Triky Mountfieldu mají skončit. Pravidla pro slevy zpřísní

| rubrika: Co se děje | 8. 1. 2020 | 171 komentářů
Obchodníci na krátkou dobu skokově zdraží, aby pak mohli lákat na větší slevu. EU chce, aby se k zákazníkům chovali férověji.

Na „obrovské množství produktů jen za třetinu ceny a jiné grandiózní slevy“ láká v novoročním výprodeji řetězec Mountfield. Skutečná sleva je ale výrazně nižší.

Typickým příkladem je polohovací křeslo Angela Deluxe. Mountfield láká na slevu 67 procent, když ho nabízí za 1615 korun místo „původní“ ceny 4850 korun. Jenže za takhle vysokou cenu ho prakticky nikdy neprodával.

Od října až do Vánoc nabízel Mountfield stejné křeslo za 1990 korun, aby ho pak ve svém e-shopu od 24. do 28. prosince skokově zdražil na zmíněných 4850 korun. A když po vánoční přestávce 3. ledna znovu otevřel, hned mohl nabídnout 67% slevu. Ve skutečnosti dosahuje necelých 20 procent.

Podobně je to u sekaček, nářadí a dalšího zboží: Lidé sice oproti předvánočním nákupům ušetří, skutečné slevy jsou ale výrazně nižší, než firma uvádí. Vývoj ceny na webu Mountfieldu si lze snadno ověřit pomocí služby Hlídač shopů.

Vývoj ceny zmíněného křesla podle Hlídače shopů.

Právě Mountfield dlouhodobě patří ve slevovém marketingu k nejvíc vynalézavým. Využívá toho, že pro podobné akce neexistují jasná pravidla, která by nějaký úřad přísně kontroloval.

Zeptali jsme se mluvčí Mountfieldu, jestli firma podobné „slevy“ považuje za férové vůči zákazníkům. Odpověď jsme během dvou dnů nedostali. Bez reakcí zůstávají i stížnosti lidí na facebookovém profilu řetězce.

Účinná obrana proti nafukování slev je většinou jediná: veřejně na ně upozornit a příště radši nakoupit u serióznějšího prodejce. O tom, jakou šanci máte se stížností na klamavou reklamu a kam se obrátit, si napíšeme za chvíli.

Přijde lepší definice

Za dva roky by spotřebitelé v celé Evropské unii mohli získat silnější zbraň proti podobným trikům. Nejpozději od 28. května 2022 totiž začne platit pravidlo, které „původní“ (přeškrtnutou) cenu určuje přesněji: Bude muset jít o nejnižší z cen, za kterou konkrétní e-shop prodával stejné zboží v posledních aspoň třiceti dnech před zlevněním.

Skončit by tak mělo nejenom účelové zvýšení ceny na krátký čas před „akcí“, ale také dosavadní nejasnosti o tom, z jaké hodnoty je sleva vypočítána.

Hlídá to!

Díky Hlídači shopů si můžete ověřit uváděné slevy a tedy výhodnost nákupu. Co zjistil během letošního Black Friday?

Pravda o slevách: Podívejte se, jak e-shopy čarují s cenou

E-shopy doteď nepostupují jednotně. Zatímco některé se snaží uvádět slevu z předchozí ceny (těsně před zlevněním), jiné ji porovnávají s „doporučenou maloobchodní cenou od výrobce či distributora při uvedení produktu na trhu“ a jiné s cenou, za kterou samy kdysi začaly zboží prodávat. Zvlášť u elektroniky tak jde o částky, za kterou se buď nikdy, nebo už hodně dlouho neprodávalo – jednak kvůli konkurenci, jednak kvůli rychlému zastarávání technologií.

Do té doby nejpřesnější důkazy o čarování se slevami přinesla v roce 2017 analýza společnosti Apify, která se kolem Black Friday zaměřila na trojici největších e-shopů. I předtím sice existovaly nástroje jako porovnávač Heureka, sledovaly ale hlavně vývoj ceny na celém trhu, ne v konkrétním obchodě.

Nejnovější analýza týmu kolem Apify, který mezitím přišel i se zmíněným Hlídačem shopů, letos v listopadu ukázala, že trojice největších e-shopů Alza, Mall a CZC se v tomhle směru výrazně zlepšila. Se slevami ale víc kouzlily některé další obchody, na které se sledování slev zaměřilo poprvé.

Co je klamavá reklama

Nekalé obchodní praktiky – mezi nimi i tu klamavou – zakazuje zákon o ochraně spotřebitele. A definice sedí i na lákání na vyšší než skutečné slevy.

Za klamavou praktiku se totiž považuje i ta, která sice obsahuje pravdivou informaci, ale může přimět spotřebitele k nákupu, který by jinak neučinil, protože jej „uvádí nebo je schopna uvést v omyl ohledně ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existence konkrétní cenové výhody“.

Jenže v praxi zřejmě narazíte právě na nejasnou definici přeškrtnuté ceny, z níž se údajná sleva počítá. Její „původní“ (předchozí) úrovní může být i ta, na kterou ji obchodník zvedl jenom na krátký čas a zřejmě účelově. Nikdo mu nemůže bránit ve volné tvorbě cen a jejich pružných změnách.

