Poradna - Spotřebitelská poradna

Jako spotřebitelé máme svá práva i povinnosti. Jenže často se práva nemůžeme domoci – chceme odstoupit od kupní smlouvy, reklamovat zboží, ale obchodník to vidí jinak. Porušuje prodejce obchodní podmínky? Snaží se vás vzít na hůl? Nejste si jisti, jestli máte na reklamaci nebo vrácení zboží nárok? Zeptejte se expertů z naší spotřebitelské poradny. Napřed ale doporučujeme podívat se na nejčastější dotazy ostatních spotřebitelů, je možné, že podobný problém s reklamací měl i někdo jiný.

Vkládat dotazy může jenom zaregistrovaný uživatel…

Přihlásit se

Porovnejte si nabídky, vyberte tu nejvýhodnější a ušetřete.

Hledáte nejlepší půjčku na trhu? Porovnejte nabídky a ověřte si, na jakou sazbu můžete dosáhnout.

Všechny dotazy

Ojeté auto

Dobrý den, nastala mi situace taková, že jsem 24. 11. koupil ojeté auto se závadami a bez platné technické prohlídky. Sepsali jsme s prodávajícím smlouvu, kde je určeno, že vozidlo se přehlásí na mě do 10 prac. dní. Vozidlo jsem na své náklady celé nechal opravit a obnovit technickou prohlídku. To celé mi trvalo týden, do 1. 12. Teď musím vyřešit přepis, ALE jelikož jsou omezené časy na úřadech, tak jsem to ve středu nestihl kvůli oné STK. A prodejce mě týž den, tj. 2. 12., kontaktoval s tím, že jsem to nepřepsal a že chce auto v tomto případě odhlásit z registru. Potřeboval bych poradit, jak mám postupovat, protože automobil budu přihlašovat hned příští týden přes známého, který se tím živí a má u sebe všechny doklady. Prodejce na to neslyší a omýlá stále jen svou verzi, takže se nedá s ním rozumě dohodnout. Dokonce už nepřímo vyhrožoval. Smlouvu máme podepsanou a za auto jsem zaplatil ihned v hotovosti. Může mi vozidlo sebrat? Děkuji za radu.

Dotaz poslal/a: Javlik, 04. 12. 2020 14:38

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Podle zákona obecně platí, že uplatňování soukromého práva je nezávislé na uplatňování práva veřejného. Pokud jste si ve smlouvě s prodávajícím výslovně neujednali, že prodávající je oprávněn odstoupit od kupní smlouvy, pokud nesplníte povinnost změnit údaj vedený v registru silničních vozidel v určité přiměřené lhůtě, nemůže nyní požadovat automobil zpět. Bez bližší znalosti Vámi uzavřené smlouvy však nemůžeme situaci více posoudit. Doporučujeme Vám kontaktovat poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 14. 12. 2020 19:39

Zrušení souhlasu z mobilního čísla

Dobrý den, mám k Vám prosbu ohledně postupu, který já sama bohužel neznám. Má maminka (1947), která je nyní nemocná covidem, měla dnes dopoledne hovor z telefonního čísla +4207398400765, kde jí nabízeli nějaké produkty ohledně vitamínů a krmiv pro psa... Vzhledem k tomu, že má navýšenou v tomto období psych. léčbu, netuší, co všechno odsouhlasila, protože ji telefonát vzbudil. Já se nyní intenzivně snažím na uvedené číslo dovolat a bohužel nemám štěstí a po pravdě si myslím, že mi ani nikdo telefon nezvedne. Prosím, jak lze zrušit tuto registraci k odběru produktů?! Velmi Vám děkuji za odpověď a s pozdravem a přáním zdraví Ivana Krýdová

