Muž, který chtěl zaslat poštou na Nový Zéland svému kamarádovi snubní prsten pro jeho ženu, se na přepážce České pošty zeptal, jaký je vhodný způsob přepravy prstenu tak, aby zásilka došla ideálně do Vánoc. „Pracovnice mu doporučila expresní službu EMS, aniž by se zabývala skutečností, že snubní prsten z drahého kovu je zakázaným obsahem tohoto typu zásilky,“ zjistil Český telekomunikační úřad.
Zákazník dal na doporučení pracovnice a vyplnil všechny formuláře. Na podací formulář napsal anglicky WEDDING RING a na celní prohlášení pro jistotu česky SNUBNÍ PRSTEN. Pošta zásilku přijala a odeslala. Jenže adresát se snubního prstenu nedočkal, zásilka se ztratila.
Reklamaci pak Česká pošta zamítla. Jako důvod uvedla jednak nedovolený obsah, jednak to, že obsah byl na adresním štítku (podacím lístku) uveden pouze v anglickém jazyce, který zaměstnanci nejsou povinni ovládat. Dále uvedla, že údaje uvedené na adresním štítku v části celní prohlášení jsou vyplňovány pro celní, nikoliv poštovní účely, a zaměstnanci pošty nejsou povinni se touto částí zabývat.
Odesílatel zásilky se obrátil na Český telekomunikační úřad, který na poštovní trh dohlíží. Jeho námitce úřad vyhověl a zamítl i následné odvolání státního podniku.
„Pracovnice České pošty vědomě uzavřela se zákazníkem poštovní smlouvu k zásilce EMS do zahraničí, přestože obsah zásilky nebyl dle poštovních podmínek povolen (byl zakázán),“ zdůraznil Český telekomunikační úřad.
Odkázal přitom mimo jiné na ustanovení občanského zákoníku: „Kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena. Jedná-li bez této odborné péče, jde to k jeho tíži.“
V daném případě: pokud je zaměstnankyně oprávněna jménem České pošty uzavírat poštovní smlouvu týkající se poštovních zásilek do zahraničí, lze u ní oprávněně předpokládat alespoň základní znalost anglického jazyka.
Pošta sice podle zákona o poštovních službách není povinna zjišťovat, zda zásilka a její úprava odpovídají poštovním podmínkám, na druhou stranu však má právo požadovat od odesílatele, aby soulad poštovní zásilky a její úpravy s poštovními podmínkami prokázal. Pracovnice pošty tak měla – vzhledem k tomu, že obsah byl prokázán – možnost dostát své povinnosti předcházet vzniku škody a informovat odesílatele o nepovoleném obsahu zásilky, respektive přijetí takové zásilky odmítnout.
„Nelze akceptovat ani tvrzení České pošty, že údaj o obsahu zásilky byl uveden na adresním štítku v části celní prohlášení, která je vyplňována pro celní, nikoliv poštovní účely a zaměstnanci odpůrce nejsou povinni se touto částí zabývat. Část celní prohlášení je nedílnou součástí adresního štítku jakožto podacího dokladu a při jeho převzetí od zákazníka se pracovnice pošty byla povinna zabývat jeho obsahem přinejmenším v tom smyslu, zda došlo k jeho řádnému vyplnění včetně části celní prohlášení,“ rozhodl telekomunikační úřad.
Ženich s nevěstou se sice snubního prstenu nedočkali, Česká pošta však musí na základě rozhodnutí ČTÚ poškozenému odesílateli vrátit částku odpovídající jeho hodnotě.
Podobný závěr měl spor, který úřad řešil před dvěma lety. Tehdy se zastal muže, kterému pracovnice pošty doporučila poslat zlatý dukát za 8000 Kč jako Balík do ruky.
Petr Kučera
Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 4. 2021 13:50, Klara
Zásilka "se ztratila"? Jasně.. Někdo ji ukradl. Nakonec by asi bylo lepší to tam nepsat, že se jedná o tak cenné zboží...
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 4. 2021 19:31
Zameťte si před svým prahem, a klid
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.