Spotřeba se nesmí zastavit! Každé zboží má naprogramovanou smrt

Prvně zapnete nový notebook – drahý kousek, možná jediná extravagance, již jste svému vcelku skromnému životu dopřáli. Připojíte tiskárnu, právě vybalenou z originální krabice. A postavíte na kávu – v čerstvě pořízeném kávovaru. Neslyšitelné odtikávání jepičích životů tří přístrojů začíná. Konstruktéři jim předprogramovali smrt. Co si o tom myslíte?

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 5. 2013 16:40, Jirka

No v jistém smyslu máte pravdu - ale jen částečně. Co např. takové čipy v tiskárnách, které Vám dovolí vytisknout 1500 kopií a šmytec? A kmitáte do obchodu pro nový čip (v lepším případě) a nebo rovnou pro celou cartridge (v horším případě). To nemá z kvalitou či nekvalitou vlastního výrobku nic společného.
Nebo baterie do notebooků (jak jsem psal výše). Po určité době vám baterie odejde, prostě nefunguje, ale když ji vykucháte, tak všechny články v baterii jsou naprosto v pořádku a plně funkční. Již pár baterií jsem takto vykuchal a výsledek je vždy stejný. Takže kurvítka tam jsou a ne že ne.

Zobrazit celé vlákno

+100
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 6. 2013 4:38, luke

Pro me jste pokriveny mrzacek.

Zobrazit celé vlákno

-43
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 59 komentářů)

16. 7. 2017 18:24 | pochybujovsem

mobil se mi pokazil přesně den po záruce ,během přehrávání videa. Není problém toto nastavit předem v systému (mobil byl už v opravě). Prográm zná datum a může se přeflešovat do nefunkčního stavu
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 1. 2016 12:41 | Petro

Frfál: Myslím, že pravda bude někde mezi. Např. o žárovce se to už dávno ví. Pokud by se vyrábělo vlákno z čistého woframu, které by vydrželo, tak to by pro výrobce nebylo asi to pravé ořechové. Proto se dohodli, že budou přidávat příměsi, aby životnost vlákna byla omezena(zmiňuje se o tom i autorka článku v trochu jiné podobě z r.1924). To, že může být do čipu integrován časovač není ni překvapivého. KOndenzátory nemají rády teplo a přesto se často kontruují výrobky tak aby byly u tepelného zdroje např. chladičů výkonových součástek či traf s vysvětlením, že to jinak nejde :)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 1. 2016 6:21 | Robert Koblížek

Zajímavý příspěvek, ale přesto zavání konspiračními teoriemi. Zabývám se opravami elektrozařízení (byť je to dnes řemeslo na úbytě) a většinu závad hodnotím jako nahodilou. Nevěřím, že koncenzátor lze "naprogramovat", aby odešel za 2 a půl roku - jeho životnost závisí na teplotě, vlhkosti, kvalitě výroby. Další důvod proti je že kdyby se tohle u nějaké značky prokázalo, tak konkurence se postará, aby to spotřebitelé věděli. Nakonec mi v článku chybí citace na zdroje. Odkazy typu "je dokázáno", "existují svěděctví" zní jako "jedna paní povídala". Jina kurvítka neslouží k omezování životnosti- je nesmysl, že by nějaký šroubek či plastový díl dokázal za dva roky zablokovat konvici. Nicméně je pravda, že něco jako "plánovanou životnost" pozoruji u tiskacích hlav inkoustových tiskáren HP a také závady u některých tiskáren Canon Pixma se podivně opakují. Že "Spotřeba se nesmí zastavit" je nicméně pravda a je to zhoubný zákon naší společnosti. Trpí tím nejen příroda a surovinové zdroje budoucích generací, ale i životní styl a společenské chování naší společnosti. Obávám se, že pokud nepřestaneme veškerou naši pozornost a snahu směrovat ke individuální spotřebě, tak to s námi špatně dopadne. Buď se pobijeme, nebo vymřeme, nebo se otrávíme, nebo nás rozebere nějaká jiná civilizace, jejíž členové dokážou lépe držet při sobě, jako Vizigótové rozebrali Západo-římskou říši.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2015 10:16 | Jirka

Mám iPad prní generace, ani nevím kolik let, a baterka jede stále jak nová. Zato mikrovlnka týden po záruce umřela. Výrobce neznám.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 11. 2015 13:51 | Just

Člověk je stále stejný hlupák. Když šel v pravěku lovit zvíře a v nejméně vhodnou chvíli mu selhal luk, měl za to, že za tím stojí lesní démoni, nebo alespoň soused z vedlejší jeskyně, který se specializuje na výrobu tětiv do luků... Dnes, v době masové výroby, věří spotřebitel na "kurvítka". Což je stejné "myšlení", jako v pravěku.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 2. 2015 11:13 | Honza

