Před pár dny jsme psali o (nejen) předvánočních nákupech na internetu. Soustředili jsme se ale převážně na ty domácí. Jenže internet nezná hranic, stále častěji domácí nabídka nestačí a poohlížíme se po zahraničních e-shopech. I spousta letošních dárků bude pod vánoční stromky putovat právě z nich. „Češi dělají velké pokroky, už se tolik nebojí používat platební karty ani na internetu. Otevírá se jim tím mnoho nových možností, jednou z nich je například nákup ze zahraničních e-shopů,“ vysvětluje ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.
Hlavní výhoda nakupování v zahraničních internetových obchodech je především v mnohem širší nabídce zboží. Některé věci u nás zkrátka neseženete, zatímco ve Spojených státech, Německu nebo Británii to není žádný problém. Dalším důvodem narůstajícího zájmu o nakupování po internetu ze zahraničí je často nižší cena. Spotřebitelé by však neměli zapomínat na to, že i tento způsob nákupu může mít svá úskalí. Začátečníci například bývají často zaskočeni nutností platit clo nebo daň z přidané hodnoty. Pokud zboží vůbec do Česka dorazí…
Jak vybírat zahraniční e-shop
Pro bezpečný nákup v zahraničních e-shopech platí v podstatě stejná pravidla, jako když vybíráte na „českém“ internetu. Pokud nemáte s daným obchodem zkušenosti, hledejte na webu reference, zjistěte, jestli má obchodník na svých stránkách identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky. Pokud neumíte jazyk, vezměte si k ruce někoho, kdo jím vládne, určitě tehdy, pokud chcete kupovat něco dražšího. Čtěte, ať nejste později překvapeni. „Rozhodující je důvěryhodnost a spolehlivost prodejce. Samozřejmě ale záleží na tom, jestli kupujete značkové zboží nebo neznačkové věci z Číny. Vhodné je věnovat pozornost i placení, případně tomu, jak bude snadné dostat peníze zpět, pokud vám zboží nebude například dodáno. Nespolehlivé zahraniční e-shopy je někdy poměrně těžké odhalit. Lehčí je jít na spolehlivé a rozšířené, jako jsou třeba Amazon či Net-a-porter,“ radí Miroslav Uďan s tím, že hlavním indikátorem by vždy měl být dostatečný počet recenzí. Pokud na internetu chybí zkušenosti ostatních zákazníků a máte pocit, že před vámi v daném obchodě skoro nikdo nenakupoval, radši se mu vyhněte.
Pro řešení případných problémů je klíčové, z jaké země e-shop pochází. Jednodušší je to vždy v rámci Evropské unie. „Nakupujeme-li na území Evropské unie, platí pro ochranu spotřebitele skoro stejná pravidla jako u nás. Lišit se ale můžou například záruky a uplatnění vad. Počítat taky musíme s vyššími náklady při vracení zboží. Obtížněji se mohou vyřizovat spory, přece jen svou roli hraje jazyková bariéra. Pokud e-shop pro komunikaci se zákazníkem používá češtinu, pak se většinou bude řídit českým právem bez ohledu na to, kde sídlí a spory bude možné rovněž řešit u českého soudu. Pozor na nákup mimo Evropskou unii – tady musíme počítat s tím, že k ceně nám bude vyměřeno clo a DPH a připlatíme si za službu celní deklarace, pokud si to nevyřídíme sami. Pošta pro mezinárodní zásilky také bývá před Vánocemi velmi vytížená, což může plánovaný dárek výrazně pozdržet,“ upozorňuje právní poradce dTestu Miloš Borovička.
Pokud se tedy zahraniční internetový obchod zaměřuje na české zákazníky, budete mít na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu čtrnáct dní, stejně jako byste nakupovali v českém e-shopu. V žádném členském státě Unie není lhůta pro odstoupení od smlouvy kratší než sedm pracovních dnů. Evropské spotřebitelské centrum však varuje, že z práva na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu existuje několik výjimek. Například u zboží, které bylo individuálně upravené podle vašich požadavků, nebo třeba u audio a video nahrávek a počítačových programů, které mají porušený obal nosiče.
Jak je to s DPH a clem?
Nákup v zahraničním internetovém obchodě se může výrazně prodražit kvůli dani z přidané hodnoty a clu. O výši DPH a cla rozhoduje cena zásilky, druh zboží a také to, ze které země se věci posílají. Nejjednodušší je situace při objednání z e-shopu, který zboží zasílá z členských států Evropské unie. Protože jde o jeden celní a daňový prostor, nejsou zásilky předmětem celního řízení a netýká se jich ani DPH. Spotřebitel by však měl být obezřetný i při objednávání z internetových obchodů z Evropské unie. „Není důležité, kde sídlí e-shop, ze kterého objednáváte, ale odkud zakoupené zboží putuje. Často se setkáváme s naštvanými lidmi, kteří si objednali z evropského e-shopu, ale zboží jim přišlo z Asie, takže museli platit DPH a clo. Řada čínských e-shopů se navíc tváří, že jsou z Evropy, mají stránky v angličtině nebo němčině, a zákazník si toho často nevšimne,“ varuje tiskový mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.
Od DPH a cla můžou být osvobozeny i zásilky ze zemí mimo Evropskou unii. Musí ale splnit předem stanovené podmínky. Například pokud se jedná o „zásilky se zbožím nepatrné hodnoty“, tedy do částky 22 eur, nebo o „zásilky zaslané mezi soukromými osobami“, jinak řečeno o dar. Osvobození od DPH a cla se nevztahuje na alkoholické nápoje, parfémy, toaletní vody a tabákové výrobky.
Zjednodušeně jde říct, že pokud je hodnota zásilky ze zemí mimo Unii pod 22 eur, nestojí vás to nic navíc. Při překročení této hranice už platíte DPH v podobě 21 procent celkové hodnoty zásilky. A jestliže je objednané zboží dražší než 150 eur, budete muset doplatit DPH i clo. To se většinou pohybuje do 15 procent ceny zboží. Jeho skutečnou výši si můžete sami vypočítat na webových stránkách Celní správy. V případě běžné poštovní přepravy se do cenových limitů nezahrnuje poštovné, pokud si ale zboží posíláte kurýrem, pak se naopak do celkové ceny zásilky započítává i cena přepravy.
Jak si vyřídit proclení
Co se děje se zásilkou ze zahraničního e-shopu po překročení našich hranic a jak probíhá vyměření DPH a cla? „Poté, co převezmeme zásilky do přepravy, roztřídíme je na základě průvodních dokladů na ty z členských zemí Evropské unie a na ty ostatní. Zároveň pomocí rentgenu zkontrolujeme jejich obsah, a zda vše odpovídá informacím uvedeným na poštovních průvodních dokladech. O zásilkách ze třetích zemí (mimo EU) musíme ze zákona informovat celní správu. Tuto povinnost nemá jen Česká pošta, ale všichni dopravci působící na území Evropské unie. Celní správě je prostě třeba oznámit, že bylo nějaké zboží dovezeno do našeho celního a daňového prostoru,“ popisuje tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová.
U zkontrolované zásilky s hodnotou pod 22 euro navrhne pošta celní správě propuštění do příslušného celního režimu – zpravidla do volného oběhu. Pokud celní správa rozhodne v souladu s tímto návrhem, jsou zásilky oražené razítkem „bez cla“ a putují rovnou k adresátovi. Může se ale stát, že si některou z nich celníci vyžádají pro namátkovou kontrolu.
Ostatní zásilky procházejí řádným celním řízením. „Před samotným započetím řízení jsou zásilky uloženy v dočasném skladu a adresátovi je zasláno oznámení o příchodu zásilky ze zahraničí, ve kterém specifikujeme, jaké dokumenty je třeba doložit, a samozřejmě nabídneme služby celní deklarace,“ popisuje Marta Selicharová. Adresát si může zajistit celní řízení osobně v prostorách vyměňovací pošty v Praze 5, kde sídlí pobočka celního úřadu. To znamená přijít si celně odbavit zásilku, zaplatit DPH, případně clo na pokladně celního úřadu, a zásilku si zde vyzvednout. Tuto variantu ale využívá jen zlomek zákazníků. Většina volí možnost služby celní deklarace, kdy ho v celním řízení může zastupovat jiný subjekt, například právě Česká pošta. V praxi to vypadá tak, že adresát zašle všechny dokumenty, které jsou potřebné pro úspěšný průběh celního řízení, a dá poště plnou moc pro zastupování. Pošta za něj vyřídí všechny formality, zaplatí daň i případné clo, které na základě návrhu pošty vyměří celní správa, a jejich výši si od adresáta vybere při předání zásilky. Za tyto služby si u fyzických osob účtuje poplatek 180 korun.
Pozor na padělky
Zástupci České pošty a Celní správy upozorňují na to, že se v souvislosti se zasíláním zboží ze zahraničních e-shopů stále častěji můžeme setkat s problémy s padělky. Nejčastěji jde prý o zboží z Číny. „Lidé jsou pak překvapení, že když si objednají značkový tablet nebo luxusní kabelku za deset dolarů, že jde ve skutečnosti o padělek, který jim celníci zabaví. O své peníze tak ve snaze ušetřit bohužel přijdou,“ říká Marta Selicharová a potvrzuje, že velmi nízké ceně objednaných předmětů odpovídá i riziko, že budou padělané. Pokud se tedy rozhodnete objednávat zboží z čínských e-shopů, měli byste rozhodně volit ty největší.
Nakupujete v cizích krajích? Podělte se v diskuzi o dobré zkušenosti, varujte před podfukáři a lemply. A mimochodem – používáte nějaké triky na obcházení celníků?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 11. 2014 10:15, Jirka
Zdravím.
Pár slov k nákupům ze zahraničí.
Co se týká ceny dopravy zboží (poštovného), tak spousta čínských e-shopů posílá zakoupené zboží zdarma.
Pokud se týká bezpečnosti placení na internetu, tak vřele doporučuji zřídit si platební systém PayPal. Je podstatně bezpečnější než přímé platby kartou na internetu a funguje ve většině e-shopů po celém světě.
Pokud objednáváte třeba z těch čínských e-shopů více zboží najednou a chcete se vyhnout placení DPH, tak musíte zboží objednávat "po částech" tak, aby celková cena jednotlivé zásilky byla do 22 eur. Příklad - chci objednat 10 kusů různých drobností. První objednávku udělám na 6 kusů (celková cena do 22 eur) a až mi e-shop oznámí, že byla zásilka odeslána, tak si objednám zbylé 4 kusy. Tomu e-shopu je to úplně jedno, zde to pošle najednou nebo třeba natřikrát.
A ještě doporučení, jak se vyhnout problémům, když zaplatíte a nic Vám nepřijde (e-shop byl podvod, zásilka se ztratila). Než nakupovat přímo v nějakém e-shopu, tak je lepší nakoupit přes celosvětovou internetovou aukci EBAY. Jednak tam většinou najdete i nižší ceny než přímo v e-shopech, ale hlavně - Ebay má program ochrany kupujících, takže pokud Vám zboží nedojde, tak Vám Ebay vrátí peníze. Už jsem to jednou absolvoval a žádný problém.
Takže Vám přeji bezproblémové celosvětové nakupování.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 7. 2016 13:50, Radek S.
Prosím poraďte, pokud mám CZ eshop a z něho si můžou zákazníci v Eurech objednávat, fakturace však probíhá ze Slovenské firmy, platí stále pro slovenské zákazníky české obchodní podmínky, nebo protože je faktura vystavená ze slovenské firmy, musí být i obchodní podmínky slovenské?
děkuji za radu
Radek
V diskuzi je celkem (34 komentářů) příspěvků.