Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Poradna - Spotřebitelská poradna

Jako spotřebitelé máme svá práva i povinnosti. Jenže často se práva nemůžeme domoci – chceme odstoupit od kupní smlouvy, reklamovat zboží, ale obchodník to vidí jinak. Porušuje prodejce obchodní podmínky? Snaží se vás vzít na hůl? Nejste si jisti, jestli máte na reklamaci nebo vrácení zboží nárok? Zeptejte se expertů z naší spotřebitelské poradny. Napřed ale doporučujeme podívat se na nejčastější dotazy ostatních spotřebitelů, je možné, že podobný problém s reklamací měl i někdo jiný.

Vkládat dotazy může jenom zaregistrovaný uživatel…

Přihlásit se

Porovnejte si nabídky, vyberte tu nejvýhodnější a ušetřete.

Hledáte nejlepší půjčku na trhu? Porovnejte nabídky a ověřte si, na jakou sazbu můžete dosáhnout.

Všechny dotazy

Odstoupení od smlouvy

Dobrý den, naší babičku taky přepadl kdosi od My energy s přihláškou do výběrového řízení (mimochodem, má někdo na tomto základě vysoutěženou jinou společnost než je Rodinná energie??? Nemá!!). Ve smluvních podmínkách je jasně dáno, že pokud stávající dodavatel nebude zdražovat energii, může odstoupit od smlouvy a další bod odstoupení od smlouvy do 15 dnů od začátku dodávky energie.... podotýkám, že babičku stávající dodavatel "nepustil" - nezdražuje, tudíž dodávka energie od Rodinné energie stále nezačala. Ale zajímavé je, že už účtují zálohy na energii, takže babička má platit 2x energii??? Poslala jim také výpověď, protože k dodávce energie nedošlo, nedochází a nechce to od nich a už vůbec ne na 5 let. Dnes přišel dopis, že výpověď přišla "pozdě" a že chtějí zaplatit pokutu 8000,- za nedodržení smluvních podmínek???..co teď s tím???Prosím poraďte, jak máme postupovat? Babička je stará a nemocná. Moc děkuji.

Dotaz poslal/a: Frikynek, 28. 11. 2018 12:09

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Spotřebitel, který uzavřel smlouvu o dodávce elektřiny nebo plynu mimo obchodní prostory, tedy například u sebe doma, je oprávněn smlouvu vypovědět bez uvedení důvodu a bez jakékoli sankce až do 15. dne po započetí dodávek energií od tohoto nového dodavatele, a to v souladu s § 11a odst. 3 zákona č. 458/2000Sb., energetický zákon. Z Vámi poskytnuté informace, že "pokud stávající dodavatel nebude zdražovat energii, může odstoupit od smlouvy" jasně nevyplývá, že pokud stávající dodavatel nebude zdražovat energii, nedojde k započetí dodávek energie od nového dodavatele. Ve Vašem případě je tedy stěžejní zjistit, zda a případně kdy došlo k zahájení dodávek energie od nového dodavatele. V případě potřeby další podrobnější konzultace smlouvy o dodávkách energií kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 03. 12. 2018 21:10

Nedodání zaplaceného zboží

Dobrý den. V jednom českém e-shopu jsem si objednal zboží za cca 500 Kč. Zboží jsem platil převodem tentýž den. Zboží nebylo odesláno ani po dvou měsících. E-shop na komunikaci nereaguje. Psal jsem i, aby mi vrátili peníze, pokud nemůžou doručit objednávku. Stále nic. Pro policii jde o malou částku. Dá se v této věci něco dělat? Nebo se pouze smířit s tím, že jsem o peníze přišel? Momentálně jsem poslal tuto věc na ČOIku. Víc, co lze dělat, jsem se nikde nedočetl. Děkuji a přeji hezký den.

