Kurvítko
8. 5. 2013 | redakce Peníze.CZ | 5 komentářů
Podle vzoru pravítko – ani nevíte jak a vezmou vás přes prsty.
O tom, jak přesně nový občanský zákoník pravidla reklamací mění, se vedly bouřlivé debaty. Shodnout se nedokážou ani právníci. Zkracuje se délka záruční lhůty, nebo ne? S čím spotřebitel vlastně může počítat? Zeptali jsme se vedoucího právní poradny dTestu Lukáše Zeleného.
Téma reklamací je široké, vydalo by daleko spíš na knihu než na článek; a romány by nejspíš na toto téma dokázal psát i leckterý z vás, kdo už se s reklamací u neochotného prodejce potýkal. Na Peníze.cz se proto nákupům v kamenných i internetových obchodech budeme věnovat i dál. Dnes se zaměříme zejména na to, v čem se z hlediska záruk a reklamací liší nákupy po prvním lednu 2014 od toho, na co jsme byli ještě loni zvyklí.
Pokud jste zboží nakoupili do 31. prosince 2013, vztahují se na jeho záruční dobu i reklamaci ještě stará pravidla.
dTest přebírá spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!
Hned na úvod si zodpovíme otázku nejpalčivější: mění se od roku 2014 délka záruční doby? Podle výkladu některých právníků se už záruka (respektive nově: odpovědnost za vady prodané věci) nevztahuje na vady, které vzniknou do dvou let od koupě, ale jen na vady, které měla věc od začátku, případně na vady, které se vyskytly v prvních šesti měsících po koupi. Což by jinými slovy mohlo znamenat, že na reklamaci sice stále máte dva roky, ovšem když se vada projeví až po uplynutí prvních šesti měsíců, budete muset prokazovat, že věc byla vadná od počátku.
Lukáš Zelený z dTestu ovšem obavy spotřebitelů mírní. „Právníci dTestu se shodují, že tomu tak není a že u spotřebního zboží stále můžete reklamovat i vady, které se projeví kdykoli v prvních dvou letech. Tento názor potvrdilo i Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo průmyslu a obchodu,“ uvádí. A dodává, že právníci dTestu jsou připraveni za toto právo spotřebitelů v praxi bojovat.
Stejný pohled na věc má také Česká obchodní inspekce. Není však vyloučeno, že konečné slovo bude mít v případných sporech o interpretaci zákona až soud.
S prodávajícím si každopádně podle nového občanského zákoníku můžete smluvně sjednat, že bude záruční doba delší než dva roky. Pokud je například na obalu zboží (nebo v reklamě na něj) uvedená delší záruční lhůta než zákonná dvouletá, platí údaj na obale. Když se liší informace o délce záruční lhůty v různých dokumentech, platí ta delší. Když se ale liší informace na obalu zboží a ve smlouvě, platí lhůta uvedená ve smlouvě.
Zkrátit lze záruční dobu maximálně na polovinu zákonné lhůty, tedy na jeden rok, a to výhradně při koupi již použitého zboží.
Základní pravidlo říká: když si koupíte zboží, prodejce odpovídá za to, že nemá vady. Co přesně to znamená? „Věc nesmí být při převzetí kupujícím vadná a má mít vlastnosti, jaké si strany mezi sebou ujednaly, které jsou pro danou věc obvyklé nebo je prodejce uvádí například v reklamě,“ říká Lukáš Zelený. Dřív se jednalo o institut shody s kupní smlouvou, nový občanský zákoník hovoří o jakosti při převzetí. Smysl zůstává zachován.
Stále také platí, že není vada jako vada. Některé vady vám prodejce zkrátka uznat nemusí. „Nelze uplatnit vady, které vzniknou běžným opotřebením nebo takové, které sami způsobíte nesprávným použitím. Použitou věc nelze reklamovat proto, že je opotřebená. A neuspějete ani s reklamací, ve které byste reklamovali kaz, o němž jste věděli před koupí nebo na který jste dostali předem slevu,“ upozorňuje Lukáš Zelený.
Nový občanský zákoník rozlišuje také, zda je vada, která se u zboží v záruční době vyskytla, podstatným či pouze nepodstatným porušením kupní smlouvy.
„Podstatné porušení smlouvy je takové, že kdyby o něm kupující věděl dopředu, smlouvu by neuzavřel. Ostatní porušení jsou nepodstatná,“ objasňuje Lukáš Zelený.
Čtěte pozorně, k čemu je vlastně zboží, které si kupujete, určeno, a jak ho máte používat. Jinak totiž můžete narazit. Třeba, když půjdete reklamovat módní obuv.
Mimochodem, víte vůbec, k čemu je módní obuv určená? My už ano:
V případě podstatného porušení si můžete vybrat, jestli chcete věc vyměnit, opravit, zda chcete úplně odstoupit od smlouvy, nebo zda chcete na zboží (a to je novinka) slevu. U nepodstatného porušení můžete žádat pouze odstranění vady nebo slevu. Odstoupit můžete jen v případě, že prodejce odmítne vadu odstranit nebo to nestihne včas.
„Ale pozor. Pokud včas neurčíte způsob, jakým chce reklamaci vyřídit, bude se porušení smlouvy považovat za nepodstatné a můžete ztratit nárok na odstoupení od smlouvy nebo výměnu. Včas v tomto případě znamená ‚bez zbytečného odkladu‘, nejlépe však již při uplatnění reklamace u obchodníka,“ upozorňuje Lukáš Zelený.
Ani výměnu ovšem nemůžete žádat vždy. „Pokud je možné vadu velmi snadno odstranit například dotažením šroubku, požadavek na výměnu věci by byl podle zákona nepřiměřený a spotřebitel má právo jen na opravu,“ doplňuje Lukáš Zelený.
Potvrzení o tom, v jakém rozsahu a na jak dlouho za vady zodpovídá, vám prodávající musí vystavit písemně – ovšem na požádání. „Jinými slovy: záruční list nemusíte dostat automaticky, ale jen když si o něj řeknete,“ vysvětluje právník. Můžete ho dostat také „přicvaknutý“ k účtence.
Když to povaha věci umožnuje, může jako záruční list posloužit pouhý doklad o koupi. Musí však obsahovat zákonem stanovené údaje. Kdyby prodávající odmítnul vystavit záruční list (a doklad o koupi byl nedostačující), poruší zákon.
A další zásadní novinka: Lhůta pro reklamaci začíná běžet, jakmile převezmete zakoupenou věc. Pokud si ji necháte v rámci reklamace vyměnit, neznamená to, že se rozbíhá nová dvouletá záruka, běží dál ta původní. Vyplatí se tedy důkladně zvážit, zda neubudete chtít raději vrátit peníze a zboží si koupit znovu.
Zboží přirozeně musíte reklamovat u prodejce, u kterého jste ho koupili. Nemusí se ovšem nutně jednat o tutéž provozovnu. Reklamaci můžete vyřídit ve kterékoli provozovně prodejce, kde to umožňuje povaha prodávaného sortimentu, případně v sídle obchodníka nebo na obvyklém místě jeho podnikání. „Když to máte blíž do záručního servisu, který je uveden v potvrzení nebo v záručním listu, můžete se obrátit i tam. Servis musí rovněž provést opravu ve stejné lhůtě, jako by to podle zákona musel udělat prodejce,“ říká právník dTestu Lukáš Zelený.
Jestli už nemáte originální obal od zboží, nebo je poškozen, reklamaci to nijak neovlivní. Nesmí. Pokud by měl prodejce například uvedeno ve smluvních podmínkách nebo reklamačním řádu, že reklamovat lze pouze zboží v originálním obalu, je takové ustanovení v rozporu se zákonem a tudíž neplatné.
Když přijdete zboží reklamovat, musí vám prodejce vystavit písemné potvrzení – reklamační protokol. Na něm musí být uvedeno datum přijetí reklamace, její důvod a především: způsob vyřízení, který požadujete.
„Rozhodnout musí prodejce podle zákona o reklamaci ihned, nejpozději však do tří dnů. Odstranit vadu musí bez zbytečného odkladu, ale nejdéle do třiceti dní. Pokud to nestihne, je to podstatné porušení smlouvy, a vy si můžete vybrat, zda od smlouvy odstoupíte či budete chtít peníze zpět,“ uzavírá Lukáš Zelený.
Příště se podíváme na to, jak se změnila pravidla nakupování na internetu.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 3. 2014 11:45, Dan
V kosmickém věku se nosí boty bez tkaniček.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
23. 3. 2014 20:19, Matej
zdravim, chtěl jsem se zeptat. Kupoval jsem si projektor a prodejce uváděl že má hdmi port. Teď po čase jsem zjistil, že hdmi nemá. Jedná se o zánovní zboží se zárukou 21 měsíců, lhůta na vrácení byla 14 dní. Mám nárok na reklamaci? Když zákoník říká, že "Věc nesmí být při převzetí kupujícím vadná a má mít vlastnosti, jaké si strany mezi sebou ujednaly.." děkuji za odpověď
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (22 komentářů) příspěvků.