Standardní představu rodinného auta bývá prostorný kombík. Pět míst obvykle stačí pro celou rodinu a kufr pojme všechno potřebné. Ale jsou rodiny, které potřebují víc. Mají víc než dvě děti, specifický životní styl nebo prostě potřebou mít všechno větší jen tak pro jistotu.
Dřív pro ně bylo jediným řešením pořídit si osobní verzi dodávky a obětovat tak jízdní vlastnosti či komfort. Nebo mohli sáhnout po některém z drahých minivanů či MPV. Dnes trh nabízí mnohem víc variant. Objevily se dostupnější modely v kategorii MPV, civilní verze dodávek jsou civilizovanější a přiblížily se běžným osobním autům.
Sedmimístné auto se stalo dostupnou záležitostí. Pojďme se podívat na to, jaká si můžete pořídit v ceně do půl milionu korun.
Dacia Lodgy
Stejně jako v řadě dalších kategorií nabízí Dacia i mezi MPV nejlevnější volbu. A i když je nejlevnější, nejde překvapivě o osobní verzi malé dodávky. Lodgy je čistokrevné MPV, postavené na prodloužené verzi platformy, kterou využívá například minulá generace Renaultu Clio. Lodgy tak jezdí spíše jako osobní auto, i když je na něm samozřejmě dost zřetelně poznat, že jde o levné auto. Ostatně bylo by divné, kdyby tomu tak nebylo.
Dacia ale umí šetřit promyšleně. Výsledkem je auto, které nabízí skvělý kompromis mezi nízkou cenou a všestrannou praktičností. Základní verzi s motorem 1.3 TCe o výkonu 100 koní koupíte za 300 tisíc korun a i v nejspartánštější podobě dostanete klimatizaci, rádio nebo elektrická okna. Standardem je ale jen pět sedadel, za ta dvě navíc si musíte připlatit dalších 18 tisíc korun.
Citroën Berlingo/Peugeot Rifter/Opel Combo/Toyota ProAce City
- od 404 900 Kč (Berlingo), 417 000 Kč (Rifter), 397 900 Kč (Combo), 458 000 Kč (ProAce City)
Trojčata od koncernu PSA (jehož součástí je od roku 2017 i Opel) a jejich sourozenec od Toyoty, vyráběný ve stejné továrně, jsou klasickými zástupci „osobních dodávek“. Oproti svým předchůdcům jsou však současné generace těchto modelů znatelně civilizovanější.
Jejich interiéry, zvláště ve vyšších výbavách, už zpracováním připomínají spíše čistokrevná osobní auta a například ve srovnání s Dacií působí znatelně hodnotněji a kvalitněji. Samozřejmě nemůžete očekávat jízdní vlastnosti srovnatelné s běžným osobákem nebo i MPV, ale všechny tři malé dodávky jsou docela pohodlné, a zvláště s naftovými motory i docela živé.
Přeplňovaný benzinový 1.2 THP sice přináší více točivého momentu v nízkých otáčkách ve srovnání se svým předchůdcem, atmosférickou šestnáctistovkou, ale pořád není ideální volbou pro jízdu s větší zátěží – což bývá hlavní pointou vlastnictví dodávky.
Ale pokud potřebujete jen místo pro hodně dětí, může být benzinový motor rozumnou volbou. Ceny všech tří modelů se pohybují kolem 400 tisíc korun v základní výbavě s dvanáctistovkou, ve všech případech si ale musíte připlatit 20 tisíc za třetí řadu sedadel.
Fiat Doblò
První zástupce italské značky na tomto seznamu se vydává stejnou cestou jako jeho kolegové od PSA a jde opět v podstatě o konverzi malé dodávky na osobní auto. Oproti francouzsko-německo-japonským trojčatům je Doblò, které ve své současné generaci přišlo na trh v roce 2010, znatelně zastaralejší. Na druhou stranu může kontrovat osvědčenými a spolehlivými motory. Naftový 1.6 MultiJet i benzinový 1.4 T-Jet takové jsou, jakkoliv by obecná pověst italských vozů mohla vést k opačné domněnce.
Stejně jako u konkurence od PSA si také můžete vybrat standardní délku nebo prodlouženou verzi XL.
Zajímavostí je, že Opel Combo byl do roku 2017, kdy Opel převzala společnost PSA, „dvojčetem“ právě Fiatu Doblò.
Fiat 500L Kombi
I když sdílejí možnost sedmimístné konfigurace, je Fiat 500L Kombi téměř naprostým protipólem „osobní dodávky“ Doblò. Namísto ryzí praktičnosti sází na výrazný design, který vychází z retro stylu modelu 500. Bohužel přenést ikonický vzhled šedesátkového miniautíčka na krabicovité proporce sedmimístného crossoveru se nepodařilo zdaleka tak dobře jako v případě populární retro pětistovky. V určitém směru 500L připomíná Mini Countryman, ale jako celek prostě nějak nefunguje.
Bohužel se to netýká jen designu. Ani po stránce jízdních vlastností a pohodlí není 500L Kombi žádný velký zázrak. Pořád ale se svým z dodávky odvozeným sourozencem sdílí výhodu kvalitních motorů.
A jako bonus auto, které se jen těsně nevešlo:
Citroën Grand C4 Spacetourer
Citroën Grand C4 Spacetourer.
I když překračuje původně stanovenou hranici půl milionu korun, rozhodli jsme se přidat na náš seznam ještě Citroën Grand C4 Spacetourer. Necelých deset tisíc korun už v takovém nákupu opravdu nehraje roli a také jde teprve o druhé opravdové MPV na našem seznamu. Prvním z nich je ultralevná Dacia Lodgy. Celý zbytek seznamu tvoří řada upravených dodávek a jeden prazvláštní crossover.
Grand C4 Spacetourer, dříve známá jako C4 Grand Picasso, je stálicí mezi klasickými MPV. K typicky výstřednímu designu Citroënu přidává pohodlnou jízdu, úžasně prostorný, pohodlný a prosvětlený interiér, spoustu místa a spoustu praktičnosti.
Na rozdíl od svých větších kolegů z koncernu PSA má navíc šanci být relativně použitelný i se základní motorizací 1.2 THP, i když o zhruba sto tisíc dražší naftová patnáctistovka s automatem bude rozhodně příjemnější variantou.
Spíš než posledním z levných sedmimístných aut je Grand C4 Spacetourer prvním z toho, co bychom mohli označit za MPV střední třídy. Stejně jako třeba konkurenční Renault Grand Scénic nebo dražší Volkswagen Touran je mnohem víc volbou řidičů, pro které už pořizovací cena nebo poměr ceny a hodnoty nejsou jediným určujícím kritériem.
Fotky aut máme od jejich výrobců.
Vojtěch Dobeš
Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem