Do Štědrého dne už zbývá jen pár týdnů, výlohy obchodů jsou po roce opět nekompromisně napěchované kýčovitou výzdobou a při návštěvě obřích nákupních center nemáte sebemenší šanci uniknout nekonečnému davu ani vlezlému hitu George Michaela Last Christmas. Stále víc Čechů se snaží tomu blázinci vyhnout tím, že k nákupu dárků využívají internet. V široké nabídce e-shopů je zboží často levnější než v kamenných prodejnách, zásilku si navíc můžeme nechat poslat domů nebo do práce a v neposlední řadě – můžeme ji také ještě dva týdny vrátit bez udání důvodu.
Ovšem i tento způsob nakupování má svá rizika.
Problematických e-shopů přibývá. Jak se jim vyhnout?
Na českém trhu působí kolem 35 tisíc internetových obchodů a dokázat odlišit bezpečné a seriózní od problémových nemusí být pro spotřebitele úplně jednoduché. Zvlášť když podvodných e-shopů neustále přibývá, což potvrzují také statistiky České obchodní inspekce. „Při kontrolách e-shopů nejčastěji zjišťujeme porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebitelům například nejsou poskytnuty zákonem stanovené informace o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv ze smlouvy, případně jsou tyto údaje neúplné či zavádějící. Dalším častým prohřeškem internetových obchodníků je, že řádně neinformují spotřebitele o reklamaci. Někdy se setkáváme také s tím, že obchodníci nechtějí zákazníkovi uznat čtrnáctidenní lhůtu na vrácení zboží bez udání důvodu nebo si za to účtují penále,“ vyjmenovává časté prohřešky tiskový mluvčí České obchodní inspekce Denis Gaidoš.
Odborníci nabádají spotřebitele, aby si každý e-shop, na kterém chtějí nakupovat zboží, nejprve pořádně prověřili. Prvním krokem by mělo být pročtení referencí na internetu. Dobré je také zjistit, jestli má e-shop nějaké certifikáty. Mnohé napoví i to, jak podrobné informace o sobě obchodník sděluje. „Z prezentace každého internetového obchodu by měly být zřejmé tyto informace: obchodní firma nebo jméno a příjmení a identifikační číslo dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby, údaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, včetně spisové značky, pokud je přidělena, a kontaktní údaje, zejména poštovní adresa pro doručování, telefonní číslo, případně adresa pro doručování elektronické pošty. Kontakt na ICQ či Skype sice může budit dojem dynamické a o zákazníky dbající firmy, samotný ale rozhodně nestačí,“ radí Miloš Borovička, právní poradce Občanského sdružení spotřebitelů TEST. Podle něj by se měli spotřebitelé obloukem vyhnout také internetovým obchodům, u kterých se to ve všeobecných obchodních podmínkách hemží smluvními pokutami za zrušení objednávky či nepřevzetí zásilky a dalšími nesmyslnými poplatky či penále.
Dokdy objednávat vánoční dárky
Každý rok se stává, že se do Štědrého dne nestihnou doručit stovky zásilek. K lidem, kteří měli mít z balíčku radost pod stromečkem, se tak Ježíšek podívá až někdy kolem Silvestra. Většinou jde o chybu objednávajících, kteří nedbají na varování e-shopu, že se už nemusí podařit danou objednávku doručit včas, nebo si nevšimnou, že objednané zboží není skladem, a tak se na ně bude muset čekat delší dobu. Svou roli ale může sehrát také počasí – v případě náledí a hustého sněžení vás na poslední chvíli nemusí zachránit ani ten nejrychlejší kurýr. „Říkáme, že nejlepší den k nákupu vánočních dárků byl včera a druhý nejlepší je dnes. Budeme držet garanci doručení co nejdéle, oproti minulému roku jsme zdvojnásobili kapacitu na 96 tisíc expedovaných objednávek za 24 hodin. Nicméně není to jen v našich rukách, stačí sněhová kalamita a přepravci nestihnou balíky doručit, zákazníkem vyhlédnuté zboží může být vyprodáno, v hektickém předvánočním čase také vzrůstá riziko poškození zásilky,“ říká Oldřich Kurz z internetového obchodu Alza.cz. A v podobném duchu mluví i PR manažerka e-shopu Mall.cz Michaela Gregorová: „Předvánoční objednávky budeme vyřizovat do poslední chvíle, takže zboží skladem s osobním odběrem v Praze půjde zřejmě objednat ještě 23. prosince dopoledne. Pro mimopražské a pro dodání zboží dopravcem budeme zákazníkům doporučovat o pár dní větší rezervu. Vše ale také záleží na aktuálním počasí.“ Těm, kteří se na internetu přesto rozhodnou obstarávat dárky až na poslední chvíli pak doporučuje vybírat ze zboží, které je skladem, a volit platbu při převzetí nebo některou z rychlých plateb, aby se expedice objednávky dále nezdržovala.
