Poradna - Spotřebitelská poradna

Jako spotřebitelé máme svá práva i povinnosti. Jenže často se práva nemůžeme domoci – chceme odstoupit od kupní smlouvy, reklamovat zboží, ale obchodník to vidí jinak. Porušuje prodejce obchodní podmínky? Snaží se vás vzít na hůl? Nejste si jisti, jestli máte na reklamaci nebo vrácení zboží nárok? Zeptejte se expertů z naší spotřebitelské poradny. Napřed ale doporučujeme podívat se na nejčastější dotazy ostatních spotřebitelů, je možné, že podobný problém s reklamací měl i někdo jiný.

Vkládat dotazy může jenom zaregistrovaný uživatel…

Přihlásit se

Porovnejte si nabídky, vyberte tu nejvýhodnější a ušetřete.

Hledáte nejlepší půjčku na trhu? Porovnejte nabídky a ověřte si, na jakou sazbu můžete dosáhnout.

Všechny dotazy

Vymáhání po roce a půl neužívání služeb

Dobrý den, od srpna 2018, kdy jsem měla autonehodu, nepoužívám služby firmy T-Mobile. Plně chápu, že mi poté přišlo vymáhání na cca 4500 Kč, které jsem uhradila a v dopise bylo uvedeno, ze tímto vymáháním smlouva mezi poskytovatelem a spotřebitelem zaniká. Od té doby mi přišlo dalších asi 8 vymáhání od firmy b4b a mba finance na cca 20 000 Kč a všechny byly řádně zaplaceny. Od firmy T-Mobile mi žádné vyúčtování služeb či faktura nepřišla a nevím, jak tento kolotoč ukončit. Žiji v zahraničí, ale TP mám v Čechách a vymahačské firmy dokola zasílají listy. S přáním hezkého dne Bačová Lucie

Dotaz poslal/a: Lucie1989, 12. 05. 2020 13:53

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud Vám poskytovatel elektronických komunikací zaslal dopis, ve kterém uvádí, že Vaše smlouva zanikla, zkontrolujte si v tomto dopise, popřípadě ve Vaší smlouvě, na základě jaké právní skutečnosti tato smlouva zanikla. Zároveň Vám doporučujeme kontaktovat tohoto poskytovatele s doložením dopisu jako důkazu o tom, že Váš závazek zanikl, a poskytovatel po Vás tedy není oprávněn požadovat žádné další plnění, a to ani prostřednictvím třetích subjektů. Nejvyšší soud ČR opakovaně rozhodl, že pokud si podnikatel, za účelem vymáhání dlužné částky od spotřebitele, sjedná služby třetího subjektu, není spotřebitel povinen hradit náklady, které v souvislosti s tímto vymáháním vznikly. Pokud jste se společnostmi b4b nebo mba finance neuzavřela žádnou smlouvu (ani ústní), nejsou tyto společnosti oprávněny po Vás požadovat žádné jiné částky než částky za čerpání služby od poskytovatele, tj. společnosti T-Mobile. Pokud by postupovaly jinak, jednalo by se z jejich strany o bezdůvodné obohacení. Na tuto skutečnost můžete společnosti prokazatelně upozornit. Za účelem detailnější konzultace a posouzení Vašeho případu doporučujeme kontaktovat Český telekomunikační úřad, jako dozorový orgán, na telefonním čísle 224 004 688. V případě potřeby další konzultace můžete rovněž kontaktovat poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 17. 05. 2020 23:32

Reklamace kupce

Dobrý den, před měsícem jsem prodal konzoli ps4, hry a ovladač. Kupující si pro to přijel, vše proběhlo v pohodě, zaplatil částku 5000 a odjel. Doma konzoli zapnul a fungovala, jenom lehce hučela, ale na to jsem ho informoval. Dnes po měsíci mi napsal, že ps4 přestal fungovat a že to chce řešit, ale moje vina není, že ps4 přestala fungovat. Po předání mu vše fungovalo. Má nárok na vrácení peněz nebo ne? Věřím že ne, protože to v době koupi fungovalo. Děkuji za odpověď a hezký den:)

