Očima expertů: Třetí největší slevový web na lopatkách. Padnou další?

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 25. 7. 2014 | 5 komentářů
Slevových portálů ubývá, jejich celkové tržby ale stále rostou. Už však neplatí, že se problémy vyhýbají největším serverům – aktuálně s dluhy zápasí někdejší trojka Zapakatel. Kam se bude slevový byznys ubírat dál, se ptáme Tomáše Čupra, Martina Kasy, Petra Koubského, Petra Němce a dalších osobností.
Očima expertů: Třetí největší slevový web na lopatkách. Padnou další?

Během největšího rozmachu jich bylo kolem tří stovek. Dnes jejich počet klesl k sedmdesátce a podle všeho slevových serverů bude ubývat i dál. Jedni v tom vidí pozitivum a přirozené pročišťování a stabilizaci trhu, druzí ale mluví o přesycených zákaznících a soumraku webového obchodu se slevami vůbec. Pravděpodobnější je ovšem první varianta: Jestliže se na slevových portálech jen za letošní rok nakoupily podle statistik slevového vyhledávače Skrz.cz vouchery za 1,45 miliardy korun, což je devítiprocentní nárůst oproti loňsku, dá se těžko mluvit o krizi.

Přesto bylo pro někoho hodně překvapivé, když se tento měsíc objevily informace o problémech portálu Zapakatel, bývalé trojky trhu. Společnost Spojka Group, která Zapakatel do půlky června provozovala, nezvládala vysoké dluhy a portál prodala investorovi Janu Bartovi. I když se bývalí i současní majitelé prý snaží situaci vyřešit, řadě klientů byly nakoupené vouchery k ničemu, takže nemohli například odcestovat na dovolenou k moři. A jestli něco může trh opravdu poškodit, jsou to právě podobné případy.

Top ten slevowebů

Server

Podíl na trhu, 1. pololetí 2014

Slevomat.cz

45,8%

Vykupto.cz

11,9%

NakupVAkci.cz

8,1%

Pepa.cz

7,9%

Hyperslevy.cz

5,4%

Zapakatel.cz

5,1%

Slever.cz

4,5%

Slevoteka.cz

4,1%

BerSlevu.cz

4,0%

SlevaDne.cz

3,1%

Zdroj: Skrz.cz

Nejsilnější hráči se dušují, že jim podobný osud nehrozí a zamýšlejí se nad dalším směřováním svého byznysu. Dřív se na slevových portálech nabízely především služby, dnes prodávají stále víc zboží. Začínají se tak čím dál víc přibližovat klasickým e-shopům. Zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr přitom před podobným vývojem v loňském rozhovoru pro Peníze.cz varoval: „Myslím si, že by byla chyba, kdyby se ze slevových serverů staly e-shopy. Na trhu je totiž dost kvalitních e-shopů a nemá cenu slevový trh za každou cenu stáčet tímhle směrem. Pokud bychom začali nabízet stejné zboží jako Alza, Mall a Kasa, tak by to byla bitva, kterou nemůžeme vyhrát. Oni mají mnohem víc zkušenosti a dohánět je by bylo hodně těžké.“

Jak to vidí odborníci? Na to, zda se blíží soumrak slevového byznysu, jsme se zeptali internetových podnikatelů a investorů, zástupců největších hráčů na trhu, ekonomů a právníků. Samozřejmě nás zajímalo i to, co pro ostatní portály znamenají problémy serveru Zapakatel.cz a jestli to nemůže otřást důvěrou zákazníků.

Tomáš Čupr

zakladatel portálů Slevomat a DámeJídlo

Tomáš Čupr
+8
+
-

Guru slev na P.cz

Jednou ročně vysílají Peníze.cz Hovory ze Slevomatu. Ovšem zdaleka ne jen o Slevomatu, ale také o DámeJídlo.cz a doručování zásilek, o podníkání vůbec... a vůbec:

2013

2012

2011

Mám pocit, že se mě lidé ptají na soumrak slevového byznysu každý půlrok. Přitom když krachovaly cestovní kanceláře, nikoho nenapadlo, že turisti přestanou jezdit na dovolenou. Nebo když zavíral nějaký e-shop, taky se nespekulovalo o tom, že se lidé opět houfně přesunou do kamenných obchodů. To co se dnes na trhu slevových serverů děje, je očista trhu, který vzniknul před méně než pěti lety, a jak zákazníci, tak dodavatelé ještě neměli čas se plně zorientovat. Orientace je v době, kdy chybí kvalitní a nezávislá analýza čehokoliv, velmi těžká. Pamatuji si například palcový titulek o miliónových ziscích Zapakatele v předním českém médiu. Článek pak avizoval zisk dokonce desítek miliónů. Takovéto a jim podobné zprávy (lži?) jsou spoluzodpovědné za všechny zákazníky, kteří přišli o peníze. Ano média mají nejen moc, ale i zodpovědnost. Pro slevový trh problémy Spojka Group (Zapakatel.cz už není přes měsíc v jejich vlastnictví) znamená jen lepší výběr slevového portálu zákazníky i podnikateli. Moc bych si přál, aby se za nos chytli i nekritičtí šiřitelé tiskových zpráv a lží.

Petr Němec

právník, zakladatel HromadnéŽaloby.cz

Petr Němec
+22
+
-

Po boomu slevových portálů, které jen kopírovaly koncept Slevomatu, se trh pročišťuje od nejslabších. Místo na trhu je omezené, pokud nový slevový portál nenabídne něco navíc nebo něco nového, bude mít vždy velmi těžké se prosadit jen marketingem. Problémy segmentu poškozují důvěru i v poctivé slevové portály. Na větší opatrnost svých zákazníků v souvislosti s krachy konkurentů upozorňoval například portál Pepa.cz, ačkoliv na trhu působí bez jakýchkoliv problémů více než čtyři roky.

Jako chybu vnímám, že podnikání slevových portálů není speciálně právně upraveno. Pokud si spotřebitel koupí kupon na jídlo v restauraci, ale slevový portál restauraci nezaplatí, může restaurace kupon odmítnout akceptovat? Má spotřebitel žalovat restauraci, nebo portál? Právní praxe se rozchází. Dle mého názoru by měla být přijata právní úprava, která by stanovila odpovědnost restauraci. Ta ať se zaplacení domáhá po slevovém portálu. Tím klesne jak počet soudních sporů, tak si i dodavatelé budou lépe vybírat, přes koho budou slevy nabízet. Nyní i vědomě riskovali, a to na úkor spotřebitelů.

Petr Kováčik

majitel Skrz.cz a MELKER Media

Petr Kováčik
+14
+
-

Soumrak slevového byznysu nepřichází. Trh slevových serverů jen prochází přirozeným vývojem, čistí se od slabších hráčů a silnější upevňují svoji pozici. V celkovém pohledu trh slevových serverů stále roste, očekáváme pro tento rok meziroční růst obratu deset až patnáct procent.

Zapakatel byl bezpochyby dlouho významným serverem. Pohyboval se v posledních měsícícj na třetím až pátém místě. Žádný krach v tomto smyslu není pozitivní zprávou pro zákazníky; bohužel někteří budou mít problém s uplatněním svých voucherů a dovolených. Dlouhodobě si ale myslím, že to opět upevní pozici serverů, kde zákazníci byli spokojení a kterým důvěřují. Neočekávám proto, že by došlo k zásadní změně nálady zákazníků. Společnost Spojka Group se snaží řešit svoji insolvenci, a proto negativní důsledky budou, alespoň doufejme, malé.

A co se týká dalšího směřování trhu? Lidé nakupují méně často, ale nakupují kvalitnější nabídky jako zboží nebo dovolené. Poslední roky slevové servery nastartovaly rovněž prodej značkové módy na internetu. Našemu vyhledávači slev Skrz.cz se daří spolupracovat i s významnými hráči na poli e-shopů, které takto prezentují své akční nabídky zboží, které by jinak na slevové servery nemohly umístit.

Martin Kasa

podnikatel a investor, zakladatel e-shopu Kasa.cz a portálu Pilulka.cz

Martin Kasa
+5
+
-

Myslím, že soumrak přišel hned na počátku, kdy na tento trh vrhlo mnoho rádobypodnikatelů, kteří mu udělali velmi špatné renomé. Obávám se, že zdánlivě lehký business bude i v budoucnu přitahovat mnoho podnikavců. Jenže snadné není na světě vůbec nic. 

Problémy serveru Zapakatel znamenají pomyslnou tečku za slevovým businessem vzoru roku 2012. Že ukončilo provoz mnoho desítek menších serverů je známo, ale teď jde o prvního velkého hráče. Vždyť Zapakatel byl v TOP 3 serverů. Důvěrou zákazníků ale zatřásly už konce mnoha menších hráčů. Rok byly slevové servery vykreslovány pozitivně v každém médiu. Poslední rok se nálada novinářů a klientů spíš obracela. Myslím, že to velký vliv na mediální obraz segmentu mít už nebude.

