Češi si můžou ode dneška rychle a snadno přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Oznámilo to Evropské spotřebitelské centrum, které na svém webu spustilo Letecký kalkulátor vašich práv.
„Po zadání místa odletu a příletu okamžitě sdělí, co mohou cestující v konkrétní situaci dělat a požadovat, respektive jaké povinnosti vůči nim má dopravce,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.
„V případě zrušení nebo významného zpoždění letu má dopravce povinnost se o cestující postarat, poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo náhradní let. Pokud je mimořádnost způsobena vinou na straně dopravce, může vzniknout právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu. Když je při přepravě zpožděno, ztraceno nebo poškozeno zavazadlo, lze požadovat náhradu škody až ve výši zhruba 35 000 Kč,“ shrnuje Tichota základní pravidla.
Online kalkulátor je dostupný v češtině, je na něm ale poznat, že jde o převzatou mezinárodní aplikaci – vyvinula ji norská spotřebitelská organizace Forbrukerrådet. Například jako místo odletu nelze zadat Praha, ale pouze Prague. Také další města či letiště je nutné zadat v angličtině (například Mnichov nebo Lisabon neprojdou, při pokusu napsat München nebo Lisboa se automaticky nabídnou Munich či Lisbon).
Přečtěte si i náš podrobný návod: Zpožděný nebo zrušený let? Můžete na něm vydělat
Sdílejte článek, než ho smažem