Otravné hovory poznají na první pohled. Slováci mají nové pravidlo

Jana Divinová | rubrika: Aktuality | 28. 8. 2022
Otravné hovory poznají na první pohled. Slováci mají nové pravidlo

Zdroj: Shutterstock

Otravné marketingové hovory netrápí jen Čechy. Zatímco u nás jsme letos dali stopku všem firmám, kterým volaný nedá vysloveně souhlas, na Slovensku jdou jinou cestou. Že půjde o obchodní nabídku, poznají hned z telefonního čísla.

Na to, že volá někdo s marketingovou nabídkou, má Slováky upozornit speciální předvolba (0)888. Lidé tak budou vědět, že je po případném zvednutí telefonu čeká obchodní nabídka a že jí snadno předejdou tím, když telefon prostě nezvednou. 

O přípravě takzvaného národního číslovacího plánu, jehož součástí jsou i speciální předvolby telefonních čísel, informoval slovenský Úrad pro reguláciu elektronických komunikácií letos v červnu. Jeho zavedení měl v plánu na srpen, termín se ale nakonec posouvá na září. Do té doby tak můžou firmy volat z jakýchkoliv čísel.

Opatření navazuje na zákon o elektronických komunikacích. Ten platí od letošního února, a jak upozorňuje například web Zive.sk, marketingové obvolávání lidí fakticky nechal vstát z mrtvých. K marketingovému telefonátu totiž firmy musely mít na Slovensku od loňského června předchozí souhlas volajícího. S novým zákonem, tedy od února, můžou firmy znovu volat prakticky komukoliv, a to i na náhodně generovaná čísla a bez předchozího souhlasu. Jedinou podmínkou je, že musí volat živý člověk, a ne automat.

Jeřáb
Zdroj: Shutterstock

Anketa

Zvedli byste to?

Od otravných telefonátů může Slovákům pomoci seznam, který regulátor připravuje. Na něj se bude moct připsat každý, kdo nebude mít vůbec zájem o to, aby ho firmy s nabídkami kontaktovaly. Pokud se někde nezadrhne legislativní příprava, seznam bude fungovat od listopadu.

„Slovensko se v regulaci telemarketingu vydalo výrazně odlišnou cestou, z části i proto, že transpozice evropského kodexu u nich byla pozdější než u nás a už nebylo možno pro velký tlak veřejnosti vyčkávat s úpravou, která by pomohla spotřebitelům,“ komentovala slovenský postup mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Tereza Meravá s tím, že u nás se nic podobného neplánuje.

Na slovenský způsob řešení nevyžádaných marketingových hovorů upozornil v tomto týdnu na Twitteru Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu. Web Peníze.cz se ho zeptal, jestli bude podobné zpřísnění prosazovat i v Česku. Odpověď zatím bohužel nepřišla.

V Česku od července novela zákona o elektronických komunikacích zakazuje marketingové hovory bez předchozího souhlasu. A z toho, že za červenec si lidé na nevyžádané telefonické nabídky stěžovali víckrát než loni za celý rok, prý plyne, že novela, která jim měla zatnout tipec, funguje:

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+48
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

24. 7. 2024 | Petr Kučera

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Online směnárna Monety nově funguje nepřetržitě, tedy v režimu 24/7. Dříve ji lidé mohli využít jen v pracovní dny od 8 do 17 hodin.

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

23. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

Plísně, chemie nebo třeba riziko úrazu elektřinou. Úřady za poslední dva měsíce musely z trhu stáhnout celou řadu výrobků včetně hraček nebo jídla. Podívejte se, jestli je nemáte ve... celý článek

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

22. 7. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

Oblíbený benefit je dostupnější pro čím dál víc lidí. Teoreticky. Jenže salonky jsou rok od roku plnější, hlavně během dovolených. Provozovatelé salonkových sítí proto začali nabízet... celý článek

Víc než BMW nebo Apple. Vyznáte se v nejslavnějších značkách?

20. 7. 2024 | Gabriel Pleska

Víc než BMW nebo Apple. Vyznáte se v nejslavnějších značkách?

Jsou všední značky. Jsou značky slavné a prestižní – jako Apple, BMW nebo Louis Vuitton. A pak jsou superznačky. Značky, co byly tak silné, že po nich pojmenováváme celou třídu výrobků.... celý článek

Stejný řetězec, nižší cena. Kde je drogerie za hranicemi levnější?

18. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ

Stejný řetězec, nižší cena. Kde je drogerie za hranicemi levnější?

Drogerie v německých e-shopech řetězců dm a Rossmann zůstává výrazně levnější než u stejných řetězců v Česku. Potvrzuje to nové porovnání spotřebitelského časopisu dTest.

Partners Financial Services