Budete kupovat dárky přes internet? Nespalte se!

Ondřej Tůma | rubrika: Jak na to | 19. 11. 2013 | 2 komentáře
Vánoce za rohem a na nákup dárků není čas. Geometrickou řadou roste počet Čechů, kteří budou dárky pořizovat na internetu. Poznáte bezpečný e-shop? Dokdy můžete objednávat zboží, abyste ho určitě měli do Štědrého dne? A jak postupovat v případě reklamace? Víme a poradíme.
Budete kupovat dárky přes internet? Nespalte se!

Do Štědrého dne už zbývá jen pár týdnů, výlohy obchodů jsou po roce opět nekompromisně napěchované kýčovitou výzdobou a při návštěvě obřích nákupních center nemáte sebemenší šanci uniknout nekonečnému davu ani vlezlému hitu George Michaela Last Christmas. Stále víc Čechů se snaží tomu blázinci vyhnout tím, že k nákupu dárků využívají internet. V široké nabídce e-shopů je zboží často levnější než v kamenných prodejnách, zásilku si navíc můžeme nechat poslat domů nebo do práce a v neposlední řadě – můžeme ji také ještě dva týdny vrátit bez udání důvodu.

Ovšem i tento způsob nakupování má svá rizika.

Dobírka je král

Jak Češi platí v e-shopech

  • Dobírka – 82 %
  • Bankovní převod – 56 %
  • Platební karta – 31 %
  • Platba v sídle společnosti – 24 %
  • Mikroplatební systém (např. payPal) – 15 %
  • Platební tlačítka (rychlá online platba) – 7 %
  • Na splátky – 4 %
  • Přes SMS – 3 %

Pozn. Respondenti výzkumu odpovídali, který platební nástroj alespoň jednou během roku 2012 využili při placení v internetovém obchodě.

Zdroj: Heureka.cz

Problematických e-shopů přibývá. Jak se jim vyhnout?

Na českém trhu působí kolem 35 tisíc internetových obchodů a dokázat odlišit bezpečné a seriózní od problémových nemusí být pro spotřebitele úplně jednoduché. Zvlášť když podvodných e-shopů neustále přibývá, což potvrzují také statistiky České obchodní inspekce. „Při kontrolách e-shopů nejčastěji zjišťujeme porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebitelům například nejsou poskytnuty zákonem stanovené informace o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv ze smlouvy, případně jsou tyto údaje neúplné či zavádějící. Dalším častým prohřeškem internetových obchodníků je, že řádně neinformují spotřebitele o reklamaci. Někdy se setkáváme také s tím, že obchodníci nechtějí zákazníkovi uznat čtrnáctidenní lhůtu na vrácení zboží bez udání důvodu nebo si za to účtují penále,“ vyjmenovává časté prohřešky tiskový mluvčí České obchodní inspekce Denis Gaidoš.

Odborníci nabádají spotřebitele, aby si každý e-shop, na kterém chtějí nakupovat zboží, nejprve pořádně prověřili. Prvním krokem by mělo být pročtení referencí na internetu. Dobré je také zjistit, jestli má e-shop nějaké certifikáty. Mnohé napoví i to, jak podrobné informace o sobě obchodník sděluje. „Z prezentace každého internetového obchodu by měly být zřejmé tyto informace: obchodní firma nebo jméno a příjmení a identifikační číslo dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby, údaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, včetně spisové značky, pokud je přidělena, a kontaktní údaje, zejména poštovní adresa pro doručování, telefonní číslo, případně adresa pro doručování elektronické pošty. Kontakt na ICQ či Skype sice může budit dojem dynamické a o zákazníky dbající firmy, samotný ale rozhodně nestačí,“ radí Miloš Borovička, právní poradce Občanského sdružení spotřebitelů TEST. Podle něj by se měli spotřebitelé obloukem vyhnout také internetovým obchodům, u kterých se to ve všeobecných obchodních podmínkách hemží smluvními pokutami za zrušení objednávky či nepřevzetí zásilky a dalšími nesmyslnými poplatky či penále.

Dokdy objednávat vánoční dárky

Každý rok se stává, že se do Štědrého dne nestihnou doručit stovky zásilek. K lidem, kteří měli mít z balíčku radost pod stromečkem, se tak Ježíšek podívá až někdy kolem Silvestra. Většinou jde o chybu objednávajících, kteří nedbají na varování e-shopu, že se už nemusí podařit danou objednávku doručit včas, nebo si nevšimnou, že objednané zboží není skladem, a tak se na ně bude muset čekat delší dobu. Svou roli ale může sehrát také počasí – v případě náledí a hustého sněžení vás na poslední chvíli nemusí zachránit ani ten nejrychlejší kurýr. „Říkáme, že nejlepší den k nákupu vánočních dárků byl včera a druhý nejlepší je dnes. Budeme držet garanci doručení co nejdéle, oproti minulému roku jsme zdvojnásobili kapacitu na 96 tisíc expedovaných objednávek za 24 hodin. Nicméně není to jen v našich rukách, stačí sněhová kalamita a přepravci nestihnou balíky doručit, zákazníkem vyhlédnuté zboží může být vyprodáno, v hektickém předvánočním čase také vzrůstá riziko poškození zásilky,“ říká Oldřich Kurz z internetového obchodu Alza.cz. A v podobném duchu mluví i PR manažerka e-shopu Mall.cz Michaela Gregorová: „Předvánoční objednávky budeme vyřizovat do poslední chvíle, takže zboží skladem s osobním odběrem v Praze půjde zřejmě objednat ještě 23. prosince dopoledne. Pro mimopražské a pro dodání zboží dopravcem budeme zákazníkům doporučovat o pár dní větší rezervu. Vše ale také záleží na aktuálním počasí.“ Těm, kteří se na internetu přesto rozhodnou obstarávat dárky až na poslední chvíli pak doporučuje vybírat ze zboží, které je skladem, a volit platbu při převzetí nebo některou z rychlých plateb, aby se expedice objednávky dále nezdržovala. 

Víte, že dTest...

vede spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz? Jak na reklamace, jaká jsou práva spotřebitelů, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

Pošta a dopravci posilují směny

Že je předvánoční nákupní šílenství už v plném proudu, potvrzují nejen obchodníci, ale také Česká pošta a přední soukromí dopravci. „Předvánoční nápor na poště začíná již koncem října. Přitom největší nárůst zásilek očekáváme jako vždy až v polovině prosince. Na toto období se samozřejmě pečlivě připravujeme, přijímáme brigádníky, zvyšujeme počty aut v přepravě a děláme vše pro to, aby každý dostal své zásilky včas,“ říká tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová, která apeluje na všechny zákazníky e-shopů, aby si zboží objednávali s dostatečným předstihem. Pokud prý internetový obchod poště dodá zásilku alespoň týden před Vánocemi, neměl by být s jejím včasným doručením žádný problém.

O výrazném posilování směn v týdnech před Štědrým dnem hovoří také zástupci soukromých zásilkových služeb. Počet kurýrů v akci oproti běžnému provozu prý postupně stoupá až na dvojnásobek, depa odbavují zásilky ve dvou směnách a centrální skladiště fungují téměř nepřetržitě. Zázraky však přesto nečekejte. „Podle našich zkušeností je předpoklad ‚zboží skladem‘ a ‚bez problému odesláno obchodníkem v den objednávky‘ v posledních dnech před Štědrým dnem téměř nesplnitelná utopie. DPD vždy doručila všechny zásilky, které nám odesílatelé předali do 22. 12., přesto ale lidem doporučuji, aby neriskovali a nechali si větší časovou rezervu,“ upozorňuje generální ředitel DPD CZ Daniel Mareš.

Anketa

Budete dárky kupovat na internetu?