Dotaz poslal/a: Krydova, 10. 12. 2020 13:17

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud byla smlouva uzavřena po telefonu, jste oprávněna od ní odstoupit do 14 dní od převzetí zboží. Doporučujeme Vám tedy vyčkat, než bude Vaší mamince doručena první zásilka, a poté do 14 dní zašlete zásilku, společně s písemným odstoupením od smlouvy, prodávajícímu na adresu určenou pro odstoupení od kupní smlouvy, popřípadě na sídlo jeho společnosti. Pro odstoupení můžete využít vzor na našich webových stránkách zde - www.dtest.cz/clanek-3283/odstoupeni-od-kupni-smlouvy-uzavrene-pres-internet-ci-po-telefonu. Toto odstoupení Vám doporučujeme před odesláním ofotit a zaslat doporučeně s dodejkou. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 14. 12. 2020 19:35

Reklamace

Dobrý den. Koupil jsem po internetu hydraulicko pneumatický lis, který přestal zhruba po 1 měsíci částečně fungovat. Po oslovení prodejce mi bylo sděleno, abych demontoval vadnou část a zaslal ji na své náklady výrobci lisu na Slovensko. Myslím si, že já nemůžu z lisu nic demontovat protože je v záruce a nelíbí se mi ani posílat něco na Slovensko, když jsem lis koupil v České republice. Děkuji Vám za vyjádření.

Dotaz poslal/a: 3A801999, 13. 11. 2020 18:06

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je v rámci uplatněné reklamace povinen posoudit vytýkanou vadu a pokud uzná, že za ni odpovídá, zákonným způsobem ji v celém rozsahu odstranit. Nevíme, z čeho prodávající dovozuje, že vadná je pouze část věci. Obecně platí, že prodávající není oprávněn po kupujícím požadovat demontáž části věci. Reklamace se uplatňuje u prodávajícího, u kterého věc byla koupena. Prodávající je však oprávněn za účelem provedení opravy uvést jinou osobu (třeba záruční servis). I v takovém případě běží 30denní lhůta na vyřízení reklamace a v případě uznání reklamace je prodávající povinen uhradit veškeré náklady vzniklé v souvislosti s vyřizováním reklamace. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 22. 11. 2020 13:29

Nákup na Slevomatu

Dobrý den, nakoupil jsem na Slevomatu 2x pobyty v hotelu. Potřebovali jsme je na určitý konkrétní termín. První vlna covidu nám to zhatila. Prodloužili jsme to, na další konkrétní termín. Druhá vlna covidu nám to zhatila. Ze dvou voucherů nám jeden odmítly proplatit, že jsme měli v létě to vybrat, takže nám pár tisícovek "propadlo". A druhý nám refundovali, ale z částky můžeme u nich použít jenom 20 procent na jeden nákup, takže jsem nucen u nich 5x nakoupit. Mají na to právo? Děkuji za odpověď. Kirri

Dotaz poslal/a: Akiko, 31. 10. 2020 23:49

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Jelikož z Vašeho dotazu dovozujeme, že se jednalo o objednávku ubytování, a nikoliv celého zájezdu, nelze využít úpravu obsaženou v tzv. lex voucher. Obecně platí, že smluvní podmínka, jejíž obsahem je povinnost spotřebitele, který nemůže v důsledku pandemie covid-19 využít rezervovaného ubytování, zaplatit plnou cenu poskytovateli ubytování, je považována za nepřiměřenou, a tudíž pro spotřebitele nezávaznou. Pokud není možné ze smlouvy plnit, tj. poskytnout ubytování v důsledku zákazu volného pobytu a ubytovávání za účelem turismu, jedná se o následnou nemožnost plnění podle § 2006 občanského zákoníku. O následnou nemožnost plnění se nejedná v případě, kdy lze ze smlouvy plnit například v pozdějším termínu. Následnou nemožností plnění smlouva zaniká a strany nejsou povinny si navzájem plnit, respektive jsou povinny si vrátit plnění, které si poskytly. Za účelem konzultace případu ve větším detailu kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 09. 11. 2020 12:45

Zamítnutá reklamace u dopravce

Dobrý den. Posílal jsem počítač na reklamaci prostřednictvím DPD, ale z reklamačního oddělení daného obchodu mi oznámili, že je počítač poškozený. Z přiložených fotek je patrné, že reklamační oddělení přijalo balík poškozený, ale argumentují tím, že přebírají balíky hromadně, a proto nebyl sepsán s dopravcem žádný protokol o škodě. Z toho důvodu mi dopravce reklamaci zamítl. Dopravce odpověděl, že reklamační oddělení nesepsalo zápis o poškození, a proto jsem musel počítač špatně zabalit. Vše jsem posílal v originálním baleni. Jak dále postupovat?