Další směřování slevových portálů vidím v transformaci do e-shopů. Od počátku tvrdím, že optimální cesta je mezi e-shopem a slevovým serverem. Není potřeba nabízet sto podobných produktů, ze kterých by si zákazník složitě vybíral, jak to dělaly e-shopy dřív. Stejně tak není správná cesta jednoho pofiderního produktu za bláznivou cenu. Správná cesta je něco mezi za velmi dobrých podmínek pro zákazníka.

Tomáš Bátrla

spoluzakladatel Vykupto.cz

Tomáš Bátrla
+5
+
-

V posledních letech dochází k tomu, k čemu dojde na každém rychle rostoucím trhu. Trh se vyčistí a zůstanou pouze zdraví hráči, kteří dostatečně investují do služby a získali si už plnou důvěru zákazníků. 

Nemyslím si, že by problémy portálu Zapakatel pro nás něco zásadního znamenaly. Důvěrou zákazníků v segment trhu to neotřese. Většina z nich už tento typ služeb běžně využívá, vyzkoušela jich několik a dokážou rozeznat, kde dostanou službu s nejlepším servisem. A jakou cestou se trh bude dál ubírat? Naší snahou je čím dál tím více poznávat našeho zákazníka a šít mu nabídky přímo na míru.

Petr Koubský

analytik a publicista, vydavatel magazínu 067.cz

Petr Koubský
+3
+
-

Slevové servery jsou jako sociální sítě: nemusí být jisté, jak se budou jmenovat a kdo je bude provozovat, je ale jisté, že tu vždy nějaké budou, reagují na velkou poptávku, víceméně v režimu win-win-win. Jiná věc je, kolik se jich může v Česku uživit — patrně méně, než kolik jich dnes je.

Marie Chytilová

výkonná ředitelka Slevomatu

Marie Chytilová
+8
+
-

To, co se děje na trhu slevových portálů, je přirozený vývoj: po počátečním boomu, kdy takových portálů bylo několik set, došlo ke konsolidaci. Krach většiny slevových portálů jen potvrzuje, že politika nízkých provizí rozhodně nemůže vést k ekonomické stabilitě, ale je pro slevový portál naopak likvidační. Jen díky vyšším provizím si portál může dovolit mít za sebou týmy lidí, které se starají o kontrolu kvality nabídek a jejich plánování a vyhodnocování a o zajištění nadstandardního zákaznického servisu. Právě za kvalitní a pestrou nabídkou podpořenou bezpečným nákupem se zákazník opětovně vrátí. 

Problémy portálu Zapakatel bohužel mohou mít vliv na celkovou důvěru ke slevovým portálům. Narušení důvěry může znamenat větší obezřetnost při výběru slevového portálu. Každopádně u těch, kteří mají pozitivní zkušenost s ověřeným slevovým portálem, změnu v nákupním chování neočekáváme.

Kam se trh slevových portálů ubírá, ukazuje částečně i současný vývoj – směřuje jednoznačně ke kvalitě. Pokud na trhu zůstane jen pár slevových portálů, které jsou ekonomicky stabilní a nabízejí kvalitní produkt, pak budou rozhodující roli hrát inovace, se kterými portály přijdou.

Michal Šmída

zakladatel a ředitel platební metody Twisto

Michal Šmída
+4
+
-

Zapakatel je bohužel případ slevového serveru, který se nezvládl adaptovat na rychle se vyvíjejícím se trhu hromadného nakupování. Nemyslím si, že by se na bázi tohoto případu mělo generalizovat a čekat zánik všech slevových serverů. Díky svému působení ve společnosti Enern, akcionáři Slevomatu, vím, že trh se dynamicky vyvíjí a slevový business se rapidně změnil. Prvotní slevový boom odpadnul, ovšem přední slevové servery se pomalu ale jistě mění na inspirativní nákupní galerie. Čísla za Slevomat vykazují meziroční nárůst zákazníků, což potvrzuje stálou poptávku od koncových klientů. Myslím, že klienti budou stále víc sázet na top slevové portály na trhu, kde měli pozitivní zkušenost, a budou méně experimentovat.