Pošta a dopravci posilují směny
Že je předvánoční nákupní šílenství už v plném proudu, potvrzují nejen obchodníci, ale také Česká pošta a přední soukromí dopravci. „Předvánoční nápor na poště začíná již koncem října. Přitom největší nárůst zásilek očekáváme jako vždy až v polovině prosince. Na toto období se samozřejmě pečlivě připravujeme, přijímáme brigádníky, zvyšujeme počty aut v přepravě a děláme vše pro to, aby každý dostal své zásilky včas,“ říká tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová, která apeluje na všechny zákazníky e-shopů, aby si zboží objednávali s dostatečným předstihem. Pokud prý internetový obchod poště dodá zásilku alespoň týden před Vánocemi, neměl by být s jejím včasným doručením žádný problém.
O výrazném posilování směn v týdnech před Štědrým dnem hovoří také zástupci soukromých zásilkových služeb. Počet kurýrů v akci oproti běžnému provozu prý postupně stoupá až na dvojnásobek, depa odbavují zásilky ve dvou směnách a centrální skladiště fungují téměř nepřetržitě. Zázraky však přesto nečekejte. „Podle našich zkušeností je předpoklad ‚zboží skladem‘ a ‚bez problému odesláno obchodníkem v den objednávky‘ v posledních dnech před Štědrým dnem téměř nesplnitelná utopie. DPD vždy doručila všechny zásilky, které nám odesílatelé předali do 22. 12., přesto ale lidem doporučuji, aby neriskovali a nechali si větší časovou rezervu,“ upozorňuje generální ředitel DPD CZ Daniel Mareš.
Jak na reklamaci
Výrazný prosincový nárůst objednávek v e-shopech znamená i větších počet pozdějších reklamací. Někdy může přijít poškozená zásilka, někdy objednaná věc nemusí správně fungovat, anebo se zákazníkovi zboží zkrátka jen nelíbí, a proto využije možnost vrácení do čtrnácti dnů bez udání důvodu, což je také jedna z velkých výhod nákupu přes internet. Obchodníci, pošta i dopravci upozorňují spotřebitele, aby při převzetí zásilky pečlivě zkontrolovali, jestli není balíček poškozený. „V případě, že je obal poškozen, má zákazník dvě možnosti – zásilku odmítne přijmout, nebo ji přijme a zkontroluje, zda byl poškozen i její obsah. Pokud je obsah poškozen, sepíše s kurýrem zápis o škodě a my následně kontaktujeme plátce přepravy (odesílatele) s informací o škodě a instrukcemi, jak reklamaci správně uplatnit. V případě zájmu látce přepravy u nás náhradu nárokuje a svému zákazníkovi zašle nové zboží nebo mu vrátí peníze,“ popisuje doporučený postup Daniel Mareš z DPD. Jestliže není zásilka viditelně poškozená, adresát ji převezme a až následně zjistí, že je obsah poničený, musí tuto skutečnost oznámit u daného dopravce do dvou pracovních dnů. Měl by přinést zásilku ve stejném stavu, v jakém ji převzal, tedy s kompletním vnitřním i vnějším balením, aby mohla být reklamace řádně prošetřena. S dopravcem následně sepíše protokol, na jehož základě bude u internetového obchodníka nárokovat vrácení peněz, nebo výměnu zboží. „V internetovém i v kamenném obchodě je obchodník povinen vyřídit reklamaci včetně opravy do 30 dnů od jejího přijetí,“ říká Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci, který závěrem dodává, že i z hlediska reklamací je dobré vybírat e-shopy, které si zakládají na kvalitním zákaznickém servisu.
Sdílejte článek, než ho smažem