Ve čtrnácti zkusil navrhovat webové stránky, v patnácti už za své návrhy dostával zaplaceno. „Pořád to ale bylo spíš na úrovni koníčku, rozhodně bych se tím neuživil,“ vzpomíná Petr Kováčik na své podnikatelské začátky. Věci ale vzaly rychlý spád. V osmnácti si udělal živnostňák a skočil do on-line světa naplno. V jednatřiceti se tak internetovému byznysu věnuje už víc než polovinu svého života.
Málokdo rozjíždí byznys už jako náctiletý. Co vás k tomu motivovalo? Dokážete říct, v čem jste byl jiný než vaši vrstevníci?
Primárně to nebylo o podnikání, ale především o mém nadšení pro všechno technické. Už jako dítě jsem si dokázal hrát desítky hodin s legem, aniž o mně kdo věděl. Tahle vlastnost – zakousnout se do jedné činnosti a snažit se ji dovést k dokonalosti – je podle mě důležitá. Pak může člověk dělat cokoliv. Zároveň je dobré nebát se chyb, protože jen díky nim je možné se něco naučit.
Co na to říkali rodiče, nevyháněli vás od počítače?
Nebylo potřeba, vždycky jsem se věnoval i jiným věcem. Sportoval jsem a hrál na hudební nástroj.
Myslíte, že jste měl v životě štěstí?
Určitě. Vyrůstal jsem ve stabilní rodině a rodiče mi dali hrozně moc – věnovali se mi, dostal jsem od nich první počítač nebo mi zajistili internet, což v té době nebylo vůbec běžné. Moje štěstí je, že jsem se dobře narodil a dokázal toho to využít.
Vybudoval jste velkou firmu, máte někdy strach, že by se všechno mohlo pokazit?
Obavy samozřejmě mám. Myslím, že v tomhle ohledu je velice důležitá pokora – neříkat si, že když se mi takovou firmu povedlo vybudovat, nemůže se nic stát. Ostatně se Skrz už jsme zažili i špatné časy. Hodně nás to naučilo. Dost si beru i to, že nemám odpovědnost jen sám za sebe, ale i za kolegy, kteří mají děti a hypotéky. Možná to bude znít zvláštně, ale nejvíc mě znervózňuje období, kdy je všechno pozitivní – to se pak zpravidla něco pokazí.
Slevové servery zažily obrovský rozmach před šesti lety. Teď se zdá, že už tak populární nejsou…
Zpočátku šlo o trh, kde si mohl člověk pořídit úplně všechno, od voucheru na kafe až po projížďku autem. Postupně se ale nabídka vyvíjela a slevové servery se etablovaly v jakýsi nový sektor kratších výletů a tuzemského cestování. Nic, co by se tomuhle segmentu věnovalo, tady do té doby nebylo. Zákazníci byli sice zvyklí kupovat si zájezdy do zahraničí přes cestovky, ale nikdo neměl ponětí, že hodinu jízdy autem od baráku stojí pěkný hotel s wellness centrem a krásnou přírodou kolem. Než se v téhle roli našly slevové servery, neexistovalo žádné známé místo, které by sdružovalo nabídky českých hoteliérů, kde by si bylo zároveň možné výlet hned objednat a rovnou i zaplatit.
Jak tahle změna ovlivnila vaše podnikání?
Ukázalo nám to, že tu je pořád hodně možností, jak na internetu nabídnout lidem něco nového, co bude mít rychlý spád. Rozhodli jsme se tedy rozhlédnout dál, co bychom mohli lidem vybírat pod společným tématem „sleva“ – jako logické pokračování nám vyšly e-shopy a jejich slevy. V Česku máte desítky tisíc e-shopů a všichni tihle obchodníci pracují s poptávkou a se svým skladem a nabízejí různé akce, výprodeje a slevy. Dělají je hlavně ze dvou důvodů – potřebují buď vyprodat sklad, nebo získat nové zákazníky. Jenže zákazník nemá dnes šanci zjistit, kde všude mají jaké slevy a jestli své nákupní chování nezměnit, protože to je zrovna někde výhodné.
Proto jsme se před pár lety rozhodli, že vstoupíme do slev v e-shopech. Celé je to plně automatizovaný proces, který denně prohledává miliony položek v e-shopech, sleduje pohyby cen a odhaduje, kdy je to zajímavá cena napříč trhem a hlavně, jestli je to zboží, které vyvolá impulzivní nákup – například zlevněný zvonek na dveře nebude to, co hledá běžný nakupující, ale zlevněné pleny pro dítě už ano. Celý Skrz se kompletně změnil uvnitř v jeden obrovský algoritmus, který se snaží pochopit nakupování. Z pohledu návštěvníka Skrzu se nic zásadního nezměnilo, jen se zkrátka mezi slevami na masáž objevily slevy na novou televizi, pračku a podobně.
