Poradna - Spotřebitelská poradna

Jako spotřebitelé máme svá práva i povinnosti. Jenže často se práva nemůžeme domoci – chceme odstoupit od kupní smlouvy, reklamovat zboží, ale obchodník to vidí jinak. Porušuje prodejce obchodní podmínky? Snaží se vás vzít na hůl? Nejste si jisti, jestli máte na reklamaci nebo vrácení zboží nárok? Zeptejte se expertů z naší spotřebitelské poradny. Napřed ale doporučujeme podívat se na nejčastější dotazy ostatních spotřebitelů, je možné, že podobný problém s reklamací měl i někdo jiný.

Vkládat dotazy může jenom zaregistrovaný uživatel…

Přihlásit se

Porovnejte si nabídky, vyberte tu nejvýhodnější a ušetřete.

Hledáte nejlepší půjčku na trhu? Porovnejte nabídky a ověřte si, na jakou sazbu můžete dosáhnout.

Všechny dotazy

Reklamace

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak postupovat v moji situaci. 15.8.2019 jsem poslal reklamovat boty. Obchod mi 30.8.2019 odepsal, že moji reklamaci uznal a ať pošlu číslo účtu, kam chci zaslat peníze. Odepsal jsem a čekal. Po deseti dnech, kdy peníze nepřišli jsem jim napsal, proč peníze nedorazili. Odpověď byla, že na to mají 14 pracovních dnů. Řekl jsem dobře, počkám. Dnes je 19.9.2019 a pořád nic. Pokud správně počítám, tak 14 prac. dnů od 30.8 bylo včera. Na email neodpovídají a telefon nezvedají. Takže bych se chtěl zeptat co dělat teď. 34 od podání reklamace nemám nic. Lze to nějak řešit? Popř. Mám právo na nějaké odškodné za překročení reklamační lhůty? Je na to nějaký paragraf? Děkuji

Dotaz poslal/a: mrtomiik, 19. 09. 2019 18:00

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen vyřídit reklamaci do 30 dní od jejího uplatnění podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Za vyřízenou reklamaci se považuje taková reklamace, kterou se prodávající už nemusí dále zabývat, tedy v této lhůtě by Vám měl rovněž zaslat peníze, pokud se rozhodl vyřídit reklamaci odstoupením od smlouvy (vrácením peněz). Žádnou 14denní lhůtu pro vrácení peněz zákon v souvislosti s reklamací nestanoví, stanoví ji pouze při odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku do 14 dní. Prodávajícího upozorněte, že po něm od okamžiku uplynutí reklamační lhůty, tedy 30 dní, můžete zároveň požadovat úroky z prodlení podle § 1970 občanského zákoníku. Pokud by prodávající dál nereagoval, zašlete mu předžalobní výzvu a posléze se můžete obrátit na soud s návrhem na vydání platebního rozkazu. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 23. 09. 2019 18:48

Reklamace obuvi

Dobrý den, šla jsem do obuvi, abych obuv po měsíci a půl vyměnila za novou nebo dostala zpět peníze. (na jedné botě byla oddělená podešev, na druhé prasklina u nártu a odlepená spička) podle mne neopravitelná vada. Prodávající mě nejdříve řekla že na to co požaduji nemám právo, já se nenechala, požadovala jsem vyřízení mého požadavku s vedoucí, která nebyla přítomna. Nakonec mi prodávající vrátila peníze s tím, že musí se mnou sepsat reklamační protokol a budu informována jak reklamace postupuje. Chci se zeptat, zda mají právo takto postupovat v případě že obuv byla naprosto nepoužitelná již po měsíci a půl? A jak mám dále postupovat, kdyby mi "reklamaci" ke které jsem v podstatě byla donucena neuznali? Mnohokrát děkuji za odpověď.

Dotaz poslal/a: sonces, 16. 09. 2019 20:24

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud se na věci vyskytne vada během 24 měsíců od její koupě, jste oprávněna věc reklamovat. V rámci reklamace prodávající posoudí, zda za vadu odpovídá, a pokud shledá, že ano, je povinen vadu odstranit jedním ze zákonných postupů, tedy opravou věci, výměnou věci za zcela stejnou novou nebo odstoupením od kupní smlouvy (vrácením peněz). Prodávající postupuje v souladu se zákonem, jelikož ten stanoví, že v případě výskytu vady na věci, je situaci nezbytné řešit prostřednictvím reklamace. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 17. 09. 2019 23:23

Zamítnutí reklamace

Dobrý den, před měsícem jsem reklamovala boty, které se po třech měsících používání doslova rozpadaly. Dnes běžel poslední den lhůty na vyřízení reklamace, a tak jsem se připomněla obchodu, kde jsem reklamovala. Po mém připomenutí mi přišel stručný e-mail o tom, že výrobce reklamaci zamítl z důvodu "vysokého zašpinění bot". Boty rozhodně nebyly "vysoce zašpiněné" (ale to je samozřejmě něco, co těžko dokážu), každopádně boty byly k reklamaci přijaty a v e-mailu o zamítnutí prodejce nepodává žádné vyjádření k vadám, které jsem uvedla v reklamaci. Jak můžu postupovat dál? A hlavně: čím můžu obchodu argumentovat? Děkuji za odpovědi a přeji hezký den.

Dotaz poslal/a: BarboraN, 16. 09. 2019 15:48

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen vyřídit reklamaci nejen včas, ale i řádně podle § 19 zákona o ochraně spotřebitele. To znamená, že prodávající je v záruční době vždy povinen věc do reklamace přijmout a o uplatnění reklamace vystavit písemný protokol se zákonnými náležitostmi, mezi které patří rovněž odůvodnění zamítnutí reklamace. Pokud prodávající tento postup nedodrží, jste oprávněn se s podnětem obrátit na dozorový orgán, tedy Českou obchodní inspekci. Projeví-li se vada na věci v prvních šesti měsících od její koupě, zákon předpokládá, že věc byla vadná od počátku, a prodávající není oprávněn reklamaci zamítnout, dokud silným důkazním prostředkem neprokáže, že vada byla způsobena kupujícím spotřebitelem, podle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku. Na tuto skutečnost prodávajícího rovněž upozorněte. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 17. 09. 2019 23:20

Reklamace

Dobrý den, mám dotaz. Před cca měsícem jsme si nechali namontovat kuchyňskou linku z kuchyňského studia. Byly zjištěny závady typu křivé spojení korpusu, křivá dvířka atd..., které se začaly řešit až minulý týden ve středu s tím, že máme podat reklamaci e-mailem. Reklamaci jsem zaslal e-mailem v sobotu 7.9.2019. Jakmile zavolám do zmiňovaného kuchyňského studia, odseknou mne s tím, že to řeší pan majitel a zavěsí. Nepřišlo mi žádné vyrozumění k podané reklamaci. Co mám tedy dělat? Děkuji za Vaši odpověď.

Dotaz poslal/a: Melicharpetr, 12. 09. 2019 13:04

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající má na vyřízení reklamace 30 dní podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Reklamační lhůta počíná běžet dnem následujícím po dni, kdy se prodávající o reklamaci dozví. Pokud nemáte důkaz, že reklamační lhůta počala běžet, doporučujeme prodávajícímu napsat shrnující dopis, kde se odkážete na datum, kdy byl odeslán e-mail s uplatněním reklamace, a uvedete v něm, že od následujícího dne, tedy od 8. 9. 2019, počala běžet reklamační lhůta, která skončí 7. 10. 2019. Nedodržení reklamační lhůty představuje podstatné porušení smlouvy, které kupujícího spotřebitele opravňuje od kupní smlouvy odstoupit. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 17. 09. 2019 23:17

Reklamace

Dobrý den, dne 28. 6. 2019 jsem předala zboží k reklamaci. Dne 30. 7. 2019 jsem obdržela zprávu, že je reklamace vyřízena. Byl dodržen zákonný termín pro vyřízení reklamace, nebo mohu odstoupit od smlouvy? Děkuji za odpověď.

