Když se řekne | Martin Horvát | 6. 5. 2022 | 4 komentáře
![Zaměstnanec způsobil škodu klientovi. Po kom chtít náhradu?]()
Při plnění pracovních úkolů může zaměstnanec způsobit škodu nějaké třetí osobě – typicky zákazníkovi, klientovi nebo dodavateli svého zaměstnavatele. Na koho se má poškozený obrátit s nárokem na náhradu škody? Jasnější odpověď nedávno přinesl Nejvyšší soud.
Co se děje | dTest | 16. 4. 2022 | 4 komentáře
![Pozor na Viagogo. Stížnosti na prodejce vstupenek přibývají]()
Právní poradna dTestu se setkává s opětovným nárůstem stížností lidí, kteří se marně domáhají objednaných vstupenek i vrácení peněz.
Publicistika | Jana Divinová | 18. 1. 2022 | 9 komentářů
![Postavili jim dům na jílu. Vlhké zdi skončí u soudu]()
Stavba domu na klíč může být skvělým řešením pro ty, kdo nemají chuť, znalosti ani schopnosti pustit se do toho sami. Stavebníci ale po sobě mohou zanechat skryté vady. Tady je ponaučení ze dvou příběhů s rozdílným koncem.
Co se děje | Olga Skalková | 12. 11. 2021 | 4 komentáře
![Banky zrychlí reklamaci chybně poslaných plateb z účtu]()
Klienti dostanou jednodušší možnost, jak požádat banku o vrácení peněz, které omylem poslali někomu jinému. Přibývá také nástrojů na omezení takových chyb.
Aktuality | Petr Kučera | 19. 10. 2021
![Mallpay dá k nákupu delší záruku a pojištění, ruší paušál]()
Tříletá záruka a pojištění proti krádeži nebo rozbití nákupu. Platební služba Mallpay přichází s dalším vylepšením své karty. A místo čtyř „tarifů“ nově nabízí jenom dva – oba zdarma.
Aktuality | Jiří Hovorka | 6. 10. 2021
![Platbu kartou od spořitelny můžete reklamovat v mobilu]()
Klienti České spořitelny dostali snadnější možnost, jak reklamovat platbu kartou. Nově to mohou udělat online přímo v mobilní aplikaci George. Dosud mohli platby reklamovat prostřednictvím e-mailu, osobně na pobočce nebo telefonátem na klientské centrum.
Jak na to | Tomáš Smolík | 24. 8. 2021 | 3 komentáře
![Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby]()
Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 6. 2021 | 34 komentářů
![Pošta ztratila balík. Úřad řekl, jakou cenu má platit]()
Česká pošta odpovídá za prokázanou cenu ztracené zásilky bez ohledu na hodnotu uvedenou v celním prohlášení. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad. Vyjádřil se také k situaci, kdy je skutečná cena nižší než udaná.
Co se děje | Petr Kučera | 22. 4. 2021 | 21 komentářů
![Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu]()
Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání zásilky do zahraničí nemají aspoň základní znalost angličtiny.
Co se děje | Veronika Hejná | 24. 2. 2021 | 5 komentářů
![Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte]()
Od března začínají platit nová pravidla Evropské komise, která zaručují opravitelnost domácích spotřebičů. Praktické dopady poznají spotřebitelé zřejmě až za dva roky. A například u mobilů mají zatím dál smůlu.
Když se řekne | Veronika Hejná | 6. 8. 2020
![Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete]()
Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať neplatíte zbytečně?
Aktuality | Petr Kučera | 5. 8. 2020 | 2 komentáře
![ČOI varuje před nabíječkou baterií z Moravy]()
Nabíječka baterií Emos Smart 4/N8168S může znamenat pro spotřebitele vážné bezpečnostní riziko. Při zapojení do elektrické zásuvky a dotyku uživatele může dojít k zásahu elektrickým proudem. Upozornila na to Česká obchodní inspekce.
Jak na to | dTest | 23. 6. 2020
![Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku]()
Kupující může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží, v době 24 měsíců od převzetí. Stejně je tomu i při koupi automobilu. V některých případech ale může prodejce záruku omezit.
Co se děje | Veronika Hejná | 25. 2. 2020 | 1 komentář
![Hromadné žaloby se blíží. Takhle mají fungovat]()
Soudit se s velkou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší než doteď. Pomoc má přinést novinka, kterou včera podpořila vláda.
Co se děje | Veronika Hejná | 3. 2. 2020 | 51 komentářů
![Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší]()
Konečně bude jasno: Dvouletá lhůta není záruční, ale jenom reklamační. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.
Co se děje | Veronika Hejná | 21. 1. 2020 | 16 komentářů
![Právo na opravu se blíží. Za spotřebiče můžete ušetřit tisíce]()
Nová pravidla mají už v příštím roce prodloužit život spotřebičů a ušetřit peníze spotřebitelů. Na rozsáhlejší vylepšení si ale ještě počkáme.
Aktuality | Petr Kučera | 25. 11. 2019
![Spotřebiče musí vydržet déle. Hledají se stovky opravářů]()
V Česku chybějí desítky až stovky opravářů domácích spotřebičů. Upozornilo na to Sdružení výrobců domácích spotřebičů v ČR APPLiA CZ.
