Ve vlaku nejde klimatizace. Řekněte si o odškodnění!

Petr Kučera | rubrika: Jak na to | 14. 6. 2019 | 1 komentář
Před tropickým horkem se můžete schovat třeba i do vlaku. Těch s klimatizací je čím dál víc. Někdy ale nemáte na výběr a prostě musíte do vozu, který je starší než vy. Co dělat, když celou cestu protrpíte?
Ve vlaku nejde klimatizace. Řekněte si o odškodnění!

Na odškodnění za nesnesitelné horko (nebo naopak zimu) dosáhnete u Českých drah překvapivě snadněji než třeba při výrazném zpoždění vlaku. Chce to hlavně nebát si o něj říct, a to ještě před koncem vaší cesty.

Smůlu máte v osobních nebo spěšných vlacích. Musí jít o rychlíky nebo takzvané vlaky vyšší kvality – konkrétně kategorie označené R, Ex, IC, EC, SuperCity, Railjet nebo EuroNight.

Podle podmínek Českých drah máte na odškodnění máte nárok, jestliže „ve voze řazeném dle plánu řazení nebyla dodržena teplotní pohoda z důvodu nefunkční klimatizace, nuceného větrání nebo topení a cestujícího nelze adekvátně přemístit“.

Základem tedy je, že pro vás průvodčí nemá jiné místo, kde byste se teplotně cítili víc v pohodě. Pokud nemá, požádejte ho o odškodnění. Na počkání vám vytiskne takzvaný dobropis v hodnotě 30 korun.

Jde vlastně o poukaz na další služby Českých drah. Můžete ho použít při nákupu příštích jízdenek u pokladny na nádraží. Stačí do data, které je na něm napsané (přičemž i v poslední den platnosti si ještě můžete koupit jízdenku až na dva měsíce dopředu).

Anketa

Už jste si někdy řekli o odškodnění ve vlaku?

Dobropis můžete vyměnit také za kávu, čaj nebo vodu v jídelním nebo bistro voze. Případnou vyšší cenu nemusíte doplácet. Ale jenom ve vlaku, ve kterém jste odškodnění dostali, a jenom když v něm občerstvení zajišťuje společnost JLV. Můžete si tam koupit i jakékoliv jiné zboží, třeba sendvič nebo víno – v tom případě už ale s doplatkem.

Šanci máte, i když jde o starší vůz, kde klimatizace nikdy nebyla. Stačí, že nefunguje systém takzvaného nuceného větrání – tedy do vozu neproudí žádný vzduch (a musíte třeba otevřít víc oken, což při vyšší rychlosti také nemusí být dlouhodobě příjemné). Nebo když topení v zimě topí málo, nebo naopak až příliš.

České dráhy mají klimatizaci zhruba ve třetině svých vozů – ve všech spojích kategorie expres a vyšších, v části rychlíků a v některých spěšných či osobních vlacích. Nové vozy už mají klimatizaci bez výjimky.

V praxi může být problém s podmínkou odškodnění, která mluví o „voze řazeném dle plánu řazení“. Na co máte nárok, když dráhy místo plánovaného zařazení moderního vozu přistaví desítky let starý vůz s koženkovými sedačkami? Logicky byste měli dostat dobropis také, jenom výjimečně se průvodčí vymlouvají na to, že „přece jede náhradní vůz“.

Každopádně se vyplatí mít i místenku – její nákup je přes internet bez příplatku, ve většině případů (kromě vlaků SuperCity Pendolino) tedy vyjde zdarma. Díky místence totiž můžete dosáhnout i na jiné druhy odškodnění, hlavně za chybějící elektrické zásuvky nebo nefunkční wi-fi připojení. 

I bez místenky (ale s jízdenkou) pak máte nárok na dobropis, když ve vlaku zařazeno méně vozů, nebo s menší kapacitou k sezení než podle plánu, a vy jste kvůli tomu museli aspoň část cesty stát. A určitě pak v situaci, kdy chybí vůz první třídy, přestože do něj máte jízdenku.

Všechny tyhle informace najdete v jízdním řádu vždycky u jednotlivých spojů. U wi-fi sice České dráhy obcházejí garanci formulací o „plánovaném zařazení“, v praxi by to ale mělo mít stejný význam, především když si vůz s wi-fi objednáváte přímo na jejich webu krátce před odjezdem. Také přece neřeknete průvodčímu, že plánujete zaplatit – možná za týden, možná za pět let.

Když tedy místo slibovaného moderního vozu s klimatizací a elektrickou zásuvkou přijede jiný, hodně starý, měli byste dostat hned dva dobropisy na 30 korun.

Důležité je, abyste si o ně řekli personálu v konkrétním vlaku. Nestačí, když to uděláte až po příjezdu u pokladny na nádraží, nebo když si postěžujete e-mailem po pár dnech. Potvrdí vám nejenom to, že některá služba nefungovala, ale také to, že jste daným vlakem jeli.

Soukromí dopravci RegioJet nebo Leo Express mají klimatizované prakticky všechny běžné vozy – i díky tomu, že jich mají méně a nakupovaly je relativně nedávno. Jestliže klimatizace nebo topení nefunguje, můžete dostat podle situace až 100 procent ceny jízdenky zpátky na kartu (zákaznický účet).

A co dělat, když to jede pozdě?

Kdy má cestující nárok na odškodné za zpoždění vlaku? Kolik dělá a jak o něj požádat? Projděte si přehled podmínek jednotlivých dopravců.

Zpoždění vlaku? Do hodiny odškodnění nečekejte

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

30. 7. 2023 | dTest

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k... celý článek

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

22. 3. 2023 | redakce Peníze.CZ

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček,... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Partners Financial Services