Prstem, ale jednoduše

První banky spouštějí novinku, díky níž budou platby kartou na internetu ještě bezpečnější a jednodušší. Kdo ale nemá mobilní aplikaci nebo chytrý telefon, může to mít naopak složitější.

Platbu v e-shopu potvrdíte nově. Přepisování SMS končí

Nebo se sleva počítá z „běžné“ či „doporučené“ ceny, jejíž definice je ještě volnější: Jde o tu, která byla běžná v delším časovém období u stejného prodejce? Nebo tu, za kterou zboží běžně prodávají nejbližší konkurenti? Nebo má jít o průměr za celý trh? A pokud je zboží ve slevě u většiny konkurentů prakticky po celý rok, nestalo už se to jeho „běžnou“ cenou?

I proto Česká obchodní inspekce v uplynulých letech pokutovala hlavně špatné účtování slev (tedy když po vás u pokladny chtějí vyšší než avizovanou cenu) nebo jejich nedostatečné označení (prodejce musí jednoznačně uvést konečnou cenu, nesmí jít o početní příklad uvedený jenom v procentech). Mnohem snadněji se to počítá a dokazuje.

ČOI má hlídat klamavé praktiky všude tam, kde zákon pro některý specifický obor neurčil jiného „kontrolora“ – například pro operátory je to Český telekomunikační úřad, pro finanční trh Česká národní banka, pro dodavatele elektřiny a plynu Energetický regulační úřad.

Je tu ještě jedna komplikace. Pokud si stěžujete na reklamu, tak na tu dohlíží buď Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (kampaně v rádiu a televizi), nebo krajské živnostenské úřady (letáky, billboardy a další formy reklamy). Ano, často je obtížné odlišit, jestli lákání na „falešnou slevu“ v prodejně je jenom reklamou, nebo i přímo nekalou obchodní praktikou samo o sobě.

Podle zákona o ochraně spotřebitele přitom stačí, že používaná praktika „je schopna uvést v omyl ohledně způsobu výpočtu ceny anebo existence konkrétní cenové výhody“. Posuzovat by se to mělo v zásadě podle „průměrného spotřebitele“.

I Mountfield už dostal pokuty

Mountfield už dřív dostal od živnostenského úřadu pokutu 160 tisíc korun za reklamu, v níž v lednu 2013 lákal na „povánoční výprodej za třetinu ceny“. Taková sleva se totiž týkala jenom velmi malé části sortimentu, přestože to na první pohled nebylo patrné. Mountfield neuspěl ani s odvoláním k soudu.

Hledáte tu pravou?

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během roku 2019.

Tady prodávali špatný benzin a naftu. Nový přehled pokut od ČOI

Pokut pro Mountfield od živnostenského úřadu Středočeského kraje bylo víc – přinejmenším jedna v letech 2017 až 2019 i za další reklamu, která byla nekalou obchodní praktikou. Kolik pokut firma za poslední tři roky firma dostala a v jaké výši, úřad zatím odmítl zveřejnit. Pravomocné sankce by tajit neměl, redakce Peněz se tedy nevzdává.

Mountfield pokutovala i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Za kampaň na kolo štěstí z roku 2014 musela firma zaplatit 150 tisíc korun. Narazila i reklama na třetinovou slevu z konce roku 2017 – pokutu 300 tisíc korun však nedostala kvůli nadsazenému výpočtu, ale kvůli motivu zahradního traktoru v kampani, protože právě traktory nebyly v prodeji s uváděnou slevou 67 %, ale jenom 50 až 51 %.

Aspoň symbolickou pokutu 10 tisíc korun dostal před lety řetězec Baumax. V katalogu se sloganem „Pouze teď“ a cenou pro určitý měsíc uvedl ceny zhruba dvaceti druhů zboží, přestože byly prokazatelně stejné jako v měsících předešlých. Podle ČOI tím porušil tehdejší ustanovení zákona, podle něhož „informace o ceně nesmí vzbuzovat zdání, že byla nebo bude zvýšena, snížena nebo změněna, i když tomu tak není“. 

Od roku 2016 už zákon o ochraně spotřebitele takhle podrobné ustanovení o ceně neobsahuje. Podle vlády šlo o zbytečnou duplicitu: Jestliže informace o ceně bude neúplná či nepravdivá, jedná se o klamavou obchodní praktiku.

Jasně, nikdo nemůže bránit svobodnému podnikatelskému rozhodnutí – například prodloužit slevovou akci i pro další měsíc, přestože podle původního plánu už měla skončit. Nebo pak dokonce zlevnit ještě pod dosavadní úroveň. Pokud ovšem z předchozího vyjadřování obchodníka – z pohledu průměrného spotřebitele – nevyplývalo, že taková nabídka se jen tak nebude opakovat.

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+1072
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 171 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 1. 2020 7:43, R.P.

Zajímavé že stejné praktiky používají obchody s elektronikou, ale o těch se tu nepíše .....

+283
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 1. 2020 8:33, Ondrasek

Ano opět to bude bič na ty poctivé. Protože už to vidím, hodím po sezoně něco do výprodeje, slevním o reálných 20%, po měsíci se toho prodá půlka a já budu muset všude u výprodeje udělat nové cedulky, a slevu už neuvádět. Pokud na to u některého zboží zapomenu tak dostanu pokutu. Fakt bomba nápad.

Zobrazit celé vlákno

-76
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (171 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.