Předplatné jedním klikem. Odhlásit vás ale jen tak nenecháme

Jana Divinová | rubrika: Co se děje | 23. 11. 2021
Zatímco objednání internetových služeb lze snadno zařídit online, případné zrušení bývá komplikovanější.
Předplatné jedním klikem. Odhlásit vás ale jen tak nenecháme
Ilustrační foto.
Zdroj: Shutterstock

Chcete si předplatit náš obsah? Není nic jednoduššího než se jedním klikem přihlásit k odběru, lákají mnohá média své zákazníky. Kdyby je ale předem varovala, jaké obstrukce je čekají, kdy budou chtít předplatné zrušit, řada spotřebitelů by si registraci nejspíš rozmyslela. Zatímco službu jde objednat jednoduše online, pro její zrušení je potřeba zavolat nebo poslat výpověď písemnou formou.

Ve Spojených státech amerických má taková praxe skončit. Tamní Federální obchodní komise (FTC) – regulátor, který hlídá nekalé praktiky – totiž před pár dny prohlásil, že jedna z nejrozšířenějších marketingových taktik je nelegální a chce ji v USA zakázat. Na důležité rozhodnutí upozornil web NiemanLab.

Studie zahrnující 526 zpravodajských organizací ve Spojených státech zjistila, že jenom v 41 % případech se předplatitelé online obsahu mohlo z odběru jednoduše odhlásit. Zbylou část chtějí vydavatelé odradit od odhlášení tím, že museli zatelefonovat.

Snadné a rychlé odhlášení služeb vyžaduje po zpravodajských webech už od roku 2018 Kalifornie. Federální obchodní komise teď chce vymáhat dodržování tohoto pravidla ve všech státech USA.

Bez nemilých překvapení

S kritizovanou praxí se setkáváme i v Česku. „Obecně je to problém zejména vydavatelů novin a časopisů. Předplatné často můžete objednat online a smlouva se uzavře doručením prvního výtisku, ale zrušit předplatné pak musíte písemně s podpisem oprávněné osoby, u právnických osob dokonce s razítkem,“ upozorňuje Jakub Balada, datový expert a spoluzakladatel služby Apify.

Na problém narazil nejen u zpravodajských webů, ale i při nákupu v klasickém e-shopu. „Nakupoval jsem kombuchu na novém českém e-shopu. Mají krásný web, jednoduché objednaní pravidelného doručování produktu na pár kliků, ale když chcete předplatné zrušit, tak už to nemůžete udělat online, ale musíte jim zavolat,“ upřesňuje Balada.

Zatímco u newsletteru může být takový postup protiprávní, u předplatného médií to z právního hlediska problém většinou není. „Ukončení smlouvy musí být možné obvyklým způsobem, ale na rozdíl od souhlasu u newsletteru to nemusí být stejně snadné a nesmí za to být nastavena třeba smluvní pokuta,“ vysvětluje advokát Tomáš Pauch ze společnosti eLegal.

„Obecně platí, že pro spotřebitele nesmí být v obchodních podmínkách žádná překvapivá ustanovení v jejich neprospěch,“ dodává expertka na marketingové právo Petra Dolejšová. Takovým nemilým překvapením mohou být například marketingové akce, které lákají na obsah zdarma po dobu několika měsíců – a poté, pokud se spotřebitel nijak neohradí, automaticky přejdou na placenou službu, aniž by ho předem upozornili.

„Akce, v jejichž rámci jsou například první tři měsíce služby zdarma, nejsou v rozporu s právem. Pokud je ale služba nabízena jako bezplatná a následně dojde k jejímu zpoplatnění, i když to předem zřetelně nevyplývalo ze smlouvy nebo obchodních podmínek, může k porušení práva dojít,“ říká Pauch. „Uživatel si proto vždy musí dobře přečíst podmínky zkušební verze, s nimiž na začátku souhlasí. A pokud je třeba službu před zpoplatněním ukončit, nesmí na to zapomenout,“ radí.

Dolejšová upozorňuje, že najetí na placený systém by nemělo být schované v textu. Služba by na něj měla vhodně upozorňovat, například „vyskakovacím“ oknem, jasným textem na webu či v aplikaci a podobně.

„Praxe bohužel bývá všelijaká, a pokud spotřebitel zadá svoje platební údaje, velmi těžko se pak poskytovatel popotahuje. Jedna rovina je totiž právo a druhá praxe. Proto doporučuji neukládat údaje platební karty, a když už, tak si předtím velmi dobře prostudovat obchodní podmínky,“ radí Dolejšová.

Podobný problém se může týkat i plateb za streamovací platformy, podcasty, mobilních aplikací nebo třeba jídelních a cvičebních plánů.

Digi...co?

Zdroj: Shutterstock

Je to záhada. Přes všechny inovace a digitalizace vám většina bank nedokáže zrušit účet online. Koronavirová omezení náhle mizí a cesta na pobočku prý vůbec není zbytečná.

Musíte na pobočku. Banky komplikují zrušení účtu

Překážky při zrušení služby, kterou jste si snadno objednali online, staví klientům také některé tuzemské banky. Typickým příkladem je běžný účet. Ten si obvykle založíte zcela elektronicky během pár minut – bez nutnosti někam volat, natož chodit. Když ho ale chcete zrušit, u více než poloviny bank o to musíte požádat klasickým dopisem ověřeným podpisem, nebo zajít osobně na pobočku. Před rokem jsme o tom psali podrobně.

Newsletter má jít odhlásit snadno

U newsletterů už je situace pro spotřebitele lepší. Pokud se zákazník přihlásil online, musí mít možnost se online i odhlásit.

„V rámci přihlášení k newsletteru uživatel musí dát souhlas se zpracováním osobních údajů. Souhlas musí být svobodný, ne vynucovaný nebo nastavený jako podmínka pro nesouvisející službu. GDPR pak jasně říká, že odvolat souhlas musí být stejně snadné jako jej poskytnout. To znamená, že musí být dodržená stejná míra náročnosti nebo použití stejných prostředků komunikace – pokud k přihlášení stačilo jedno kliknutí, opět odhlášení musí být možné stejně snadno,“ vysvětluje Pauch. Dodává, že (jen) odkaz na telefonní linku je protiprávní.

Podle Dolejšové jsou takové nekalé taktiky celkem běžné, ale začíná jich ubývat, protože český Úřad pro ochranu osobních údajů zhruba polovinu své kontrolní činnosti věnuje právě e-mailingu. „Pokud to firma takto nastavené nemá, porušuje GDPR, a s tím jsou samozřejmě spojené případné sankce nebo jiná rizika,“ podotýká Dolejšová. V případě, že na komplikace s odhlášením newsletterů narazíte, můžete se obrátit na zmíněný úřad.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+28
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

28. 11. 2022 | Jakub Balada | 1 komentář

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

Díky Hlídači shopů si můžete ověřit, jaká je skutečná sleva a jestli ji obchodníci uměle nezvyšují. Jakub Balada z datového startupu Apify popisuje, co hlídač zjistil během letošního... celý článek

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

20. 11. 2022 | Petr Kučera

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

Cestující, kteří si koupili jízdenku Českých drah elektronicky a jejich spoj má větší než hodinové zpoždění, nově dostanou odškodnění automaticky. O vrácení peněz už tedy nemusí žádat. celý článek

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

16. 11. 2022 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

7. 11. 2022 | Petr Kučera

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

Provozovatelé e-shopů dostanou nechtěnou vánoční nadílku. Novela, která přináší největší změny pravidel za poslední roky, totiž začne platit zrovna během hlavní nákupní sezóny.

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

4. 11. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď dostanete možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.