Musíme prodat zboží v hodnotě 800 korun měsíčně, jinak nám krátí platy – stěžovali si poštovní doručovatelé, povětšinou anonymně, v médiích. Doba je zlá a pošta, státní podnik, který však od státu – jak jeho vedení zdůrazňuje – nedostává ani korunu, se musí otáčet. Respektive nechává otáčet své zaměstnance. Doplňkový prodej drobného zboží údajně poště vydělá až 300 milionů ročně. A je jí toho třeba. Jen loni měl podnik podle slov vedení „výpadek“ 620 milionů na listovních službách, o které klesá zájem (a kde mu loni skončil poslední zbytek monopolu). Cigarety ze svého sortimentu pošta nakonec, po mohutné kritice, vyškrtla.
Těžko říct, jestli šlo o chytrou komunikační strategii, nebo poště jen přála šťastná náhoda, každopádně se jí pro tentokrát podařilo odvrátit mediální palbu dokonale. Předhodila novinářům ohlodanou kost, ti po ní lačně skočili, oblízli… a šli hledat palčivé téma zase o dům dál. Nikdo už se dál nezajímal, co všechno pošta prodává, proč a jak to prodává a jaké jsou podmínky, za jakých to její lidé prodávají.
Pošta tvrdí, že se cigarety prodávaly pouze na pobočkách. Někteří doručovatelé říkají, že je museli nabízet i v terénu. Tak nebo onak – fakt, že chtěli nadřízení po pošťačkách, aby prodávaly zdraví škodlivé tabákové výrobky, je jen třešinkou na zkaženém dortu. Pošťačky totiž v případě cigaret aspoň vědí, co prodávají. A vědí to docela přesně i kupující. Což se o jiném sortimentu z poštovní brašny tak docela tvrdit nedá.
Představa, že bude právě pošťačka člověkem, který nás přivede ke kouření, je sama o sobě velice úsměvná. Uznejte.
Představa, že pošťačka někomu vnutí nepotřebnou, drahou a špatně nastavenou životní pojistku (aby plnila limity, nepřišla o část platu, nebo rovnou nedostala vyhazov) už tak legrační být nemusí. Zákazník ani pošťačka se zřejmě nezasmějou. To aby tvůrci proslulého dokumentu Šmejdi začali pomalu oprašovat kameru. Ostatně v některých obcích, které podomní prodej pod hrozbou vysoké pokuty zakázaly vyhláškou – už se prý pošťáci nabízející zboží k prodeji dostávají do potíží. I když žádná pokuta zatím nepadla.
Bez ztráty květinky
Jestli si obstarám denní dávku nikotinu od pošťačky, nebo trafikantky za rohem, vyjde prašť jako uhoď. U trafiky bude ovšem kratší fronta. Tolik k moralizování o sociální úloze České pošty, neblahé „osvětě“ a vlivu na zdraví společnosti. Přesně k němu ve výsledku celá kauza sklouzla. A pro poštu to byl dar z nebes. Mohla se totiž kát a napravit. Ukázat, že je to rozumná instituce, která už napříště cigarety prodávat nebude. Bez ztráty květinky.
Fakt, že při této příležitosti začaly na povrch (znovu, už po tolikáté) vyplouvat zvěsti o podivných poměrech, ve kterých někteří zaměstnanci pošty pracují, fakt, že je dost zvláštní, aby byl pošťák doručovatelem, podomním prodejcem a finančním poradcem v jednom, (znovu už po tolikáté) jaksi zapadl.
Nejde přece (zdaleka jen o to), že pošťáci prodávali cigarety. Ale o to, jakým způsobem jsou k prodeji různorodého sortimentu tlačeni. Že musí tvrdě plnit limity. A o to, že lidem nabízejí mimo jiné třeba finanční produkty aliančních partnerů pošty, o kterých otevřeně přiznávají, že jim vůbec nerozumějí.
Autentickou zpověď jedné pošťačky, včetně vyjádření vedení České pošty a výkladu pošťáckého motivačního systému, Peníze.cz přinesly už před časem:
Zde jen malý úryvek z vyprávění zaměstnankyně pošty:
„Sama jsem si nedávno musela zřídit životní pojistku u České pojišťovny, kterou jsem vůbec nepotřebovala a nechtěla. Jenže nadřízení mě k tomu přinutili. […] Kdybych odmítla, v té atmosféře bych nevydržela, navíc jsem měla strach, že mě opravdu vyhodí. Teď následuje stejný nátlak se stavebním spořením,“ líčí pošťačka. Její zkušenost prý není zdaleka ojedinělá, totéž zažívají její kolegové, kteří si více či méně dobrovolně různá spoření a pojistky průběžně uzavírají. „Říkají, že jinak by na poště už dávno nebyli,“ komentuje mladá žena.
Poraďte jim
Po poště chceme především dvě věci: aby dobře a včas dodávala zásilky a abychom na ni – jakožto státní podnik – nemuseli doplácet. Vzhledem k druhému požadavku by bylo hříchem, kdyby pošta šikovně obchodně nevyužívala potenciál široké sítě poboček i tisíců zaměstnanců v terénu. Způsob, jakým se o to pokouší a jakým díry v rozpočtu plynoucí (mimo jiné) z poklesu zájmu o listovní zásilky lepí, ovšem budí rozpaky.
O tom, jak činnost pošťáka stále víc připomíná práci všeho druhu Ferdy Mravence, jsme na Peníze.cz v odlehčeném duchu (ač ne každý čtenář pochopil, že jde o nadsázku), psali loni:
Záběr je tak široký a specializací tolik, že se člověk skoro diví, co všechno obyčejný pošťák dokáže. Nebo spíš musí dokázat.
Úsilí navíc tak nějak nepadá na úrodnou půdu. Možná je to tím, že se všechno vymýšlí shora. Zkusme to tedy zdola. Co od své pošťačky chcete vy? Jakou službu byste skutečně uvítali? Je něco, za co vedle doručeného dopisu nebo balíku poště rádi zaplatíte? Své nápady, názory a postřehy pište do diskuze. A nezapomeňte nám nechat mail. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
26. 5. 2014 5:03 | Petr
19. 3. 2014 22:06 | Jan Pouchlý
zaplatím za složení uhlí a očkování a odčervení našeho Haryka
17. 3. 2014 7:28
Citace - Vít Pokorný / 14.03.2014 13:44
Právě na to nadávám, kudy chodím. Dojdu na poštu, tam jedna otevřená přepážka, před ní dva lidé, tak si říkám, to bude rychlé, jenže pak zjistím, že jeden chce výpis z katastru, druhý opis trestního rejstříku a čekám tam dvě hodiny. Přitom obě tyto činnosti můžou udělat na obecním úřadě o sto metrů dál, kde na to mají deset otevřených přepážek. Navíc dneska je obecních úřadů víc než poštovních poboček, takže i argument dostupnosti těchto služeb občanům padá.
Prostě Czech-Point je naprosto nesmyslná služba, která na poštu NEPATŘÍ.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
16. 3. 2014 20:46 | Soňa
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 3. 2014 19:18 | Lenka
15. 3. 2014 17:55 | Soňa
Dostávám zaprášený cirkus bez úrovně, ubohé vyšokované zaměstnance, hnusné pobočky, kde pod tunami harampádí najdete tak jednu otevřenou přepážku. Je mi žinantní poslouchat jak někdo vedle na přepážce řeší žádost o půjčku a vykládá tam úřednici své osobní detaily a detaily o členech své rodiny. Celkově bych přála všem zaměstnancům pošty, aby se za svůj podnik nemuseli stydět a byli hrdí na to, že pracují v tak pro společnost důležitém podniku. Spíš než co bych si přála bych raději měla možnost oslovit přímo vedení pošty: "Vážení pánové, dejte tomu svému miliardovému byznysu trochu styl a úroveň, ať si zaměstnanci a zákazníci nemusejí připadat jako dobytčata na pořážce ve stylu zaplať,kup kup kup kup kup, zaplať- nebo vypadni. Ani nevíte, jaké mám osypky, když musím na poštu..Prostě jste mi tím svým stylem "podnikání" vytvořili podmíněný reflex."
15. 3. 2014 13:46 | Nikola
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 3. 2014 9:51 | všeználek
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 3. 2014 9:47 | všeználek
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
14. 3. 2014 21:32 | terno
když jsem zhlédla reportáž v televizi, tak jsem se docela zaradovala, že se to snad pohne konečně lepším směrem. Výsledek je stažení cigaret, které si kuřáci, prostě koupí někde jinde a stažení "jarmarku". Ovšem pozor, plán na zboží zůstává, ber , kde ber.......Plnění tohoto plánu (na zboží), bylo pro mého šéfa důvodem proč mi nemohl strhnout celou výkonovku, takže už teď se třesu, jak to bude vypadat dál.... práci samozřejmě potřebuji, jeden plat nám prostě nestačí... a taky pořád mě to ještě baví, když tohle všechno odmyslím, pravda někdy je to adrenalin, ale to zná každý kdo pracuji s lidmi.