Dotaz poslal/a: DaliborS, 01. 12. 2018 04:12

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Přestože částka nepřesahuje výši 5000 korun, aby se jednalo o trestný čin, doporučujeme Vám podezření na podvodný e-shop Policii ČR nahlásit. V případě, že by e-shop poškodil i další kupující, částka by se sčítala. Dále Vám doporučujeme zaslat prodávajícímu odstoupení od kupní smlouvy uzavřené na dálku podle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Zaslané odstoupení poslouží jako právní důvod pro další vymáhání částky, například prostřednictvím předžalobní výzvy nebo návrhu soudu na vydání platebního rozkazu jako zjednodušeného soudního řízení. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 03. 12. 2018 21:06

Záruční a pozáruční servis televizoru

Prosím o radu, jak postupovat v případě, když jsem v českém renomovaném internetovém obchodě zakoupil televizor, kde se v záruce objevila závada. Značkový servis mi následně odmítl opravu s tím, že daný výrobek nebyl určen pro prodej v ČR, ale v Litvě, a proto mi nejsou schopni záruční, ba i pozáruční opravu provést. Prodejce se sice k záruční opravě hlásí, ale je jasné, že po uběhnutí záruční doby mi nikdo autorizovaně televizor neopraví. Prostě mi prodali něco, co nebylo určeno pro český trh. Mám nějakou možnost od kupní smlouvy po roce a půl odstoupit, nebo zboží vyměnit za něco co má servis v ČR. Děkuji.

Dotaz poslal/a: starysalat, 21. 11. 2018 20:34

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Jelikož Litva i Česká republika jsou členskými státy Evropské unie, prodávající byl oprávněn prodávat toto zboží, jelikož bylo určeno pro trh EU. Prodávající sám odpovídá za vady, které se na věci vyskytnou ve lhůtě nejméně 24 měsíců od převzetí, tedy od koupě věci. V této době je prodávající povinen věc do reklamace vždy přijmout, o reklamaci vystavit reklamační protokol a uzná-li, že za vadu odpovídá, je povinen ji v celém rozsahu odstranit zákonným způsobem. Autorizovaný servis ze zákona není povinen přijímat do reklamace zboží svého výrobce, není-li tak stanoveno například v obchodních podmínkách kupní smlouvy nebo deklarováno jinde. Pokud by tak bylo stanoveno nebo deklarováno, byl byste oprávněn se tohoto plnění domáhat dalším zákonným postupem. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 26. 11. 2018 16:33

Vrácení peněz - reklamace

Dobrý den, prosím, chtěla bych se poradit. Koupila jsem mobil na IČO, tudíž je záruční lhůta 12 měsíců. Bylo to v srpnu 2017 a v únoru 2018 se už projevila poprvé vada, za další měsíc znovu a v červnu potřetí. V servisu mi poradili, že mám žádat odstoupení od smlouvy a vracení peněz. Jelikož jsem celkem dost časové zaneprázdnění a mobil jsem si musela koupit nový, trochu jsem zapomněla na řešení. Nicméně minuly týden jsem mobil odeslala prodejci, byl pořízeny z internetového obchodu a dnes mi přišel mobil zpět i se zamítacím vyjádřením. Když jsem prodejce kontaktovala telefonicky, sdělil mi, že odeslat mobil jsem měla neprodleně, což jsem prý neučinila, proto reklamaci zamítla, přesto, že se závada celkem třikrát projevila ve dvanácti měsících. Podotýkám, že reklamační protokoly z autorizovaného servisu Apple, jsem přiložila. Je můj nárok na vracení peněz prosím oprávněný? Omlouvám se za diakritiku, použila jsem iPhone. Předem děkuji za odpověď

Dotaz poslal/a: Accord, 22. 11. 2018 19:45

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. I v případě, že si zakoupíte věc za účelem podnikání, plyne odpovědnost prodávajícího za vady v délce dvou let podle § 2112 občanského zákoníku. Právo na odstoupení od kupní smlouvy z důvodu výskytu opakované vady však vzniká pouze ve vztahu mezi podnikatelem a spotřebitelem. Ve Vašem případě by bylo možné argumentovat tím, že prodávající je povinen odstranit vadu, která je nepodstatným porušením smlouvy, podle § 2107 odst. 1 občanského zákoníku. Pokud prodávající takovou vadu neodstraní včas, je kupující oprávněn od kupní smlouvy odstoupit podle § 2107 odst. 3 občanského zákoníku. Kupující je povinen uplatnit práva z vadného plnění co nejdříve poté, co se vada na věci projeví. Pro uplatnění není však stanovena žádná zákonná lhůta (kromě dvouleté, viz výše), zvláště když prokážete, že jste v předmětné době věc nepoužívala, tudíž nedocházelo k prohloubení vady. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 26. 11. 2018 16:30

Doba opravy výrobku po záruční době

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s dobou opravy notebooku, který je už po záruční době. Firma si notebook odvezla, po 30 dnech stále není opraven, prý ho poslali někam dál... Děkuji za pomoc.