Jak na reklamaci

Výrazný prosincový nárůst objednávek v e-shopech znamená i větších počet pozdějších reklamací. Někdy může přijít poškozená zásilka, někdy objednaná věc nemusí správně fungovat, anebo se zákazníkovi zboží zkrátka jen nelíbí, a proto využije možnost vrácení do čtrnácti dnů bez udání důvodu, což je také jedna z velkých výhod nákupu přes internet. Obchodníci, pošta i dopravci upozorňují spotřebitele, aby při převzetí zásilky pečlivě zkontrolovali, jestli není balíček poškozený. „V případě, že je obal poškozen, má zákazník dvě možnosti – zásilku odmítne přijmout, nebo ji přijme a zkontroluje, zda byl poškozen i její obsah. Pokud je obsah poškozen, sepíše s kurýrem zápis o škodě a my následně kontaktujeme plátce přepravy (odesílatele) s informací o škodě a instrukcemi, jak reklamaci správně uplatnit. V případě zájmu látce přepravy u nás náhradu nárokuje a svému zákazníkovi zašle nové zboží nebo mu vrátí peníze,“ popisuje doporučený postup Daniel Mareš z DPD. Jestliže není zásilka viditelně poškozená, adresát ji převezme a až následně zjistí, že je obsah poničený, musí tuto skutečnost oznámit u daného dopravce do dvou pracovních dnů. Měl by přinést zásilku ve stejném stavu, v jakém ji převzal, tedy s kompletním vnitřním i vnějším balením, aby mohla být reklamace řádně prošetřena. S dopravcem následně sepíše protokol, na jehož základě bude u internetového obchodníka nárokovat vrácení peněz, nebo výměnu zboží. „V internetovém i v kamenném obchodě je obchodník povinen vyřídit reklamaci včetně opravy do 30 dnů od jejího přijetí,“ říká Jan Vetyška,  ředitel Asociace pro elektronickou komerci, který závěrem dodává, že i z hlediska reklamací je dobré vybírat e-shopy, které si zakládají na kvalitním zákaznickém servisu.

Desatero bezpečnějšího internetového nakupování

  1. Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
  2. Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých reference
  3. Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK , SAOP či Heuréka. Můžete využít take katalog certifikovaných obchodů.
  4. Zjistěte, zda obchodník na webových stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. Nepodceňujte obsah nákupního řádu či obchodních a reklamačních podmínek, čtěte je!
  5. Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, kartou, platební bránou či SMS). Jde-li o váš první nákup v daném e-shopu, volte jako způsob platby raději dobírku.
  6. Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka. Cena za zásilku musí odpovídat té, kterou vám obchodník potvrdil.
  7. Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.
  8. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Informace o postupu reklamace byste měli najít na webu obchodu.
  9. Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojeni.
  10. V případě, že si nejste jistí důvěryhodností vybraného obchodu, můžete se s žádostí o radu obrátit na info@apek.cz.

Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Martin Kasa: Podnikat jsme šli z mladické nerozvážnosti. Nakonec se to vyplatilo

20. 4. 2013 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Martin Kasa: Podnikat jsme šli z mladické nerozvážnosti. Nakonec se to vyplatilo

„Říkal jsem si, že to je můj první projekt, který jsem rozjížděl v devatenácti, a tak bych rád zkusil i něco jiného. Nikdy jsem k tomu nepřistupoval tak, že jde o milované dítě, se... celý článek

Balíková revoluce je tady. Dá doručovatelům mat balíkomat?

15. 4. 2013 | Ondřej Tůma | 12 komentářů

Balíková revoluce je tady. Dá doručovatelům mat balíkomat?

Kolikrát si s vámi doručovatel hrál na schovávanou? Kolikrát jste stáli frontu na poště? Hned tři projekty slibují ještě letos přinést alternativu k obojímu: žádné čekání na doručovatele,... celý článek

Dávejte si pozor na platební kartu! Podvodníci jsou stále vynalézavější

17. 1. 2013 | Ondřej Tůma | 13 komentářů

Dávejte si pozor na platební kartu! Podvodníci jsou stále vynalézavější

Stačí jeden výběr z bankomatu a zločinci mají dost informací k výrobě duplikátu vaší karty, a znají dokonce i PIN. Přesto ale za největším počtem zneužití platební karty nestojí skvělé... celý článek

Ať žije dobírka! Z placení přes internet mají Češi pořád hrůzu

30. 5. 2011 | Michaela Kadlecová | 12 komentářů

Ať žije dobírka! Z placení přes internet mají Češi pořád hrůzu

Internetových obchodů u nás stále ještě přibývá, naučili jsme se v nich nakupovat a baví nás to. Pozoruhodné ovšem je, že favoritem pro platby za tyto nákupy zůstává starodávná dobírka.... celý článek

Webové podvody: držte si šrajtofli, v síti sítí není bezpečno!

9. 5. 2011 | Irena Ševelová | 4 komentáře

Webové podvody: držte si šrajtofli, v síti sítí není bezpečno!

V tlačenici si držíte peněženku, ve vlaku berete peníze a doklady s sebou na toaletu, netouláte se v noci temnými uličkami. Mnoho lidí se muselo spálit, než se vytvořily obecně sdílené... celý článek

Partners Financial Services