5 tipů dTestu: Co dělat se zbožím poškozeným při přepravě

Lukáš Zelený | rubrika: Jak na to | 27. 6. 2018 | 3 komentáře
Možná si vzpomenete, jak vás pobouřilo video se zaměstnancem přepravní společnosti, který vykládá balíky z dodávky, jako kdyby trénoval hod kládou na skotské hry. Co dělat, když vám z obchodu dojde balíček s poškozeným zbožím?
5 tipů dTestu: Co dělat se zbožím poškozeným při přepravě

Čím dál víc lidí upřednostňuje před nákupem zboží v kamenném obchodě jeho pořízení v e-shopu. Jestliže si zboží nevyzvednete osobně u prodejce nebo ve výdejním místě, bude vám doručeno na vámi uvedenou adresu. Přeprava s sebou však nese riziko, že se zboží po cestě k vám poškodí. Jak tedy řešit situaci, kdy po rozbalení zjistíte, že vám místo krásných hrníčků vám došla jen porcelánová drť?

1. Za poškození zboží (vám) odpovídá prodejce

Poškozené zboží vyfoťte a kontaktujte prodávajícího. Ten totiž odpovídá za stav zakoupeného zboží až do okamžiku jeho převzetí kupujícím. Proto i poškození zboží způsobené přepravcem jde na vrub prodejce. Nemusíte se tedy domáhat náhrady škody u přepravce, ale můžete zboží klasicky reklamovat v e-shopu, kde jste ho zakoupili, nebo od smlouvy do 14 dnů odstoupit.

dTest radí na Peníze.cz

dTest spravuje spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

Spotřebitelská poradna na Peníze.cz

2. Jednejte rychle.

S překontrolováním zboží ani s případnou reklamací neotálejte, prodávajícímu by tím totiž mohla vzniknout škoda, protože bez vaší součinnosti obvykle nemůže sám poškození zásilky reklamovat u přepravce.

Provozovatelé e-shopů se dostávají do nelehké pozice. Právo na náhradu škody a stejně tak i další práva z přepravní smlouvy po vydání zásilky automaticky přecházejí na jejího příjemce. Pokud tedy reklamaci u přepravní společnosti uplatní prodávající, s největší pravděpodobností nebude akceptována.

Měli byste proto o poškození zásilky informovat jak prodávajícího, tak přepravní společnost, a to co nejdříve.

3. Nepoškozený balík neznamená nepoškozený obsah

Prodejce ani přepravce se nemůžou bránit tím, že jste podepsali při převzetí zásilky prohlášení, že balík je nepoškozený. Takové prohlášení totiž potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Pokud balík před řidičem na místě neotevřete, pak ze stavu vnějšího obalu nelze vyvozovat, jak je na tom obsah balíku.

Lukáš Zelený

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

4. Vrácení peněz, jen když nejde zboží opravit nebo vyměnit

Není-li sporu o tom, že se zboží poškodilo při přepravě, máte na výběr mezi uplatněním reklamace a odstoupením od smlouvy do 14 dnů od doručení zboží. Při odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet vám prodejce vrátí peníze. Jestliže se rozhodnete uplatnit reklamaci, nemůžete po prodávajícím požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Nadto může vyřízení reklamace trvat až 30 dní.

5. Za poškození během přepravy, kterou si zařídíte sami, prodejce neodpovídá

Prodejce odpovídá za přepravu zboží tehdy, pokud ji sám uskuteční nebo zajistí u přepravce. Jestliže si sjednáte přepravce sami nezávisle na prodejci, pak předání zboží vámi sjednanému přepravci má z pohledu práva stejné účinky, jako byste ho převzali sami. Poškodí-li se tedy zboží během přepravy, nenese za to odpovědnost prodejce.

Lukáš Zelený

 Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

Nová emisní daň zdraží benzin i topení. Kolik si připlatí domácnosti?

12. 6. 2025 | Gabriel Pleska | 4 komentáře

Nová emisní daň zdraží benzin i topení. Kolik si připlatí domácnosti?

Velké podniky platí za to, že do ovzduší vypouštějí skleníkové plyny. Než začnou pálit uhlí, plyn či mazut, spočítají si, kolik emisí tím vznikne, a na burze koupí emisní povolenky... celý článek

Zbavit se starých pneumatik není vždy hračka. Kdo to musí řešit a kam s nimi?

6. 6. 2025 | Pavla Adamcová

Zbavit se starých pneumatik není vždy hračka. Kdo to musí řešit a kam s nimi?

Zbavit se použitých pneumatik nemusí být tak snadné, jako vrátit lahve v obchodě. Řada oficiálních odběrných míst je totiž odmítá přebírat, přestože by měla. Kam tedy se starými pneumatikami? celý článek

Uber ukázal, co lidé zapomínají v taxi. Přehled baví i zaráží

2. 6. 2025 | Pavla Adamcová

Uber ukázal, co lidé zapomínají v taxi. Přehled baví i zaráží

Poskytovatel alternativní taxi služby Uber zveřejnil svůj každoroční přehled nejčastějších a nejkurióznějších předmětů, které pasažeři ve vozech společnosti zapomněli.

Stačí vám cestovní pojištění na kartě? Některé je skvělé, ale pozor na rozdíly

26. 5. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Stačí vám cestovní pojištění na kartě? Některé je skvělé, ale pozor na rozdíly

Banky vylepšují nabídku cestovního pojištění, které můžete mít zdarma k lepším variantám účtů. Prošli jsme podmínky. Jak se liší limity a na co všechno si dát pozor?

Luxus na vlnách. Čím letos lákají největší výletní lodě světa

26. 5. 2025 | Pavla Adamcová

Luxus na vlnách. Čím letos lákají největší výletní lodě světa

Pro někoho jen těžko skousnutelná dovolená, další se k ní vrací opakovaně. Okružní plavbu výletní lodí každoročně podnikne přes 20 milionů lidí. Je to o něco méně než před pandemií... celý článek

Partners Financial Services