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom Roklen24.cz

Lukáš Kovanda
+25
+
-

Anketa

Kdo se vám v dnešní anketě nejvíc líbil?

Tento týden jsem se účastnil jedné prezentace v San Francisku, kde se hovořilo o „bublině start-upů“. Od lidí, kteří den co den brouzdají Křemíkovým údolím, má takové pozorování svoji váhu. Spočítali, že 80 až 90 procent start-upů selže, prostě se nechytnou. A tak je tomu plus minus zjevně i v každé start-upové „subdisciplíně“, včetně slevových portálů. Většinou je to tak, že někdo u nás zmerčí koncept, který se zrodil třeba právě někde v Křemíkovém údolí a přenese ho do českého kontextu. Když se daří, dosahuje dotyčný průkopník snových zisků, což přiláká mraky ostatních. Jenže být pětatřicátý v pořadí už není tak výnosné jako být první. Dochází k vystřízlivění, zlatá horečka končí. Střízliví nejen strana nabídky, ale i strana poptávky. Lidé zjišťují třeba to, že mít slevu v restauraci není zas tak super, když pak na vás personál celou dobu hledí jako na chudého příbuzného. Po prvotním boomu nastává – slovy ekonomů – korekce trhu. A řada subjektů odchází. Třeba až oněch 90 procent. Zůstávají jen nejlepší – což nutně neznamená, že to budou ti, co přišli jako první, i když ti se pochopitelně těší značné výhodě. Takhle zkrátka funguje spontánní trh – a je to tak dobře.

V současné době se ale kromě těchto běžných bublinek v rámci „subdisciplín“ (momentálně třeba v oblasti elektronických kryptoměn, kterých už celosvětově existují stovky, což je neudržitelné) zřejmě přifoukla větší, obecnější bublina, ona zmíněná „start-upová“. Investovat do nějakého start-upu je prostě módou dneška, stejně jako působit coby „angel investor“. Pobavilo mě, když na té zmíněné prezentaci bezelstně padlo, že do San Franciska zrovna zavítala skupina mladých Kuvajťanů dychtivých po investici do start-upu. Co je lepším důkazem bubliny? Petrodolary, jak nám říká zkušenost, se na scéně zpravidla neomylně objevují právě tehdy, když je daná investice maximálně „in“. To znamená tehdy, když už je krám v podstatě snědený…

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pustíte si tam jeden šmejd a lidi budou mít strach koupit cokoli

7. 6. 2014 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Pustíte si tam jeden šmejd a lidi budou mít strach koupit cokoli

Jeden čas jich bylo na tři sta. Do dneška nevydržela ani stovka. Spoluzakladatel druhého největšího slevového portálu Vykupto.cz je přesvědčený o tom, že nakonec zůstane mezi slevovými... celý článek

Tomáš Čupr: Slevomat je miliardová firma!

13. 10. 2012 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Tomáš Čupr: Slevomat je miliardová firma!

Tomáš Čupr už není výkonným ředitelem Slevomatu. Proč? Jaká byla nejvyšší nabídka k prodeji, kterou odmítnul? A co mu nejvíc vadí na českém podnikatelském prostředí? Přečtěte si exkluzivní... celý článek

Slevové servery: Nejslabší máte padáka!

5. 9. 2012 | Ondřej Tůma | 8 komentářů

Slevové servery: Nejslabší máte padáka!

I když letos za slevové poukazy utratíme dvakrát víc než loni, počet slevových serverů výrazně klesá. Jaké trendy nás budou čekat v nejbližší době? A ovlivní internetový trh se slevami... celý článek

Sleva, nebo „sleva“? Známe triky, které na vás obchodníci nachystali

9. 1. 2012 | Petra Dlouhá | 7 komentářů

Sleva, nebo „sleva“? Známe triky, které na vás obchodníci nachystali

Češi z předvánočního nákupního šílenství plynule přešli do šílenství povánočního. Už na Štěpána jsme se znovu prodírali mezi regály a zápasili o svou kořist. Lovecká sezóna milovníků... celý článek

Lesk a bída slevových serverů

18. 10. 2011 | Ondřej Tůma | 17 komentářů

Lesk a bída slevových serverů

Slevové servery vtrhly na český internet jak velká voda. Majitelům – tedy aspoň těm z první vlny – přinesly pěkné zisky, návštěvníkům nabídly řadu atraktivních slev a mnoha firmám daly... celý článek

Partners Financial Services