Konec otravného volání. Stopka na telemarketing definitivně prošla

Jiří Hovorka | rubrika: Co se děje | 15. 9. 2021 | 53 komentářů
Firmy budou moci volat jen lidem, kteří s tím předem výslovně souhlasili. Podle dosavadních pravidel to bylo obráceně.
Konec otravného volání. Stopka na telemarketing definitivně prošla

Zdroj: Shutterstock

Poslanci dnes definitivně schválili novelu zákona o elektronických komunikacích. Ta má mimo jiné změnit situaci u nevyžádaného marketingu přes telefon. Cílem je skoncovat s obtěžujícími hovory, které nabízejí třeba levnější energie nebo neodolatelné investice. Novelu poslanci schválili v původní sněmovní verzi a odmítli senátní zásahy, mezi nimiž byly i mírnější pravidla pro telemarketing. 

Zákon, který začne platit od začátku roku 2022, u každého automaticky předpokládá, že nechce podobné hovory dostávat. Firmy budou moci volat jen lidem, kteří s tím dopředu dají souhlas u svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, tedy nejčastěji u mobilního operátora. Zástupci call center proti těmto pravidlům protestovali – bojí se totiž o svůj byznys a o to, že nová pravidla budou v praxi těžko vymahatelná.

Dnes platí opačná pravidla: Firmy mohou volat s nabídkami, komu chtějí, pokud u něj poskytovatel služeb elektronických komunikací nemá v registru záznam, že si to nepřeje. Už nyní tedy můžete říci svému operátorovi, že si telemarketing nepřejete – a ten to pak zaznamená do takzvaného účastnického seznamu.

ČD promoZdroj: České dráhy

Na rodinnou dovolenou můžete jet i ekologičtěji. Vlak je ohleduplnější k přírodě a má spoustu dalších předností. Tady se dozvíte, jaké to jsou. (PR)

Nový zákon má situaci otočit. Automaticky se začne u všech lidí předpokládat, že s telemarketingem nesouhlasí. Když o nevyžádané nabídky někdo bude stát, bude to muset oznámit svému operátorovi. I s novými pravidly vás pak mohou kontaktovat firmy, s nimiž už smluvní vztah máte. Vaše banka nebo třeba operátor vám tak dál budou moci nabízet novou půjčku nebo třeba tarif. Stížnosti na porušení pravidel mají dál řešit Český telekomunikační úřad a Úřad pro ochranu osobních údajů.

Stejný princip nastavuje novela také pro provozovatele internetových stránek, zejména v oblasti zpracování osobních údajů. Takzvaný opt-in režim zde zavádí pro cookies a další sledovací technologie. Stránky podle novely nebudou automaticky moci sbírat informace o návštěvnících, ale musí od nich nejdříve získat aktivní souhlas. Dnes to většinou funguje tak, že vás stránka sleduje a jen si řekne o souhlas.

„Provozovatelům webových stránek to značně komplikuje situaci, nadále se už nebudou moci spoléhat na pasivitu uživatelů. Vyžadován bude jejich aktivní souhlas. To v podstatě znamená přípravu nových textací souhlasů i seznamů třetích stran, kterým budou údaje získané z cookies předávány za účelem marketingu,“ vysvětluje Michal Nulíček, partner advokátní kanceláře Rowan Legal.

Novela také do českého práva zavádí evropský kodex pro telekomunikace, který má mimo jiné umožnit určení nových kmitočtových pásem pro sítě 5G nebo zajištění jednotného trhu a rovných podmínek na něm.

„Schválený zákon urychlí v dílčích případech výstavbu vysokorychlostních sítí o tři až dvanáct měsíců. Podle našich analýz díky tomu získá připojení ročně až šedesát tisíc domácností navíc,“ předpovídá Martin Orgoník, člen představenstva České asociace elektronických komunikací.


Podrobně o konci otravného volání:

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+144
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 53 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 9. 2021 17:59, Darina

Konečně se mi přestane stávat, že nebudu přicházet o důležité hovory, protože budu moci automaticky predpokladat, že se nejedná o obtěžování.

+101
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 9. 2021 1:13, Miroslav

Jsou si páni poslanci vědomí toho, že desítky tisíc lidí v telemarketingu připraví o práci.

-181
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (53 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Dálniční známka s příplatkem. Podívejte se, kde ji nekupovat

16. 8. 2022 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Dálniční známka s příplatkem. Podívejte se, kde ji nekupovat

Neplaťte zbytečně navíc za dálniční známku. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a státní podnik CENDIS řidiče varují před nákupem na neoficiálních webech. Když budete dálniční... celý článek

Letadlo není autobus. Proč aerolinky nechtějí vyměňovat letenky a vracet peníze

16. 8. 2022 | Jana Divinová | 1 komentář

Letadlo není autobus. Proč aerolinky nechtějí vyměňovat letenky a vracet peníze

Koupit letenku s předstihem se obvykle vyplatí. Když pak opravdu poletíte. Změna termínu nebo vrácení letenky něco stojí a u nejlevnějších lístků nebývají vůbec možné.

Máte exekuci, zaplaťte. Dejte si pozor na podvodné SMS

15. 8. 2022 | redakce Peníze.CZ

Máte exekuci, zaplaťte. Dejte si pozor na podvodné SMS

Exekutorská komora varuje před SMS zprávami, přes které se podvodníci z lidí snaží dostat peníze a osobní údaje.

Víte kolik stojí máslo, pane ministře? A kolik stálo loni?

11. 8. 2022 | Gabriel Pleska | 1 komentář

Víte kolik stojí máslo, pane ministře? A kolik stálo loni?

Otázka, jakou už novináři nejednoho vrcholného politika nachytali na hruškách. Vy se samozřejmě v cenách základních potravin orientujete, víte, že za rok vylétly i o desítky procent... celý článek

Fabia za půl milionu. Testovaný kus ukazuje, jak nevybírat výbavu

11. 8. 2022 | Vojtěch Dobeš

Fabia za půl milionu. Testovaný kus ukazuje, jak nevybírat výbavu

„Jedna Fabia“ se občas používá jako základní jednotka pro přiblížení, jak je něco drahé. Většina lidí si ale nepředstavuje, že by měla být za půl milionu korun. Zvlášť pokud jde o základní... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.