Dotaz poslal/a: Jenda22, 02. 05. 2020 21:45

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Ve Vašem případě záleží, jestli jste při prodeji vystupoval jako podnikatel nebo jako soukromá osoba. Pokud jste vystupoval jako soukromá osoba, je Vaše postavení výhodnější, jelikož se na Vás nevztahuje zákonná úprava obsažená v občanském zákoníku pro spotřebitelské vztahy. V takovém případě jste sice rovněž povinen plnit řádně a odpovídáte za vadné plnění. Pokud však reklamaci kupujícího neuznáte, bude mít kupující možnost uplatnit tento nárok pouze u soudu, kde bude zároveň povinen prokázat, že je zboží vadné a Vy za vadu odpovídáte. Žádný dozorový orgán pro vztahy mezi soukromými osobami neexistuje. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 10. 05. 2020 14:05

Zboží

Dobrý den, objednala Zrcátka pro Chopper koloběžku (0043) objednávka 16553337 dne 24.3. dnes je 4.4. a zrcatka nikde penize mate davno na uctu, muzete mi napsat kdy zrcatka prijdou. Dobry den pišu už nekolikaty email pan prodejce vubec nereaguje objednavala jsem 24.3. a platila hned druhy den a dodnes zbozi nikde panu majiteli volala a byl hruby a na email vubec neodpovida dnes je 14.4. co s tim muzu delat prosim muzete poradit dekuji moc jitka

Dotaz poslal/a: betynka1111, 14. 04. 2020 14:54

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen, na základě Vaší objednávky, dodat předmět koupě. Pokud při objednávce nebyla uvedena jiná dodací doba, měl by Vám prodávající odeslat zboží neprodleně. Upozorněte prodávajícího, že je v prodlení se svým plněním podle § 1978 občanského zákoníku, a že požadujete dodání zboží v dodatečné lhůtě například 5 dní. Pokud prodávající zboží v dodatečné lhůtě nedodá, můžete odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku podle § 1829 občanského zákoníku a uhrazenou kupní cenu včetně poštovného vymáhat dalším zákonným postupem. Postup prodávajícího můžete zároveň oznámit dozorovému orgánu, tj. České obchodní inspekci, a pokud byste měla podezření na podvodný e-shop, i Polici ČR. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 20. 04. 2020 11:19

Reklamace televizoru

Dobrý den, mám dotaz na délku lhůty určenou na reklamaci. Vím, že když produkt reklamuji u prodejce, tak je lhůta na reklamaci 30 dní. Já jsem však výrobek reklamoval na speciální telefonní lince určené výrobcem. Jsem přesvědčen o tom, že trvání lhůty 30 dní trvá ode dne uplatnění reklamace - tedy ode dne, kdy jsem na této telefonní lince reklamaci nahlásil. Avšak protože šlo o telefonický hovor, nemám žádné písemné potvrzení o tom, že jsem tuto reklamaci uplatňoval. Pracovnice na infolince zmínila, že o reklamaci není žádný pochyb, že televizor musí do servisu. Televizor v servisu byl a servis již televizor opravil. Avšak až po uplynutí doby 30 dní po nahlášení reklamace. A proto chci odstoupit od kupní smlouvy a vrátit peníze. Firma JVC mi však tvrdí, že lhůta 30 dní běží až od doby, kdy si pro televizor přijel pracovník servisu. V tom případě by lhůta 30 dní byla splněna. Já jsem trval na svém názoru a prodejci jsem televizor vrátil, ten jej přijal, souhlasil s tím, že mám pravdu, ale že mi nemůže vrátit peníze, protože nemám žádné písemné potvrzení, že jsem reklamaci zadával v termínu, kdy se uskutečnil telefonní hovor na infolinku. Takže aktuální situace je taková, že televizor je již opravený, ale je u prodejce. Já jsem odstoupil od kupní smlouvy a tak tento televizor ani již nechci. Avšak prodejce mi nevrátil peníze. Jednalo se o částku téměř 10 tisíc korun a tak bych tuto situaci chtěl nějak řešit. Můžete mi prosím poradit? (na infolinku JVC jsem telefonoval mnohokrát, ale potvrzení o uplatnění reklamace mi nepošlou, prý na to nemají oprávnění. A prý ho ani nepotřebuji, protože doklad o tom, že televizor převzal servisní technik mi předá servisní technik. Tam je ale úplně jiný datum.)