Dotaz poslal/a: macino, 31. 07. 2019 08:53

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen reklamaci vyřídit do 30 dní podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Lhůta pro vyřízení počala běžet den po uplatnění reklamace, tedy 29. 6. 2019, a uplynula 28. 7. 2019. Jelikož 28. 7. 2019 byla neděle, lhůta se prodloužila o následující pracovní den, tj. pondělí 29. 7. 2019. Prodávající ve Vašem případě nedodržel zákonnou lhůtu pro vyřízení reklamace, což Vás opravňuje k odstoupení od kupní smlouvy pro její podstatné porušení. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 12. 09. 2019 17:03

Dovoz zboží a DPH

Dobrý den, byl jsem na dovolené v Turecku a zakoupil jsem si tam koženou bundu. Bohužel, musela mi být na místě krejčím upravena a prodejce mi ji po úpravě zaslal do České republiky. Zaplacena byla v Turecku, ale po zaslání do České republiky mi bylo vypočteno clo a DPH z ceny bundy a dopravy. Je tento postup správný?

Dotaz poslal/a: Roman64, 24. 07. 2019 12:12

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Z veřejně dostupných zdrojů vyplývá, že jste osvobozený od cla u zboží do výše 300 euro (www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/evropa/turecko/cestovani/duty.html). Pro další informace se prosím obraťte na daňovou poradnu či Celní správu ČR. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 12. 09. 2019 17:00

Nevyřízená reklamace

Dobrý den, měli jsme rok starou desku z Mall.cz. Před měsícem v ní bouchlo, přestala fungovat, tak jsme ji reklamovali. Nestihli však reklamaci vyřídit, takže mi nabídli 2 varianty. Odstoupení od smlouvy (klasicky vrácení peněz) nebo prodloužení doby o 14 dní, než se výrobce vyjádří. Moje otázka zní: Mohu trvat na tom, že chci desku novou, když jí mají skladem? Jde mi o to, že jsme ji pořizovali v akci za 6500,- a nyní je o tisícovku dražší. Pokud odstoupím od smlouvy a koupím novou, musel bych tedy doplácet, což se mi logicky nechce.

Dotaz poslal/a: Veenaa, 31. 07. 2019 13:48

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen vyřídit reklamaci do 30 dní podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Pokud se tak nestane, jste oprávněn odstoupit od kupní smlouvy pro její podstatné porušení. Další varianty zákon neupravuje a museli byste se na nich s prodávajícím prokazatelně domluvit. Prodávající je povinen vyřídit reklamci, u které shledá svoji odpovědnost za vady, opravou, výměnou za zcela stejnu novou věc nebo odstoupením od kupní smlouvy. Pokud Vám prodávající neumožní realizovat výše nastíněnou dohodu v prokazatelné formě, tedy v podobě SMS, e-mailu, dopisu nebo alespoň Vámi nahrávaného telefonního hovoru, doporučovali bychom Vám od kupní smlouvy odstoupit. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 12. 09. 2019 16:59

Nekoupení objednaného zboží

Dobrý den, v kamenném obchodě jsem si podle katalogu objednal borduru ke dlažbě. V katalogu to vypadalo jako úzká dlaždice s ornamentem. Když přišla, tak to bylo něco jiného (na síťovině přidělané a ohebné). Je možné toto zboží nekoupit, i když jsem jej objednal u prodavačky v kamenné prodejně? Děkuji za informaci. huda

Dotaz poslal/a: huda, 26. 08. 2019 19:59

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající odpovídá za to, že věc bude mít ujednané, popsané nebo spravedlivě očekávané vlastnosti, podle § 2161 odst. 1 občanského zákoníku. Pokud věc takové vlastnosti nemá, jste oprávněn ji reklamovat a žádat dodání věci, která takové vlastnosti má. Nedodá-li prodávající tuto věc v 30denní reklamační lhůtě, opravňuje Vás to z téhož důvodu od kupní smlouvy odstoupit. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 03. 09. 2019 14:37

Ukončení smlouvy s operátorem

Řeším výpověď smlouvy s operátorem Vodafone. Mám neomezené volání plus nějaká data a výpověď jsem podal z důvodu jednostranného zhoršení podmínek (je to ta změna tarafikace účtování po sekundách se mění na po minutách). To se mě tedy úplně netýká, protože jak píšu mám neomezené volání přesto si myslím, že mohu odstoupit od smlouvy bez jakýchkoli sankcí. Nakonec to uvádí i ve vyúčtování které jsem dostal. Mám pravdu nebo se mýlím a pravdu má Vodafone, že mě může sankci napálit? Doplatek za tarify plus doplatek za telefon. Jaký je Váš názor?