Dotaz poslal/a: MisaFarska, 22. 11. 2018 20:51

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. V případě placené opravy, tedy poskytnutí služby, se doba a způsob odstranění vady řídí ujednanými podmínkami smlouvy, popřípadě obchodními podmínkami poskytovatele služby. Zákon nestanoví žádnou lhůtu, ve které je poskytovatel služby povinen opravu vyřídit. Pokud žádné takové podmínky ujednány nebyly, platí podmínky spravedlivě očekávané v daném místě a čase. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 26. 11. 2018 16:27

Vyřízení reklamace formou výměny

Dobrý den, nikde nemohu na internetu dohledat, jestli mám nárok na vrácení peněz v případě, že v servisu reklamaci vyřeší tím, že vymění zařízení za nový kus, jelikož původní zařízení jinak nejde opravit? Děkuji. Hezký den. Markéta

Dotaz poslal/a: markisek_, 15. 11. 2018 10:34

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající odpovídá za vady, které se na věci vyskytnou v prvních 24 měsících od převzetí, tedy od její koupě. Pokud v této době zboží reklamujete a prodávající reklamaci uzná, je povinen ji vyřídit jedním ze zákonných způsobů popsaných v 2169 občanského zákoníku. Jedná se o opravu věci, která nijak nesníží hodnotu věci, výměnu za zcela stejný nový bezvadný kus, případně odstoupení od kupní smlouvy, tedy vrácení peněz, pokud předchozí způsoby vyřízení reklamace nejsou možné. Způsob vyřízení volí kupující spotřebitel, ale konečné rozhodnutí je na prodávajícím, jelikož ten odpovídá za odstranění vady. Pokud prodávající zvolí jiný způsob vyřízení reklamace než ten, který zvolil kupující spotřebitel při uplatnění reklamace, měl by tento postup náležitě odůvodnit. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 21. 11. 2018 08:01

Reklamace kocarku/bezne opotrebeni

Donry den, mam otazku. Loni v kvetnu jsem zakoupila kocarek. Pred nejakou dobou mi zacal kocarek cvakat, jako bych mela na kolecku cvrcka. Zjistila jsem, ze brzdovy valecek drnka i kolecko, i kdyz je kocarek nezabrzdeny. Nakonec pro zjisteni zavady muz rozebral brzdu a zjistil, ze je natrzene brzdove lanko, ktere vede uvnitr duralove trubky, ktera drzi zadni kola na ramu kocarku. Po vznrsenem dotazu na prodejce mu bylo sdeleno, ze do pul roku od zakoupeni mi zaslou novou brzdu, ale nyni ji jiz musim zaplatit, nebot se jedna o bezne opotrebeni ci zanedbanou udrzbu. Na kocarek by se mela vztahovat dvouleta zarucni doba. Co s tim mam delat? Kocarek nutne potrebuji a bez brzdy fungovat nelze. Dekuji Poutnikova

Dotaz poslal/a: MichaelaP, 14. 11. 2018 22:08

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající odpovídá za vady, které se na věci vyskytnou ve lhůtě 24 měsíců od převzetí, tedy od její koupě, v souladu s § 2165 odst. 1 občanského zákoníku. V této době je povinen věc do reklamace přijmout, vytýkanou vadu řádně posoudit a uzná-li, že za ni odpovídá, vadu zákonným způsobem v celém rozsahu odstranit. Pokud věc reklamujete po uplynutí šesti měsíců od koupě, rozdíl je pouze v tom, že jste to Vy, kdo je povinen prokázat, že věc je vadná a že za vadu odpovídá prodávající. Pokud by prodávající jakkoli omezoval Vaše práva z vadného plnění, jednalo by se o zakázaný postup v souladu s § 1814 písm. a) občanského zákoníku. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 21. 11. 2018 07:57

Reklamace oblečení

Dobrý den, v červnu 2018 jsem zakoupil ve značkové prodejně oblečení mikinu, kterou jsou vypral a po prvním oblečení se mi loupe nátisk značky. Je možno reklamovat? Děkuji moc za Váš čas i odpověď a jsme s pozdravem. Lukáš Chalabala