Když se ale zpětně podívám na přechod od agregace slev ze slevových serverů, na nichž jsme začínali, do světa e-shopů, byla to velká facka.
Jak to?
Zjistili jsme, že v oblasti B2B (business-to-business, pojem označující vztahy mezi obchodními společnostmi, pozn. red.) se e-shopy chovají značně odlišně od slevových portálů. Ty vyrostly ze dne na den a měly velkou snahu urvat si trh pro sebe. Sektor e-shopů byla spíš stojatá voda, kde se většina obchodů spokojila s tím, že mají nějakou pozici, tu si držely a chyběla ambice růst, zkoušet nové věci. Jejich provozovatelé bývali zvyklí inzerovat v podstatě jen na Heurece a Zboží.cz, měli nastavený remarketing a to jim stačilo. My jsme byli zvyklí na úplně opačný přístup, a docela tvrdě jsme proto narazili. Pro implementaci našich algoritmů byly a jsou navíc potřeba technické úpravy přímo na stránkách obchodů… Vůle cokoliv měnit přitom byla na začátku mizivá. Navíc jsme zjistili, že klienti jinak nakupují služby a jinak zboží.
Nakonec se ale spolupráce s e-shopy podařila. Co se změnilo?
Velkou roli sehrál celkový vývoj trhu a vyšší ceny placených kanálů. E-shopy se aktivizují, mění svoje weby a celkový pohled na marketing. Dřív se například věnovaly méně tomu, aby si u nich člověk koupil víc věcí, než jen tu jednu, kvůli které k nim přišel z Heureky. Dnes se to mění, ale protože je řada e-shopů technologicky velmi složitá, jde o velmi pomalý proces.
Kdo je vlastně váš největší konkurent?
Mohlo by se zdát, že Heureka, protože se zaměřujeme na stejnou cílovou skupinu - e-shopy. Jenže zákazníci, kteří nakupují u nás a na Heurece, jsou dost rozdílní. My podporujeme impulzivní nakupování – naši zákazníci u nás často nehledají nic konkrétního, ale protože vidí, že někde mají omezené množství zboží za super cenu, ovlivňuje to jejich rozhodnutí k nákupu. Na Heureku chodí lidi, kteří shánějí nějaký konkrétní produkt, rozhodují se mezi více variantami a porovnávají si parametry a samozřejmě cenu.
Zkoušíte s náladami nakupujících pracovat? Jak je podporujete, vyvoláváte?
Polovina lidí, kteří přes Skrz nakupují, se k nám chodí pravidelně dívat, jestli není v akci něco, co by se mohlo hodit jim nebo třeba někomu z rodiny. Jde o podobné lidi, kteří si otevřou papírový akční leták a podle něj nakupují. Druhou část lidí se snažíme nalákat přes sociální sítě, reklamy na internetu a nově máme i offline kampaně. Obecně žijeme v době velkého ekonomického nadbytku, kdy už není nutné čekat na nějaké zboží ve frontě, protože je obrovské množství skladovek – v obchodě s elektronikou na váš čeká pět řad televizí nebo tři regály mobilů v zásadě se stejnými parametry. Spousta lidí toho má dost a už se jim nechce nic zdlouhavě vybírat, a proto se často rozhodují na základě nějakého impulzu – kolega nebo kamarád jim něco doporučí, jdou a koupí si stejnou věc také. Na tenhle typ zákazníků my cílíme. Myslím si, že lidi už jsou natolik přehlcení, že se čím dál tím víc budou vracet k tomuhle modelu nakupování.
Do jaké míry ovlivňují slevy a akce ochotu lidí nakupovat?
Dost zásadní je, jestli jde o jídlo, nebo jiné zboží. Retaily si často stěžují, že jsou v letákové pasti, jenže do ní se dostaly samy – proč by lidi kupovali něco bez slevy, když je skoro všechno, co běžně kupují, neustále v akci.
Kolik procent z úspěšného nákupu si necháváte?
Každý e-shop si na Skrz sám nastaví, do jaké míry ho máme promovat – přes cenu prokliku si nastaví, jak moc chce být promovaný na Skrzu a my zpětně, každých patnáct minut, vyhodnocujeme efektivitu konverze a podle toho mu upravujeme nastavení celé kampaně. Ceny se pak liší v závislosti na segmentu a velikosti konkurence na Skrzu.
Co kdyby e-shopy dokázaly sledovat zákazníky, věděly o jejich preferencích a na základě toho s nimi individuálně pracovaly – jednomu daly zboží se slevou a druhému bez ní. Je to podle vás morální?
Podle mě ano, jen v internetovém prostředí se nad tím všichni pozastavují. Je to podobné, jako když je někdo stálý zákazník v restauraci – dost možná dostane něco zdarma nebo má věrnostní slevovou kartičku. Podobně přece fungují studentské slevy nebo vstupné pro rodiny s dětmi.