Dotaz poslal/a: Mberan, 25. 02. 2020 14:09

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Lhůta pro vyřízení reklamace běží ode dne následujícího po dni, kdy se prodávající o reklamaci dozvěděl, tedy ode dne po Vašem telefonátu. Problém může spočívat v tom, že Vy obsah telefonátu neprokážete. Můžete prodávajícího upozornit na jeho povinnost vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, dle § 19 zákona o ochraně spotřebitele. Pokud by takové potvrzení nevydal, bylo by možné podat podnět dozorovému orgánu, v tomto případě České obchodní inspekci, a prodávající by čelil případně uložené pokutě. Na Vámi uplatněném odstoupení trvejte a rovněž prodávajícího upozorněte na to, že pokud do Vámi stanovené přiměřené lhůty kupní cenu nevrátí, bude povinen hradit i zákonné úroky z prodlení. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 03. 03. 2020 17:47

Oprava reklamované obuvi

Dobrý den, při reklamaci kožených vysokých kozaček - částečně nepřišitá vnitřní výstelka - jsem požadovala vrácení kupní ceny. Reklamace byla vyřízená opravou, která je však nekvalitně provedená, čímž došlo k poničení výstelky, kdy známky nekvalitního lepení mají ostré hrany. Reklamované a nekvalitně opravené zboží jsem nepřevzala a opětovně uplatnila reklamaci s požadavkem na vrácení peněz. Mám ještě jinou možnost, než opět čekat dalších 30 dní na vyřízení II. reklamace? Děkuji za odpověď, Ilona

Dotaz poslal/a: Ihej, 26. 02. 2020 19:22

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen vyřídit reklamaci jedním ze způsobů popsaných v § 2169 občanského zákoníku, tedy opravou, kterou se nijak nesníží hodnota věci, výměnou věci za zcela stejnou novou věc nebo odstoupením od kupní smlouvy. Prodávající má na vyřízení reklamace 30 dní. Pokud v této lhůtě vadu neodstraní, opravňuje Vás to od kupní smlouvy odstoupit pro nevyřízení reklamace řádně a včas, a požadovat tak vrácení peněz. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 03. 03. 2020 17:43

Získaní zaplaceného zboží z e-shopu

Dobrý den, objednala jsem si v e-shopu zboží za danou cenu. Bylo mi zasláno jiné zboží a navrženo, ať zboží zašlu zpět, že mi budou vráceny peníze. Já chci však objednané zboží za danou cenu, mám právo ho požadovat?

Dotaz poslal/a: SonaPan, 27. 02. 2020 16:54

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Ano, obecně platí, že můžete trvat na plnění z uzavřené smlouvy a prodávající Vám bude povinen předmět smlouvy předat. O odlišnou situaci by se jednalo v případě vyčerpání zásob nebo ztráty schopnosti podnikatele plnit podle § 1732 občanského zákoníku nebo pokud by prodávající například u zboží uvedl chybnou cenu a Vy jste již při uzavírání smlouvy nemohla být v dobré víře ohledně správnosti poskytnuté informace. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 03. 03. 2020 17:41

Vrácení ve 14denní lhůtě

Dobrý den, přišlo mi rozbalené zboží sluchátka dokonce špatně fungují. Je možné vrátit zboží ve 14denní lhůtě? Nekupovala jsem rozbalené zboží. Mám strach že se prodejce bude vymlouvat na to že rozbalené nebyli ani použity někým přede mnou. Fotografie jsem si dělala při rozbalování zboží. Děkuji moc za odpověď

