ČSOB vám zlevní restaurace v cizině. Když platíte lepší kartou
10. 6. 2025 | Petr Kučera

Klienti s prémiovým bankovnictvím od ČSOB mohou v červenci a srpnu ušetřit za útraty v zahraničních restauracích, barech či fast foodech.
Zdroj: Shutterstock
Autor je vývojář a spoluzakladatel služby Apify.
Do letošní akce Black Friday zařadily největší české e-shopy dvakrát víc produktů, slevy ale zůstaly podobné jako loni: Podle obchodníků dosahovaly v průměru kolem 30 %, ve skutečnosti šlo ale jenom o zhruba 20 %.
V předchozích letech jsme sledovali velkou trojku Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz. Ta už si dává daleko větší pozor a během Black Friday se slevami prakticky nekouzlí (kromě partnerského prodeje na Mallu). Alza a Mall nicméně vymýšlejí nové slevové triky mimo Black Friday.
Na druhou stranu nově monitorované e-shopy (letos jsme jich do Hlídače slev zařadili dalších deset) předvádějí ještě větší magii se slevami, než jsme doposud viděli – zejména T.S.Bohemia.cz, Mironet.cz a Mountfield.cz.
Než se podíváme na statistiku a jednotlivé příklady, pojďme si shrnout základní poznatky z letošního Black Friday:
Vysvětlení na začátek: Přeškrtnutou cenou myslíme tu, kterou e-shopy typicky zobrazují u prodejní ceny. Bývá značena jako Původní cena, Doporučená maloobchodní cena, Běžná cena, případně nemá pro jistotu popis žádný. Sleva se totiž vypočítává ze současné prodejní a oné přeškrtnuté ceny.
Mezi hlavní problémy, na které stále u sledovaných e-shopů narážíme, patří:
„Mimořádně lákavý“ notebook od T.S.Bohemia zařazený do akce Black Friday 4. listopadu se slevou 54 %.
Graf Hlídače shopů ukazuje postupné zlevnění v Black Friday o 13 %, ale také nečekané navýšení přeškrtnuté ceny o téměř 10 tisíc korun v den zařazení produktu do akce Black Friday. Tato cena se použije pro výpočet „mimořádně lákavé“ 54% slevy.
Přijde nám nepravděpodobné, že by výrobce v den začátku Black Friday zvedl doporučenou maloobchodní cenu, navíc jiný e-shop stále uvádí stejnou přeškrtnutou cenu jako T.S.Bohemia před Black Friday. Mohla by to být i nechtěná chyba na straně e-shopu při naceňování, jenže my jsme našli celkem 653 produktů na tomto e-shopu, kde během Black Friday navýšil přeškrtnutou cenu.
Více podobných kousků si ukážeme později.
Pojďme se ale nejdříve podívat na celková čísla. Tabulka níže zobrazuje:
Poznámka: Možná jste si všimli, že naše statistika ukazuje 12% uváděnou a 14% reálnou slevu u Mironetu. Důvodem jsou chyby při naceňování některých produktů, které si popíšeme později.
V minulých letech jsme monitorovali pouze Alzu, Mall a CZC. Pokud porovnáme letošní statistiku s loňskou, tak letos bylo do Black Friday zařazeno přibližně dvakrát více produktů (cca 11 tisíc na těchto třech e-shopech), což ale koresponduje s větší celkovou nabídkou produktů. Procentuálně se počet produktů v Black Friday příliš neliší od minulých let.
Každý rok upozorňujeme na uměle nadsazené slevy, které e-shopy vytvářejí zobrazováním nereálné přeškrtnuté ceny, z níž se sleva vypočítává. Pojďme se nejprve podívat na trojici e-shopů, které analyzujeme již potřetí.
V CZC.cz zapracovali na zlepšení situace nejvíce. Během Black Friday jsme nenašli jediný produkt, kde by došlo k navýšení přeškrtnuté ceny. Navíc s námi komunikují a snaží se řešit případné nesrovnalosti (dokonce nám zaslali export cen produktů pro kontrolu).