Dotaz poslal/a: Chalik, 13. 11. 2018 17:56

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající odpovídá za vady, které se na věci vyskytnou ve lhůtě 24 měsíců od jejího převzetí, tedy od koupě. Pokud se vada na věci projeví v prvních šesti měsících od jejího převzetí, zákon předpokládá, že věc byla vadná od počátku, a prodávající není oprávněn reklamaci zamítnout, pokud sám neprokáže, že věc byla při jejím předání bezvadná a vada tedy byla způsobena kupujícím spotřebitelem. Jste oprávněn mikinu reklamovat, při reklamaci prodávajícího zároveň můžete upozornit na tuto jeho povinnost plynoucí z § 2161 odst. 2 občanského zákoníku. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 21. 11. 2018 07:53

Nedodržení 30denní lhůty

Pěkný den, při reklamaci oblečení a vypisování reklamačního protokolu mi bylo prodejcem řečeno, že až bude reklamace vyřízena, pošle mi sms. Mé telefonní číslo bylo i uvedeno v reklamačním protokolu. Do 30ti dnů od sepsání reklamace se však nikdo neozval. Když jsem se tedy dostavila na prodejnu hned po uplynutí lhůty, bylo mi napřed řečeno, že sms posílali, když jsem jí chtěla vidět, tak prodejce zjistil, že jí poslal na jiné číslo. Reklamaci mi neuznali a když jsem se odvolávala na nedodržení 30denní lhůty, tak prý dohoda o sms byla jen mezi námi ústně a že na to nemám důkaz. Je takové jednání oprávněné? Děkuji.

Dotaz poslal/a: 1stani, 20. 11. 2018 13:51

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen vyřídit reklamaci do 30 dní. V této lhůtě je mimo jiné povinen prokazatelně vyrozumět kupujícího - spotřebitele o vyřízení reklamace. Pokud jste do reklamačního protokolu zanesla správné telefonní číslo, prodávající pochybil, čímž nevyřídil reklamaci řádně a včas, a Vám tak vzniklo uplynutím 30denní reklamační lhůty právo od kupní smlouvy odstoupit v souladu s § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 21. 11. 2018 07:48

Neuznané výdaje spojené s reklamací

Dobrý den, zaslali jsme za firmu zboží na reklamaci. Dané zboží nešlo spustit a závada se vyskytla v záruční době. Vyplnili jsme tedy reklamační protokol, vypsali závadu, kontakt a ke konci jsme připsali věty, kde uvádíme, že chceme uhradit poštovné, chceme poslat podrobný popis závady a délku opravy. To vše, že chceme, aby se stihlo do zákonné lhůty 30 dnů. Bylo nám však sděleno, že se na firmu nevztahuje občanský zákoník, proto tedy neuhradí poštovné a navíc nemusí dodržet lhůtu 30 dnů. Dále nám napsali, že u nás nejde výrobek opravit, tak jestli souhlasíme se zasláním do Německa na opravu. Jak prosím v této chvíli postupovat dál? Jsou nějaké výjimky firem, které nemusí dodržovat občanský zákoník? Nebo je to dané tím, že my sami jsme firma? Na co mám tedy v tomto případě nárok? Máme nárok na 30 denní lhůtu? Na náhradu výdajů spojených s reklamací - poštovného? Ráda bych se ještě pro jistotu zeptala, u firem je zkrácená záruční doba na rok, je tomu tak? Předem mockrát děkuji za odpověď.

Dotaz poslal/a: infoP, 20. 11. 2018 12:44

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud jste zboží zakoupili za účelem podnikání, kupní smlouva se bude řídit právem státu, ve kterém má prodávající obvyklé bydliště, nebylo-li sjednáno jinak. Dle českého právního řádu by byl prodávající povinen vyřídit reklamaci v přiměřené lhůtě (zákon o ochraně spotřebitele, který omezuje lhůtu pro vyřízení reklamace, se na podnikatele nevztahuje) a uhradit poštovné jako náklady účelně vynaložené na uplatnění reklamace. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 21. 11. 2018 07:45

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku.

Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení...
Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest.

Kontakty:
Časopis dTest
vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice

tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za tuto kategorii odpovídá:

dTest

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Interaktivní grafiky

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Vyznat se ve výpisu z katastru nemovitostí je často složité. Připravili jsme průvodce, který vám pomůže se zorientovat v jeho jednotlivých částech.

Spočítejte si osobní inflaci

Spočítejte si osobní inflaci

Inflace se měří indexem cen průměrného koše výrobků a služeb. Jenže každý kupuje něco jiného, proto na každého inflace působí jinak.

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Unikátní mapa, na které můžete sledovat vývoj nezaměstnanosti a průměrných platů v jednotlivých českých krajích od roku 2006.

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK