Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí nahradit škodu, rozhodl úřad

Jiří Hovorka | rubrika: Co se děje | 17. 10. 2019 | 20 komentářů
Úřad se zastal muže, kterému pracovnice pošty doporučila poslat zlatý dukát za 8000 Kč jako Balík do ruky. Když se ztratil, podnik platit nechtěl.
Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí nahradit škodu, rozhodl úřad

Česká pošta odpovídá za škodu způsobenou nesprávně poskytnutou radou svého zaměstnance. Zdůraznil to Český telekomunikační úřad, který rozhodoval její spor ze zákazníkem. Muži se nelíbilo, jak státní podnik vyřídil reklamaci ztracené zásilky. 

Odesílatel požádal pracovnici za překážkou o radu, jakým způsobem má odeslat zlatý dukát Királya z roku 1845. Zaměstnankyně pošty mu nabídla využití služeb Cenný balík nebo Balík Do ruky s tím, že v nich není rozdíl. Odesílatel si proto vybral službu Balík Do ruky, protože podle svých slov měl pocit, že adresát dostane balík až ke dveřím – přímo do ruky.

Pošta ale balík během přepravy ztratila. Muž požadoval finanční kompenzaci za ztrátu cenné mince, jenže pošta na základě jeho reklamace nahradila jenom poštovné ve výši 117 korun. Náhradu škody za ztracený obsah odmítla uhradit, protože podmínky pro Balík do ruky takový obsah nepřipoutějí. A odpovědnost za věc, která nesmí být obsahem zásilky, pošta nemá.

Podle podmínek služby Balík do ruky jsou nepovoleným obsahem „bankovky, mince, cestovní šeky, šeky na doručitele, kreditní karty, poukázky na odběr zboží nebo služeb, ceniny všeho druhu, směnky, drahé kovy (zlato, platina) a drahé kameny včetně výrobků a šperků z nich, umělecké předměty a sbírky a podobně“.

Řežeme náklady!

Účty za telefon, elektřina, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

Český telekomunikační úřad pak nejdřív řešil otázku, zda nesprávná rada zaměstnance pošty může vyloučit uplatnění zmíněných poštovních podmínek. 

„Je nepochybné, že druh poštovní služby určuje odesílatel, a to zejména s přihlédnutím k obsahu zásilky. Za účelem zvolení si odpovídající služby by měl učinit informované rozhodnutí, tj. měl by si předem zjistit, která z nabízených služeb nejlépe vyhovuje jeho potřebám a jakými podmínkami se její poskytnutí řídí. Nelze ovšem rozumně vyloučit, že zákazník zvolí druhou cestu, tj. že se přímo dotáže pracovníka pošty při podání a spolehne se na jeho radu,“ uvedl Český telekomunikační úřad.

Česká pošta se bránila tím, že své zaměstnance odborně školí a zaučuje tak, aby vždy poskytli zákazníkovi nejlepší možné produkty a informace. Jestliže ale jednotlivec tyto pokyny nedodržel, nemůže prý podnik nést za takové jednání odpovědnost, protože poskytnutím nesprávné rady by se jednalo o exces zaměstnance, za který pošta neodpovídá.

To ale úřad odmítl. Odkázal například na rozhodnutí Nejvyššího soudu z roku 2016, podle něhož „o exces jde typicky v případech, kdy škůdce sledoval výlučně uspokojování svých osobních zájmů či potřeb, popřípadě zájmů třetích osob.“

Ať to dobře dojde

Ne každá známka má sběratelskou hodnotu. Pošta doplatila na nepřesný výklad svých vlastních podmínek.

Pošta ztratila sběratelskou zásilku, škodu platit nechtěla. Ale musí, rozhodl úřad


Věřte-nevěřte, Česká pošta bude ještě rychlejší, ještě spolehlivější a poštovní pobočky budou bez front. Přestože má propustit téměř čtvrtinu zaměstnanců. Proč by to tentokrát mělo vyjít?