Dotaz poslal/a: anicka-brno, 01. 11. 2020 20:24

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Službu doručení zásilky nejprve musíte reklamovat v souladu s dopravními podmínkami konkrétní dopravní společnosti. Podle reklamačního řádu společnosti DPD platí, že „v případě zjevného poškození nebo ztráty části zásilky nebo jejího poškození je nutné zasílatele informovat nejpozději v době doručení formou zápisu do přepravního dokladu zasílatele.“ Pokud prokážete, že zásilka byla zjevně poškozená při předávání a přepravce Vás o této skutečnosti neinformoval, usnadní to Vaši pozici při řešení reklamace s přepravcem. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 09. 11. 2020 12:42

Reklamace hodinek

Dobrý den, podal jsem reklamaci svých hodinek a byly mi zaslány hodinky nové. V reklamačním protokolu bylo uvedeno opraveno výměnou sériového čísla. Jelikož jsem se dočetl, že tento způsob řešení je obvyklý z důvodu často se opakujících vad, tak moje důvěra ve výrobek značně klesla. Je nějaká šance na odstoupení od kupní smlouvy, když vlastně moje původní hodinky byly neopravitelné? Nebo neměl bych minimálně mít novou dvouletou záruku? Děkuji za reakci

Dotaz poslal/a: Martin123456, 05. 11. 2020 06:14

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Uznanou reklamaci je možné vyřešit několika způsoby, které odstraní vadu. Mezi ně patří mimo jiné oprava věci nebo výměna věci za zcela stejnou novou bezvadnou věc. Pokud by Vaše hodinky nadále vykazovaly vadu i po jejich výměně, můžete u prodávajícího namítat nesplnění jakosti zboží podle § 2161 občanského zákoníku, konkrétně že hodinky například nemají smluvené vlastnosti, neslouží k obvyklému účelu nebo nesplňují právní předpisy. A jelikož by k nápravě nedošlo ani po výměně za zcela stejné nové hodinky, požadujte při případném budoucím výskytu vady odstoupení od smlouvy právě z důvodu nesplnění jakosti zboží při převzetí. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 09. 11. 2020 12:39

Po roce nemá akumulátor ani 50 % kapacity

Dobrý den, bojuji teď s e-shopem, u kterého jsem zakoupil akumulátor VARTA 12V 60Ah do svého automobilu, který mě po necelém roce zklamal, když jsem ráno nedokázal automobil nastartovat. Mám zařízení na měření kapacity akumulátorů, a tak jsem zjistil, že akumulátor 60Ah má po necelém roce provozu pouhých 27,3Ah. Odeslal jsem akumulátor na reklamaci, ale prodejce mi sdělil, že po jeho testech (asi krátkodobé testy startovacím proudem...) nezjistili žádnou vadu, a i kdyby byla hodnota, kterou jsem jim zaslal pravdivá, tak se nejedná o výrobní vadu, ale o stav opotřebení v důsledku používání! To snad ani možné, aby toto mohla být pravda! Před tím tam byl originál akumulátor z výroby, který vydržel fungovat skoro 12 let. Děkuji za odpověď a radu, kam bych se mohl obrátit o pomoc.