U Alza.cz jsme našli pouze jednotky takových případů, což budou pravděpodobně chyby při naceňování, nikoliv záměr. Například tato váha měla 13. listopadu při zařazení do Black Friday uměle navýšenou přeškrtnutou cenu. Podle vyjádření Alza.cz tuto přeškrtnutou cenu získali od výrobce a když zjistili, že to nemůže být pravda, vrátili ji zpátky
Na Mall.cz jsme našli 43 produktů v Black Friday a další tisíce produktů mimo tuto kategorii, kde došlo k navýšení přeškrtnuté ceny. Většina z nich je v takzvaném partnerském prodeji, kdy pravděpodobně ceny určuje partner, nikoliv Mall.cz (jediné, co zákazník na stránce vidí, je „Partnerský prodej — cenu dopravy určuje partner“). Například Beanbag Sedací pytel, nabízený s 68% slevou, u kterého však byla během Black Friday navýšena přeškrtnutá cena ze 4999 Kč na 6049 Kč.
Zajímavé je, že výrobce tohoto zboží Beanbag na svém vlastním webu zobrazuje přeškrtnutou cenu u stejného produktu stále 4999 Kč.
Některé z nově monitorovaných e-shopů jsou na tom podstatně hůře – stav je horší než u velké trojky před dvěma lety.
T.S.Bohemia jsme zmínili na začátku, podívejme se tedy na Mironet: Ten se blýsknul například reproduktory Yenkee YSP 2001BE. Během Black Friday u nich lákal na slevu 57 %, zlevněno z 1735 Kč na 739 Kč. Jenže celý měsíc před Black Friday je ten samý e-shop prodával za 238 Kč, což je standard na trhu. Pokud jste se tedy nechali zlákat akcí, zaplatili jste třikrát víc, než kdybyste si je koupili před Black Friday.
Na druhou stranu zde nemůžeme e-shop obvinit z klamavé praktiky, jelikož tyto reproduktory opravdu prodával za 1735 Kč po dobu sedmi dní (devětkrát dráž než je typická cena na trhu).
Už jsme v úvodu upozorňovali, že Mironet kouzlil s výší slev, ale podle naší tabulky průměrných uváděných a reálných slev by se mohlo zdát, že slevy nabízel dokonce vyšší, než uváděl. Jde o průměry – a ty jsou ovlivněné velkými výkyvy. Jedním z důvodů je například tento televizor Philips, nabízený prakticky celý rok za půl milionu korun a na Black Friday zlevněný na 20 tisíc (s přeškrtnutou cenou 66 tisíc). Tím nám vychází reálná sleva 96 %.
Podobných chyb v naceňování jsme na Mironetu našli spousty. Možná nejde o způsob, jak chtějí e-shopy klamat spotřebitele, ale prostě jen o nepořádek v datech, který však nakonec může spotřebitele mást.
Když se vrátíme zpět k navyšování přeškrtnutých cen během Black Friday, můžeme uvést tento typický příklad z Lekarna.cz: Navýšení přeškrtnuté ceny u Walmark Koenzym Q10 Forte den před spuštěním Black Friday.
Prodejní cena je stejná jak u konkurence, která jako přeškrtnutou cenu uvádí tu, za kterou Lekarna.cz prodávala dříve.
Při přípravě letošní analýzy a přidávání dalších e-shopů do Hlídače shopů jsme narazili na další praktiky, které bychom rádi popsali.
Mountfield snad ani Black Friday nepotřebuje, nicméně zařadil do něj celkem 163 produktů, a to s bezkonkurenční průměrnou uváděnou slevou 63 %. U těchto produktů jsme nic zajímavého nezjistili (byly zlevněné v průměru o 26 %).
Daleko zajímavější přístup jsme ale u Mountfieldu zaznamenali mimo Black Friday.
Většinu produktů na svém e-shopu prakticky neustále nabízí s minimálně 40% slevou. Sedmého října plošně zdražilo 816 produktů z 1100, které jsme tou dobou sledovali. U 751 z těchto 816 (92 %) došlo současně ke zvýšení přeškrtnuté ceny tak, aby výsledná sleva zůstala podobná. Například benzinová motorová pila Oleo-Mac OM 947.
Tedy:
Pro zajímavost: Mall.cz u stejného produktu uvádí přeškrtnutou cenu po celou dobu 13 990 Kč.
A když je potřeba slevu ještě trošku nafouknout, zvýší se přeškrtnutá cena ještě jednou, třeba o pět tisíc, jako u této bubnové sekačky.
Podobné praktiky se nám nejenže nelíbí, ale věříme, že jsou za hranicí zákona o ochraně spotřebitele. Citujme z něj:
§ 5 Klamavá konání
…
(2) Za klamavou se považuje také obchodní praktika obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl ohledně…
…
d) ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existence konkrétní cenové výhody,
…
Vedle množství dalších slevových akcí nabízejí největší e-shopy také speciální jednodenní akce zaměřené na jeden produkt.
