Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší

Veronika Hejná | rubrika: Co se děje | 3. 2. 2020 | 51 komentářů
Konečně bude jasno: Dvouletá lhůta není záruční, ale jenom reklamační. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.
Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší

Takzvaná zákonná záruka na spotřební zboží skončí, spotřebitelé si ale přesto polepší. Počítá s tím novela občanského zákoníku, kterou navrhuje ministerstvo spravedlnosti. Do Česka má zavést dvě směrnice Evropské unie upravující ochranu spotřebitele.

Máme dvouletou zákonnou záruku dnes?

Už před účinností nového občanského zákoníku v roce 2014 proběhla bouřlivá diskuse o tom, jestli ruší dvouletou zákonnou záruku. Nepoužívá totiž pojem záruka či záruční doba v takovém smyslu jako předchozí zákoník.

Nakonec převládl názor, že dvouletá zákonná záruka nekončí, pokud se jedná o prodej spotřebního zboží. Shodla se na tom ministerstva spravedlnosti i průmyslu a obchodu. Ubezpečila tehdy veřejnost, že „obsah práv a povinností kupujících a prodávajících zůstává v podstatě zachován“.

Běžný člověk vnímá zákonnou záruku jako dvouletou záruční dobu, během níž je možné reklamovat výrobek. „Spotřebitelé se mylně domnívají, že jim prodávající musí ze zákona zaručit, že zakoupené zboží bude po celé dva roky bezvadné a pokud se nějaká vada v této lhůtě objeví, mají jednoznačný nárok na kladné vyřízení reklamace,“ říká advokát Ladislav Drha.

Tak jednoduché to ale není. Zákon totiž dělá rozdíl mezi vadou, které mělo zboží už při převzetí, a povinností prodávajícího zajistit, aby bylo zboží bezvadné ještě nějakou delší dobu (záruka za jakost).

Přímo zákon přiznává takzvaná práva z vadného plnění. Znamená to, že kupující má právo, aby zakoupené zboží bylo bez vad. Pro případ, že by se vada na zboží vyskytla v prvních šesti měsících, předpokládá se, že už tam byla při předání.

Řežeme náklady!

Účty za telefon, elektřinu, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

Pokud vadu způsobil sám kupující, musel by to prodávající v takovém případě prokázat. A naopak: Když kupující přijde s reklamací déle než po šesti měsících, je na něm, aby prokázal, že vada byla na zboží už od počátku – jenom se projevila později.

Kromě toho může prodávající dát záruku za jakost. Ručí pak kupujícímu, že si zboží zachová určité vlastnosti ještě nějakou delší dobu. Takovou záruku by ale musel prodávající výslovně převzít v záručním prohlášení, ve smlouvě a podobně. Neplyne tedy automaticky ze zákona – na rozdíl od práv z vadného plnění.

Současný občanský zákoník (v části týkající se prodeje zboží v obchodě) stanoví, že kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Na významu těchto slov se dodnes řada právníků neshodne. Jde o vady, které se v této lhůtě nově vyskytnou, anebo o vady, které už zboží mělo, ale jen se nově projevily?

Do budoucna už by mělo být jasno.

Anketa

Rozbíjejí se vám věci tak akorát po záruce?

Nově: Dvouletá lhůta není záruční, ale reklamační

Navrhovaná novela má od roku 2022 stanovit, že kupující může vadnou věc reklamovat do dvou let od převzetí věci. „Došlo k vynětí pojmu spotřební zboží, a tak lze vztáhnout na jakékoliv zboží. Tím dochází k posílení pozice kupujícího,“ říká Drha.

Tak jako dosud zůstává v návrhu novely odpovědnost prodávajícího za vady, které mělo zboží v okamžiku předání. Stejně tak zůstává zachována dvouletá lhůta k reklamaci. A i nadále bude možné, aby prodávající převzal dobrovolně záruku za jakost.

Co se tedy má změnit? Návrh novely už nehovoří o tom, že se vada ve dvouleté době „vyskytla“, ale pouze se v této době „projevila“. „Do jisté míry jde o vyjasnění stávající situace,“ uznává Drha.

Věc by tedy musela mít vadu už v okamžiku převzetí (nákupu). „Na jednu stranu to dává dojem, že spotřebitel bude na svých právech zkrácen, nicméně reálně se toho pro něj příliš nemění,“ dodává Drha.

Další články se slevou!

Obchodníci na krátkou dobu skokově zdraží, aby pak mohli lákat na větší slevu. EU chce, aby se k zákazníkům chovali férověji.

Triky Mountfieldu mají skončit. Pravidla pro slevy zpřísní


Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během roku 2019.

Tady prodávali špatný benzin a naftu. Nový přehled pokut od ČOI


Nová pravidla mají už v příštím roce prodloužit život spotřebičů a ušetřit peníze spotřebitelů. Na rozsáhlejší vylepšení si ale ještě počkáme.