Dotaz poslal/a: mila198, 22. 10. 2020 16:28

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Jelikož reklamujte věc po roce od koupě, jste povinen prokázat, že věc je vadná, tedy že nemá sjednané nebo deklarované vlastnosti, popřípadě že neodpovídá právním předpisům. Skutečnost, že úroveň vybití baterie není v souladu se standardem/normou, můžete doložit například technickým předpisem. Následně rozporujte zamítavé stanovisko reklamace a doložte důkaz o naměřených hodnotách, například ve formě vícero měření, měření vícero přístroji nebo ve formě znaleckého posudku. Pokud prodávající reklamaci následně uzná, bude povinen uhradit náklady vynaložené na pořízení znaleckého posudku. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 28. 10. 2020 16:02

Zboží po opravě je stále rozbité

Dobrý den, na začátku září jsem reklamovala svůj notebook, při každém zapnutí na pár minut vydával zvuk jako drtička na dřevo. Po 27 dnech, kdy už jsem spíš doufala, aby překročili záruční lhůtu a vrátili mi peníze, mi notebook vrátili s tím, že vada byla opravena. Jen co jsem notebook doma zapnula, počítač opět vydával ten příšerný zvuk, ba dokonce ještě horší a tentokrát už nepřestal. Okamžitě jsem tedy jela zpět do prodejny, kde mi slečna řekla, že nejde udělat nic jiného, než založit novou reklamaci, to se mi samozřejmě nelíbilo, a když pak zavolala manažera, ten mi slíbil jak se vše pokusí vyřídit ještě dneska a že mi na 95 % vrátí peníze a ať už se koukám na nové počítače (protože můj už není v prodeji) a další bláboly. Bohužel nic z toho nemám písemně. Každopádně jsem zase čekala, nutno dodat, že je doba koronaviru a já jsem na VŠ, takže být bez počítače je opravdu tragédie. A teď jsem tu, po třech týdnech mi přišla zpráva, že je notebook opravený. Já ho ale nechci, od začátku s ním byly problémy, první reklamace neuznaná a teď tohle. Moje otázka zní, dá se proti tomu nějak postavit? Můžu se nějak odvolat a chtít vrátit peníze, nebo musím počkat, až se závada objeví potřetí. Hledala jsem, ale nikde jsem nenašla, co se stane, když vám prodejce vrátí zboží z reklamace 'opravené', ale zároveň stále rozbité. Záruka mi měla končit někdy v půli listopadu, prodlužuje se teď o těch 50 dní, co bylo zboží v reklamaci?

Dotaz poslal/a: Mozaik, 24. 10. 2020 09:36

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud prodávající neodstraní vadu v rámci uznané reklamace včas a řádně, tedy pokud je věc po jejím převzetí z reklamace pořád vadná, jste oprávněna požadovat odstranění vady do uplynutí reklamační lhůty a nestane-li se tak, od kupní smlouvy odstoupit. V současné době Vám doporučujeme zboží zkontrolovat hned při převzetí věci z reklamace a postupovat v souladu s výše uvedeným. Pokud by prodávající vadu odstranil, budete oprávněna zvolit odstoupení od kupní smlouvy jako způsob vyřízení reklamace již při další (třetí) reklamaci notebooku za předpokladu, že předchozí dvě byly uznány a řešeny opravou. Záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou byla věc v reklamaci. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 28. 10. 2020 15:59

Automatické prodloužení reklamace

Dobrý den, píši z pozice pracovnice na reklamačním oddělení. Lhůty pro reklamaci / odstoupení, výměnu vždy splňujeme, jak nám je ukládá zákon. Bohužel stále tápeme nad tím, jak vyřešit reklamaci, když nám zákazník o reklamaci napíše na e-mail (posíláme zdarma štítek na Zásilkovnu nebo svoz PPL) a zákazník nám zboží na reklamaci / výměnu posílá až po uplynutí doby na vyřízení reklamace (30 dní). Prodlužuje se nám automaticky lhůta na vyřízení reklamace na nezbytně nutnou dobu (3 dny)? Nebo má zákazník právo žádat vrácení peněz, i když jsme zboží od něho neobdrželi? (Jedná se o erotické zboží, které pro reklamaci a uznání vady potřebujeme nejdříve fyzicky zkontrolovat). Děkuji za odpověď.

