5 tipů dTestu: Co dělat se zbožím poškozeným při přepravě

Lukáš Zelený | rubrika: Jak na to | 27. 6. 2018 | 3 komentáře
Možná si vzpomenete, jak vás pobouřilo video se zaměstnancem přepravní společnosti, který vykládá balíky z dodávky, jako kdyby trénoval hod kládou na skotské hry. Co dělat, když vám z obchodu dojde balíček s poškozeným zbožím?
5 tipů dTestu: Co dělat se zbožím poškozeným při přepravě

Čím dál víc lidí upřednostňuje před nákupem zboží v kamenném obchodě jeho pořízení v e-shopu. Jestliže si zboží nevyzvednete osobně u prodejce nebo ve výdejním místě, bude vám doručeno na vámi uvedenou adresu. Přeprava s sebou však nese riziko, že se zboží po cestě k vám poškodí. Jak tedy řešit situaci, kdy po rozbalení zjistíte, že vám místo krásných hrníčků vám došla jen porcelánová drť?

1. Za poškození zboží (vám) odpovídá prodejce

Poškozené zboží vyfoťte a kontaktujte prodávajícího. Ten totiž odpovídá za stav zakoupeného zboží až do okamžiku jeho převzetí kupujícím. Proto i poškození zboží způsobené přepravcem jde na vrub prodejce. Nemusíte se tedy domáhat náhrady škody u přepravce, ale můžete zboží klasicky reklamovat v e-shopu, kde jste ho zakoupili, nebo od smlouvy do 14 dnů odstoupit.

dTest radí na Peníze.cz

dTest spravuje spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

Spotřebitelská poradna na Peníze.cz

2. Jednejte rychle.

S překontrolováním zboží ani s případnou reklamací neotálejte, prodávajícímu by tím totiž mohla vzniknout škoda, protože bez vaší součinnosti obvykle nemůže sám poškození zásilky reklamovat u přepravce.

Provozovatelé e-shopů se dostávají do nelehké pozice. Právo na náhradu škody a stejně tak i další práva z přepravní smlouvy po vydání zásilky automaticky přecházejí na jejího příjemce. Pokud tedy reklamaci u přepravní společnosti uplatní prodávající, s největší pravděpodobností nebude akceptována.

Měli byste proto o poškození zásilky informovat jak prodávajícího, tak přepravní společnost, a to co nejdříve.

3. Nepoškozený balík neznamená nepoškozený obsah

Prodejce ani přepravce se nemůžou bránit tím, že jste podepsali při převzetí zásilky prohlášení, že balík je nepoškozený. Takové prohlášení totiž potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Pokud balík před řidičem na místě neotevřete, pak ze stavu vnějšího obalu nelze vyvozovat, jak je na tom obsah balíku.

Lukáš Zelený

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

4. Vrácení peněz, jen když nejde zboží opravit nebo vyměnit

Není-li sporu o tom, že se zboží poškodilo při přepravě, máte na výběr mezi uplatněním reklamace a odstoupením od smlouvy do 14 dnů od doručení zboží. Při odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet vám prodejce vrátí peníze. Jestliže se rozhodnete uplatnit reklamaci, nemůžete po prodávajícím požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Nadto může vyřízení reklamace trvat až 30 dní.

5. Za poškození během přepravy, kterou si zařídíte sami, prodejce neodpovídá

Prodejce odpovídá za přepravu zboží tehdy, pokud ji sám uskuteční nebo zajistí u přepravce. Jestliže si sjednáte přepravce sami nezávisle na prodejci, pak předání zboží vámi sjednanému přepravci má z pohledu práva stejné účinky, jako byste ho převzali sami. Poškodí-li se tedy zboží během přepravy, nenese za to odpovědnost prodejce.

Lukáš Zelený

 Další články autora.

Líbil se vám článek?

+18
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Máte voucher od cestovky? Blíží se klíčový termín

29. 7. 2021 | Petr Kučera

Máte voucher od cestovky? Blíží se klíčový termín

Na výměnu poukazu, který jste dostali podle zákona zvaného Lex voucher, zbývá měsíc. O peníze nepřijdete ani v případě, že si náhradní zájezd nevyberete. Ale pozor: Pro vlastní vouchery... celý článek

Praha zdraží jízdenky i parkoviště P+R. Chudým dá slevu

20. 7. 2021 | Petr Kučera | 47 komentářů

Praha zdraží jízdenky i parkoviště P+R. Chudým dá slevu

Návštěvníci a další občasní cestující v pražské MHD si od srpna připlatí za jednotlivé jízdenky. Výrazně zdraží i lanovka na Petřín nebo záchytná parkoviště. Tady je přehled změn.

Pojištění jízdního kola. Pozor na limity a další omezení

20. 7. 2021 | Kateřina Jungvirtová

Pojištění jízdního kola. Pozor na limity a další omezení

K čemu stačí pojištění domácnosti a kdy se podívat i po dalších možnostech, jak pojistit kolo? Na kolik přijde speciální pojištění? Projděte si základní přehled.

Škodovky pro fajnšmekry: Stojí Octavia RS a Scout za milion?

15. 7. 2021 | Vojtěch Dobeš | 7 komentářů

Škodovky pro fajnšmekry: Stojí Octavia RS a Scout za milion?

Auta z Mladé Boleslavi byla v Česku vždycky symbolem dostupného vozu a cena milion korun zase symbolem vozu opravdu nedostupného. Dvě nejdražší verze nejprodávanější Škodovky, Octavia... celý článek

Na dosah vrcholu. Otestovali jsme Audi Q5

11. 7. 2021 | Vojtěch Dobeš

Na dosah vrcholu. Otestovali jsme Audi Q5

Audi nedávno oznámilo, že končí s dalším vývojem benzinových i naftových motorů. Pár dní za volantem modelu Q5 40 TDI mi ukázalo, proč to asi dává smysl. Každá technologie má totiž... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.