Právo na opravu se blíží. Za spotřebiče můžete ušetřit tisíce

„Co se týče otázky takzvané zákonné záruky, po debatách s ministerstvem průmyslu a obchodu, zainteresovanými subjekty a odborníky jsme se rozhodli ji opustit,“ přiznali právníci ministerstva spravedlnosti při vypořádání připomínek k návrhu. Podle nich je takové řešení v Evropě běžné.

Spotřebitel dostane rok místo půl roku

Na reklamaci bude mít spotřebitel i nadále lhůtu dvou let. Zlepší se však jeho důkazní pozice. Zákonná domněnka, že vada existovala už v okamžiku převzetí zboží, se totiž nově uplatní nejen v prvních šesti měsících (jako dosud), ale v prvním roce od převzetí zboží.

Jestliže se vada projeví až po prvním roce, zůstává spotřebitel ve slabší pozici. „Bude muset obtížně prokazovat, že zboží bylo vadné k okamžiku převzetí. Taková situace nebude nadále pro spotřebitele jednoduchá,“ shrnuje Drha.

„Příkladem může být reklamace ručního mixéru, kterému se po jednom roce zasekne spouštěcí tlačítko v jedné poloze,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. V takovém případě se podle ní dá očekávat, že vada byla způsobena špatnou konstrukcí, a že se tedy na mixéru vyskytovala už od počátku.

„Pokud prodávající nebo servis určený k opravě reklamaci zamítne, je povinen toto rozhodnutí zdůvodnit,“ doplňuje Hekšová. Vzniklý spor může kupující řešit různými způsoby: mimosoudním řešením spotřebitelských sporů u ČOI, prostřednictvím stížnosti na serveru VašeStížnosti.cz provozovaného dTestem nebo žalobou u soudu.

Prodávající nemá povinnost při vyřizování reklamace předat věc k žádnému nezávislému posouzení, aby zjistil, jaké povahy je vada a kdy vznikla. Pro případ soudního sporu ale v prvních šesti měsících (podle návrhu novely v prvním roce) musí prokázat, že se nejedná o vadu, kterou mělo zboží už při převzetí. V opačném případě by prodávající spor prohrál.

Požadavky na kvalitu zboží stoupnou

Novela má také rozšířit odpovědnost prodávajícího za vlastnosti zboží. Jednou z nich mají nově být životnost a funkčnost, která musí odpovídat obvyklé životnosti a funkčnosti věcí téhož druhu.

Rozšíření požadavků na vlastnosti zboží

Prodávající má odpovídat kupujícímu za to, že zakoupená věc bude svým množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídat obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně předpokládat.

Podobným směrem míří i Evropská unie. Nová pravidla mají už v příštím roce prodloužit život spotřebičů a ušetřit peníze spotřebitelů. O takzvaném právu na opravu jsme podrobně psali v samostatném článku.

Nedostatečnou funkčnost lze podle ministerstva spravedlnosti snadno zhodnotit. „Například při koupi žehličky, která z důvodu nízké kvality přestane v dané lhůtě fungovat, bude moci spotřebitel zboží z tohoto důvodu reklamovat,“ říká mluvčí ministerstva Vladimír Řepka.

Advokát Drha se ale domnívá, že uvedená právní úprava je velmi neurčitá a o tom, jaká má být „obvyklá životnost“, rozhodnou v budoucnu soudy.

Životnost výrobků se může lišit i s ohledem na to, jak jsou používány. „Obvyklá životnost se bude nejspíše prokazovat v rámci srovnání životnosti věci stejného (či obdobného) druhu nebo znaleckým posudkem,“ míní Drha.

Co kdyby ale obvyklá životnost věci byla čtyři roky? Po uplynutí dvouleté reklamační lhůty už bude mít spotřebitel smůlu.

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter: neuniknou vám důležité aktuality, praktické tipy ani zajímavé rozhovory! 

Veronika Hejná

 Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+28
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 51 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 2. 2020 10:08, Cenobite

Pokud čtu správně mezi řádky, půjde opravdu o omezení současně uznávané "záruční" doby. V hodně zemích je doba po, kterou je možné zboží reklamovat pouze jednoletá. Tedy touto změnou, chtějí zákonodárci napravit křivdu, která se zde obchodníkům děje. Jelikož, je tedy toto řešení na pořadu dne, je konečně zřejmé, že většina společnosti a segmentu trhu uznala, že kvalita výrobků jde rapidně dolů a během následujících letech bude hůř. Takže jdou opět udržitelnost a práva zákazníků stranou. Gratuluju.

+234
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 2. 2020 10:18, michal

Všechny záruky-zrušit! Když je někdo blbej a koupí si šunt,tak taky záruku na svůj retardovaný mozek nedostane !

-354
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (51 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

30. 7. 2023 | dTest

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k... celý článek

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

22. 3. 2023 | redakce Peníze.CZ

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček,... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Partners Financial Services