Tady prodávali špatný benzin a naftu. Nový přehled pokut od ČOI

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 6. 1. 2020 | 159 komentářů
Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během roku 2019.
Tady prodávali špatný benzin a naftu. Nový přehled pokut od ČOI

Narazit na čerpací stanici, která úmyslně a dlouhodobě podvádí spotřebitele, je čím dál složitější. Klesá nejenom počet nedostatků zjištěných při kontrolách, ale i jejich závažnost.

Častěji než dřív jde o nekvalitní palivo přebrané od jinak spolehlivého dodavatele, nebo relativně menší odchylky od normy. To je viditelný rozdíl oproti situaci, která v Česku byla ještě na začátku desetiletí, než Česká obchodní inspekce přestala tajit výsledky kontrol včetně konkrétních jmen.

ČOI prověřuje každý rok přibližně 2600 vzorků pohonných hmot. Podíl těch, které nesplňují normu, se v posledních pěti letech pohybuje kolem jednoho procenta ze všech odebraných vzorků. Ještě v letech 2012 až 2014 to byla tři procenta, v letech 2008 až 2011 dokonce kolem pěti procent.

Za loňský leden až listopad zkontrolovala inspekce 2506 vzorků, z toho sedmnáct nevyhovělo (dvanáctkrát šlo o naftu, třikrát o benzin, jednou o LPG a jednou o biolíh). Za celý rok 2018 jich bylo 28. Prosincová čísla ještě nejsou oficiálně k dispozici. První pololetí roku 2019 však bylo podle ČOI nejlepší v historii kontrol a zdá se, že tohle prvenství si udrží i celý rok – podíl nevyhovujících vzorků dosáhl v lednu až listopadu 0,7 %.

Anketa

Jak si vyberete tu pravou?

Za celý loňský rok (včetně prosince) nabylo právní moci deset pokut. Samotná kontrola ale mohla proběhnout ještě o hodně dřív, jestliže se firma odvolala a čekalo se pak na definitivní rozhodnutí. A naopak: Za řadu z loňských kontrol ještě definitivní pokuta nepadla, proto o nich ČOI nechce uvést konkrétnější informace.

Provozovatelé čerpacích stanic se nejčastěji brání tím, že kvalitu pohonných hmot nedokážou ovlivnit a musejí se spoléhat na svého dodavatele. Podle zákona je ale odpovědnost provozovatelů objektivní, tedy v zásadě se nepřihlíží k zavinění. Případnou náhradu škody pak můžou požadovat po dodavateli.

Zajímavá je třeba argumentace společnosti Mano Oil, odebírající benzin od státem vlastněné společnosti Čepro. Přestože reklamaci nekvalitní dodávky pak Čepro uznalo, státní inspekce dala pokutu provozovateli čerpací stanice. Mano Oil uvádí, že je malou rodinnou firmou a přes veškerou snahu nemá takové finanční a technologické možnosti, aby každou dodávku pohonných hmot nejdřív poslala na preventivní rozbor.

Zjišťovat a dokazovat, kdo zavinil porušení povinnosti v případech, které jsou výsledkem činnosti řady jednotlivců (firem), by bylo obtížné a zdlouhavé. Aby to měl stát jednodušší, ukládá podnikatelům pokuty za „výsledek“ – tedy bez ohledu na zavinění a bez ohledu na případné porušení povinnosti ze strany smluvního partnera. Takový postup podpořil třeba i Nejvyšší správní soud.

Sankce, které nabyly právní moci v roce 2019

Z rozhodnutí České obchodní inspekce jsme vybrali nejdůležitější informace a seřadili čerpací stanice od nejvyšší pokuty k nejnižší.

  • Čerpací stanice: Esotank, Kratonohy (u silnice první třídy č. 11, okr. Hradec Králové)
  • Provozovatel: Foriana, Praha 4 – Háje
  • Sankce: 350 000 Kč
  • Datum kontroly: 10. a 13. 9. 2018
  • Nekvalitní palivo: motorová nafta – v ukazateli síra zjištěna hodnota 89 mg/kg a při druhé kontrole 23,7 mg/kg, norma povoluje maximálně 12 mg/kg

  • Čerpací stanice: Seven, Nádražní 1096, Lanškroun
  • Provozovatel: Seven – myčka, Lanškroun
  • Sankce: 160 000 Kč
  • Datum kontroly: 23. 5. 2018
  • Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – v ukazateli tlak par DVPE byla zjištěna hodnota 70,8 kPa, norma povoluje maximálně 62 kPa. Firma současně při prodeji pohonných hmot použila výdejní stojan bez platného úředního ověření.

  • Čerpací stanice: Novotný, silnice 153, Modřice (Brno)
  • Provozovatel: Mano Oil, Modřice
  • Sankce: 120 000 Kč
  • Datum kontroly: 5. 3. 2018
  • Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – hodnota „kyslík-výpočtem“ zjištěna 3,32 % m/m, má činit maximálně 2,9 % m/m
  • Nekvalitní palivo: motorová nafta – bod vzplanutí (zjištěno 48,5 °C, norma minimálně 53 °C)

  • Čerpací stanice: Velké Dvorce, Přimda, okres Tachov
  • Provozovatel: Anna Zatloukalová
  • Sankce: 100 000 Kč
  • Datum kontroly: 27. 11. 2018
  • Nekvalitní palivo: benzin 95 Super – v ukazateli indukční perioda – oxidační stabilita zjištěna hodnota 287, norma stanoví minimálně 339

  • Čerpací stanice: K & P, Jizerní Vtelno 5, okres Mladá Boleslav
  • Provozovatel: K & P čerpací stanice, s. r. o., Litvínov
  • Sankce: 80 000 Kč
  • Datum kontroly: 7. 1. 2019
  • Nekvalitní palivo: nafta – bod vzplanutí (zjištěno 48 °C, norma minimálně 53 °C)

  • Čerpací stanice: Mšec, okres Rakovník (u silnice číslo 16)  
  • Provozovatel: Milan Prokop, nar. 1962, Mšec
  • Sankce: 70 000 Kč
  • Datum kontroly: 1. a 6. 8. 2018
  • Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – tlak par DVPE zjištěn při první kontrole 65,7 kPa a při druhé kontrole 68,2 kPa, povoleno max. 62 kPa

  • Čerpací stanice: DMV, Lhota za Červeným Kostelcem, Červený Kostelec, okres Náchod
  • Provozovatel: DMV holding, Praha 4 – Braník
  • Sankce: 50 000 Kč
  • Datum kontroly: 25. 1. 2018
  • Nekvalitní palivo: motorová nafta – bod vzplanutí zjištěn 48,5 °C, norma stanoví minimálně 53 °C

  • Čerpací stanice: U Šmídů, Netolice, okres Prachatice
  • Provozovatel: Ekos Netolice
  • Sankce: 35 000 Kč
  • Datum kontroly: 5. 6. 2019
  • Nekvalitní palivo: benzin Natural 95– tlak par naměřen 66,8 kPa, norma stanoví maximálně 60,9 kPa

  • Čerpací stanice: Kozlov, Nová Včelnice, okres Jindřichův Hradec
  • Provozovatel: Best Fin Plus, Nová Včelnice
  • Sankce: 30 000 Kč
  • Datum kontroly: 4. 2. 2019
  • Nekvalitní palivo: ethanol E85 (biolíh) – tlak par DVPE naměřen 45 kPa, norma stanoví minimálně 49 kPa

  • Čerpací stanice: Eurobit, Slatiňanská 261, Nasavrky, okres Chrudim
  • Provozovatel: Eurobit čerpací stanice, Pardubice
  • Sankce: 15 000 Kč
  • Datum kontroly: 20. 3. 2019
  • Nekvalitní palivo: nafta – bod vzplanutí zjištěn 51,83 °C jako průměr ze tří vzorků (49 °C, 53 °C a 53,5 °C), norma stanoví minimálně 53 °C

A co vlastně pro vaše auto znamená tlak par, síra, obsah kyslíku nebo bod vzplanutí? 

Vysvětlení nedostatků podle ČOI

Nižší bod vzplanutí indikuje kontaminaci nafty benzinem v důsledku provozní chyby. Odchylka může způsobit zhoršení jízdních a bezpečnostních vlastností.

Kdo srovnává, ten jede

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

Tlak par ovlivňuje startování motoru v zimním období a provozní bezpečnost při manipulaci, v letním období pak má vliv na  ztráty benzinu. Čím je tlak par vyšší, tím snadněji lze nastartovat motor a rychleji ho zahřát na potřebnou provozní teplotu. Vyšší tlak par však na druhé straně způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a nežádoucí emise do ovzduší. Je-li tlak  příliš vysoký, může způsobit tvorbu takzvaných parních polštářů paliva v dopravním potrubí, v důsledku čehož motor nelze nastartovat nebo špatně běží v důsledku příliš chudé směsi, což vede k neúměrnému zatížení motoru. Z výše uvedených důvodů je u pohonných hmot určených pro zimní provoz požadován vyšší tlak par, pro letní období je požadován nižší tlak par.

Vysoký obsah síry, respektive jejich sloučenin, způsobuje korozi barevných kovů, hrozí tedy poškození palivového systému vozidla. Dochází také k vyšším emisím oxidů síry do ovzduší.

Obsah kyslíku: Pro spotřebitele je nejvýhodnější benzin neobsahující kyslík, složený pouze z uhlovodíků, protože má největší výhřevnost. Každý přídavek kyslíkaté látky snižuje výhřevnost benzinu. Každý přídavek kyslíkaté látky však zlepšuje spalování a průkazně vzniká méně emisí oxidu uhelnatého, případně i dalších. To je důvod, proč současná norma připouští až 2,7 % kyslíku v benzinu (při zahrnutí nejistoty měření tze tolerovat až 2,9 %). Obsah kyslíku v benzinu nad tuto hodnotu je nutné hodnotit jako poškozování zákazníka, který při nákupu dostává méně energie, což se projeví větší spotřebou paliva. Nelze však prokázat jakýkoliv negativní vliv na motor, dokonce lze mluvit o pozitivním vlivu, vzhledem ke zlepšenému spalování.

Indukční perioda (oxidační stabilita) sleduje rychlost reakcí s kyslíkem. Důsledkem oxidační nestability je tvorba pryskyřic a riziko zalepení vstřikovacího systému. Odchylka a nedodržení minimální požadované oxidační stability může být způsobena pouze v důsledku odlišného složení vlivem výrobní chyby nebo úmyslné manipulace s palivem. Riziko poškození spotřebitele (resp. vozidla) je v konkrétním případě z našeho přehledu vzhledem k výši odchylky velmi vysoké.

Už je tu!

Projděte si, jak rok 2020 může ovlivnit vaše osobní finance.

Nový rok ve vaší peněžence. Velký přehled změn

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1825
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 159 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 1. 2020 8:44, Ladislav

V Trutnově je 7 čerpacích stanic a ONO má z nich nejlacinější benzín (také tam jezdím).Vysvětlete mně jak je možné, že u ONO jsou neustále fronty ( 5 stojanů a u každého 3-4 auta) a když jedu okolo těch ostatních, tak tam je jedno nebo žádné.
A to tam tankuju už nejméně 12 let v kteroukoliv dobu (mám pracovní dobu na tři směny) a auto je v pořádku (i když je pravda, najezdím za rok 12 - 15 tisíc km).Ještě jsem neslyšel jak od spolupracovníků tak i od lidí co tam běžně tankují, nějakou stížnost na to, že by museli kvůli benzínu nechat opravovat auto.

Zobrazit celé vlákno

+1146
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 1. 2020 8:57, Jitka

Hodnocení ze strany ČOI neobsahuje vůbec informaci, co který prohřešek znamená vůči lidem, tedy vůči životnímu prostředí!

-201
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (159 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

15. 3. 2024 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

Pozor na jednodenní dálniční známku. Může se prodražit

9. 3. 2024 | Pavla Adamcová, Petr Kučera | 1 komentář

Pozor na jednodenní dálniční známku. Může se prodražit

Od letošního března si řidiči v Česku mohou nově koupit i jednodenní dálniční známku. Za cenu 200 korun ovšem nezískají kupon s 24hodinovou platností, jak by se mohlo zdát. Platnost... celý článek

Zakladatelka Zásilkovny končí. Nahradí ji bývalý šéf Air Bank

21. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Zakladatelka Zásilkovny končí. Nahradí ji bývalý šéf Air Bank

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, odejde z vedení skupiny Packeta. Ve funkci CEO ji nahradí Erich Čomor, oznámila firma. Střídání přichází krátce po změně majitele této skupiny. celý článek

Dálniční známku už máte? Pozor na předražené e-shopy

19. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Dálniční známku už máte? Pozor na předražené e-shopy

Když si koupíte elektronickou dálniční známku mimo oficiální státní web eDalnice.cz, může se vám výrazně prodražit. Opakovaně na to upozorňuje na to ministerstvo dopravy spolu s Českou... celý článek

Změny v povinném ručení. Nový zákon definitivně prošel

24. 1. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Změny v povinném ručení. Nový zákon definitivně prošel

Povinné ručení se rozšíří na víc druhů vozidel, nově se bude týkat provozovatele místo vlastníka a zvýší se minimální limity pro pojistné plnění. Při cestách po Česku už nebude nutné... celý článek

Partners Financial Services