Česká pošta odpovídá za prokázanou cenu ztracené zásilky bez ohledu na hodnotu uvedenou v celním prohlášení. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad. Vyjádřil se také k situaci, kdy je skutečná cena nižší než udaná.
Žena odesílala luxusní zboží do zahraničí prostřednictvím služby Cenný balík. Na podací lístek napsala udanou cenu zásilky 10 000 korun. Jako hodnotu obsahu do celního prohlášení však uvedla jen 50 eur.
Zásilka se během přepravy ztratila, žena proto chtěla v reklamačním řízení zaplatit 10 000 korun. Jenže Česká pošta jí vyplatila náhradu škody pouze ve výši 1369 korun, což odpovídalo částce 50 eur u celního prohlášení.
Odesílatelka se však nenechala odbýt a podala námitku proti vyřízení reklamace k Českému telekomunikačnímu úřadu. Potvrzením o nákupu zboží prokázala, že hodnota ztraceného obsahu zásilky byla 6440,40 Kč.
Český telekomunikační úřad konstatoval, že odpovědnost pošty při ztrátě Cenného balíku do zahraničí se podle poštovních podmínek odvozuje od výše udané ceny, která je současně limitem náhrady škody. Hodnota zboží uvedená v celním prohlášení není pro posouzení náhrady škody nijak relevantní.
Úřad proto přiznal odesílatelce zbývající část ceny do prokázané výše hodnoty obsahu, tedy 5071,40 Kč. Zbytek původně požadované náhrady škody ve výši 3 559,60 Kč odesílatelce nepřiznal, protože tato částka přesahuje prokázanou škodu.
„Obecně lze říci, že v případě, že odesílatel zásilky udá cenu zásilky vyšší, než je skutečná cena obsahu zásilky, a v případě sporu s provozovatelem poštovní služby se následně domáhá náhrady škody ve výši udané ceny, musí rovněž prokázat, že tato odpovídá skutečné ceně obsahu zásilky,“ upozorňuje telekomunikační úřad.
„V případě, že odesílatel nemá cenu obsahu zásilky jak prokázat, nelze jeho nároku vyhovět. Proto upozorňujeme spotřebitele, aby si uchovávali všechny doklady o výši kupní ceny za posílané zboží,“ dodává úřad.
Petr Kučera
Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 6. 2021 7:45, J Novák
Chování pošty je neoddiskutovatelné téma. Dnes podáte, zítra hledáte, pozítří nemáte. Mám jen ty nejhorší zkušenosti, jak z hororu. A podat stížnost? A kam? ještě se vám vyšklebí do ksichtu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
23. 6. 2021 12:04, leka
Nechci se pošty v žádném případě zastávat, ale co ta Vaše Čeština?? Hezký den
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (34 komentářů) příspěvků.