Dotaz poslal/a: lucieanna, 23. 09. 2020 12:15

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen vyřídit reklamaci do 30 dní od jejího uplatnění. Aby spotřebitel řádně uplatnil reklamaci, je povinen jednak prokazatelně vyrozumět prodávajícího o vadě a zároveň prodávajícímu předat věc, aby vada mohla být přezkoumána (za předpokladu, že toto posouzení objektivně nelze provést na dálku). Pokud kupující spotřebitel vadnou věc prodávajícímu po vyrozumění o existenci vady nepředá k posouzení takové vady, a to ani po výzvě prodávajícího, přeruší se běh reklamační lhůty až do předání věci prodávajícímu za účelem posouzení vady. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 29. 09. 2020 10:13

Vrácení zboží v rámci 14 dní

Dobrý den, u společnosti Koupelny Ptáček jsme si prostřednictvím e-mailové komunikace s jejich prodejkyní objednali sprchový kout (zástěna + dveře + úchyty). Bohužel jsme po dodání zboží zjistili, že nesedí rozměrově a nepůjde bez problémů namontovat. Oznámili jsme toto prodejkyni s tím, že bychom rádi zboží vrátili v rámci zákonných 14 dní. Bylo nám řečeno, že s tím bude velký problém a možná nám zboží vezmou nazpět, pokud si zaplatíme nové obalové materiály, do nichž pak sprchový kout zabalíme. Jinak nám bylo doporučeno kout nafotit a nabídnout na Aukru. Nepovažuji toto za solidní jednání, proto bych se jen rád ujistil, zda má prodejce v tomto případě právo na zaplacení obalových materiálů? Děkuji.

Dotaz poslal/a: mountainer, 21. 09. 2020 15:26

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud bylo zboží objednáno prostřednictvím prostředku komunikace na dálku (třeba webového rozhraní e-shopu, e-mailu či telefonu) a nejedná se o zboží upravené podle přání kupujícího spotřebitele (například o přesné zadání rozměrů sprchového koutu v centimetrech, který by pak musel být takto upraven), jste oprávněni od kupní smlouvy odstoupit do 14 dní od jeho doručení bez uvedení důvodu, a to podle § 1829 občanského zákoníku. Obal není součástí věci a není možné jím podmiňovat právo na odstoupení od kupní smlouvy. Jako kupující nesete náklady na doručení věci zpátky k prodávajícímu a v závislosti na přepravních podmínkách jste povinni zboží na přepravu připravit tak, aby v průběhu přepravy nedošlo k jeho poškození. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 29. 09. 2020 10:07

Stránka 1/85

Předchozí

1

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku.

Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení...
Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest.

Kontakty:
Časopis dTest
vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice

tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za tuto kategorii odpovídá:

dTest

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Otevřou papírnictví a prodejny dětského oblečení. Školy ne

Otevřou papírnictví a prodejny dětského oblečení. Školy ne

Od úterý 19. ledna mohou otevřít papírnictví a prodejny s dětským oblečením. Stejný sortiment...více

Mall Pay vyrostl na dvojnásobek, nabídne investice

Mall Pay vyrostl na dvojnásobek, nabídne investice

Fintechová společnost Mall Pay, která se zaměřuje na odložené platby, v roce 2020 vyrostla...více

Air Bank prodlužuje kontokorent bez úroku

Air Bank prodlužuje kontokorent bez úroku

Air Bank prodlužuje možnost čerpání kontokorentu bez úroku. Nabídka se týká všech kontokorentů...více

Interaktivní grafiky

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Vyznat se ve výpisu z katastru nemovitostí je často složité. Připravili jsme průvodce, který vám pomůže se zorientovat v jeho jednotlivých částech.

Spočítejte si osobní inflaci

Spočítejte si osobní inflaci

Inflace se měří indexem cen průměrného koše výrobků a služeb. Jenže každý kupuje něco jiného, proto na každého inflace působí jinak.

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Unikátní mapa, na které můžete sledovat vývoj nezaměstnanosti a průměrných platů v jednotlivých českých krajích od roku 2006.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.