Šedý dovoz: Za nízkou cenu platíte problémy s reklamací

Kupujete ledničku. Vyberete značku i typ a hledáte na internetu nejvýhodnější nabídku. Jeden e-shop ji nabízí podstatně levněji než konkurence. Než po lákavé nabídce skočíte, zbystřete. Může jít o zboží ze šedého dovozu; v téhle lednici si měl původně chladit kokos Filipínec. A to se nemusí vyplatit – zvlášť, když se chladnička porouchá a budete muset reklamovat.
Šedý dovoz: Za nízkou cenu platíte problémy s reklamací

„Zboží nemusí pocházet z oficiální distribuce“ – tato nenápadná formulka v  popisku zboží by vás měla přimět zvýšit ostražitost. Obvykle signalizuje, že jde o produkt z „šedého dovozu“. Totéž platí, když se u výrobku dočtete, že pochází „z distribuce EU“ nebo „distribuce mimo EU“ – zkrátka cokoli jiného, než že je z oficiální české distribuce.

Nelegálního na tom není zhola nic. Princip je prostý: prodejce – typicky internetový obchod, ale docela klidně i kamenná prodejna – koupí zboží výhodně za hranicemi, za nižší cenu než od oficiálního českého distributora, a pak ho nabízí (taktéž levně) českým zákazníkům. Jeden článek jde z kola ven. Spotřebitel na tom ovšem vždycky vydělat nemusí. Nižší cena bude vykoupena podstatně horším servisem – pokud na něj dojde.

Rozdíl v ceně: až o desítky procent

„Jako šedý dovoz označujeme zboží, které se do České republiky dostalo jinou cestou než od oficiálního distributora. Spotřebiteli je dodán výrobek původně určený v lepším případě například do Německa, v tom horším do zemí jihovýchodní Asie,“ vysvětluje Miloš Borovička z právní poradny dTestu.

Rozdíl v ceně může být opravdu markantní. „Dosahuje řádově až desítek procent, což při nákupu spotřebičů za desítky tisíc může být významné,“ okomentovala pro Peníze.cz mluvčí nákupního portálu Heureka.cz Adéla Berková.

„Segmentem, ve kterém se se zbožím z šedého dovozu setkáváme nejčastěji, je jednoznačně elektronika. Vůbec nejčastěji se jedná o velkou bílou techniku, tedy domácí spotřebiče, a mobilní telefony,“ pokračuje Adéla Berková. Častým sortimentem šedého dovozu jsou také televizory, počítače, tablety nebo fotoaparáty.

dTest radí na Peníze.cz

dTest spravuje spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

Rozdíl v servisu: jeden opraví, druhý „opraví“

„Šedý prodejce“ musí zákazníkům zaručit stejná práva jako každý jiný. „Ale výrobci takovému zboží v zásadě neposkytují bezplatný servis, jako by to dělali u výrobku, který byste zakoupili u oficiálních prodejců. Ani nemusí, k „šedivce“ totiž nedali svůj závazek opravit výrobek kdekoliv po světě, a pokud ho sami odnesete do značkového servisu, často se dozvíte, že u nich reklamovat nelze. Obrátíte-li se na prodejce, ten je sice povinen reklamaci vyřídit a například mobil opravit, ale bez odborného zázemí, které mají právě značkové servisy, mu to nejspíše moc dobře nepůjde,“ poukazuje na rizika nákupu zboží z šedého dovozu Miloš Borovička z dTestu.

Podle Adély Berkové z Heureka.cz většinou prodejce řeší opravu tohoto zboží přes neautorizované servisy. „Ze zkušenosti víme, že s reklamacemi u prodejců zboží z šedého dovozu bývají často problémy. Prodejci někdy mívají v obchodních podmínkách v rozporu se zákonem vyhrazenou delší dobu na vyřízení reklamace. Nebo naopak kratší záruční lhůtu. U zboží také může chybět český návod,“ vyjmenovává nešvary „šedých prodejců“ Adéla Berková.

Ve spotřebitelské poradně dTestu si lidé podle Miloše Borovičky nejčastěji stěžují na problémy s reklamací mobilních telefonů.

„Zákazníkovi začne zlobit telefon a jde s ním do autorizovaného servisu, tam podle IMEI zjistí, že telefon byl dodán na jihoasijský trh a že v něm někdo neautorizovaně přehrál software. Tudíž odmítnou záruční opravu. Zákazník má právo uplatnit reklamaci u prodávajícího, ten ovšem má u autorizovaného servisu stejnou smůlu jako spotřebitel. A tak v lepším případě vrátí peníze, v horším, a těch bude asi více, znovu přehraje software – což problém třeba na chvíli odstraní, většinou ale ne na dlouho,“ popisuje typickou zkušenost spotřebitelů právník dTestu.

Někteří výrobci ale podle něj vyřizují i reklamace zboží, které do země nepřišlo přes jejich oficiální distribuci – chtějí si udržet dobré jméno. „Týká se to například šedého dovozu bílé elektroniky z Polska. Někteří výrobci nám říkají, že jim sice šedý dovoz vadí, protože poprodejní servis se financuje prodejem v konkrétním státě, ale reklamace vyřizují, protože si prostě nedovolí zákazníka odmítnout.“

Anketa

Už jste to někdy riskli a koupili v Česku zboží určený pro jiný trh?

Jde o neoficiální dovoz? Prodejce vás musí upozornit

Podle právníka dTestu by vás měl prodejce na to, že se nejedná o zboží z oficiální distribuce upozornit. „Nakupujete-li v České republice, asi důvodně očekáváte, že zboží je pro náš trh určené. Pokud tomu tak není, měl by vás na možný zádrhel prodejce upozornit. Když to při prodeji zboží neudělá, porušuje zákonnou informační povinnost, a zboží tak podle občanského zákoníku nemusí mít už při převzetí správnou jakost,“ míní Borovička. Reklamovat podle jeho slov můžete už ten fakt, že jste při koupi nevěděli, co jste vědět měli. „V takovém případě můžete nárokovat slevu nebo odstoupení od smlouvy. Oprava by asi nepomohla a nový bezvadný výrobek by prodejce dodával stěží,“ pokračuje Miloš Borovička.

Jinak máte v reklamaci u prodejce stejná práva jako vždycky. Když vás na nich bude krátit, stěžujte si u České obchodní inspekce. Víc se o zásadách reklamace dočtete v našem starším článku:

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 9. 2014 10:36, karel rum

Chjo, chjo, vážená paní či slečno Dlouhá, věnujte se prosím raději vařečce :)

Směrnice EU, Články 26 a 28 až 37 Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU) týkající se volného pohybu zboží a služeb ZAKAZUJÍ jakékoliv jednání bránící /omezující/ volnému pohybu zboží - všechna označení jako "oficiální české distribuce" nebo "oficiální český distributor", mající snahu vyvolávat v zákazníkovi dojem že "české zboží je lepší .... než jiné unijní" je porušením této směrnice - jednoho ze základních pilířů EU :)) Že je tato směrnice nadřazena české legislativě, doplňuji jen na okraj.

A protože označení je "oficiální česká distribuce" porušením zákona, překvapuje mě že právník Dtestu k porušování zákona přímo nabádá ..... no holt jsme v česku :D


PS: naopak jediné legální označení je „z distribuce EU“ :))

+12
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 3. 2016 21:24, Lukáš

Absolutní blbost, co píšeš. Rozumíš tomu jako koza zelí.
Především tohle "ALE pokud dojde na reklamaci, podporu... tak Vám řekne že daný model výrobku prostě nepodporuje a
je velké riziko že "šedý" prodejce/dovozce nebude schopen to správně zvládnout.

Je přece úplně jedno jaky trable s tím má prodejce. Na reklamaci má právo úlně každý a to na cokoli. Jestliže prodejce není schopen reklamaci přijmout je to jen jeho problém a nic mě nezajímá, přece. Hold mi pošle peníze, či vymění výrobek.
Ale riziko, že mu tady možna nefunguje autorizovaný servis a asi to teda nepude, nikoho nezajímá!

Problém spís tkví v tom, že ty výrobky za par kaček, se poserou jedna dvě a provází to spoustu problémů jako podpora oficialního třeba firmwaru u telefonu atd.

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Dovolená jako špatný vtip. Jak správně reklamovat zájezd

19. 8. 2014 | Petra Dlouhá | 6 komentářů

Dovolená jako špatný vtip. Jak správně reklamovat zájezd

Transfer z letiště trval o hodinu víc, animační program o dva dny míň, hotelu chyběla hvězdička, na pláž to byla pěkná štreka, a místo jemného písečku – kameny. Dostali jste od cestovky... celý článek

Očima expertů: Třetí největší slevový web na lopatkách. Padnou další?

25. 7. 2014 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Očima expertů: Třetí největší slevový web na lopatkách. Padnou další?

Slevových portálů ubývá, jejich celkové tržby ale stále rostou. Už však neplatí, že se problémy vyhýbají největším serverům – aktuálně s dluhy zápasí někdejší trojka Zapakatel. Kam... celý článek

O špíně v autobazarech s právníkem dTestu

21. 6. 2014 | Ondřej Tůma | 18 komentářů

O špíně v autobazarech s právníkem dTestu

Autobazarová půjčka má tři strany. Zákazníka, úvěrovou společnost a autobazar jako zprostředkovatele. Zákazník býval bit a zdá se, že za to přichází trest. Zatím dopadá na úvěrovky.... celý článek

Reklamace 2014. Zkracuje se záruční doba na půl roku?

13. 3. 2014 | Petra Dlouhá | 22 komentářů

Reklamace 2014. Zkracuje se záruční doba na půl roku?

Nový občanský zákoník, účinný od ledna, se dotýká tisíce a jedné životní situace. Nová pravidla dostala i ta, které se obvykle vyhýbáme jak čert kříži: reklamace. Co přesně se od ledna... celý článek

Oblíbený trik prodejců: Koupili jste si „módní obuv“? Na reklamaci zapomeňte!

26. 3. 2012 | Petra Dlouhá | 45 komentářů

Oblíbený trik prodejců: Koupili jste si „módní obuv“? Na reklamaci zapomeňte!

Velká změna ve slovníku! Dřív byla obuv totéž co boty. Když dnes koupíte „módní obuv“, nedostanete botu, kupujete značkový suvenýr do vitríny! Nevěříte? Zkuste „módní obuv“ reklamovat,... celý článek

Partners Financial Services