Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI
15. 3. 2024 | Petr Kučera
Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.
Narazit na čerpací stanici, která úmyslně a dlouhodobě podvádí spotřebitele, je čím dál složitější. Klesá nejenom počet nedostatků zjištěných při kontrolách, ale i jejich závažnost.
Častěji než dřív jde o nekvalitní palivo přebrané od jinak spolehlivého dodavatele, nebo relativně menší odchylky od normy. To je viditelný rozdíl oproti situaci, která v Česku byla ještě na začátku desetiletí, než Česká obchodní inspekce přestala tajit výsledky kontrol včetně konkrétních jmen.
ČOI prověřuje každý rok přibližně 2600 vzorků pohonných hmot. Podíl těch, které nesplňují normu, se v posledních pěti letech pohybuje kolem jednoho procenta ze všech odebraných vzorků. Ještě v letech 2012 až 2014 to byla tři procenta, v letech 2008 až 2011 dokonce kolem pěti procent.
Za loňský leden až listopad zkontrolovala inspekce 2506 vzorků, z toho sedmnáct nevyhovělo (dvanáctkrát šlo o naftu, třikrát o benzin, jednou o LPG a jednou o biolíh). Za celý rok 2018 jich bylo 28. Prosincová čísla ještě nejsou oficiálně k dispozici. První pololetí roku 2019 však bylo podle ČOI nejlepší v historii kontrol a zdá se, že tohle prvenství si udrží i celý rok – podíl nevyhovujících vzorků dosáhl v lednu až listopadu 0,7 %.
Za celý loňský rok (včetně prosince) nabylo právní moci deset pokut. Samotná kontrola ale mohla proběhnout ještě o hodně dřív, jestliže se firma odvolala a čekalo se pak na definitivní rozhodnutí. A naopak: Za řadu z loňských kontrol ještě definitivní pokuta nepadla, proto o nich ČOI nechce uvést konkrétnější informace.
Provozovatelé čerpacích stanic se nejčastěji brání tím, že kvalitu pohonných hmot nedokážou ovlivnit a musejí se spoléhat na svého dodavatele. Podle zákona je ale odpovědnost provozovatelů objektivní, tedy v zásadě se nepřihlíží k zavinění. Případnou náhradu škody pak můžou požadovat po dodavateli.
Zajímavá je třeba argumentace společnosti Mano Oil, odebírající benzin od státem vlastněné společnosti Čepro. Přestože reklamaci nekvalitní dodávky pak Čepro uznalo, státní inspekce dala pokutu provozovateli čerpací stanice. Mano Oil uvádí, že je malou rodinnou firmou a přes veškerou snahu nemá takové finanční a technologické možnosti, aby každou dodávku pohonných hmot nejdřív poslala na preventivní rozbor.
Zjišťovat a dokazovat, kdo zavinil porušení povinnosti v případech, které jsou výsledkem činnosti řady jednotlivců (firem), by bylo obtížné a zdlouhavé. Aby to měl stát jednodušší, ukládá podnikatelům pokuty za „výsledek“ – tedy bez ohledu na zavinění a bez ohledu na případné porušení povinnosti ze strany smluvního partnera. Takový postup podpořil třeba i Nejvyšší správní soud.
Z rozhodnutí České obchodní inspekce jsme vybrali nejdůležitější informace a seřadili čerpací stanice od nejvyšší pokuty k nejnižší.
A co vlastně pro vaše auto znamená tlak par, síra, obsah kyslíku nebo bod vzplanutí?
Nižší bod vzplanutí indikuje kontaminaci nafty benzinem v důsledku provozní chyby. Odchylka může způsobit zhoršení jízdních a bezpečnostních vlastností.
Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:
Tlak par ovlivňuje startování motoru v zimním období a provozní bezpečnost při manipulaci, v letním období pak má vliv na ztráty benzinu. Čím je tlak par vyšší, tím snadněji lze nastartovat motor a rychleji ho zahřát na potřebnou provozní teplotu. Vyšší tlak par však na druhé straně způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a nežádoucí emise do ovzduší. Je-li tlak příliš vysoký, může způsobit tvorbu takzvaných parních polštářů paliva v dopravním potrubí, v důsledku čehož motor nelze nastartovat nebo špatně běží v důsledku příliš chudé směsi, což vede k neúměrnému zatížení motoru. Z výše uvedených důvodů je u pohonných hmot určených pro zimní provoz požadován vyšší tlak par, pro letní období je požadován nižší tlak par.
Vysoký obsah síry, respektive jejich sloučenin, způsobuje korozi barevných kovů, hrozí tedy poškození palivového systému vozidla. Dochází také k vyšším emisím oxidů síry do ovzduší.
Obsah kyslíku: Pro spotřebitele je nejvýhodnější benzin neobsahující kyslík, složený pouze z uhlovodíků, protože má největší výhřevnost. Každý přídavek kyslíkaté látky snižuje výhřevnost benzinu. Každý přídavek kyslíkaté látky však zlepšuje spalování a průkazně vzniká méně emisí oxidu uhelnatého, případně i dalších. To je důvod, proč současná norma připouští až 2,7 % kyslíku v benzinu (při zahrnutí nejistoty měření tze tolerovat až 2,9 %). Obsah kyslíku v benzinu nad tuto hodnotu je nutné hodnotit jako poškozování zákazníka, který při nákupu dostává méně energie, což se projeví větší spotřebou paliva. Nelze však prokázat jakýkoliv negativní vliv na motor, dokonce lze mluvit o pozitivním vlivu, vzhledem ke zlepšenému spalování.
Indukční perioda (oxidační stabilita) sleduje rychlost reakcí s kyslíkem. Důsledkem oxidační nestability je tvorba pryskyřic a riziko zalepení vstřikovacího systému. Odchylka a nedodržení minimální požadované oxidační stability může být způsobena pouze v důsledku odlišného složení vlivem výrobní chyby nebo úmyslné manipulace s palivem. Riziko poškození spotřebitele (resp. vozidla) je v konkrétním případě z našeho přehledu vzhledem k výši odchylky velmi vysoké.
Projděte si, jak rok 2020 může ovlivnit vaše osobní finance.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
6. 1. 2020 8:44, Ladislav
V Trutnově je 7 čerpacích stanic a ONO má z nich nejlacinější benzín (také tam jezdím).Vysvětlete mně jak je možné, že u ONO jsou neustále fronty ( 5 stojanů a u každého 3-4 auta) a když jedu okolo těch ostatních, tak tam je jedno nebo žádné.
A to tam tankuju už nejméně 12 let v kteroukoliv dobu (mám pracovní dobu na tři směny) a auto je v pořádku (i když je pravda, najezdím za rok 12 - 15 tisíc km).Ještě jsem neslyšel jak od spolupracovníků tak i od lidí co tam běžně tankují, nějakou stížnost na to, že by museli kvůli benzínu nechat opravovat auto.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 1. 2020 8:57, Jitka
Hodnocení ze strany ČOI neobsahuje vůbec informaci, co který prohřešek znamená vůči lidem, tedy vůči životnímu prostředí!
V diskuzi je celkem (159 komentářů) příspěvků.