14. 3. 2014 21:01 | miro
Pokud už pošta nabízí nějakou službu jako třeba předisponování zásilek na jinou poštu,měla by ji plnit vždy a nejen nahodile,aby zásilku nebylo nutno hledat na dvou poštách a někdy i opakovaně.
14. 3. 2014 20:16 | Rob
Pro "soudruhy" manažery z "Těžké pošty" (nový název České pošty) : nic nevymýšlejte a běžte se podívat do Německa/Rakouska jak to tam funguje. P.S.: .... když těch manažerů zůstane třetina, tak zbyde více peněz na doručovatelky ....
14. 3. 2014 13:44 | Vít Pokorný
Jaksi přirozenou součástí poštovních služeb je i doručování předplacených novin, časopisů, a případně i jejich prodej na přepážkách. Ostatně na přepážkách by se měly prodávat také dopisní papíry, obálky, známky, balíkové krabice, popřípadě provaz a samolepky nutné k zavázání (zalepení) obálky či balíku.
Nevadí mi, když pošťačka bude roznášet i reklamní letáky a tiskoviny. Když už mi musí přistát ve schránce, je pořád lepší, když je tam hodí pošťačka, než soukromý roznosce, který zvoní na zvonky, ať prý ho pustíme ke schránkám, že nese reklamu.
Pro starší lidi a pro ty, kteří to požadují, je pak skvělá služba peněžních operací, tedy příjem a výplata složenek, důchodů, peněz, které nemusí procházet bankovním účtem, a samozřejmě SIPO.
Skvělý nápad měla pošta s provozováním Czech-Pointu. Pro výpisy z katastru nebo pro ověření podpisu sám moc rád běžím na poštu, neboť je to blíž a rychleji, než kdybych běhal jinam. Rovněž je rozumné, že obstarávají přihlášku / odhlášku k povinným poplatkům za televizi či rozhlas.
A dost. Nic víc by pošta nabízet neměla, určitě ne doplňkový prodej losů, cigaret, plyšových panenek, angličáků a autolékárniček (to je zhruba sortiment "obchodu" na poště, kam docházím). Prodej finančních produktů jakýchkoliv spořitelen nebo pojišťoven je třeba jim zarazit nejpozději ještě dnes, pracuji v tomto oboru a ty paskvily, jaké z toho vycházejí, dobře znám.
Zamyslet by se poša měla nad cenami svých služeb. Jel jsem třeba nedávno autem z Brna do Prahy s jedním pánem, který řídil celkem prázdnou a docela velkou dodávku. Ptal jsem se, proč vlastně jede. A jeho odpověď mně šokovala. Pracuje v internetovém obchodě, který má sídlo v Praze, a zasílá zboží zákazníkům i na Slovensko. Poštovné z ČR do SR je prý tak drahé, že se firmě vyplatí 2x týdně, vždy v úterý a v pátek, poslat z Prahy dodávku, naloženou balíky na Slovensko. Ta dodávka dojede do nejbližší slovenské pošty za hranice, tedy do Kútů hned u dálnice, odtud řidič balíky odešle za slovenské ceny, jako vnitrostátní zásilky, a auto se (obvykle) prázdné vrací nazpět, protože firma zatím nedokázala najít jeho pravidelné a smyslupné vytížení. Popsaný systém však firmě šetří několik tisíc korun měsíčně, a to i po započtení cen pohonných hmot, amortizace vozu a mzdy toho řidiče. Tož kuwa, kde to jsme ???
13. 3. 2014 21:41 | cml11
Jako doplňkový prodej považuji za vhodný kompletní trafikantský sortiment počínaje denním tiskem, přes poštovní potřeby až po ony sporné cigarety. Pro tento druh prodeje by pak bylo dobré, aby člověk měl možnost dát nějakým dohodnutým způsobem najevo, že něco koupit chce. Pošťačka by podle toho věděla že má zazvonit. Pro někoho by teoreticky mohla být také zajímavá dodávka potravin do domu. Podobné služby už zkoušejí zavádět některé řetězce, pošta by s nimi mohla spolupracovat.
Naopak prodej finančních produktů na poště nevidím rád. Podivných podomních prodejců pojistek a energií je všude habaděj. Nemám chuť do téhož pytle házet i jinak veskrze užitečné pošťačky. Pokud o tyhle produkty někdo na poště opravdu stojí, dokážu přivřít oko. Ale aby se na jejich prodeje stavěly normy a ty pak vynucovaly? To tedy v žádném případě!
13. 3. 2014 21:09 | Roman H.
Zobrazit všech 25 komentářů