek. Slevy v obchodech zvýší o třetinu
3. 11. 2024 | Petr Kučera
Česká spořitelna přidá klientům odměnu 30 procent ke každé odměně, kterou formou takzvaného cashbacku nabízejí obchodníci v jejím slevovém programu Moneyback.
Zdroj: Shutterstock
Otravné marketingové hovory netrápí jen Čechy. Zatímco u nás jsme letos dali stopku všem firmám, kterým volaný nedá vysloveně souhlas, na Slovensku jdou jinou cestou. Že půjde o obchodní nabídku, poznají hned z telefonního čísla.
Na to, že volá někdo s marketingovou nabídkou, má Slováky upozornit speciální předvolba (0)888. Lidé tak budou vědět, že je po případném zvednutí telefonu čeká obchodní nabídka a že jí snadno předejdou tím, když telefon prostě nezvednou.
O přípravě takzvaného národního číslovacího plánu, jehož součástí jsou i speciální předvolby telefonních čísel, informoval slovenský Úrad pro reguláciu elektronických komunikácií letos v červnu. Jeho zavedení měl v plánu na srpen, termín se ale nakonec posouvá na září. Do té doby tak můžou firmy volat z jakýchkoliv čísel.
Opatření navazuje na zákon o elektronických komunikacích. Ten platí od letošního února, a jak upozorňuje například web Zive.sk, marketingové obvolávání lidí fakticky nechal vstát z mrtvých. K marketingovému telefonátu totiž firmy musely mít na Slovensku od loňského června předchozí souhlas volajícího. S novým zákonem, tedy od února, můžou firmy znovu volat prakticky komukoliv, a to i na náhodně generovaná čísla a bez předchozího souhlasu. Jedinou podmínkou je, že musí volat živý člověk, a ne automat.
Od otravných telefonátů může Slovákům pomoci seznam, který regulátor připravuje. Na něj se bude moct připsat každý, kdo nebude mít vůbec zájem o to, aby ho firmy s nabídkami kontaktovaly. Pokud se někde nezadrhne legislativní příprava, seznam bude fungovat od listopadu.
„Slovensko se v regulaci telemarketingu vydalo výrazně odlišnou cestou, z části i proto, že transpozice evropského kodexu u nich byla pozdější než u nás a už nebylo možno pro velký tlak veřejnosti vyčkávat s úpravou, která by pomohla spotřebitelům,“ komentovala slovenský postup mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Tereza Meravá s tím, že u nás se nic podobného neplánuje.
Na slovenský způsob řešení nevyžádaných marketingových hovorů upozornil v tomto týdnu na Twitteru Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu. Web Peníze.cz se ho zeptal, jestli bude podobné zpřísnění prosazovat i v Česku. Odpověď zatím bohužel nepřišla.
V Česku od července novela zákona o elektronických komunikacích zakazuje marketingové hovory bez předchozího souhlasu. A z toho, že za červenec si lidé na nevyžádané telefonické nabídky stěžovali víckrát než loni za celý rok, prý plyne, že novela, která jim měla zatnout tipec, funguje:
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem