Falešné slevy neskončily. Proč to řetězcům dál prochází?

Veronika Odrobinová | rubrika: Komentář | 20. 7. 2023
Stopku imaginárním slevám a klamavým reklamám měla vystavit novela zákona o ochraně spotřebitele. V praxi ale potřebnou změnu nepřinesla. ČOI nemá odvahu zakročit.
Falešné slevy neskončily. Proč to řetězcům dál prochází?

Zdroj: Shutterstock

Nekalá obchodní praktika je, zjednodušeně řečeno, nepravdivé nebo zavádějící jednání, které může ovlivnit vaše rozhodnutí, zda si zboží pořídíte. Příkladem takového jednání mohou být falešné slevy. To je situace, kdy obchodník u zboží uvádí přemrštěnou slevu, která vychází z ceny, za kterou výrobek ve skutečnosti nikdy nikdo neprodával.

Těmto imaginárním akcím měla novela zákona o ochraně spotřebitele zamezit tím, že obchodníkům uložila povinnost počítat slevu z nejnižší ceny, za kterou dané zboží prodávali v posledních 30 dnech. Z povinnosti bylo vyjmuto pouze zboží, které podléhá rychlé zkáze. O přísnějších pravidlech jsme psali podrobně: Triky se slevami mají skončit

Když sečteme tuto výjimku a vynalézavost prodejců, výsledkem může být například „lekce z matematiky ZDARMA“ na cenových štítcích. O čem je řeč? Podívejte se, jak si s novou legislativou, která měla z cen sejmout masku bombastických slev, poradili někteří obchodníci. 

Foto: Grant Thornton

Nová pravidla v praxi některých obchodníků.

Zákonná povinnost je odbyta malým písmem v posledním řádku. Na něm, pokud s sebou máte lupu, se dozvíte, že zboží ve slevě není. I bez lupy se dočtete, že současná cena, tedy 79,90, je o 33 % nižší než zřejmě náhodně vybrané číslo 119,90. Matematická zajímavost. Asi. Pojem „AKCE“ nesmí chybět. Těžko však říct, k čemu se vztahuje. 

Je to v pořádku? Nikoli. Takové pojetí cenového štítku je klamavým konáním popsaným v paragrafu 5 odst. 2 písm. d) zákona o ochraně spotřebitele. Těžko lze „lekci z matematiky“ vnímat jinak než jako účelově matoucí. Srovnáním současné ceny s náhodným vyšším číslem je vytvářen dojem slevy. To spotřebitele uvádí v omyl ohledně existence konkrétní cenové výhody a může ho tak vést k rozhodnutí ohledně koupě.  

Zákon říká: „Za klamavou se považuje také obchodní praktika obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl ohledně ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existence konkrétní cenové výhody.“ 

O autorce

Veronika OdrobinováZdroj: GT Legal

Veronika Odrobinová je zakládající partnerkou advokátní kanceláře GT Legal. Předtím působila více než 20 let v několika mezinárodních advokátních kancelářích. Veronika je zprostředkovatelem kolektivních sporů, jmenovaným ministerstvem práce a sociálních věcí, a místopředsedkyní spolku Czech Employment Lawyers Association, který sdružuje advokáty specializované na pracovní právo. Vedle advokátní praxe se věnuje publikační a přednáškové činnosti. 

Primárním účelem novely bylo, jak se uvádí v důvodové zprávě, „posílení transparentnosti při informování spotřebitelů o poskytovaných slevách výrobků a zabránit tak umělému navyšování ceny a klamání spotřebitelů o výši poskytované slevy“.  

Co tedy obchodníkům za porušení zákona hrozí? V souladu s § 24 odst. 19 písm. e) zákona o ochraně spotřebitele hrozí postih s horní sazbou až do výše pěti milionů korun.

Má to ale ještě jeden háček, a sice výjimku pro výrobky podléhající rychlé zkáze. ČOI došla k závěru, že mezi takové výrobky lze zařadit všechny, které na obalu mají uvedené datum spotřeby. Taková interpretace jde jak proti úmyslu zákonodárce, tak proti účelu zákonné úpravy. 

V důvodové zprávě k novele zákona o ochraně spotřebitele se přímo píše: „Většinou se bude jednat o potraviny s krátkou dobou použitelnosti, či potraviny určené k okamžité konzumaci, jako jsou mléčné výrobky, lahůdkářské výrobky, masné výrobky a uzeniny, čerstvé pečivo, ryby atd.“ Obchodníci klamavou praktiku používají i u produktů, které rychlé zkáze zjevně podléhat nemohou. 

Výklad rozšiřující zákonnou výjimku na jakýkoliv produkt, který výrobce označí datem spotřeby, se jeví jako naprosto nepřiměřený. Vyslovit konkrétní lhůtu rychlé zkázy výrobku je samozřejmě ošemetné. Je patrně lepší spokojit se s obecnou definicí. Ta ale nesmí být svévolně vykládána. Pro ochranu spotřebitele by ve světle novely byl smysluplnější restriktivní výklad ze strany ČOI, pro který se nabízí jednoznačná výše zmíněná zákonná opora. 

Jak tedy výklad ČOI změnit? Primárním prostředkem by měl být apel prostřednictvím podnětů k ČOI. Pokud takových podnětů bude hodně a budou popisovat zjevně klamavé a zavádějící praktiky, mohlo by k posunu dojít. Nadřízeným orgánem je pak ministerstvo průmyslu a obchodu, které v tomto směru může rovněž dávat pokyny. 

Veronika Odrobinová

 Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+58
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Air Bank vrátí procento z plateb kartou pro podnikatele. Bez limitu

28. 4. 2025 | Petr Kučera

Air Bank vrátí procento z plateb kartou pro podnikatele. Bez limitu

Air Bank letos vrátí všem podnikatelům jedno procento z plateb debetní kartou vydanou k podnikatelskému účtu v korunách. Novinku mohou využít stávající i klienti.

Moneta spustí nový věrnostní program, nahradí bene+

22. 4. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Moneta spustí nový věrnostní program, nahradí bene+

Moneta Money Bank v červnu spustí nový věrnostní program nazvaný Odměny. Vyplývá to z oznámení klientům a zveřejněných smluvních podmínek.

Platební prsten jen za korunu. mBank znovu láká na slevu

6. 4. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Platební prsten jen za korunu. mBank znovu láká na slevu

mBank spustila další akci, která má podpořit placení prstenem. Nabízí možnost získat platební prsten Niceboy One za symbolickou korunu místo standardních 1999 korun.

Banky rozdávají tisíce, získáte je snadno. Nový přehled bonusů

13. 3. 2025 | Petr Kučera

Banky rozdávají tisíce, získáte je snadno. Nový přehled bonusů

Za vyzkoušení nového účtu nabízejí peníze zdarma. Třeba díky tomu poznáte, že jiná banka je lepší než ta vaše. Koneckonců víc účtů v různých bankách se může hodit vždycky. Na některé... celý článek

UniCredit má soutěž o vstupenky na finále Ligy mistrů a deset tisíc korun

26. 2. 2025 | Petr Kučera

UniCredit má soutěž o vstupenky na finále Ligy mistrů a deset tisíc korun

Vstupenky na finále fotbalové Ligy mistrů jsou hlavní výhrou v soutěži, kterou na březen připravila tuzemská UniCredit Bank. Dalším dvaceti výhercům rozdá až 10 000 korun.

Partners Financial Services