Co se děje | Jiří Hovorka | 25. 11. 2019 | 2 komentáře
![Nepodepsal dodatek, ale službu využíval dál. Spor s operátorem rozsekl úřad]()
Klient převzal nové zařízení a souhlasil tak se změnou tarifu. Neznamená to ale, že by automaticky souhlasil i s přiloženým dodatkem ke smlouvě.
Co se děje | Jiří Hovorka | 17. 10. 2019 | 20 komentářů
![Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí nahradit škodu, rozhodl úřad]()
Úřad se zastal muže, kterému pracovnice pošty doporučila poslat zlatý dukát za 8000 Kč jako Balík do ruky. Když se ztratil, podnik platit nechtěl.
Co se děje | Jiří Hovorka | 20. 9. 2019 | 46 komentářů
![Pošta ztratila sběratelskou zásilku, škodu platit nechtěla. Ale musí, rozhodl úřad]()
Ne každá známka má sběratelskou hodnotu. Pošta doplatila na nepřesný výklad svých vlastních podmínek.
Co se děje | Petr Kučera | 1. 8. 2019 | 2 komentáře
![Ublížila ti velká firma? Přidej se! Jak budou fungovat hromadné žaloby]()
Soudit se s velkou firmou bude pro běžné lidi jednodušší než teď. Pomoc má přinést novinka, známá hlavně z amerických filmů: hromadné žaloby. Ministerstvo dokončilo kompromisní návrh. Podívali jsme se, co nakonec přináší.
Jak na to | Lukáš Zelený | 25. 7. 2019
![Jak reklamovat zájezd: Rady pro spor s cestovkou]()
Peklíčko místo pohodové dovolené? A může za to cestovka? Poradíme, na co dávat bacha už dopředu. A především, co dělat, když na nepříjemnosti se zájezdem dojde.
Aktuality | Petr Kučera | 17. 7. 2019
![Zpožděný let a poškozený kufr? Vaše práva zjistí nový nástroj]()
Češi si můžou ode dneška rychle a snadno přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Oznámilo to Evropské spotřebitelské centrum, které na svém webu spustilo Letecký kalkulátor vašich práv.
Jak na to | Petr Kučera | 14. 6. 2019
![Ve vlaku nejde klimatizace. Řekněte si o odškodnění!]()
Před tropickým horkem se můžete schovat třeba i do vlaku. Těch s klimatizací je čím dál víc. Někdy ale nemáte na výběr a prostě musíte do vozu, který je starší než vy. Co dělat, když celou cestu protrpíte?
Jak na to | Lukáš Zelený | 27. 5. 2019 | 2 komentáře
![Oškubali vás? Jak reklamovat kadeřníka]()
Jaké máte možnosti, když se výsledek práce kadeřníka liší od vašich představ? Co když vadu odhalíte až doma? Jak je to se zárukou? A co dělat, když vás zraní?
Co se děje | Jana Poncarová | 15. 5. 2019 | 4 komentáře
![Stížností na dodavatele energií rekordně přibylo. Jak řešit nejčastější problémy?]()
Špatně spočítaná faktura, nesmyslně vysoké sankce nebo komplikace při výpovědi smlouvy. To jsou typické příklady potíží s dodavateli energií. Na rozdíl od předchozích let se lidé nebojí ozvat. Loni si jich stěžoval rekordní počet. Má to vůbec smysl?
Jak na to | Lukáš Zelený | 22. 3. 2019 | 2 komentáře
![Pár dobrých rad dTestu. Nejčastější omyly při reklamacích]()
Reklamace patří k nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však nejsou jednoduchá a zákazníci v nich často tápou. Přečtete si, s jakými omyly se nejčastěji setkáváme ve spotřebitelské poradně dTestu a jak si v takových situacích správně poradit.
Co se děje | Monika Veselíková | 3. 12. 2018 | 21 komentářů
![Pozor na Český mincovní obchod, varuje ČOIka]()
Objednáte jednu minci, přijdou dvě. Do měsíce další a spolu s nimi faktura na několik tisíc. Takové jsou praktiky Českého mincovního obchodu. Česká obchodní inspekce proto radí obloukem se prodejci vyhnout.
Jak na to | Monika Veselíková | 27. 7. 2018 | 1 komentář
![Nákupy online. Jakým e-shopům se raději vyhnout?]()
V Česku je něco kolem čtyřiceti tisíc internetových obchodů. Ne všechny ale hrají fér. Dodržování zákonných povinnosti pravidelně kontroluje Česká obchodní inspekce. Jaké jsou nejčastější prohřešky a kde raději nenakupovat?
Jak na to | Petra Dlouhá | 24. 7. 2018
![Ztracený, zpožděný nebo zničený kufr. Odškodné může být vysoké]()
Vystoupíte z letadla a kufr nikde. Co dělat, když vám letecká společnost ztratí zavazadlo? A co když ho poškodí nebo doručí pozdě? Odškodné se vyplácí až do 1220 eur. Poradíme.