Jak se díváte na odchod Alzy z Heureky?
Všechny obchody se snaží vytvořit si brand silný natolik, aby byly co nejmíň závislé na okolním světě. Podle mě je správné, že se Alza dostala do nějakého bodu, kdy si myslí, že Heureku už nepotřebuje. Debata, která se kvůli tomu rozpoutala, ale vznikla hlavně proto, že jde o první e-shop, který kolem odchodu z Heureky vytvořil velký mediální humbuk. Řada jiných obchodů přitom už dnes určité zboží přes Heureku vůbec neprodává, a dokonce jsme zjistili, že některé zboží tam často nabízí za normální ceníkovou cenu, i když u sebe ho mají ve slevě.
Alza argumentovala hlavně ztrátou nezávislosti Heureky, kterou loni koupila skupina Rockaway, vlastnící e-shopy jako Mall.cz nebo CZC.
Já to tak černě nevidím. Podle mě se každá firma bude primárně zaměřovat na vlastní nejlepší výsledky, že jsou součástí jedné skupiny nebude nijak zásadní. Navíc si myslím, že budou majitelé Heureky natolik uvědomělí, aby jim došlo, že pokud by začali ve výsledcích upřednostňovat svoje e-shopy, mohlo by to Heureku opravdu položit. Ostatní obchody by jim přestaly důvěřovat. Za cenu krátkodobého zisku by ohrozili celý projekt, což by je ve finále přišlo mnohem dráž.
Jaké jsou vaše vztahy s Alzou?
S Alzou jednáme, ale protože spolupráce s námi vyžaduje technické úpravy, trvá to. Spolupráce mi ale určitě dává smysl. Zvlášť dnes, kdy Alza posouvá svůj sortiment dál, mimo elektroniku nabízí i parfémy, hračky a drogerii nebo sport. Lidé, kteří na internetu nakupují právě tyto věci, jsou jiní, než jejich dosavadní klientela, a Alza proto musí hledat nové zdroje zákazníků.
Během posledních dvou let proběhla na českém on-line trhu celá řada akvizic pod hlavičky nadnárodních subjektů. Jak se na to díváte?
Rozhodně jde o ambiciózní projekty. E-shopy jsou ale uvnitř velmi složité a ukočírovat integraci jednotlivých firem bude opravdu těžké. Navíc jde dost často o projekty, které si konkurovaly, a najednou kopou za stejný tým.
Vy jste nedostali nějakou podobnou nabídku?
Dostali, ale nejvíc jsem vždy zvažoval, jestli by to nepoškodilo naši důvěryhodnost. U Skrzu i Heureky jde totiž primárně o důvěru hráčů, kteří mají možnost za stejných a rovnocenných podmínek získat zákazníky. A pokud budou mít pocit, že podmínky stejné nejsou, mohli bychom je ztratit.
Další aktuální téma je pokuta od Evropské unie, která hrozí Googlu za zneužívání dominantního postavení na trhu. Jak se díváte na tohle?
Google vyvinul obrovské úsilí a také vynaložil spoustu peněz, aby udělal nejlepší vyhledávač, kvalitní prohlížeč a nejrychleji rostoucí operační systém v chytrých mobilech. A protože se mu to povedlo, nepřijde mi fér, že by mu měl někdo diktovat, jak se má na svém pozemku chovat. Na druhou stranu chápu, že jsme v Evropě zvyklí, že když má někdo dominantní postavení na trhu, začneme mu do toho mluvit, protože volná ruka trhu už to nemůže zvládnout.
Jaké jsou vaše plány do budoucna, chcete Skrz dál rozšiřovat?
Před několika lety jsme měli ambici rozšířit se na Slovensko. Zdálo se, že slevové portály se tam také dobře zaběhly a navíc šlo často o pobočky českých portálů. Jenže se ukázalo, že trh na Slovensku je velmi malý a soustředí se pouze do tří větších měst. Rozšířili jsme se tak pouze v rámci Česka –v listopadu jsme koupili slevový portál Vykupto.cz a změnili ho na agregátor slev.
Může se aktuálně objevit něco, co by způsobilo stejný boom jako v minulosti slevové portály?
V současné chvíli nic tak velkého necítím. Co se týče nápadů, jsme spíš dole. Velkou změnou ale teď opravdu procházejí jednotlivé e-shopy. Mám pocit, že si předtím myslely, že jim někdo přivede zákazníka a oni mu jen pošlou krabici. Dnes už přemýšlejí, jak se zákazníkem pracovat, zlepšují zákaznickou péči a podobně. Navíc se lidi čím dál míň bojí nakupovat na internetu. Tohle všechno sice není moc vidět, ale je to velmi důležité.
Sdílejte článek, než ho smažem