Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 22. 4. 2021 | 21 komentářů
Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání zásilky do zahraničí nemají aspoň základní znalost angličtiny. 
Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Zdroj: Shutterstock

Muž, který chtěl zaslat poštou na Nový Zéland svému kamarádovi snubní prsten pro jeho ženu, se na přepážce České pošty zeptal, jaký je vhodný způsob přepravy prstenu tak, aby zásilka došla ideálně do Vánoc. „Pracovnice mu doporučila expresní službu EMS, aniž by se zabývala skutečností, že snubní prsten z drahého kovu je zakázaným obsahem tohoto typu zásilky,“ zjistil Český telekomunikační úřad.

Zákazník dal na doporučení pracovnice a vyplnil všechny formuláře. Na podací formulář napsal anglicky WEDDING RING a na celní prohlášení pro jistotu česky SNUBNÍ PRSTEN. Pošta zásilku přijala a odeslala. Jenže adresát se snubního prstenu nedočkal, zásilka se ztratila.

Reklamaci pak Česká pošta zamítla. Jako důvod uvedla jednak nedovolený obsah, jednak to, že obsah byl na adresním štítku (podacím lístku) uveden pouze v anglickém jazyce, který zaměstnanci nejsou povinni ovládat. Dále uvedla, že údaje uvedené na adresním štítku v části celní prohlášení jsou vyplňovány pro celní, nikoliv poštovní účely, a zaměstnanci pošty nejsou povinni se touto částí zabývat.

Odesílatel zásilky se obrátil na Český telekomunikační úřad, který na poštovní trh dohlíží. Jeho námitce úřad vyhověl a zamítl i následné odvolání státního podniku.

„Pracovnice České pošty vědomě uzavřela se zákazníkem poštovní smlouvu k zásilce EMS do zahraničí, přestože obsah zásilky nebyl dle poštovních podmínek povolen (byl zakázán),“ zdůraznil Český telekomunikační úřad.

Odkázal přitom mimo jiné na ustanovení občanského zákoníku: „Kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena. Jedná-li bez této odborné péče, jde to k jeho tíži.“

V daném případě: pokud je zaměstnankyně oprávněna jménem České pošty uzavírat poštovní smlouvu týkající se poštovních zásilek do zahraničí, lze u ní oprávněně předpokládat alespoň základní znalost anglického jazyka.

Ať vám nic neuteče

Zdroj: Shutterstock

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a neuniknou vám důležité aktuality, porovnání, rozhovory ani praktické tipy! 

Pošta sice podle zákona o poštovních službách není povinna zjišťovat, zda zásilka a její úprava odpovídají poštovním podmínkám, na druhou stranu však má právo požadovat od odesílatele, aby soulad poštovní zásilky a její úpravy s poštovními podmínkami prokázal. Pracovnice pošty tak měla – vzhledem k tomu, že obsah byl prokázán – možnost dostát své povinnosti předcházet vzniku škody a informovat odesílatele o nepovoleném obsahu zásilky, respektive přijetí takové zásilky odmítnout.

„Nelze akceptovat ani tvrzení České pošty, že údaj o obsahu zásilky byl uveden na adresním štítku v části celní prohlášení, která je vyplňována pro celní, nikoliv poštovní účely a zaměstnanci odpůrce nejsou povinni se touto částí zabývat. Část celní prohlášení je nedílnou součástí adresního štítku jakožto podacího dokladu a při jeho převzetí od zákazníka se pracovnice pošty byla povinna zabývat jeho obsahem přinejmenším v tom smyslu, zda došlo k jeho řádnému vyplnění včetně části celní prohlášení,“ rozhodl telekomunikační úřad.

Ženich s nevěstou se sice snubního prstenu nedočkali, Česká pošta však musí na základě rozhodnutí ČTÚ poškozenému odesílateli vrátit částku odpovídající jeho hodnotě.

Podobný závěr měl spor, který úřad řešil před dvěma lety. Tehdy se zastal muže, kterému pracovnice pošty doporučila poslat zlatý dukát za 8000 Kč jako Balík do ruky.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+144
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 21 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 4. 2021 13:50, Klara

Zásilka "se ztratila"? Jasně.. Někdo ji ukradl. Nakonec by asi bylo lepší to tam nepsat, že se jedná o tak cenné zboží...

+47
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 4. 2021 19:31

Zameťte si před svým prahem, a klid

Zobrazit celé vlákno

-10
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte

24. 2. 2021 | Veronika Hejná | 3 komentáře

Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte

Od března začínají platit nová pravidla Evropské komise, která zaručují opravitelnost domácích spotřebičů. Praktické dopady poznají spotřebitelé zřejmě až za dva roky. A například u... celý článek

Kdo jezdí často, přijde o odškodné za zpoždění. Odměna za věrnost podle ČD

14. 9. 2020 | Petr Kučera | 18 komentářů

Kdo jezdí často, přijde o odškodné za zpoždění. Odměna za věrnost podle ČD

S netradiční marketingovou inovací přišly České dráhy. Zatímco firmy si obvykle nejvíc cení stálých zákazníků, dopravce jim podmínky zhoršil.

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

6. 8. 2020 | Veronika Hejná

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať... celý článek

Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

23. 6. 2020 | dTest

Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

Kupující může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží, v době 24 měsíců od převzetí. Stejně je tomu i při koupi automobilu. V některých případech ale může prodejce... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Takhle mají fungovat

25. 2. 2020 | Veronika Hejná | 1 komentář

Hromadné žaloby se blíží. Takhle mají fungovat

Soudit se s velkou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší než doteď. Pomoc má přinést novinka, kterou včera podpořila vláda.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.