Hello bank definitivně končí, klientům posílá výpovědi
26. 9. 2023 | Petr Kučera

Hello bank bude poskytovat platební účty a spotřebitelské úvěry už jenom do konce letošního listopadu. Vyplývá to z výpovědí, které od minulého týdne rozesílá klientům.
Pokud by podvodníci chtěli po Češích číslo platební karty a PIN kód k ní, mají šanci u pětiny lidí. Ukazují to výsledky kybertestu, který uspořádaly Česká bankovní asociace, antivirová společnost Eset a agentura SC&C.
Online testu se v listopadu zúčastnilo přes 1800 respondentů. Dvacet procent z nich v něm označilo text SMS zprávy, který informoval o blokaci karty a žádal odeslání citlivých údajů ke kartě, za nezávadný. Jinými slovy, kdyby jim taková SMS přišla a tvářila se, že je od jejich banky, hacker by u nich měl šanci dostat se přes kartu k jejich účtu.
Podobnou úspěšnost měli v testu i podvodné zprávy přes e-mail, což je nejběžnější forma takzvaného phishingového útoku. V testu 77 % procent lidí odhalilo alespoň podezřelý odkaz ve zprávě, která je žádala o vyplněný osobních údajů. Podezřelou adresu, ze které e-mail přišel odhalilo 57 % respondentů a apel na čas, kdy útočník žádal reakci do 15 minut, za podezřelý označila už jen třetina účastníků průzkumu.
Banky přitom dlouhodobě upozorňují, že nikdy po klientech nevyžadují zadávání citlivých dat přes zprávy v e-mailu či SMS. Češi v kybertestu podle České bankovní asociace nedopadli dobře. V průměru byli úspěšní na 43 %. Úspěšnost v průměru roste u mladších a vzdělanějších lidí.
Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.
Vedle zlepšení informovanosti Česká bankovní asociace lidem doporučuje lépe zabezpečit mobilní telefony. Průzkum ukázal, že vědomě zabezpečený mobil má jen polovina Čechů a pětina si myslí, že je jejich přístroj chráněn díky samotnému operačnímu systému.
„Zabezpečení mobilního zařízení přitom není nikterak složité. Především je třeba pravidelně aktualizovat operační systém telefonu, stahovat důvěryhodné aplikace z důvěryhodných zdrojů a používat bezpečnostní software,“ vysvětluje Pavel Matějíček, manažer technické podpory Eset.
Česká bankovní asociace dělá podobný průzkum každoročně a letos Čechy chválí alespoň za to, že lépe než v minulosti pracují s hesly. Stále platí, že ta nejsilnější používá většina z nás především v prostředí internetového bankovnictví (85 %, oproti 71 % v roce 2019) a pro přihlášení se ke svému e mailu (69 %, oproti 48 % v roce 2019). Narostl ale také počet těch, kteří sofistikované heslo volí i pro přístup k sociálním sítím (51 %), e-shopům (42 %) a při stahovaní aplikací (47 %).
„Hesla fungují jako první obranný val. Pokud nejsou kvalitní, nemusí ty ostatní bezpečnostní vrstvy zafungovat podle očekávání. Doporučil bych uživatelům využívat fráze, nikoli náhodný shluk písmen. Fráze může vycházet z nějaké vzpomínky uživatele, aby byla zapamatovatelnější. Pokud bude fráze delší než 16 znaků, stačí použít malá a velká písmena a číslice,“ radí Matějíček.
Česká bankovní asociace naopak se zdviženým ukazováčkem upozorňuje, že desetina lidí stále využívá jedno univerzální heslo pro všechny aplikace či služby. Většina lidí má několik hesel a ta silnější používá nejčastěji právě pro přihlášení do banky.
„Unikátní heslo pro každou službu zvyšuje bezpečnost. Pochopitelně tolik hesel je složité si pamatovat z hlavy. Lidé se tak uchylují k jejich zapisování nebo ukládání v prohlížečích. Ani jeden postup nelze doporučit. V Česku jsou dlouhodobě nejvýraznější hrozbou trojské koně, které kradou hesla uložená v prohlížečích. Vhodnější variantou je využívat speciální program pro správu hesel. Stačí si zapamatovat jednu vstupní frázi a pak už program dokáže všechna hesla vyplňovat automaticky. Přihlašovací údaje se ukládají v zabezpečené šifrované podobě,“ radí Matějíček.
Sdílejte článek, než ho smažem