Dotaz poslal/a: Bufalobil, 21. 08. 2019 17:54

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. V tomto případě má bohužel pravdu operátor. Aby Vám vzniklo právo bez sankce ukončit smlouvu na dobu určitou podle § 63 odst. 6 zákona č. 127/2005 Sb., občanský zákoník, muselo by dojít ke změně Vaší smlouvy (nebo také ceníku či obchodních podmínek, což jsou součásti smlouvy). Změna tarifikace se ale týká pouze předplacených karet, případně tarifů účtovaných po minutách, takže v případě tarifů s neomezeným voláním ke změně v tomto smyslu nedošlo. Pokud ale změna byla spojena s nějakou další úpravou smlouvy, potom je možné, že právo na ukončení smlouvy bez sankce vzniklo, to je ale nutné ověřit. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 27. 08. 2019 22:39

Třetí reklamace

Dobrý den, reklamuji potřetí za tři měsíce kočárek pro stejnou závadu předních koleček. Kočárek mám 12 měsíců. Dvakrát byla vada uznána a opravena, ale po opravě se zase objevila. Poslala jsem kočárek potřetí na reklamaci s tím, že chci vrácení peněz a ne další opravu, ale z e-shopu mi stále píšou stejnou větu: Nárok na výměnu zboží za nové anebo vrácení peněz vzniká jen v případě, že je reklamace uznaná a vada neopravitelná. Nikde nemůžu tuhle informaci najít, zda opravdu ta vada musí byt neopravitelná, i když reklamuji potřetí tu stejnou? Vždy ji opravili tak, že se po pár kilometrech zase sekalo kolečko. A jak jsem ji uvedla, je to nebezpečné pro dítě. Prosím o informaci, už my běží 30ti denní lhůta u nich na vyřízení. Děkuji Vám!

Dotaz poslal/a: svejvodova, 24. 08. 2019 09:02

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Právo odstoupit od kupní smlouvy vzniká v případě třetího výskytu téže vady na věci po nejméně dvou předchozích uznaných reklamacích téže vady vyřešených opravou podle § 2169 odst. 2 občanského zákoníku. Toto ustanovení výslovně stanoví, že kupující spotřebitel má právo od kupní smlouvy odstoupit "i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě". Pokud prodávající tedy reklamaci uzná, bude povinen vadu odstranit Vámi zvoleným způsobem, tedy odstoupením od kupní smlouvy (vrácením peněz). V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 26. 08. 2019 09:38

Stránka 1/80

Předchozí

1

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku.

Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení...
Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest.

Kontakty:
Časopis dTest
vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice

tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za tuto kategorii odpovídá:

dTest

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Plány Air Bank: Google Pay ještě letos, investice zatím ne

Plány Air Bank: Google Pay ještě letos, investice zatím ne

Když jste měli v nedávné anketě webu Peníze.cz říct, jakou banku používáte jako hlavní,...více

Apple Pay spouštějí další dvě banky. Z velkých zbývá jediná

Apple Pay spouštějí další dvě banky. Z velkých zbývá jediná

Také klienti Fio a Raiffeisenbank už můžou platit iPhonem. Naopak v ČSOB si ještě musí...více

Co všechno už platíte kartou? Projděte si čerstvá čísla

Co všechno už platíte kartou? Projděte si čerstvá čísla

Lidé už se nebojí platit kartou na internetu nebo v cizině. A v českých obchodech čím...více

Interaktivní grafiky

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Vyznat se ve výpisu z katastru nemovitostí je často složité. Připravili jsme průvodce, který vám pomůže se zorientovat v jeho jednotlivých částech.

Spočítejte si osobní inflaci

Spočítejte si osobní inflaci

Inflace se měří indexem cen průměrného koše výrobků a služeb. Jenže každý kupuje něco jiného, proto na každého inflace působí jinak.

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Unikátní mapa, na které můžete sledovat vývoj nezaměstnanosti a průměrných platů v jednotlivých českých krajích od roku 2006.

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.