Dobírka, v Česku stále nejoblíbenější způsob, jak platit za zboží objednané na internetu. Alespoň podle průzkumu internetového srovnávače Heureka.cz. Podle dat nákupního portálu a několika českých e-shopů platilo loni dobírkou 38 procent zákazníků. Letos si zatím dobírka připsala pětatřicetiprocentní podíl. Druhý nejčastější způsob úhrady zboží je platba při převzetí na odběrném místě – využívá ji 28 procent zákazníků. Sedmnáct procent pak platí on-line platební kartou.
Dobírce se tedy pořád ještě docela daří, přes všechny řeči o tom, jak je nemoderní a nepraktická. Je pravda, že pro doručovatele České pošty musíte mít nachystanou hotovost, možnost platit kartou zatím státní podnik nenabízí. Nabízejí ji ale jiní… A i Česká pošta se konečně odhodlala a zavedla možnost platby kartou na velké řadě poboček.
V našem velkém přehledu se dozvíte, kolik u které firmy dobírka stojí, komu se dá zaplatit kartou a také přidáme obecnou radu: co dělat, když v balíčku nenajdete to, co jste si objednali.
Hotovost netřeba, stačí karta
Platit na dobírku už nutně neznamená čekat na kurýra s kupičkou bankovek. Záleží, jaká z přepravních společností zásilku doručí. Zatímco u řidičů GLS, Geis, DPD nebo PPL, můžete dobírku zaplatit jak hotově, tak i kartou – pokud možnost vybrat dobírku bezhotovostně povoluje obchodník, u kterého jste nakoupili, – kurýři společnosti IN TIME platební terminály nemají.
Problém s platbou kartou můžete mít i v případě, že vám balíček veze Česká pošta. Zásilku pošťáci doručují buď domů, nebo ji připraví k vyzvednutí na pobočce. Počítejte s tím, že v prvním případě se bez hotovosti neobejdete. Vyhráno ale nemáte, ani když si pro zásilku jdete na poštu – pokud tedy nejste klientem ČSOB nebo Ery/Poštovní spořitelny. Klienti ostatních bank zaplatí kartou jen na vybraných pobočkách – k prvnímu červenci měla pošta platební terminály na 758 pobočkách. Kompletní seznam poboček s platebními terminály najdete na webu České pošty.
Kontrola obsahu? Až po zaplacení
Dobírku vnímá řada lidí jako pojistku před nepoctivými prodejci, kteří by si rádi připsali peníze za zboží, které ale k adresátovi nikdy nedorazí. Jenže ani dobírka nezabrání tomu, že vám nakonec přijde něco úplně jiného, než jste si objednali. Řešení by přitom bylo jednoduché – zkontrolovat obsah balíčku ještě před zaplacením. To ale přepravní společnosti, včetně České pošty, neumožňují.
„Pokud není stvrzeno převzetí zásilky příjemcem a není uhrazena dobírková částka, nelze u poštovní zásilky zkontrolovat obsah. V případě, že bude po uhrazení dobírkové částky a následném rozbalení zásilky zjištěn jiný než očekávaný obsah, musí vzniklou situaci příjemce řešit s odesílatelem, popřípadě s orgány činnými v trestním řízení,“ popisuje praxi mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Česká pošta totiž odpovídá pouze za škodu vzniklou při poskytování poštovních služeb – tedy pouze za případy, kdy doručí pomačkaný balíček a v něm rozlámané zboží. A stejně odpovídají i další doručovatelé – balíček je možné překontrolovat až po zaplacení dobírky, přímo u dopravce lze reklamovat pouze škody vzniklé přepravou.
Když nepřijde, co jste objednali
Pokud rozbalíte zaplacenou zásilku a zjistíte, že vám její obsah nevyhovuje nebo se jednoduše nelíbí, můžete samozřejmě kontaktovat prodejce a domluvit se na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz – při nákupu internetu to jde do 14 dní bez udání důvodu.
I tady se ale najdou výjimky z pravidla. Jaké zboží vrátit nemůžete? O tom jsme na Peníze.cz psali před časem.
Možná ale taky objednáváte zboží z druhé ruky, za které platíte právě dobírkou. V takovém případě může být vrácení došlých věcí a hlavně peněz od dost složitější.
Problém nastane především v momentě, kdy narazíte na podvodníka, který místo mobilního telefonu pošle třeba plechovku fazolí. Samozřejmě ho můžete kontaktovat a zkusit se s ním domluvit po dobrém. Dost možná ale budete zbytečně ztrácet čas. Raději co nejdřív vytočte číslo policie. Ta může pozdržet vydání dobírkové částky odesílateli a záležitost prošetřit.
„Pokud obsah zásilky neodpovídá tomu, co si příjemce objednal, je na místě kontaktovat přes linku 158 Policii ČR. Policisté, kteří přijedou na místo věc řešit, řeknou oznamovateli, co od něj potřebují a jaký bude následný postup v jeho konkrétním případě,“ uvedla tisková mluvčí Policie ČR Markéta Jankovská.
Monika Veselíková
Bakalářské studium odstartovala na Technické univerzitě v Liberci, magisterské v oboru Mediální studia dokončila na Fakultě sociálních věd UK. Pro Finmag a Peníze.cz píše od konce roku 2014. Ve volném čase běhá, kde se dá.... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 8. 2016 15:48, bratr mého bratra
Chceš tím říct, že ten videozáznam ti k něčemu je? Jedině pokud je odesilatel trouba a nechá se tím zastrašit, jinak to můžeš nanejvýš pověsit na youtube.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 8. 2016 14:10, jihra
Na internetu nakupuji dost často a pokud kupuji od soukromých prodejců, tak si VŽDY!! rozbalování balíku točím kamerou - nejprve zaberu v detailu celý balík ze všech stran včetně adres, nálepek dopravce atd. a pak rozbaluji a kontroluji zboží. Už mi to párkrát pomohlo praštit přes prsty různé grázly. No a mám i D.A.S. pojištění právní ochrany, tudíž mám zdarma právníky a soudy. Takže grázli mají opět smůlu.
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.