Dotaz poslal/a: Hanka333, 12. 02. 2020 19:37

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Zákon umožňuje spotřebiteli odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku do 14 dní od převzetí zboží bez uvedení důvodu. Prodávající Vám následně bude povinen vrátit kupní cenu sluchátek a poštovné ve směru od něj k Vám do 14 dní od odstoupení od kupní smlouvy a vrácení sluchátek. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 17. 02. 2020 19:18

Klamavý obchod na serveru Bazos

Dobrý den, zakoupil jsem na serveru Bazos mobilní telefon. Na inzerci prodávajícího bylo uvedeno, že je telefon zánovní a také v záruce. Telefon jsem obdržel na dobírku, kterou jsem zaplatil. Ovšem po otevření balíčku jsem v krabičce našel pouze telefon, který nefunguje (nelze jej zapnout), neoriginální nabíječku (na místo Samsung tam byla Huawei), a několik málo šroubků, které jsou z útrob telefonu, jelikož se do něho někdo neodborným způsobem zkoušel dostat a tím poškodil jeho boční stranu. V servisu Samsung (typ telefonu Samsung galaxy A30s) mi sdělili, že je telefon opravdu nefunkční a nejedná se v tomto případě o chybu baterie. Prodávajícímu jsem tuto skutečnost napsal a požádal o vrácení dobírkové částky a také adresy kam mu mám jeho zboží poslat zpět a dokonce s ním i telefonicky mluvil, ale stále mi tvrdí, že zboží prodal bez vad a dle popisu v inzerci. Toto ovšem není pravda, jelikož je zboží nefunkční. Můžete mi prosím poradit jak v dané situaci postupovat? Celá věc je stará 2 dny. Cena telefonu byla 3000Kč, nicméně jde mi především o princip, kdy prodávající prodává zboží, které je nefunkční. Velmi nerad bych ztratil nějaká čas a nechci, aby toto jednání mohl takým prodejcům projít bez potrestání. Děkuji Ing. František Novotný

Dotaz poslal/a: Fanoradar, 29. 01. 2020 20:47

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Jelikož prodávající s největší pravděpodobností není podnikatel (tj. prodejem zboží se neživí), ale fyzická osoba, můžete po něm požadovat odstranění vady opravou nebo odstoupením od kupní smlouvy podle § 2106 občanského zákoníku. Pokud Vám prodávající v přiměřené lhůtě zboží neopraví ani nevrátí jeho kupní cenu, můžete mu zaslat předžalobní výzvu s informací, že jste připraven věc řešit prostřednictvím soudní cesty, třeba prostřednictvím zjednodušeného řízení spočívajícího v podání návrhu na vydání platebního rozkazu z důvodu odstoupení od kupní smlouvy pro podstatné porušení smlouvy. Vzor předžalobní výzvy najdete na našich webových stránkách - www.dtest.cz/vzory. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 12. 02. 2020 23:09

Nákup zboží

Dobrý den. Můj problém spočívá v tomto. Objednal jsem si zboží. Ne v e-shopu, ale na internetových stránkách. Po zadání mého telefonického čísla se mi ozval operátor z čísla z předvolbou +420. Potvrdil dodání zboží na mou adresu, kterou jsem mu zadal. Po zavěšení se mi rozsvítilo. Měl jsem asi zatmění a vše je špatně. Byl to asi automat, špatně slyšitelný, stránky se tvářily jako "Novinky". Dovolat zpět na číslo se nedaří, stále obsazeno. Tak jsem poslal alespoň SMS, že ruším kupní smlouvu. Nevím co udělat více pro zrušení. Mám zboží odebrat a zaplatit dobírku? Nebo odmítnout převzetí? Když zásilku přijmu, nezaváži se tím k odběru dalšího zboží? Toto se mi stalo poprvé. Děkuji Vám za pomoc.

