dTest radí: Jak se chránit proti podvodu při placení na internetu

Lukáš Zelený | rubrika: Jak na to | 1. 12. 2015 | 4 komentáře
Hodně lidí má za to, že nejbezpečnější platba za nákup na webu je dobírka nebo platba při vyzvednutí zboží v provozovně. Divili byste se, ale on-line platby kartou mají výhody, které jiným způsobům úhrady chybí.
dTest radí: Jak se chránit proti podvodu při placení na internetu

Poslední týdny před Vánoci vrcholí nákupní horečka. Lidé v zimním oblečení se potí v přetopených obchodech, prodírají se davem, trpělivě postávají ve frontě. Anebo si to všechno odpustí a pokusí se nadílku pořídit přes internet. Zejména pro ty, kteří na webu nenakupujou až tak často nebo se vyhýbají placení kartou, jsme v dTestu připravili soubor základních pravidel pro on-line nákupy. Jejich dodržování snižuje riziko, že člověka podvedou a připraví o peníze.

Obecně můžeme říct, že platby kartou na internetu jsou bezpečné. Pokud ovšem dodržujeme základní pravidla. Jako například: Když obchodníkovi nevěříte dost na to, abyste mu poskytli údaje ze své karty, nakupte raději jinde. Rozumně ve své bance nastavte maximální limity pro on-line platby nebo si rovnou pro takové nákupy pořiďte další platební kartu… A tak dále, pojďme se na to podívat podrobněji:

Anketa

Už jste někdy přišli o kartu?

1. Nastavte si limity

Pokud se bojíte, že o kartu přijdete a nechcete s ní zároveň přijít i o své peníze, nastavte si limit, který při placení kartou nesmí být překročen. Je to jednoduchá operace v internetovém bankovnictví, ale samozřejmě vám s tím může pomoct i zaměstnanec banky. Limity bývají denní a týdenní nebo měsíční. Nejdůležitější je ten první, na ztrátu karty se většinou přijde ještě týž den, kdy k ní dojde. Zablokování karty je pak otázka minut. Jde tedy o to, aby se v čase mezi ztrátou nebo krádeží a blokací dalo z karty vytáhnout relativně nemnoho peněz. Případné přenastavení limitů, když budete potřebovat zaplatit víc, je zase až banálně snadné.

Druhá možnost je prostě u karty placení na internetu zakázat (nebo nepovolovat), povolit ho vždycky těsně před nákupem, a po nákupu zase vypnout. Dejte ale pozor na to, jestli si u vašeho účtu banka nenapsala do obchodních podmínek za zapínání a vypínání této možnosti poplatek.

2. 3D-Secure a přítel na telefonu

Většina internetových obchodů, aspoň těch větších, nabízí možnost bezpečnějšího placení pod názvem 3D-Secure. Tento bezpečnostní standard především nepustí obchodníka k vašim datům – z jeho obchodu budete přesměrování na stránku zprostředkující banky, která pak obchodníkovi pouze sdělí, že zboží bylo zaplaceno.

A pak je tu ještě ochrana, kterou si může zvolit zákazník. Pokud jeho banka službu nabízí, může u své karty aktivovat ochranu 3D Secure. K placení pak nebude stačit opsat údaje z karty, ale bude potřeba ještě doplnit autorizační esemesku, která přijde na předem domluvené telefonní číslo. Kontrolní SMS ovšem nabízejí i banky, které jinak systém 3D Secure nenabízejí.

3. Nebojte se elektronických peněženek

Při on-line platbách kartami jsou nepopiratelně užitečné i některé elektronické (virtuální peněženky). Slouží jako prostředníci mezi vaším bankovním účtem a účtem prodejce. Značnou výhodou může být, pokud systém umožňuje dát do jedné virtuální peněženky víc karet – s jednou máte třeba slevu v parfumerii, s jinou v obchodě se sportovním zbožím: moci je spravovat z jednoho místa může být pohodlné.

Světově nejoblíbenější virtuální peněženka je PayPal. Pro podrobnější návod, jak ji používat, odkazujeme na Peníze.cz:

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

4. Peníze zpět. Bez jednání s obchodníkem

Jeden z prvků ochrany kupujícího, který u jiných způsobů plateb nenajdete, je zpětná platba nebili chargeback. Když objednané a zaplacené zboží nedorazí, nebo třeba i dorazí, ale nebude si vůbec podobné (bude hrubě neodpovídat popisu), můžete požádat svou banku, aby vám peníze z platby vrátila. Vaše banka pak požádá banku obchodníka o navrácení zaplacené částky. České banky tuto operaci poměrně vstřícně provádějí, ačkoliv k tomu nejsou povinny zákonem. Uvedený postup se dá použít i v případě potíží při nákupu u obchodníků z jiných zemí Evropské unie.

A navíc...

Pár rad z Evropského spotřebitelského centra

Jak se vyhnout podvodnému e-shopu

  • Zadejte údaje o společnosti (např. název společnosti, adresu webu, e-mail) do internetového vyhledávače a vyhledejte si dostupné reference.
  • Zamyslete se nad tím, jak se obchodník prezentuje. Je vzhled webu, na kterém se chystáte nakoupit, profesionální?
  • Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka.
  • U bankovních převodů nikdy nezasílejte peníze na účty soukromých osob, pokud se nejedná o účet prodávající firmy/společnosti.
  • Pokud se nabídka zdá příliš výhodná, než aby byla skutečná, tak nejspíš skutečná není.
  • Nahlédněte do obchodního rejstříku dané země, zda je v něm společnost registrována.
  • Zkontrolujte doménu webové stránky. Podvodné stránky bývají většinou relativně nové.
  • Nesdělujte informace o sobě na nedůvěryhodných či Vám dosud neznámých stránkách. Uvádějte jen takové údaje, které jsou skutečně nezbytné.

Víc na webu Evropský spotřebitel

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

dTest radí: Kdy nevrátíte zboží koupené po internetu

8. 12. 2015 | Lukáš Zelený | 3 komentáře

dTest radí: Kdy nevrátíte zboží koupené po internetu

Pravděpodobně znáte pravidlo, že zboží koupené přes internet můžete do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit. Existují ale výjimky, u kterých od vás už zboží nevezmou a peníze nevrátí. celý článek

E-shop může mít každý, ale vydělat velké peníze snadné není

24. 10. 2015 | Ondřej Tůma | 21 komentářů

E-shop může mít každý, ale vydělat velké peníze snadné není

„Mít dobrý internetový obchod je mnohem větší dřina, než si původně představovalo třicet tři a půl tisíce z celkových třiceti sedmi tisíc e-shopů,“ říká v rozhovoru šéf Asociace pro... celý článek

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

11. 4. 2015 | Monika Veselíková, Martin Vlnas | 1 komentář

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

„Chceme, aby lidé při nakupování na internetu nemysleli jen na sebe. Náš start-up pomáhá financovat neziskové organizace, malé sportovní kluby nebo třeba divadelní soubory, které by... celý článek

PayPal krok za krokem: Jak jednoduše platit na internetu

15. 12. 2014 | Monika Veselíková | 68 komentářů

PayPal krok za krokem: Jak jednoduše platit na internetu

Pro mnohé oblíbený a jednoduchý způsob, jak platit přes internet, pro další španělská (nebo spíš anglická) vesnice. PayPal není složitý, problém ale může být jazyková bariéra a absence... celý článek

Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

24. 11. 2014 | Ondřej Tůma | 34 komentářů

Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

Nakupuje snad letos Ježíšek na cizozemských internetových stránkách? Poradíme mu, jak pozná bezpečný zahraniční e-shop od stránek, které ho chtějí připravit o peníze, a vysvětlíme,... celý článek

Partners Financial Services