Řádí tu falešná technická podpora. Jak se bránit

redakce Peníze.CZ | rubrika: Jak na to | 30. 6. 2021 | 1 komentář
Podvodu se snáz vyhnete, když budete znát metody útočníků. Popíšeme ty nejčastější.
Řádí tu falešná technická podpora. Jak se bránit

Zdroj: Shutterstock

Počet podvodů přes falešné linky zákaznické a technické podpory výrazně vzrostl. Pomohla k tomu i pandemie koronaviru. Vyšší počet lidí, kteří tráví na internetu čas každý den, představuje pro podvodníky lákavý cíl. Ti se navíc nejčastěji zaměřují na ty nejzranitelnější, jako jsou senioři, a připravují je o nemalé finanční částky.

Nejvíce podvodů s technickou podporou se vyskytuje ve Spojených státech amerických, rozšířené jsou také ve Francii, Velké Británii, Německu, Španělsku, Brazílii nebo Japonsku. Obdobné případy se však vyskytují i v České republice. V březnu varoval Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost před podvodníky napodobující technickou podporu společnosti Microsoft. Analytici Avastu předpovídají, že tento trend poroste i po skončení pandemie.

„Podvody s technickou podporou jsou stále častější. Cílem útočníků je od obětí získat peníze nebo osobní údaje,” vysvětluje Alexej Savčin, analytik malwaru v Avastu. „Lidé by si měli především zapamatovat, že skutečná technická podpora je kvůli problému nikdy sama proaktivně neosloví. Pokud mají uživatelé sebemenší pochybnosti, neměli by s nikým takto komunikovat, dávat mu přístup ke svému zařízení, ani sdílet své osobní informace,“ zdůrazňuje.

Jak podvody s technickou podporou fungují

Podvodníci lákají důvěřivé uživatele, aby si zakoupili předraženou a nepotřebnou službu zákaznické podpory, která jim pomůže vyřešit a opravit údajný problém s počítačem, jiným zařízením nebo softwarem. Obětem se na obrazovce zobrazí okno, které je informuje o tom, že jejich počítač je nakažený malwarem nebo spywarem. Jediný způsob, jak mohou škodlivý software odstranit, je údajně telefonická linka technické podpory.

Podvodníci se pak po telefonu snaží uživatele přesvědčit, aby si nechali vytvořit vzdálené připojení ke svému zařízení. Někteří svým obětem následně bez jejich vědomí nainstalují software druhotné vzdálené správy, jehož prostřednictvím získají trvalé připojení k jejich počítači.

Jakmile mají podvodníci přístup, mohou nainstalovat malware nebo jiné programy, které mohou poškodit uložená data a v horším případě také sbírat osobní informace. Útočníci mohou tyto údaje využít k tomu, aby se dostali k finančním účtům, zdravotním záznamům nebo dalším důležitým službám. Podvodníci umějí být velmi přesvědčiví. Vytvářejí falešné webové stránky, které napodobují varování antivirových programů nebo dokonce zakládají falešné společnosti, aby v uživatelích vzbudili důvěru.

Jak se chránit před podvody s technickou podporou

Pro zabránění podvodu je zásadní jej včas rozpoznat. K tomu mohou pomoci tyto tipy:

  • Zamyslete se, jak jste se na stránku podpory dostali: pokud se zobrazila sama od sebe, jde o výrazný indikátor toho, že jde o podvod.
  • Zkontrolujte webovou stránku: porovnejte URL adresu stránky s jinými, které znáte. Pokud nedává smysl nebo jde špatně přečíst, může se jednat o podvod. Indikátorem, že je něco špatně, může být také to, že vám po načtení stránky zamrzne prohlížeč. Pokud váš antivirus detekuje škodlivou aktivitu, stránku zcela zablokuje.
  • Pamatujte si, že dokud útočník nezíská přístup k vašemu zařízení nebo osobním údajům, nic vám nehrozí: i když na vás podvodníci vyvíjejí nátlak, mějte se v online prostředí na pozoru a pokud si nejste jistí, přerušte komunikaci a ověřte si údaje sami.
  • Zavolejte někomu, komu věříte: v případě pochybností se obraťte na člena rodiny nebo na někoho, komu důvěřujete.

 

Podvodu se snáz vyhnete, když budete znát metody útočníků. Doporučujeme dávat si pozor na tyto nejčastější techniky:

  • Škodlivé reklamy (malvertising): Podvodníci zneužívají reklamní plochy k zobrazování škodlivých reklam, které lákají oběti do jejich sítě. Často jde o stránky falešné technické podpory, které uživatelům tvrdí, že jejich zařízení má problém, který je potřeba řešit.
  • Rozbitý kurzor: Tato technika mění velikost a tvar kurzoru uživatele, čímž mu ztěžuje ovládání stránky, zamezuje mu v zavření záložky nebo prohlížeče a vyvolává v něm přesvědčení, že musí kontaktovat technickou podporu.
  • Chyba ověřování 401: Podvodníci mohou zneužít ověřovací vyskakovací okno, které může někdy napodobovat design operačního systému. Toto okno nejde zavřít a vybízí ke kontaktování falešné technické podpory. Antivirové programy blokují vyskakovací okna falešné technické podpory a tím chrání uživatele.
  • Zaplavení stahovanými soubory: Útočníci mohou zavalit a zaseknout prohlížeč stahováním velkého množství souborů. Tato technika navíc spotřebuje velké množství RAM, čímž celkově zpomalí počítač oběti.
  • Zablokování klávesových zkratek: Podvodníci mohou zablokovat obvyklé klávesové zkratky pro zavření okna (např. ALT+F4 nebo klávesa Escape). Uživatelé se tak dostanou do nekonečné smyčky bez možnosti úniku.
  • Manipulace s historií prohlížeče: Podvodníci mohou znefunkčnit nebo odstranit tlačítko „Zpět” v prohlížeči, nebo jej upravit tak, aby po kliknutí pouze obnovilo aktuální stránku. Uživatelé tak nemají možnost, jak stránku opustit.
  • Spamování tiskem: Škodlivé stránky mohou prohlížeči neustále vysílat příkaz pro tisk, čímž jej zpomalí nebo úplně zaseknou.

Článek vychází ze zprávy společnosti Avast.

Zdroj: Avast

Ukázka podvodu v angličtině.

redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+19
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

A tohle už jste četli?

Otravné telefonáty nekončí. Úřad dal jedinou pokutu

7. 2. 2023 | Jana Divinová

Otravné telefonáty nekončí. Úřad dal jedinou pokutu

Přísnější pravidla pro nevyžádaná marketingová volání platí od poloviny loňského roku. Telekomunikační úřad dostal tisíc stížností, pokuta zatím padla jediná. Takzvaní telešmejdi si... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají... celý článek

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď máte možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli... celý článek

Pozor na podvod při placení SIPO, varuje pošta

6. 1. 2023 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Pozor na podvod při placení SIPO, varuje pošta

Česká pošta v posledních dnech zaregistrovala podezření na podvodné zneužití služby SIPO ze strany konkrétního příjemce. V současné době se jedná o přibližně 4000 plátců, po kterých... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.