Dotaz poslal/a: kazisvet, 04. 02. 2020 09:15

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud jste zboží koupil jako spotřebitel na internetu, tedy takzvaně na dálku, jste oprávněn od kupní smlouvy odstoupit do 14 dní od převzetí věci podle § 1829 občanského zákoníku. Správně byste si tedy měl zboží převzít a následně jej prokazatelně poslat zpět společně s odstoupením od kupní smlouvy. Jelikož však neznáme detaily Vašeho případu, nemůžeme poradit konkrétnější postup a doporučujeme Vám kontaktovat naši poradenskou linku na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 12. 02. 2020 23:06

Reklamace bot

Dobry den. V zari jsem koupila boty. Nosila az kdyz se ochladilo a prijde mi ze podrazka je prilis ochozena. Prodejce mi zdelil, ze spatne chodim, pretezuji paty, ktere jsou take vic sjete, ze mam vadnou nohu vic a ze je take videt vetsi opotrebeni, ze podrazka je mekka aby byla pohodlna a tak se vic opotrebovava. Vysvetloval mi to i na pneu od aut a spatne geometrii. Nicmene rekl ze chybi cca 1 mm podrazky na patach. Prijde mi to hodne na obuv u ktere je psano oderuodolna a vhodna i na asfalt po par mesicich. Jeste mi zdelil, ze neni mozne reklamovat obuv ktera je poskozena nosenim, opotrebovanim, ze to nevzniklo ve vyrobe. Je mozne i na podrazku bot uplatnit reklamaci zbozi do 6 mes. od zakoupeni.

Dotaz poslal/a: Zoehk, 03. 02. 2020 11:02

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Argumentace prodávajícího nemá oporu v zákoně. Prodávající odpovídá za vadu, která se na věci vyskytne v prvních 24 měsících od převzetí, tedy koupě věci. Pokud se vada na věci projeví v prvních šesti měsících, zákon předpokládá, že věc byla vadná od počátku a prodávající není oprávněn reklamaci zamítnout, pokud sám silným důkazním prostředkem, nejlépe znaleckým posudkem, neprokáže, že za vadu neodpovídá, a to v souladu s § 2161 odst. 2 občanského zákoníku. Na tuto povinnost prodávajícího upozorněte. Sešlapanou obuv jste jistě oprávněna reklamovat, jelikož tento stav mohl být způsoben v důsledku nevhodného materiálu. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 12. 02. 2020 23:03

Stránka 1/83

Předchozí

1

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku.

Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení...
Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest.

Kontakty:
Časopis dTest
vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice

tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za tuto kategorii odpovídá:

dTest

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Zvýšení důchodů 2021: Vláda splní slib, nic navíc ale nedá

Zvýšení důchodů 2021: Vláda splní slib, nic navíc ale nedá

Není důvod zvyšovat penze víc než o zákonem danou valorizaci, shoduje se vláda s opozicí....více

Koronavirus a životní pojištění. Prošli jsme aktuální podmínky

Koronavirus a životní pojištění. Prošli jsme aktuální podmínky

Kdy mohou klienti získat plnění ze životního pojištění v souvislosti s koronavirem? Společnost...více

Česko otevře všechny přechody do Německa a Rakouska

Česko otevře všechny přechody do Německa a Rakouska

Od úterý budou otevřeny všechny přechody na hranicích s Německem a Rakouskem. Kontroly...více

Interaktivní grafiky

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Vyznat se ve výpisu z katastru nemovitostí je často složité. Připravili jsme průvodce, který vám pomůže se zorientovat v jeho jednotlivých částech.

Spočítejte si osobní inflaci

Spočítejte si osobní inflaci

Inflace se měří indexem cen průměrného koše výrobků a služeb. Jenže každý kupuje něco jiného, proto na každého inflace působí jinak.

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Unikátní mapa, na které můžete sledovat vývoj nezaměstnanosti a průměrných platů v jednotlivých českých krajích od roku 2006.

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.