Přísnější pravidla pro nevyžádané marketingové hovory platí právě rok. Český telekomunikační úřad dostal přes tisíc stížností na jejich porušování. Uložil pokuty za víc než pět milionů.
Nová pravidla pro takzvané marketingové telefonní hovory začala platit od 1. července 2022. Pokud chce dneska firma zavolat potenciálnímu zákazníkovi s marketingovou nabídkou, musí mít jeho souhlas. Aktivní souhlas. To znamená, že spotřebitel buď povolí konkrétní firmě, že ho smí se svými nabídkami oslovovat, nebo dá souhlas plošný, nechá své jméno vepsat do tzv. veřejného seznamu.
Ještě před rokem se to bralo opačně: mlčení znamenalo souhlas. Kdo nechtěl, aby ho firmy obtěžovaly, musel sám aktivně vyjádřit, že s tím nesouhlasí.
Od doby, kdy začala nová pravidla platit, Český telekomunikační úřad zaznamenal velký nárůst stížnosti. „Je to dobrá i špatná zpráva zároveň,“ říká tisková mluvčí ČTÚ Tereza Meravá. Špatná proto, že telešmejdi pokračují ve své činnosti, a dobrá, že lidi vědí, že si to nemusí nechat líbit.
Od loňského července lidé nahlásili 2563 pochybných volání a podali 1380 stížností. Český telekomunikační úřad provedl 75 hloubkových kontrol a uložil pokuty ve výši 195 tisíc korun za nesoučinnosti a 4 920 000 korun za samotná marketingová volání.
Dvě nejvyšší (zatím nepravomocné) pokuty, shodně po 2 200 000 korunách, byly uloženy dvěma spolupracujícím společnostem za opakované nevyžádané hovory s nabídkou fotovoltaiky. Fotovoltaika byla do letošního března vůbec nejčastějším tématem, se kterým volající obtěžovali. Podle statistik ČTÚ šlo o 33 procent volání, na která si lidi stěžovali. Od března ale počet nevyžádaných hovorů s nabídkami solárů klesl na osm procent a na dvě pokutované firmy už nepřišla jediná stížnost.
Druhým nejčastějším tématem byla do března energetika (12 procent hovorů). Pak ale počet „energetických hovorů“ klesl na jedno procento. „Domníváme se, že k poklesu došlo v důsledku uklidnění situace na trhu s energiemi,“ uvádí Tereza Meravá.
Od března si lidi nejčastěji stěžují na nevyžádané hovory o finančních službách, jejich počet stoupl z deseti na patnáct procent. Většinou se jedná o nabídku investičních produktů či pojištění.
Jana Divinová
Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem