Zpožděný let a poškozený kufr? Vaše práva zjistí nový nástroj

pk | rubrika: Aktuality | 17. 7. 2019

Češi si můžou ode dneška rychle a snadno přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Oznámilo to Evropské spotřebitelské centrum, které na svém webu spustilo Letecký kalkulátor vašich práv.

„Po zadání místa odletu a příletu okamžitě sdělí, co mohou cestující v konkrétní situaci dělat a požadovat, respektive jaké povinnosti vůči nim má dopravce,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

„V případě zrušení nebo významného zpoždění letu má dopravce povinnost se o cestující postarat, poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo náhradní let. Pokud je mimořádnost způsobena vinou na straně dopravce, může vzniknout právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu. Když je při přepravě zpožděno, ztraceno nebo poškozeno zavazadlo, lze požadovat náhradu škody až ve výši zhruba 35 000 Kč,“ shrnuje Tichota základní pravidla.

Online kalkulátor je dostupný v češtině, je na něm ale poznat, že jde o převzatou mezinárodní aplikaci – vyvinula ji norská spotřebitelská organizace Forbrukerrådet. Například jako místo odletu nelze zadat Praha, ale pouze Prague. Také další města či letiště je nutné zadat v angličtině (například Mnichov nebo Lisabon neprojdou, při pokusu napsat München nebo Lisboa se automaticky nabídnou Munich či Lisbon).

Krátkodobá investice do prověřených faktur – výnos až 16 % p.a.

Přečtěte si i náš podrobný návod: Zpožděný nebo zrušený let? Můžete na něm vydělat

KREDITNÍ KARTA SMART

KREDITNÍ KARTA SMART

Získejte nyní 5 % zpět z každého tankování

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

30. 7. 2023 | dTest

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k... celý článek

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

22. 3. 2023 | redakce Peníze.CZ

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček,... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají... celý článek

Partners Financial Services