Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 22. 4. 2021 | 21 komentářů
Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání zásilky do zahraničí nemají aspoň základní znalost angličtiny. 
Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Zdroj: Shutterstock

Muž, který chtěl zaslat poštou na Nový Zéland svému kamarádovi snubní prsten pro jeho ženu, se na přepážce České pošty zeptal, jaký je vhodný způsob přepravy prstenu tak, aby zásilka došla ideálně do Vánoc. „Pracovnice mu doporučila expresní službu EMS, aniž by se zabývala skutečností, že snubní prsten z drahého kovu je zakázaným obsahem tohoto typu zásilky,“ zjistil Český telekomunikační úřad.

Zákazník dal na doporučení pracovnice a vyplnil všechny formuláře. Na podací formulář napsal anglicky WEDDING RING a na celní prohlášení pro jistotu česky SNUBNÍ PRSTEN. Pošta zásilku přijala a odeslala. Jenže adresát se snubního prstenu nedočkal, zásilka se ztratila.

Reklamaci pak Česká pošta zamítla. Jako důvod uvedla jednak nedovolený obsah, jednak to, že obsah byl na adresním štítku (podacím lístku) uveden pouze v anglickém jazyce, který zaměstnanci nejsou povinni ovládat. Dále uvedla, že údaje uvedené na adresním štítku v části celní prohlášení jsou vyplňovány pro celní, nikoliv poštovní účely, a zaměstnanci pošty nejsou povinni se touto částí zabývat.

Odesílatel zásilky se obrátil na Český telekomunikační úřad, který na poštovní trh dohlíží. Jeho námitce úřad vyhověl a zamítl i následné odvolání státního podniku.

„Pracovnice České pošty vědomě uzavřela se zákazníkem poštovní smlouvu k zásilce EMS do zahraničí, přestože obsah zásilky nebyl dle poštovních podmínek povolen (byl zakázán),“ zdůraznil Český telekomunikační úřad.

Odkázal přitom mimo jiné na ustanovení občanského zákoníku: „Kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena. Jedná-li bez této odborné péče, jde to k jeho tíži.“

V daném případě: pokud je zaměstnankyně oprávněna jménem České pošty uzavírat poštovní smlouvu týkající se poštovních zásilek do zahraničí, lze u ní oprávněně předpokládat alespoň základní znalost anglického jazyka.

Ať vám nic neuteče

Zdroj: Shutterstock

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a neuniknou vám důležité aktuality, porovnání, rozhovory ani praktické tipy! 

Pošta sice podle zákona o poštovních službách není povinna zjišťovat, zda zásilka a její úprava odpovídají poštovním podmínkám, na druhou stranu však má právo požadovat od odesílatele, aby soulad poštovní zásilky a její úpravy s poštovními podmínkami prokázal. Pracovnice pošty tak měla – vzhledem k tomu, že obsah byl prokázán – možnost dostát své povinnosti předcházet vzniku škody a informovat odesílatele o nepovoleném obsahu zásilky, respektive přijetí takové zásilky odmítnout.

„Nelze akceptovat ani tvrzení České pošty, že údaj o obsahu zásilky byl uveden na adresním štítku v části celní prohlášení, která je vyplňována pro celní, nikoliv poštovní účely a zaměstnanci odpůrce nejsou povinni se touto částí zabývat. Část celní prohlášení je nedílnou součástí adresního štítku jakožto podacího dokladu a při jeho převzetí od zákazníka se pracovnice pošty byla povinna zabývat jeho obsahem přinejmenším v tom smyslu, zda došlo k jeho řádnému vyplnění včetně části celní prohlášení,“ rozhodl telekomunikační úřad.

Ženich s nevěstou se sice snubního prstenu nedočkali, Česká pošta však musí na základě rozhodnutí ČTÚ poškozenému odesílateli vrátit částku odpovídající jeho hodnotě.

Podobný závěr měl spor, který úřad řešil před dvěma lety. Tehdy se zastal muže, kterému pracovnice pošty doporučila poslat zlatý dukát za 8000 Kč jako Balík do ruky.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+153
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 21 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 4. 2021 13:50, Klara

Zásilka "se ztratila"? Jasně.. Někdo ji ukradl. Nakonec by asi bylo lepší to tam nepsat, že se jedná o tak cenné zboží...

+55
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 4. 2021 19:31

Zameťte si před svým prahem, a klid

Zobrazit celé vlákno

-15
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

30. 7. 2024 | Kateřina Hovorková

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

Spory mezi spotřebiteli a pojišťovnami řeší už pět let právníci v kanceláři ombudsmanky Aleny Mackové. V rozhovoru říká, co nejčastěji lidem vadí, jaké problémy řeší, jaké šance na... celý článek

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

15. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

Cesta na dovolenou se může zkomplikovat nejen na letišti. Zpoždění nebo dokonce zrušení spoje postihne během léta i spoustu lidí, kteří chtějí cestovat vlakem nebo autobusem. Tady je... celý článek

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

9. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

Sezóna dovolených je v plném proudu. Co dělat, když vám cestování znepříjemní problémy se zavazadly nebo rovnou s celým letem?

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

24. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 4 komentáře

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi... celý článek

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

18. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme,... celý článek

Partners Financial Services