Předvánoční čas je synonymem stresu. Spousta lidí hledá způsob, jak i shánění dárků navzdory prožít advent v klidu i v pohodě. Místo pobíhání po obchodech nebo obchodních centrech vyrážejí na svých monitorech do internetových obchodů. Jenže i internetové nakupování se může změnit v peklo.
Jak se chovat při nakupování online, abyste předešli problémům?
Aby vás levně nepřišlo draho
Nízká cena je lákadlem pro všechny. Ne vždycky ale výhodná cena znamená výhodný nákup. Někdy je cenovka pouhá vějička, na kterou se obchodníci snaž nalákat nakupující. Cena produktu je sice nízká, zato poštovné a balné nebo jiné poplatky související s nákupem dosahují astronomických výšin. Výjimkou není ani situace, že obchodník volá zákazníkům, že objednané zboží sice může dodat, ale bohužel už jen od jiného dodavatele, který má vyšší ceny.
E-shopy prověřujte
Jestliže si nejste jistí, zda můžete e-shopu věřit, zkuste si vyhledat recenze zákazníků. Ty vás mohou buď ujistit, nebo od nákupu odradit. Pokud e-shop neznáte, rozhodně objednané zboží neplaťte předem. Internetové obchody můžete jednoduše ověřit například na webové stránce dTestu přes odkaz Ověření e-shopů. Další možností je zadání jména obchodu do internetového prohlížeče, po kterém vám u některých vyjede mnoho recenzí a referencí uživatelů na různých portálech.
Zboží skladem není vždycky skladem
Problémy můžou být skryté i za slovem „skladem“. Obchodník zákazníkovi potvrdí objednávku, ale vzápětí ho informuje, že zboží skladem dorazí až za 14 dní. To kupujícího často překvapí, protože očekával, že zboží dorazí druhý den. Je třeba si uvědomit, že s blížícími se vánočními svátky může docházet při expedici a následné dopravě zboží ke zpožděním. Není tedy radno odkládat nákup dárků na poslední chvíli. Pokud k takové situaci dojde a s nákupem dárku pospícháte, je dobré si raději před objednáním s prodejcem potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.
Nákupy na zahraničních e-shopech si promyslete
Nakupování online v zahraničí se stalo hitem. Zákazníky láká v Čechách nedostupné zboží a výhodná cena. Na zahraničních e-shopech většinou nebývají problémy s nákupem zboží malých rozměrů. Je třeba ale důkladně zvážit, zda je rozumný nákup objemných věcí nebo těch, které se musí sestavit. Jedná se například o kuchyňské linky, sedací soupravy nebo sprchové kouty. V případě reklamací by k vám měl přijet zástupce prodejce nebo servisní pracovník osobně. Asi vás ale nepřekvapí, že mnoho zahraničních prodejců se k tomu nemá, i když to na svém e-shopu deklarují.
U nákupu online v zahraničí platí stejná rady jako u nakupování na webu v Čechách. Pečlivě si přečtěte obchodní podmínky prodejce a vyhledejte si reference zákazníků. „Při přeshraničním online nákupu u obchodníka z jiné země Evropské unie má spotřebitel zpravidla taková práva, na jaká je zvyklý ve své domovské zemi. Platí to především pro obchodníky, kteří se orientují na české zákazníky. V takovém případě je samozřejmá jak čtrnáctidenní lhůta na odstoupení od smlouvy, tak i dvouletá záruka na zakoupené výrobky.
Nepřevzetí zásilky nic neřeší
Jestliže si nákup na poslední chvíli rozmyslíte, chovejte se k prodávajícímu férově. Mnoho lidí si myslí, že objednávku stornuje tím, že balíček nepřevezme. Opak ale může být pravdou. Ne všichni prodejci si nepřevzetí zboží vysvětlí tak, že zákazník vrací zboží v zákonné čtrnáctidenní lhůtě bez udání důvodu. Odstoupení od kupní smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě by mělo být prodejci vždy velmi jasně sděleno. Vhodné je do e-shopu zavolat, napsat e-mail nebo přiložit dopis k vrácenému zboží. V jiném případě si prodejce může myslet, že zboží reklamujete, nebo může mlčet a po nějaké době začít vymáhat, abyste objednané produkty zaplatili a převzali.
Možnost vrátit zboží bez udání důvodu
Evropské právo dává spotřebitelům jako slabší straně kupní smlouvy možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Toto ustanovení platí, pokud nakupujete online pro své potřeby, domů nebo pro rodinu. Tedy pokud zboží neobjednáváte jako podnikatel. Jestliže nákup sjednáváte distančním způsobem, tedy přes internet, telefon nebo i odpovědí na nabídku v katalogu či teleshoppingu, máte zákonem stanovenou možnost nepoškozené a neopotřebované zboží vrátit zpět v rámci 14 dnů od jeho převzetí. Výhodou této lhůty je to, že si zákazník může objednané zboží, které viděl jen na fotografiích, ohmatat a vyzkoušet. Výjimku z této lhůty ale tvoří zájezdy, jízdenky, letenky, potraviny, předměty sloužící k osobní hygieně a zboží vyrobené na míru. Hudební nosiče a filmy lze vracet pouze v neporušeném originálním obalu.
Sdílejte článek, než ho smažem