Spotřebitel má ze zákona právo, aby zakoupené zboží bylo bez vad. Právo z vady zboží zakoupeného v obchodě může uplatnit v době 24 měsíců od převzetí – to je dnešní dvouletá zákonná záruka, jak ji většina lidé chápe.
Pokud se nějaká vada objeví v prvních šesti měsících od zakoupení, má se za to, že tam byla už při převzetí zboží. Když kupující přijde s reklamací déle než po šesti měsících, má slabší pozici. Podrobně jsme o tomto rozdílu a nejasnostech kolem něj psali v nedávném článku.
Nad rámec zákona může prodávající poskytnout záruku za jakost – tedy že si zboží zachová své vlastnosti zachová delší dobu. Takovou záruku přebírá prodávající dobrovolně, a to obvykle v záručním prohlášení nebo ve smlouvě. Ze zákona tedy automaticky nevyplývá.
U nabídky, kterou obchodníci často prezentují jako „prodlouženou záruku“, bychom si měli uvědomit dvě věci:
„Obchodník nemusí a většinou ani v rámci prodloužené záruky svým zákazníkům nepřiznává plná práva jako u záruky zákonné. A také se velmi často nejedná o záruku za jakost upravenou v § 2113 občanského zákoníku, ale výlučně o pojištění,“ upozorňuje Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů.
Rozhodne pojišťovna
Nabídka prodloužené záruky je oblíbený marketingový tah. Pokud ji chcete využít, pohlídejte si hlavně, za co konkrétně připlácíte.
„Obzvláště u elektroniky je jako ‚prodloužená záruka‘ prezentováno dodatečné pojištění, které se řídí pojistnými podmínkami. Ty potom obsahují řadu výluk a přesně specifikují situace, kdy není možné nárokovat pojistné plnění,“ zdůrazňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelné organizace dTest.
V e-shopu sice často naleznete možnost přikoupit si „prodloužení záruky“ třeba o tři roky, ve skutečnosti však jde o pojištění. Zatímco Alza uvádí aktivní odkaz na aktuální pojistné podmínky přímo u tohoto produktu, Mall.cz pouze odkazuje na sekci Vše o nákupu. Naproti tomu třeba Datart přesněji uvádí, že jde o „pojištění prodloužené záruky“ – také s aktivním odkazem na pojistné podmínky.
O nároku na pojistné plnění přitom rozhoduje pojišťovna, nikoliv prodávající.
Hekšová zmiňuje i další častý háček: Částka – tedy peníze, které může spotřebitel dostat zpátky – se krátí v závislosti na délce používání zboží.
„Doporučujeme kontrolovat podmínky a nespoléhat na ubezpečení prodávajícího, podle něhož to budeme mít bez starosti. Často se totiž pojištění kvůli řadě výluk a omezení vůbec nevyplatí a spotřebitelé tak zbytečně kupují produkt, který jim nakonec nic nepřinese,“ dodává Hekšová.
Až do okamžiku, kdy se zakoupený produkt porouchá, zákazníci často nevědí, jaká jsou jejich práva. Vyplatí se proto zajímat o konkrétní podmínky „prodloužené záruky“ hned při jejím sjednání.
Reklamace probíhá jinak
Když spotřebitel reklamuje zboží v takzvané zákonné záruce, záleží na tom, zda je vada podstatným nebo nepodstatným porušením smlouvy. U podstatného porušení si kupující může vybrat mezi způsoby nápravy. Těmi jsou dodání nové věci, oprava, přiměřená sleva z ceny anebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. U nepodstatné vady si může zvolit pouze odstranění vady nebo přiměřenou slevu.
Oproti tomu parametry „prodloužené záruky“ si stanoví prodávající sám. Pro reklamaci v delší záruční době si tak může určit jakékoliv podmínky. Obvykle v tomto případě jde o takzvanou tovární záruku u osobních automobilů, domácích spotřebičů nebo počítačových komponent.
„Není výjimkou, že se přikoupená záruka vztahuje na jinou část výrobku, než u které se objevil problém, anebo že musí zákazník prokázat, že nepostupoval nedbale. Často je doba, po kterou je používané zboží u prodejce k posouzení, prostě příliš dlouhá (typicky 90 dní), než aby se zákazníkovi takový postup vyplatil,“ říká Vodička ze Sdružení českých spotřebitelů.
V zákonné záruce přitom máte na vyřízení reklamace lhůtu 30 dní. Pokud ji prodejce nevyřídí včas, považuje se její „marné uplynutí“ za hrubé porušení smlouvy, takže od ní pak můžete odstoupit a požadovat vrácení peněz. U prodloužené smluvní záruky zpravidla takovou možnost nenajdete – prodejce může stanovit rozsah nároků zákazníka podle vlastní úvahy.
„Při řešení reklamace v prodloužen záruce už nemusí platit postup řešení reklamace dle zákona o ochraně spotřebitele. Takže je vhodné si dopředu ověřit, jak dlouhou dobu na vyřízení reklamace stanoví podmínky prodloužené záruky,“ zdůrazňuje Hekšová.
Vyplatí se?
Možná si řeknete, že prodloužená záruka je i se svými omezeními pořád lepší než nic. Pečlivě si ale prostudujte podmínky a lhůty, ať nejste zklamáni. Cena takového pojištění se u jednotlivých produktů liší, může ale dosáhnout i 10 procent hodnoty výrobku za každý rok.
„Prodejci, kteří jsou o kvalitě jimi nabízených výrobků přesvědčení, poskytují prodloužené záruky nebo jiné výhody svým zákazníkům zdarma,“ připomíná Vodička.
Sdílejte článek, než ho smažem