Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

Veronika Hejná | rubrika: Když se řekne | 6. 8. 2020
Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať neplatíte zbytečně?
Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

Zdroj: Shutterstock

Spotřebitel má ze zákona právo, aby zakoupené zboží bylo bez vad. Právo z vady zboží zakoupeného v obchodě může uplatnit v době 24 měsíců od převzetí – to je dnešní dvouletá zákonná záruka, jak ji většina lidé chápe.

Pokud se nějaká vada objeví v prvních šesti měsících od zakoupení, má se za to, že tam byla už při převzetí zboží. Když kupující přijde s reklamací déle než po šesti měsících, má slabší pozici. Podrobně jsme o tomto rozdílu a nejasnostech kolem něj psali v nedávném článku.

Nad rámec zákona může prodávající poskytnout záruku za jakost – tedy že si zboží zachová své vlastnosti zachová delší dobu. Takovou záruku přebírá prodávající dobrovolně, a to obvykle v záručním prohlášení nebo ve smlouvě. Ze zákona tedy automaticky nevyplývá.

U nabídky, kterou obchodníci často prezentují jako „prodlouženou záruku“, bychom si měli uvědomit dvě věci:

„Obchodník nemusí a většinou ani v rámci prodloužené záruky svým zákazníkům nepřiznává plná práva jako u záruky zákonné. A také se velmi často nejedná o záruku za jakost upravenou v § 2113 občanského zákoníku, ale výlučně o pojištění,“ upozorňuje Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů.

Rozhodne pojišťovna

Nabídka prodloužené záruky je oblíbený marketingový tah. Pokud ji chcete využít, pohlídejte si hlavně, za co konkrétně připlácíte.

„Obzvláště u elektroniky je jako ‚prodloužená záruka‘ prezentováno dodatečné pojištění, které se řídí pojistnými podmínkami. Ty potom obsahují řadu výluk a přesně specifikují situace, kdy není možné nárokovat pojistné plnění,“ zdůrazňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelné organizace dTest.

Anketa

Rozbíjejí se vám věci tak akorát po záruce?

V e-shopu sice často naleznete možnost přikoupit si „prodloužení záruky“ třeba o tři roky, ve skutečnosti však jde o pojištění. Zatímco Alza uvádí aktivní odkaz na aktuální pojistné podmínky přímo u tohoto produktu, Mall.cz pouze odkazuje na sekci Vše o nákupu. Naproti tomu třeba Datart přesněji uvádí, že jde o „pojištění prodloužené záruky“ – také s aktivním odkazem na pojistné podmínky.

O nároku na pojistné plnění přitom rozhoduje pojišťovna, nikoliv prodávající.

Hekšová zmiňuje i další častý háček: Částka – tedy peníze, které může spotřebitel dostat zpátky – se krátí v závislosti na délce používání zboží.

„Doporučujeme kontrolovat podmínky a nespoléhat na ubezpečení prodávajícího, podle něhož to budeme mít bez starosti. Často se totiž pojištění kvůli řadě výluk a omezení vůbec nevyplatí a spotřebitelé tak zbytečně kupují produkt, který jim nakonec nic nepřinese,“ dodává Hekšová.

Až do okamžiku, kdy se zakoupený produkt porouchá, zákazníci často nevědí, jaká jsou jejich práva. Vyplatí se proto zajímat o konkrétní podmínky „prodloužené záruky“ hned při jejím sjednání.

Reklamace probíhá jinak

Když spotřebitel reklamuje zboží v takzvané zákonné záruce, záleží na tom, zda je vada podstatným nebo nepodstatným porušením smlouvy. U podstatného porušení si kupující může vybrat mezi způsoby nápravy. Těmi jsou dodání nové věci, oprava, přiměřená sleva z ceny anebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. U nepodstatné vady si může zvolit pouze odstranění vady nebo přiměřenou slevu.

Řežeme náklady!

Zdroj: Shutterstock

Účty za telefon, elektřinu, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

Oproti tomu parametry „prodloužené záruky“ si stanoví prodávající sám. Pro reklamaci v delší záruční době si tak může určit jakékoliv podmínky. Obvykle v tomto případě jde o takzvanou tovární záruku u osobních automobilů, domácích spotřebičů nebo počítačových komponent.

„Není výjimkou, že se přikoupená záruka vztahuje na jinou část výrobku, než u které se objevil problém, anebo že musí zákazník prokázat, že nepostupoval nedbale. Často je doba, po kterou je používané zboží u prodejce k posouzení, prostě příliš dlouhá (typicky 90 dní), než aby se zákazníkovi takový postup vyplatil,“ říká Vodička ze Sdružení českých spotřebitelů.

V zákonné záruce přitom máte na vyřízení reklamace lhůtu 30 dní. Pokud ji prodejce nevyřídí včas, považuje se její „marné uplynutí“ za hrubé porušení smlouvy, takže od ní pak můžete odstoupit a požadovat vrácení peněz. U prodloužené smluvní záruky zpravidla takovou možnost nenajdete – prodejce může stanovit rozsah nároků zákazníka podle vlastní úvahy.

„Při řešení reklamace v prodloužen záruce už nemusí platit postup řešení reklamace dle zákona o ochraně spotřebitele. Takže je vhodné si dopředu ověřit, jak dlouhou dobu na vyřízení reklamace stanoví podmínky prodloužené záruky,“ zdůrazňuje Hekšová.

Vyplatí se?

Možná si řeknete, že prodloužená záruka je i se svými omezeními pořád lepší než nic. Pečlivě si ale prostudujte podmínky a lhůty, ať nejste zklamáni. Cena takového pojištění se u jednotlivých produktů liší, může ale dosáhnout i 10 procent hodnoty výrobku za každý rok.

„Prodejci, kteří jsou o kvalitě jimi nabízených výrobků přesvědčení, poskytují prodloužené záruky nebo jiné výhody svým zákazníkům zdarma,“ připomíná Vodička.

Další články se slevou!

Zdroj: Shutterstock

Konečně bude jasno: Dvouletá lhůta není záruční, ale jenom reklamační. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží. 

Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší


Nová pravidla mají už v příštím roce prodloužit život spotřebičů a ušetřit peníze spotřebitelů. Na rozsáhlejší vylepšení si ale ještě počkáme.

Právo na opravu se blíží. Za spotřebiče můžete ušetřit tisíce


Obchodníci na krátkou dobu skokově zdraží, aby pak mohli lákat na větší slevu. EU chce, aby se k zákazníkům chovali férověji.

Triky Mountfieldu mají skončit. Pravidla pro slevy zpřísní

Veronika Hejná

 Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+68
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

30. 7. 2023 | dTest

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k... celý článek

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

22. 3. 2023 | redakce Peníze.CZ

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček,... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Partners Financial Services