Když nakupujete přes web, obecně platí, že máte možnost do čtrnácti dnů od převzetí zboží bez udání důvodu odstoupit od smlouvy. Přeloženo do normálního jazyka: máte právo vrátit zboží a žádat (a dostat!) peníze zpátky. A nejde jen o nákup po internetu, pravidlo platí pro kupní smlouvy uzavřené na dálku neboli distančním způsobem – kromě internetu ještě třeba po telefonu, korespondenční odpovědí na nabídku v katalogu nebo teleshoppingu. Stejné právo máte taky v případě smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání podnikatele, například při předváděcích akcích a podomním prodeji.
Jsou ale situace, na které se toto právo nevztahuje. Řeší je jiné předpisy a často by nás asi ani nenapadlo od takových smluv odstupovat nebo je uzavírat „na dálku“. Namátkou se pravidla pro distanční smlouvy, a tedy taky odstupování bez udání důvodu netýká sociálního bydlení, zdravotní péče, hazardu nebo nemovitostí.
Existují ale ještě další výjimky. Nenechejte se překvapit.
Zájezdy, jízdenky, letenky: Nemusíte zpátky dostat všechno
Když si na internetu pořídíte zájezd a později ho z jakýchkoli důvodů chcete stornovat, můžete od smlouvy odstoupit, ale nebude to bez sankce. Je to pochopitelné, tepláky může obchodník prodat znovu, že uběhl měsíc, je pro něj sice nemilé, ale textil se nezkazí. Prodat zájezd narychlo dva dny před odjezdem, to je něco jiného. Stornopoplatek může dosáhnout až ceny zájezdu; nerozvážnou objednávku už pak prakticky nemůžete vzít zpátky.
Podobně je to s přepravou cestujících. Můžu jen – tradičně – doporučit: když kupujete jízdenku, letenku nebo lodní lístek přes internet, čtěte pozorně obchodní podmínky, alespoň tehdy, když se chystáte utratit víc peněz. Obchodní podmínky můžou upravovat možnost odstoupení od smlouvy a vrácení nepoužité jízdenky, není to však zákonná povinnost přepravce ani zprostředkovatele
Potraviny a zboží běžné spotřeby se zpět neberou
Další zboží, u kterého se nevrací, jsou potraviny, nápoje a „jiné zboží běžné spotřeby do domácnosti“. Evropské právo to původně myslelo se zbožím běžné spotřeby poněkud jinak, v něm je vymezeno podmínkou častého nebo pravidelného dodávání na tutéž adresu. Pro příležitostné objednávky takového zboží výjimka neplatí. Ovšem do českého práva se to převedlo poněkud nešťastně a především jinak. Snad proto, že u nás není takové pravidelné doručování tak obvyklé.
Úprava na přání zákazníka versus výroba na zakázku
Oblečení, které si necháte zkrátit z konfekční velikosti, nebo kus nábytku, který si necháte o chloupek seříznout, už nevrátíte. Zboží, které vám prodejce upraví podle vašeho přání, vrátit prostě nelze. Něco jiného jsou však různé sestavy komponentů, které dohromady tvoří určitou věc. Pokud si z dílů, stěn a polic necháte sestavit skříň nebo obývací stěnu a nejedná se o žádnou speciální úpravu tvořenou jen na vaše přání, pak se o výjimku nejedná.
Úprava zboží podle přání zákazníka ovšem není to samé jako zhotovení věci na zakázku. Vyberete-li si věc z on-line katalogu a bude-li ji muset někdo vyrobit, lhůta na rozmyšlenou běží od doručení výrobku.
Kartáček na zuby vrátíte. Ale jedině nevybalený
Věci, které se používají k intimním potřebám nebo osobní hygieně, například kartáček na zuby, holicí strojky či epilátory, se dají vrátit. Ale jenom v originálním balení. Po vyjmutí z obalu ztrácíte právo na odstoupení od smlouvy a vrácení zboží. To už se bere jako znehodnocené, neprodejné a zdravotně rizikové pro další prodej. Ovšem ne každý obal, který prodejce označí za uzavřený, plní funkci hygienické nebo zdravotní ochrany. Například při roztržení igelitového sáčku u bavlněného trička rozhodně neztrácíte možnost tričko po vyzkoušení vrátit.
Plody duševní práce: Software, hudba, noviny a časopisy
Kupujete-li hudbu, video či počítačové programy, můžete je vrátit jen bez porušení původního obal. V případě, že po zaplacení rovnou stahujete do počítače, můžete odstoupit jen do chvíle, než stahování začne. Prodejce by jinak těžko zabránil, aby se mu z obchodu stala bezplatná pirátská půjčovna.
Z podobných důvodů se do výjimek řadí i noviny, periodika a časopisy, nikoliv však knihy.
Služby a zábava a datum a čas
Dobře si promyslete i objednávky ubytování, dopravy, stravování, volnočasových aktivit a zábav, u kterých je přesně daný termín, na mysli mám třeba nákup lístků do kina, na koncerty, na sportovní utkání a podobně. Pravidla pro odstoupení od kupní smlouvy si v takovém případě stanoví pořadatel ve svých obchodních podmínkách, na rušení nákupu nemusí přistoupit a může po vás chtít, abyste platili, i když nebudete moc jít.
A podobně je to se službami řemeslníků. Když si domů telefonicky objednáte opraváře, uzavíráte smlouvu, kterou nelze zrušit bez udání důvodu. Třeba takovou opravu pračky byste vraceli velmi těžko. Na druhou stranu, pokud opravář při své návštěvě „přibalí“ ještě novou vodovodní baterii či náhradní díly, které jste výslovně neobjednávali předem, zase máte 14 dní na rozmyšlenou.
Zlato, rum a další výjimky
Další výjimky se týkají zboží a služeb, jejichž cena podléhá výchylkám finančního trhu, ke kterým může dojít během lhůty na odstoupení. Pokud byste si jako spotřebitelé chtěli koupit například zlaté cihličky a bezprostředně po nákupu by jejich cena spadla na polovinu, máte bohužel smůlu, prodejce jejich původní cenu nemusí vrátit. Podobnou výjimku má i alkohol, který by měl prodejce dodat po uplynutí 30 dnů od jeho zakoupení a jehož cena opět závisí na výchylkách trhu, které podnikatel nemůže ovlivnit.
Zákon dále upravuje nemožnost odstoupit od smlouvy uzavřené ve veřejné dražbě podle zákona, který takové dražby upravuje. Jedná se například o soudní prodej zástavy nebo dražbu věcí, které byly zabaveny exekucí či výkonem rozhodnutí.
Jiný případ je ale nákup zboží přes aukční server jako Aukro či e-bay. Prodává-li podnikatel, platí pro něj stejná pravidla, jako kdyby prodával na vlastním e-shopu. To znamená, že takto zakoupené zboží můžete do 14 dnů bez udání důvodu vrátit.
Sdílejte článek, než ho smažem