Opakovaný pokus o doručení reforem na Českou poštu

„Z okolností posuzovaného případu je zřejmé, že zaměstnankyně pošty jednala při výkonu své pracovní činnosti a nebylo tvrzeno ani prokázáno, že by odesílateli úmyslně poskytla nesprávnou radu (resp. že by tak činila s úmysly, které nesouvisejí s výkonem její práce),“ vysvětluje úřad.

Argumentace pošty v takovém duchu by podle regulátora mohla vést k nesmyslnému závěru, že i samotná ztráta zásilky, na jejíž přepravě se podílí řada proškolených zaměstnanců pošty, by v případě jejich selhání představovala exces, za který podnik nenese odpovědnost.

V daném sporu měl telekomunikační úřad k dispozici svědeckou výpověď syna odesílatele, který popsal průběh podání zásilky a potvrdil, že poté, co zaměstnankyně pošty zjistila obsah zásilky, nabídla využití dvou podle ní zcela rovnocenných služeb.

Česká pošta podle úřadu nevyvinula žádnou aktivitu, aby relevantním způsobem zpochybnila tuto svědeckou výpověď – například návrhem na provedení výpovědi svého zaměstnance.

Český telekomunikační úřad tak námitkám odesílatele vyhověl a uložil poště zaplatit náhradu škody v prokázané výši 7501 korun. Rozhodnutí už je pravomocné.

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+83
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 20 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 10. 2019 7:42, Tomáš Marný

To je zajímavé. Když mně pracovnice ČEZu chybně odpověděla na to, jaký pro můj tarif platí ceník, byl rozdíl v ceně vyúčtování 1500,- Kč, pochopitelně ve prospěch ČEZu. ČEZ se za chybu zaměstnankyně omluvil a z ERÚ mně odpověděli, že se s ČEZem můžu soudit.

+26
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 10. 2019 12:00, Omasta

Soudit se vyplatí jen o větší částky, protože i když vyhrajete a soud odsoudí viníka k náhradě nákladů na advokáta, tak za advokáta zaplatíte víc než vám soud přiřkne. To je vina soudního systému.

Zobrazit celé vlákno

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

České dráhy před svátky posílí spoje. Místo si rezervujte, radí dopravce

22. 10. 2024 | redakce Peníze.CZ

České dráhy před svátky posílí spoje. Místo si rezervujte, radí dopravce

České dráhy kvůli nadcházejícímu státnímu svátku a školním podzimním prázdninám posílí své spoje. Posilové vozy navýší kapacitu vlaků v nejžádanějších směrech. Ve vlacích budou zařazené... celý článek

Změny v povinném ručení. Pozor na to, kdy zaplatíte

1. 10. 2024 | Petr Kučera

Změny v povinném ručení. Pozor na to, kdy zaplatíte

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – takzvané povinné ručení – začne fungovat až od zaplacení. Některé pojišťovny sice počkají i pár dnů, smlouva už ale nebude platit zpětně.... celý článek

Dálniční známka znovu zdraží. Poprvé automaticky

30. 9. 2024 | redakce Peníze.CZ | 2 komentáře

Dálniční známka znovu zdraží. Poprvé automaticky

Roční dálniční známka v Česku od ledna 2025 zdraží o 140 korun oproti letošku. Nově přijde na 2440 korun, zatímco letos je to 2300 korun, oznámilo ministerstvo dopravy.

Za benzin zaplatíte rovnou od stojanu. Kde už nemusíte ke kase?

24. 9. 2024 | Pavla Adamcová

Za benzin zaplatíte rovnou od stojanu. Kde už nemusíte ke kase?

Zaplatit za tankování, aniž byste museli zajít dovnitř k pokladně? Na tuzemských čerpacích stanicích je platba od stojanu čím dál rozšířenější. Kdo už takovou službu nabízí?

Ceny benzinu jsou nejnižší za tři roky. Zlevňování má brzy skončit

19. 9. 2024 | Pavla Adamcová

Ceny benzinu jsou nejnižší za tři roky. Zlevňování má brzy skončit

Ceny pohonných hmot na tuzemských čerpacích stanicích dál klesají. Benzin byl na podobné úrovni naposledy v říjnu 2021, nafta loni v létě. Ukazuje to statistika společnosti CCS.

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services