Pokud jste třeba 27. září přišli na Alzu, mohla vás zlákat tato sekačka v rámci „Trháku dne“ za 7590 Kč se slevou 45 %. Navíc: nabídka končí za 08:47:21, už jen 7 ks.
Podíváme-li se na vývoj ceny tohoto produktu, před touto akcí byl od 20. do 23. září lacinější o 1100 Kč. A co se stalo, když nabídka za osm hodin skončila? Vůbec nic — produkt se stále od toho dne prodává ve slevě 45 % za 7590 Kč.
Další zajímavý „Trhák dne“ měla Alza 11. listopadu. Dětská pistole Nerf Elite Stryfe byla den před akcí a den po ní byl o 50 Kč levnější.
Vyjádření Alza.cz již známe, jen tedy nechápeme, v čem daný Trhák spočívá.
Trhák dne nemusí vždy znamenat, že je produkt ten den nejlevnější oproti dnům předchozím, nebo i budoucím. Přeji Vám hezký večer, Michaela
— Alza.cz (@Alzacz) 27. září 2019
U Mall.cz jsme se podívali na jejich verzi jednodenní slevy nazvanou Úlovek dne. Například Forma na bábovku Dr.Oetker byla v této akci 27. září na den zlevněná z 799 Kč na 599 Kč, současně Mall ale ve stejný okamžik zvedá přeškrtnutou cenu z 899 Kč na 999 Kč a uměle si tím ještě o kousek navyšuje uváděnou slevu.
Typickým vysvětlením e-shopů je, že přeškrtnutou cenu nastavují podle doporučené maloobchodní ceny prodejce. Když se ovšem podíváme na stejný produkt na Alze, tak vidíme přeškrtnutou cenu 799 Kč.
Jak je tedy možné, že každý e-shop uvádí jinou přeškrtnutou cenu? Ani jeden e-shop tento produkt v posledním roce za tuto cenu neprodával a pokud by to měla být maloobchodní, tak přeci musí být stejná.
V tomto případě se nejedná o klamavou praktiku, nicméně chceme na něm ukázat práci e-shopů se slevou ihned při začátku prodeje daného produktu.
Jedná se například o televizor JVC LT-65VU3905, který Alza.cz začala prodávat v říjnu, Datart.cz a Kasa.cz v listopadu tohoto roku. Všechny tři e-shopy ho nabízely v rámci slev Black Friday, Alza na něj měla dokonce reklamu na Facebooku.
U všech tří e-shopů byl vývoj prodejní a přeškrtnuté ceny naprosto totožný — na začátku prodeje přeškrtnutá cena 24 990 Kč, prodejní 14 990 Kč. Tedy 40% sleva ihned první den prodeje tohoto produktu. Všechny e-shopy ho shodně v Black Friday zlevnily na 12 990 Kč s promovanou slevou 48 % (reálná je pouze 13 %).
Výrobce produktu na svém webu doporučenou cenu neudává, Heureka.cz u něj nemá žádnou historii cen, ale všechny e-shopy se shodly na tom, že je nutné televizor prodávat spotřebiteli rovnou „se slevou”.
Pro zajímavost jsme letos přidali do monitoringu i hlavní trojku e-shopů s potravinami (Rohlik.cz, Kosik.cz, iTesco.cz).
Speciální nabídku Black Friday měl pouze Kosik.cz, a to jen u 63 produktů – nenarazili jsme u nich na žádný problém.
Nicméně pokud zrovna není máselná krize, můžete díky Hlídači shopů alespoň sledovat, jestli jste se zrovna trefili do týdne, kdy je produkt ve slevě.
Na závěr bychom rádi představili aktuální tým, který pro vás ve svém volném čase pracuje na Hlídači shopů a této analýze. Jedinou odměnou jsou veskrze pozitivní recenze našich rozšíření, za které moc děkujeme!
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 12. 2019 11:50, Doktor
Citace - deprese / 03.12.2019 10:09
Je to nové, konkrétní a pečlivé porovnání. Žádná obecné kecy. Díky autorům za to! Je potřeba ukázat konkrétní příklady, konkrétní firmy.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
3. 12. 2019 12:27, jezevec
koho zajímá sleva, je blb. mně zajímá pouze cena. ne z kolika to bylo zlevněno. mínusujte babišáci.
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.