Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou
14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková
Klientům Komerční banky se v elektronickém bankovnictví ukazoval chybný údaj o platbě kartou ze středy 13. března, případně byly platby bez popisu.
Zdroj: Conteg Payment4U
Vyzvednout si balík v jakoukoliv denní dobu a bez čekání bude brzy možné u některých čerpacích stanicích, vlakových nádražích i pobočkách České pošty. První samoobslužné boxy OX.point, které se mají stát otevřenou sítí pro všechny e-shopy a dopravce, začíná instalovat společnost Conteg Payment4U.
Její bezkontaktní výdejní boxy mají být do poloviny příštího roku dostupné na 144 nádražích, 120 poštách a na čerpacích stanicích Mol, která je s víc než 300 benzinkami druhou největší sítí v Česku. Kromě Prahy je lidé najdou například i v Plzni, Olomouci, Havlíčkově Brodě nebo Hodoníně.
Během letošního a následujícího roku plánuje společnost Conteg Payment4U postavit celkem tisíc boxů po celé republice, hodlá proinvestovat přibližně půl miliardy korun. První automatizované boxy instalovala letos na jaře pro online supermarket Rohlík, v září přidala první u čerpací stanice Mol v pražské Vršovické ulici.
„V následujících týdnech se objeví na hlavním nádraží v Praze a na nádražích v Praze-Holešovicích a Kolíně,“ upřesňuje Nela Friebová, mluvčí Správy železnic. Conteg Payment4U vyhrála nedávné výběrové řízení na umístění doručovacích boxů nejen na nádražích Správy železnic, ale také u České pošty, a získala u nich nájemní smlouvu na pět let.
Boxy OX.point se mají od konkurence lišit tím, že budou otevřenou sítí pro všechny e-shopy a dopravce, kteří projeví zájem. Kromě Rohlíku by do nich během podzimu mohla začít doručovat Česká pošta či společnost WeDo (navazující na dřívější Uloženku a In Time).
Příjemci zásilky stačí zadat kód, pak si ji ze schránky jednoduše vyzvedne. OX.pointy nebudou jen „hloupé schránky“. Mnohé z nich mají chlazené boxy pro ukládání potravin, umí se samy dezinfikovat a součástí jsou také platební terminály. V blízké budoucnosti mají boxy nabízet také vyřízení městských služeb jako například zaplacení městských poplatků nebo bezkontaktní předávání osobních dokumentů s pomocí BankID.
Podle Zdeňka Vacka, ředitele společnosti Conteg Payment4U, v Česku jednoznačně chybí síť doručovacích boxů, která by nebyla limitovaná a byla otevřená pro všechny e-shopy i dopravce. „Dosud se na trhu objevilo několik hráčů, kteří mají svou doručovací síť pouze pro své zásilky. Naším cílem ovšem není konkurovat ostatním, ale naopak sjednocovat všechny hráče na české e-commerce scéně. Zároveň myslíme na veřejný prostor a několik boxů na jednom místě chceme konsolidovat do jednoho kompaktního,” přibližuje záměr sítě OX.point.
Vlastní samoobslužné výdejny internetových nákupů provozují velké e-shopy Alza a Mall, nedávno se k nim přidaly třeba sítě Coop, Pilulka a Ikea – ta přes ně umožňuje i výdej objemnějšího nábytku. Alza své výdejní boxy zapojila do platformy Lockers.ai, její výdejny tak může využívat přes 2500 subjektů spolupracujících se společností Balíkobot. Mezi společnosti, které s Balíkobotem spolupracují, patří například prodejce kosmetiky Yves Rocher nebo hračkářství Sparkys. AlzaBoxů je v Česku, na Slovensku a v Maďarsku přes tisícovku, do poloviny příštího roku by jich jen v Česku mělo být 1800.
Další boxy provozují doručovací společnosti: Zásilkovna spustila ekologické Z-boxy se solárními panely, které se otevírají pomocí aplikace. „V současnosti jich máme skoro 1600, do konce roku plánujeme 2500,“ upřesňuje mluvčí Kamil Chalupa. Balíkový přepravce DPD začal instalovat boxy v Praze, po skončení pilotní fáze je chce rozšířit do měst nad 50 tisíc obyvatel. Spuštění takzvaných PPL Parcelboxů v říjnu oznámila i společnost PPL. Do poloviny příštího roku jich chce uvést do provozu přibližně 500.
Boxy jsou výhodné nejen pro spotřebitele, ale také pro e-shopy a přepravce, protože díky nim ušetří za přepravu na takzvané poslední míli. Na tu může podle společnosti Zetes připadnout až 30 procent z celkových nákladů. Koncový zákazník platí za dopravu do boxů od různých poskytovatelů od 29 do 99 korun; nejčastěji jde o částku 49 nebo 59 korun, vyplývá z čerstvého porovnání webu Podnikatel.cz. Podobné ceny jako konkurence chce nastavit i Conteg Payment4U.
Zájem o doručování balíků roste, výrazně ho zvýšila i pandemie koronaviru. E-shopy loni hlásily rekordní objednávky, doručovací společnosti zažily obrovský nápor i kvůli omezením některých „kamenných“ výdejen. „Poptávka po dalších možnostech převzetí balíků poroste. Výdejní boxy svým umístěním, provozem 24/7 a bezobslužností budou hrát stále větší roli,“ očekává mluvčí České pošty Matyáš Vitík. A souhlasí s Vackem, že ve sdílení těchto boxů je budoucnost. „Díky tomu by vedle sebe nemuselo stát více boxů od různých firem,“ říká.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem