Jak se vyhnout problémům při nakupování vánočních dárků na internetu? Když jsme s touto otázkou oslovili obchodníky, dopravce a zástupce spotřebitelských sdružení, všichni měli ve výčtu doporučení na prvním místě totéž: nenechávejte nákupy na poslední chvíli! Vysvětlovat na Štědrý den svým blízkým, že pro ně sice dárek máte, ale je zrovna někde „na cestě“, nebo dokonce ještě ve skladu e-shopu, není rozhodně nic příjemného.
„Jako každý rok radíme našim klientům, aby neváhali a balíky odeslali co nejdřív. Je to samozřejmě na zvážení každého, ale za optimální termín pro včasné doručení považujeme týden před Vánocemi. Pošta samozřejmě dělá a bude dělat vše proto, aby všechny zásilky dorazily k adresátům včas. Přijali jsme brigádníky a v případě potřeby budeme doručovat i o víkendu,“ říká tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová. Zároveň doporučuje, aby spotřebitelé do objednávky uváděli všechny své kontaktní údaje. Díky tomu totiž můžou sledovat pohyb zásilky v reálném čase. Ve chvíli, kdy zásilku Česká pošta přijme do přepravy, je možné monitorovat její cestu na internetových stránkách, nechat si poslat informační SMS, případně měnit místo doručení zásilky. Podobné je to i u velkých soukromých dopravců, kteří také varují, aby lidé nespoléhali na objednávky na poslední chvíli. Doručení podle nich může komplikovat nepříznivé počasí. „Vždy jsme doručili do Vánoc všechny zásilky, které nám odesílatelé předali k doručení do 22. prosince. Vzhledem k možným sněhovým kalamitám ale doporučujeme objednávat tak, abychom od odesílatele obdrželi zboží k přepravě do pátku 19. prosince,“ radí jednatel přepravní společnosti DPD CZ Daniel Mareš.
E-shop si nejdřív proklepněte
Odborníci doporučují nakupovat dárky v ověřených e-shopech, se kterými už máte dobré zkušenosti. Pokud se jedná o váš první kontakt s obchodem, pečlivě dodržujte zásady bezpečného nákupu na internetu. „O neznámém e-shopu si zkuste získat reference zákazníků, nenechte se zlákat diametrálně nižšími cenami a případně objednávejte raději na dobírku či s osobním odběrem. Nákupy na internetu jsou opravdu bezpečné, přesto i zde, stejně jako v běžném životě, se objevují podvodníci,“ říká ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Internetové obchody se budou snažit vyjít vstříc i těm, kteří si velkou časovou rezervu pro nákup dárků nenechali. Výhodu mají v tomto ohledu velké e-shopy, které nabízejí možnost vyzvednutí zboží na pobočce. Podle PR manažerky Mall.cz Michaly Gregorové tak půjde nakupovat dárky doslova na poslední chvíli i na internetu: „Naše prodejny budou otevřené ještě 23. prosince, takže objednávky s osobním odběrem budou možné až do 22. prosince, u dopravců to bude zřejmě o den méně. Přesné termíny budeme před Vánoci ještě zveřejňovat podle aktuálního stavu, zatím je to předčasné. Svoji roli může sehrát například počasí.“ Pokud plánujete internetový nákup dárků na poslední chvíli s následným osobním odběrem zboží, nezapomínejte na to, že se jen těžko vyhnete čekání v dlouhé frontě. Výhody on-line nákupu se tím pak poněkud vytrácejí…
Mějte také na paměti, že ani včasné objednání zboží nemusí ještě automaticky znamenat, že ho budete mít do Vánoc doma. Ne všechno totiž mají e-shopy skladem. Někdy je vina na straně zákazníka, který na webu přehlédne upozornění, že doprava daného produktu bude trvat déle. Často se ale můžeme setkat i s tím, že na stránkách e-shopů nejsou informace aktuální. „Kolem Vánoc se mnohem víc než kdy jindy projevuje tento nešvar. V kamenných prodejnách vidíme, jak zboží mizí z regálů, a přijdeme-li pozdě, snadno pochopíme, že jsme měli smůlu a zboží je vyprodané. Řada e-shopů má ale zboží stále v nabídce s údajem, že za pár dnů bude u spotřebitele. Realita je v řadě případů jiná, zboží se s blížícími svátky stává nesehnatelným a místo nákupu z pohodlí domova pak spotřebitel se stresem běhá po obchodech. Doporučil bych proto ověřovat skutečnou skladovou dostupnost, využít chatů a telefonních linek e-shopů,“ upozorňuje první poradce dTESTu Miloš Borovička.
Vánoční dárky ze slevových portálů
Na velké obraty se v čase předvánočních nákupů těší i provozovatelé slevových portálů. Loni u nich Češi během listopadu a prosince utratili zhruba tři čtvrtě miliardy korun. A podle odhadů by mělo být toto číslo i letos velmi podobné. Pravidla pro výběr seriózního portálu se přitom stejně jako v případě e-shopů nijak zásadně neliší od klasického nakupování. „Doporučoval bych používat zdravý rozum jako při jakémkoli jiném nákupu. V běžném životě nepůjdete nakoupit do obchodu, který je špinavý, má gramatické chyby v poutačích ve výloze a jeho obsluha je hrubá, a to samé by mělo fungovat i na internetu. Dále spotřebitelům doporučuji, aby se před prvními nákupy jednoduše zeptali svých známých, který slevový portál mají rádi. A pokud už máte vybranou konkrétní nabídku, prohlédněte internet, jestli nenajdete negativní recenze. Podívejte se také na provozovatele slevového serveru a jeho obchodní podmínky,“ radí Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz.
Výhodou slevových portálů je to, že velkou část jejich byznysu tvoří vouchery se službami. Zákazník tak nemusí v časovém presu řešit, kde si zboží vyzvedne. V podstatě stačí zakoupit slevovou akci klidně i na Štědrý den, vytisknout voucher a zabalit ho do pěkné obálky pod stromeček. Mnohem složitější to je, pokud chcete na slevových serverech objednat nějaký hmotný dárek. Portály totiž často nabízejí zboží třetích stran, takže jeho přesun k vám domů může trvat hodně dlouho. „Při nákupu na slevových serverech se informujte, jestli vám na základě zakoupení voucheru bude zboží rovnou zasláno, nebo jestli musíte ještě sami provést objednávku u e-shopu. Je lepší vědět dopředu, jestli je zboží skutečně ihned skladem. Vždy si také zjistěte, kdo je finální prodejce zboží, jestli je to slevový server, nebo třetí strana,“ dodává Petr Kováčik.
Když se dárek nelíbí
Někdy se stane, že se člověk netrefí. Ať už se obsah zásilky nelíbí nám, nebo obdarovanému, máme podle zákona dva týdny na to, abychom zboží vrátili. „Objednáme-li si zboží přes internet, můžeme odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů bez udání důvodu. Lhůta běží od převzetí zboží. Od letošního roku stačí ve čtrnáctidenní lhůtě odstoupení odeslat (nemusí tedy do čtrnácti dnů dojít prodejci, jak se dovozovalo dříve). Zkrátila se lhůta na vrácení peněz i zboží, prodejce i my na to máme čtrnáct dní od odstoupení. V případě vrácení zboží se vrací i poštovné na cestě obchod–spotřebitel, poštovné od nás do obchodu hradíme sami,“ vysvětluje Miloš Borovička z dTESTu. Zároveň ale varuje, že pokud nakupujeme s velkým předstihem, nemusí nám čtrnáctidenní lhůta stačit. To si uvědomuje i řada e-shopů, takže se můžeme setkat i s tím, že se lhůta pro vrácení zboží prodlužuje. „Před pár dny jsme zavedli speciální prodlouženou šedesátidenní lhůtu, která by měla zákazníky před Vánoci určitě potěšit. Při vracení zboží může být obal otevřený, ale bez jakéhokoliv poškození, například natrhnutí krabice a podobně,“ říká Michala Gregorová z e-shopu Mall.cz.
Jak na reklamaci
Občas se stane, že je zásilka poškozená nebo neobsahuje všechno, co jsme si objednali. „Před převzetím zásilky by měl zákazník zkontrolovat, zda přepravní obal nevykazuje známky poškození. V případě, že je obal poškozen, má dvě možnosti – zásilku odmítne přijmout, nebo ji přijme a zkontroluje, zda byl poškozen i její obsah. Pokud je obsah poškozen, sepíše s kurýrem zápis o škodě a my následně kontaktujeme plátce přepravy (odesílatele) s informací o škodě a instrukcemi, jak reklamaci správně uplatnit. V případě zájmu poté plátce přepravy u nás náhradu nárokuje a svému zákazníkovi zašle nové zboží nebo mu vrátí peníze,“ vysvětluje postup reklamace Daniel Mareš ze společnosti DPD CZ. Když není přepravní obal z vnějšku poškozen a klient škodu zjistí až po odjezdu kurýra, měl by do dvou pracovních dnů od převzetí zásilky kontaktovat dopravce a sepsat s ním zápis o škodě, na jehož základě pak bude zboží reklamovat. Podobná pravidla platí i u dalších dopravců včetně České pošty. Jestliže v zásilce najdete jiné zboží, než jste si objednali, řešte celou situaci přímo s e-shopem. Postup reklamace by měl být uvedený v obchodních podmínkách – i když je to otrava, měli byste si je před objednávkou pročíst.
A na co dávat pozor při internetových nákupech v cizině? O zahraničních e-shopech čtěte na Peníze.cz příští týden.
Sdílejte článek, než ho smažem