Vždycky když se něco začne dělat pro peníze začne se to taky šidit. Šroubky, které vyšroubujete jen speciálním, na trhu nedostupným nářadím - zpravidla na příkaz elektronormy že nesmí jít rozebrat běžným nářadím. Opravit jde všechno, i ta vestavěná baterie jde vyměnit, jen to chce víc času a náročnější postupy, ve finitu vás oprava vyjde dráž než nová věc protože opravář si nemůže dovolit laborovat, musí živit rodinu, pokud se do ní nepustíte svépomocí, pak vám snaha může vynést sebeuspokojení, uznání známých nebo sex s jejich manželkami a další velepříjemné záležitosti, vždycky když mi někdo něco dá jako neopravitelné opravím to a poté rozdělím na kovy a plasty a kovy mi pak ukradly fetky ze sklepa
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 11. 2015 13:46 | Frfál

Na kurvítko věří jen idioti. Podle Gaussova rozdělení aplikovaného na inteligenci jsou však idiotů z podstaty věci asi dvě třetiny. To, že tomu však většina (socky) věří, neznamená, že je to pravda. Ve skutečnosti se výrobci řídí statistikou poruchovosti u stále složitějších zařízení, která vede k tomu, že by sice byli schopni vyrobit zařízení téměř bezporuchové po dobu desítek let, ale nikdo z těch socek by si ho nekoupil, protože by bylo extrémně drahé. A za pár let i morálně zastaralé, takže k ničemu. Ve výsledku tedy výrobci přijmou takovou míru poruchovosti (a mají na to matematické modely vztažené k počtu použitých součástek atd.), že řekněme 90 % výrobků musí "přežít" do konce garanční lhůty a zbytek, který se statisticky sám "zkurví", opraví nebo refundují. Je jasné, že pokud se někomu zařízení porouchá blízko garanční lhůty či dokonce těsně po ní, bude naštvaný a podlehne snadno spekulacím o temných kartelech apod., vymýšlejících jakési záhadné součástky (autorovi: jak může jakási záhadná součástka být "naprogramována", aby se u kávovaru třeba přepálilo topení, nebo u žárovky vlákno?). Doporučuji tedy používat mozek. Jinak budu věřit, že ty dvě třetiny lidí, neschopných mozek používat po devíti "garančních" letech základní školy mají od učitelů naprogramovány v hlavě "kurvítka", které vedou jejich žáky v dospělosti k degradaci myšlení...
-10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 5. 2015 18:10 | Tomas 133

Konečně někdo s mozkem.
Prodávat dneska žárovky, co svítěj jako ty tehdejší bludičky, tak jim to zákazníci nahážou na hlavu.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 5. 2015 8:20 | radim

Je zajímavé, že na tu úmluvu o plánované životnosti žárovek přistoupili i jejich socialističtí výrobci, i když byl svět oddělen železno oponou. (Smějící se smajlík) Podle mně je to konkrétně u žárovek čistý nesmysl. Životnost žárovek má totiž přímý vztah s jejich svítivostí a účinností. Pokud totiž dáme do žárovky o nějakých pár procent napětí navíc, wolframové vlákno začne žhavit víc, tím poměrně výrazně stoupne svítivost, taky účinnost žárovky a taky kvalita světla, světlo místo načervenalého a žlutého je mnohem bělejší. Ovšem životnost žárovky zároveň klesne třeba z těch 2000 hodin na 1000 hodin. Pokud do žárovky dáme napětí ještě vyšší, třeba o 10 %, svítivost a úspornost žárovky, stejně jako kvalita produkovaného světla, zase významně stoupne. Ovšem její životnost klesne třeba jen na 10 hodin. Ne nadarmo, dokud EU nezakázala prodej žárovek, se u nás prodávala žárovky na síťové napětí ve třech řadách. Žárovky na síťové napětí určené pro místa daleko od transformátorů pro napětí 190 - 210 voltů, střední řada pro napětí v síti 210 - 230 voltů a řada určená pro místa a byty blízk otransformátorů s trvale zvýšeným napětím pro napětí 230 - 240 voltů. pokud se použila žárovka s vysokým napětím na místě daleko od trafa s nízkým síťovým napětí, světlo bylo slabé, načervenalé, ale žárovka vydržela běžne desetiletí. Pokud se to udělalo opačně, žárovka pro nízké síťové napětí použila blízko transformátoru, dnes i blízko místní malé FV či jiné elektrárny, žárovka krásně silně bíle svítila, ale odešla třeba do týdne nebo i jednoho dne. Podle mně, pokud nějaká taková úmluva byla, tak výrobci žárovek jen standartizovali technické parametry vyráběných žárovek. Prostě se dohodli, že napětí uváděné jako pracovní na žárovkách, bude to, při kterém žárovka vydrží 1000 hodin. Je pak už na spotřebiteli, jestli bude mít nebo upraví napětí a bude provozovat žárovku třeba o napětí 5 - 10 % nižší než je uváděné a žárovky mu tak vydrží třeba 2000 nebo 10 000 hodin provozu nebo bude preferovat bílé silné světlo žárovek za cenu jejich snížené životnosti a proto nějak zařídí, že do žárovek bude "pumpovat" o 10 nebo víc % vyšší napětí než je jmenovité na žárovnce.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 6. 2014 8:14 | Tom Zindler

Bohužel jsem si zcela jistý, že se situace jen tak nezmění. Tlak na trh jsme si jako spotřebitelé sami definovali - kdo chce kupovat tu samou věc o třetinu dražší? Nikdo a nepomůže ani příslib kvality, která dnes už neplatí ani u značek Bosch a podobně. I ti co měli snahu o kvalitu, spadli pod našim tlakem do většinové skupiny a šidí výrobky kde jen to jde. Ti serioznější nabízejí víceleté záruky, ale kurvítka mají všichni.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 2. 2014 12:08 | Míša

Jak se spravoval můj NB! NB značky HP se po 5 letech provozu zasekával, zamrzla obrazovka, nenastartoval, občas se sám vypnul. Podotýkám, že sw byl pravidelně aktualizován. HW dokonce i několikrát mechanicky vyčištěn, vysátý prach. Prostě po všech stránkách udržovaný NB člověkem, který je opravdu odborník a tato práce ho baví a živí. Občas dokáže opravit a zachránit i nemožné:-) Po poslední "černé smrti" na mém monitoru, rozebral NB na součástky, vše proměřil, vyčistil, zapojil po částech. Částečné zapojení fungovalo, ale když se vše propojilo tak nic. Dva dny jsme chodili kolem vykuchaného NB a snažili se přijít na to, proč to nefunguje. Schválně nepopisuji odborné postupy a testování, protože by tomu laik nerozuměl. A co se najednou nestalo - v jedné části "vnitřností" zapojeného NB se zajiskřilo a vzplál plamínek. Vytáhli jsme kabel ze zásuvky, hodili na to hadr a NB uhasili. Jen tak pro srandu jsme udělali poslední pokus, zda se vůbec něco rozběhne... Test vyšel, vše najednou fungovalo, rychlost se rapidně zvýšila i bez přidání paměti a ještě dnes po 9 letech je NB plně funkční:-) Kurvítko shořelo:-)
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 6. 2013 16:48

vyměnit funkční výrobek těsně před koncem záruky mi bylo prodejcem doporučeno.
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2013 14:18 | Milan Lorinc

Je mozne sa vzopriet tejto tyranii, ale musia sa najst odvazni vyrobcovia, ktori sa rozhodnu ucinne vzdorovat tejto konkurencii kartelov budujucich si biznis na nekalych praktikach v neprospech zakaznikov a to tym, ze vybuduju svoj biznis na poctivom jednani so zakaznikmi: napr.Batovci boli znami svojou kvalitou a dlhou trvanlivostou svojej obuvi, uplne prvi vyrobcovia ziaroviek takisto...Ak sa v kazdom odvetvi najde minimalne jeden odvazlivec podnikatel jeho biznis ma z dlhodobeho hladiska urcite uspech, lebo najsirsia zakaznicka verejnost oceni poctivost, kvalitu a trvacnost ovela viac, nez taketo pokutne svindle...Ako vsak je to u vsetkych zacinajucich podnikatelov, prerazit a prelomit kartelove podmienky nizsich cien sa bez vyraznejsej podpory zakaznikov nemusi podarit a poctivy podnikatel moze aj skrachovat...To znamena, vidis poctiveho podnikatela a jeho kvalitny a trvacny vyrobok dlhsej spotreby aj ked je oproti konkurencii vyrazne drahsi? Urcite ho podpor, lebo tak podporujes kvalitu a trvacnost...Treba povedat jasne NIE!!! lacnym cinskym, azijskym ci inym smejdom, ktore velmi skoro treba vyhodit do odpadu a neskutocne zatazuju zivotne prostredie...
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 6. 2013 4:38 | luke

Pro me jste pokriveny mrzacek.
-43
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 5. 2013 21:02 | Jiří

Neblahá zkušenost neminula ani mne, ale jelikož se nehodlám nechat kýmkoliv obírat našel jsem prozaické řešení. Výrobek týden před koncem záruky prach sprostě poškodím takovým způsobem aby nebylo možné označit mne za viníka, budiž příkladem telefon který mám již po třetí nový. Někdo možná řekne že jsem lump, budu oponovat, lumpem je ten kdo mi dal do telefonu úmyslně kurvítko.
+73
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 5. 2013 20:13 | Čita

Mám s tímto nechvalným "fenoménem" naprosto konkrétní špatnou zkušenost. Těsně po záruce mi "odešla" horkovzdušná kulma. Začátek jejího konce se projevoval tím, že hřála pouze na špičce kartáče a při sebemenším natočení kulmy se sama vypnula. Zakoupila jsem novou horkovzdušnou kulmu, která těsně po záruce vykazovala totožné závady. Kamarád elektrikář se mi kulmu pokusil opravit, ale zhruba po dvou dnech používání se závada objevila znovu. Nejde o jediný spotřebič, se kterým mám podobnou zkušenost - selhání krátce po záruce. Obávám se, že zastavení této výdělečné mašinérie je hudbou budoucnosti...
+46
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2013 7:35 | Pavel

No, já reagoval na příspěvek, který to do souvislosti dával.
Samozřejmě, máte pravdu, že ta prodloužená záruka je něco jako pojištění. Nicméně když vezmu do úvahy, že:
- prodejce není charita, tedy na tom musí vydělat - prodloužení záruky na tři toky stojí cca 10% ceny - doma mám určitě více než deset výrobků, na které se mi snažili vnutit záruku a zatím všechny slouží o po třech letech
tak z toho jednoznačně vyplývá, že nákup prodloužené záruky je výhodný pouze pro prodejce.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 5. 2013 16:33 | Robert

To samozřejmě ne a netuším kdo by byl tak hloupý aby si něco takového myslel. Prodlouženou záruku si představte jako (třeba zdravotní) pojištění zakoupeného zboží. Pokud se zboží v čase krytém pojištěním rozbije, opraví se na náklady pojišťovny. V USA naprosto normální služba (např. povinná záruka 1 rok se prodlouží na 3 apod.)
+40
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 5. 2013 14:12 | imrichilles

je to všechno pravda,třeba v článku zmíněný šroubovák jsem si vyrobil a závadu na rychlovarné konvici opravil...je tam ale i rezervní kurvítko -kontakt z nevhodného měkkého materiálu který občas musím přihnout...ale očekávám že se to časem zlomí a pak bude konec přístroje.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 5. 2013 13:44 | cml11

Pravidelně žasnu nad vyprávěním jednoho mého dobrého známého pracujícího ve vývoji jedné velké firmy. Vyrábějí poměrně sofistikovaný, ale zároveň masový produkt. Denně je zde řešen konflikt zájmů, ve kterém vývoj chce nabídnout zákazníkovi kvalitu a produkce cenu. Tenhle konflikt je veden o každou cca miliontinu konečné ceny za kterou si koncový zákazník produkt nakonec koupí. Když se vývoji podaří nějakou marginální položku prosadit, zákazník pochopitelně nepřiplatí reálný rozdíl v pořizovací ceně, ale jeho násobek klidně i v několika řádech. V takovýchto podmínkách je samozřejmě velmi obtížné vyrábět kvalitní zboží. Technicky to možné samozřejmě je, ale dnešní systém výroby zkrátka nepovažuje zvýšenou životnost za hodnotu která přinese zisk. A o ten jde v první řadě. Kurvítek netřeba, při téhle filozofii výroby se věci rozsypou samy od sebe.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/3

Předchozí

1

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  13 173 369 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Reklamace
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den. Koupil jsem po internetu hydraulicko pneumatický lis, který přestal zhruba po 1 měsíci částečně fungovat. Po oslovení prodejce mi bylo sděleno, abych demontoval vadnou část a zaslal ji na své... více

Spotřebitelská poradna

Články na Heroine.cz

Nebojte se investovat. Jde to ekologicky a odpovědně

Nebojte se investovat. Jde to ekologicky a odpovědně

Pokud chceme pomáhat světu, musíme začít nejdříve sami u sebe. Peníze řídí svět, a pokud...více

Nadílka! Tipy na dárky pro něj

Nadílka! Tipy na dárky pro něj

Hledáte tipy na originální dárky pod stromeček, ale schází vám inspirace? Jste na správné...více

Fascinace privilegiem. Proč se (ne)dívat na seriál Koruna

Fascinace privilegiem. Proč se (ne)dívat na seriál Koruna

Seriál The Crown je v anglosaském světě masivním fenoménem. Televizní sága pokrývající...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Dana Bérová

exministryně a podnikatelka

Michaela Maláčová

modelka a podnikatelka

Dana Bérová
ÚSPĚŠNOST
57,14 %

z 7 duelů
×
Michaela Maláčová
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.