Velké SUV levněji, než čekáte. Test Renaultu Koleos

Vojtěch Dobeš | rubrika: Recenze | 13. 8. 2020 | 19 komentářů
Když se v autech moc nevyznáte a projede kolem nový Renault Koleos, možná si ho zařadíte do kategorie luxusních SUV, jako jsou Porsche Cayenne nebo BMW X5. Prostě vypadá velké a drahé. Je přitom levnější než Kodiaq, což má své důvody. Může být Koleos výhodnou cestou k rodinnému luxusu? Vyzkoušeli jsme ho v nejdražší verzi.
Velké SUV levněji, než čekáte. Test Renaultu Koleos

Zdroj: Vojtěch Dobeš

Když se jméno Koleos v nabídce značky Renault objevilo poprvé, nepřineslo francouzské automobilce mnoho úspěchu. První generace velkého SUV byla postavena na platformě jihokorejského Samsungu QM5 a jeho přijetí bylo, řečeno velmi opatrně, vlažné.

Před několika lety byl ale představen nástupce, který má za cíl pověst tohoto jména napravit. Stejně jako menší Kadjar využívá techniku sdílenou s Nissany Qashqai a X-Trail. Designérům se ale podařilo vytvořit vizuální dojem, že jde ve srovnání se třemi sourozenci o výrazně větší vůz. Uvnitř pak zase prozradí příbuznost s Renaultem Talisman, který jsme testovali nedávno.

Co to je?

I když navenek působí mohutně, je ve skutečnosti Koleos rozměrově přímou konkurencí středně velkých SUV, jako je Škoda Kodiaq. Tomu odpovídá i cena, která začíná na 799 900 Kč za základní výbavu Zen s turbodieselem o objemu 1,7 litru a výkonu 150 koní (110 kW), které na kola přenáší převodovka typu CVT neboli variátor.

Kdo srovnává, ten jede

Levněji!

Vůz. Zdroj: Shutterstock.com
Vůz. Zdroj: Shutterstock.com

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

Testovaná top výbava Initiale Paris s naftovým dvoulitrem o 190 koních (140 kW) a pohonem všech kol přijde na 1 059 900 Kč. To zahrnuje všechno kromě střešního okna, příplatkové metalízy nebo zimního paketu. Bohatá výbava od navigace přes vyhřívané masážní sedačky v kůži a s pamětí, po LED světlomety, bezklíčový vstup až po audio Bose, je tu standardem.

Naopak třetí řada sedadel, v SUV této velikosti poměrně běžná, nejenže není standardem. Nemůžete ji mít vůbec. A nápadná je i absence nejrůznějších mechanismů posuvu sedaček, sítí, kolejnic a jiných způsobů, jak udělat auto praktičtější, nemluvě o objemu zavazadlového prostoru – 579 litrů vám dnes nabídne kdejaký kombík nižší střední třídy. A například onen již zmiňovaný Kodiaq má 720 litrů.

Zdá se tedy, že tady půjde méně o rodinnou praktičnost a více o francouzské pojetí dostupného luxusu.

Jaké je to uvnitř?

Tentokrát se budeme nejdříve zabývat tím, jak se v novém Koleosu budete cítit a teprve poté tím, jak jezdí. Důvody brzy pochopíte.

V interiéru pokračuje dojem, který Koleos navodil zvenčí. Nazval bych to opulencí v mezích rozpočtu. Když si sednete dovnitř a nemáte oko a hmat vytrénované skutečně drahými vozy, budete si – přinejmenším pokud půjde o testovanou verzi Initiale Paris – připadat jako v luxusním SUV. A to jsme jezdili kusem v poměrně nenápadné kombinaci černého laku a černého interiéru. S bílou kůží, která je dostupná bez příplatku, by byl dojem ještě působivější.

A není to jen o prošívaném čalounení sedadel a lesklých doplňcích. Pozornost na sebe strhne i obrovský displej infotainmentu, který svým vertikálním uspořádáním připomíná Volvo nebo Teslu. Displejem je řešená i palubní deska. Ambientní osvětlení s volitelnou barevností navíc interiéru dodává atmosféru a vůbec všechno na první pohled vypadá prémiově.

Autor: Vojtěch Dobeš

Testovaný Koleos zevnitř.

Samozřejmě asi tušíte, že přijde háček. A máte pravdu. Není to přitom tak docela chyba nebo něco, co bychom mohli Renaultu vyčítat. Pořád se tu bavíme o autě, které stojí v nejbohatší možné výbavě 1,1 milionu korun (a soudě podle nabídky skladových vozů online, v reálu ho pořídíte ještě o něco výhodněji). Kdybyste za takové peníze dostali skutečný luxus a premiovost, bylo by to divné a člověk by čekal nějakou zradu.

Ale vy samozřejmě dostanete to, za co jste zaplatili. Pokud je pro vás luxus zaškrtávacím seznamem položek, tak vlastně dostanete luxus. Jen na každé z těch položek uvidíte kousek z těch uspořených peněz. Sedadla jsou velmi pohodlná, ale kůže má ke špičkové kvalitě daleko a třeba masážní funkce je skutečně daleka funkčnosti, jakou známe od luxusních značek.

Infotainment má sice velký displej, ale také pomalé reakce, nepříliš přehledné menu a i ve srovnání s technicky podobným Renaultem Talisman postrádá možnost ovládání kolečkem na středovém tunelu. Bezklíčový vstup funguje, ale detaily jako rozpoznání toho, u kterých dveří stojíte, tu nejsou samozřejmost. A takto bychom mohli pokračovat.

Pokud ale nemáte s konkurencí přímé porovnání, pak si budete libovat. Mnoho z nedostatků Koleosu zkrátka jako nedostatky nerozpoznáte.

Jak to jezdí?

Když už jsme probrali to, jaký je Koleos uvnitř, je čas se podívat, jak se s ním jezdí. Zjednodušeně řečeno, je jízdně dost podobný, jako je uvnitř. Je těžké mu něco vytknout z pohledu běžného uživatele, ale pokud vám alespoň trochu záleží na tom, čím jezdíte, poznáte, kde se šetřilo.

První nápadná věc je absence volby. V nejnižší výbavě dostanete pohon 4x2 a sedmnáctistovku. V té nejvyšší dvoulitr a čtyřkolku. V prostřední si můžete vybrat. Ale to je všechno. Žádné další motory a především žádný motor na benzin, žádné další kombinace a především, jediná volba převodovky, kterou je CVT neboli variátor.

Pět hvězd

Zdroj: Shutterstock

Renault se už dlouhá léta snaží profilovat jako značka zaměřená na bezpečnost. V případě Koleosu se v některých ohledech daří dokonce lépe než u vlajkové lodi Talisman, ve většině parametrů v testu NCAP ale za týmovým kolegou spíše zaostává. Ochrana dospělých cestujících na 90 % je špičkovým výsledkem, ochrana dětí je ale se 79 % mírným zklamáním, zvláště u ochrany dětí. Stále slušný výsledek, ale rozhodně ne na špici. Bezpečnostní asistenty na 75 % jsou také slušný výsledek a Koleos zde patří k tomu lepšímu na trhu. Ochrana chodců s 62 % není zářný výsledek, ale u velkého a levného SUV to asi nikoho nepřekvapí.

Pokud jste se s variátorem ještě nesetkali, jde o zařízení známé například ze skútrů. Namísto tradiční převodovky s několika stupni se zde převod mění plynule, což sice teoreticky vede k tomu, že motor stále pracuje v optimálních otáčkách, v praxi ale také k tomu, že v oněch konstantních otáčkách protivně hučí. Koleos tomu, stejně jako mnoho jiných vozů, odpomáhá simulací převodových stupňů při ostřejší jízdě, ale za většiny běžných situací se dočkáte variátorového hučení.

A jakkoliv 190 koní vypadá jako hodně, zrychlení 0-100 km/h za 10,1 s je důkazem, že na takhle velké auto to opravdu hodně není. Koleos není pomalý, pro běžného řidiče je jeho zrychlení naprosto dostačující. Ale právě jen to. Dostačující.

Stejné je to s podvozkem. Příjemné je, že ho u Renaultu naladili spíše do měkka, s ohledem na pohodlí a plavnou jízdu. S Koleosem vás stejně nic nebude nutit spěchat. Ale opět tu je stejný syndrom jako u téměř celého zbytku auta. Je to dostačující. Podvozek je sice měkký a na dlouhé cesty pohodlný, ale zvláště na rozbitých městských ulicích nebo okreskách plných výmolů pocítíte, že by mohl být sofistikovanější a menší nerovnosti filtrovat účinněji.

Co to stojí?

Už jsem zmínil, že Renault Koleos můžete mít od necelých 800 tisíc a top verze stojí jen něco málo přes milion korun. Doplním, že prostřední verze Intens, která už standardně nabízí velký infotainment, dvouzónovou klimatizaci, přední i zadní LED světlomety s automatickým rozsvěcením, bezklíčový vstup a startování a řadu další výbavy, stojí 849 900 Kč se základní sedmnáctistovkou o 150 koních (je tedy o 50 000 dražší než základ) a za 959 900 Kč ji můžete mít s testovaným dvoulitrem a čtyřkolkou.

Na rozdíl od testované Initiale Paris tu je prostor utrácet za příplatkovou výbavu. Můžete mít adaptivní tempomat s varováním před přiblížením k autu vpředu za 15 000 Kč, zimní paket taktéž za 15 000 Kč a po 10 000 Kč pak elektricky ovládané sedadlo řidiče nebo elektrické ovládání kufru. Na 25 000 Kč vás přijde navigace a na 30 000 panoramatické střešní okno.

Otázkou ovšem je, jestli tohle všechno má smysl, když za příplatek 100 000 Kč můžete mít vrcholnou Initiale Paris a navíc, jak už jsem zmínil, to vypadá, že na ni máte v online nabídce skladových vozů šanci najít zajímavé slevy.

Pokud jde o spotřebu paliva, můžete i s úsporným turbodieselem čekat obligátní rozmezí mezi 7 a 9 litry, pokud se nebudete příliš kontrolovat. Šlo by to i níže, ale to už by si vyžádalo opravdu opatrné zacházení s plynem. Přeci jen je Koleos docela velké a těžké auto.

Verdikt

Koupit něco, co vypadá jako velké luxusní SUV, za něco málo přes milion v ceníkové ceně, to zní jako pohádka. Realita už ale tak snová není, což ale neznamená, že by Koleos musel být špatnou koupí. Ano, mohl by mít kultivovanější a výkonnější motor, podvozek poněkud postrádá sofistikovanost a snesl by o mnoho lepší naladění, interiér by si zasloužil lepší materiály a infotainment by potřeboval rychlejší hardware i promyšlenější software. Jenomže potom už by to nebylo auto za milion a kousek.

Pokud se spokojíte s tím, že dostanete auto, které má sice všechno, ale to „všechno“ není úplně nejlepší na trhu, dostanete v Koleosu příjemné, prostorné a vizuálně působivé SUV, které bude skvělým společníkem zejména na delších cestách.

Není to auto pro motoristické nadšence a vášnivé řidiče, ale pro lidi, kterým na autech vlastně ani tak moc nezáleží, ale přeci jen by chtěli komfort, příjemné prostředí a aby „to umělo všechno“. V takovém případě je možná Koleos skrytý poklad.

Objednejte si ho ve fialové barvě Améthyste a s krémovým interiérem. Sousedi budou závidět a nenapadne je, že možná stál méně než jejich Octavia.

Vojtěch Dobeš

Autor článku Vojtěch  Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+31
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 19 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 8. 2020 9:38, Roman

Citace - Jirka / 13.08.2020 06:59

Základní pravidlo je nekupovat auta se značkami na F... (Ford, Fiat a francouzský)...:-).

Předpokládám, že toto tvrdí někdo, komu v garáži stojí ovce a nebo něco ze stáje této značky..

Zobrazit celé vlákno

+62
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 8. 2020 6:59, Jirka

Základní pravidlo je nekupovat auta se značkami na F... (Ford, Fiat a francouzský)...:-).

-50
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

auta, doprava, redakční testy, Renault

A tohle už jste četli?

Jak zaplatit auto. Za vlastní, na úvěr, nebo na leasing?

26. 9. 2022 | Vojtěch Dobeš

Jak zaplatit auto. Za vlastní, na úvěr, nebo na leasing?

Pořídit si auto bývala přímočará záležitost. Měli jste peníze – koupili jste auto. Neměli jste peníze – šetřili jste a šetřili a koupili si auto. Nebo jste si půjčili a koupili si auto.... celý článek

Nafta skokově nezdraží, spotřební daň zůstane nižší

16. 9. 2022 | redakce Peníze.CZ

Nafta skokově nezdraží, spotřební daň zůstane nižší

Spotřební daň na motorovou naftu zůstane nižší o 1,50 Kč na litr až do konce roku 2023. Rozhodli o tom poslanci, když schválili vládní návrh. Snížení mělo původně platit jen od letošního... celý článek

Dvakrát tolik za skoro stejné auto? Cupra Ateca versus Škoda Karoq

23. 8. 2022 | Vojtěch Dobeš

Dvakrát tolik za skoro stejné auto? Cupra Ateca versus Škoda Karoq

Tahle auta si nejsou jen podobná. Využívají srovnatelnou techniku a vyrábějí se ve stejné továrně. Přesto Karoq začíná na 639 tisících a vrcholná Cupra Ateca může stát skoro o milion... celý článek

Za pracovní cestu dostanete víc. Stravné mimořádně stouplo

22. 8. 2022 | Petr Kučera

Za pracovní cestu dostanete víc. Stravné mimořádně stouplo

Kvůli zdražování letos rostou i takzvané cestovní náhrady. Kolik vám teď zaměstnavatel proplatí?

Dálniční známka s příplatkem. Podívejte se, kde ji nekupovat

16. 8. 2022 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Dálniční známka s příplatkem. Podívejte se, kde ji nekupovat

Neplaťte zbytečně navíc za dálniční známku. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a státní podnik CENDIS řidiče varují před nákupem na neoficiálních webech. Když budete dálniční... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.